Bild
Nästa artikel

Opel Crossland X – rapport från provkörningen

Provkörning

Opel ersätter familjebussen Meriva med en crossover. Vi rapporterar från provkörningen av "franska" Opel Crossland X.

Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför Venedig för att provköra Opels senaste modelltillskott.

Fredrik, vad är Opel Crossland X för bil?

– Det är ersättaren till lilla familjebussen Meriva. Men det är inte någon utpräglad familjebuss längre. Opel har insett att det så kallade MPV-segmentet håller på att krympa, bilköparna vill hellre ha suv- eller crossover-liknande bilar. Därför skrotar man Meriva och satsar på Crossland i stället.

Vad är första intrycket?

– Jag gillade Meriva och alla fiffiga lösningar som fanns i den bilen. Det var en väldigt praktisk bil som kunde möbleras om efter behov. Crossland är helt enkelt inte lika praktisk. Baksätet är skjutbart, om man betalar 6 900 kronor extra, men inredningen är inte lika smart som Merivas. Å andra sidan är det väl just den här biltypen som många bilköpare skriker efter just nu.

Meriva hade bakhängda bakdörrar. Finns de kvar?

– Nä, de är borta. De var för tunga och dyra att tillverka, enligt Opel. Nu hänger dörrarna som vanligt i framkant. Det bidrar till att Crossland har blivit 200 kilo lättare än Meriva.

Vad skiljer Crossland X från Mokka X?

– Storleksmässigt är det väldigt lite skillnad. Crossland är bara sju centimeter kortare än Mokka. Opel menar dock att bilarna är positionerade helt olika. Crossland är enbart framhjulsdriven, har relativt låg markfrigång och är begränsad till 17-tumshjul. Mokka finns med fyrhjulsdrift, markfrigången är lite högre och den som vill kan beställa större hjul.

Märks det i bilen att franska PSA har tagit över Opel?

– Den här bilen är baserad på teknik från PSA. Själva plattformen, motorerna och växellådorna är franska. Crossland har dock varit planerad i flera år som en del av ett tidigare samarbete mellan PSA och General Motors. Det var ju först härom månaden som GM sålde Opel till PSA.

Vad kommer bilen att kosta?

– Priserna börjar från 179 900 kronor. Då får man en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor på 81 hästar och en femväxlad manuell låda. Sedan finns samma motor också med turbo och 110 hästkrafter, den kostar från 189 900 kronor med manuell låda och från 201 900 kronor med automat. Sista alternativet är samma motor fast med 130 hästar och manuell låda, 201 900 kronor kostar den. Bara trecylindriga bensinare med andra ord, ingen diesel. Försäljningen börjar från och med nu och lanseringen blir i sommar.

Läs hela provkörningen av Opel Crossland X i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla och till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?

Kommentarer

#1
2017-05-19 16:42

Utomlands finns Crossland med både diesel och med gasdrift. Tråkigt att de versionerna inte tas in till Sverige, känns lite som att Opel Sverige inte riktigt tror på modellen. Nå, jag väntar på Citroëns version som får högre markfrigång, Grip control-systemet och annat fjädringssystem och stolar för maximal komfort. Men Opelfansen borde vara nöjda med Crossland tycker jag, den ser ut som en Opel både utanpå och på insidan.

#2
2017-05-19 16:48

Nja Raphael, det är nog mest skräp i vilket utförande det än presenteras. Varken Peugeot, Opel eller Citroen står sig riktigt i folkmun numera, och vi vet väl varför?

#3
2017-05-19 17:05

200 kg, nja.. det skulle jag nog inte hålla med om. Meriva väger 1500 kg (ganska exakt) medans denna nya Crossland börjar på 1360 kg.. och ända upp till ca 1500 kg. Förövrigt verkar Astra Kombikupé vara i nästan samma storlek, så jag vet inte riktigt vad denna nya Crossland löser för problem? Priset, är det inte lite väl högt för en bil i "golfklass"? Jag byggde en bil på Opel's hemsida och hamnade på strax över 200.000 kr och då hade jag fått rabatt på 8000 kr. Men jag skall nog provköra modellen, en i släkten skall byta ut sin Insignia och denna kanske kan vara ersättaren? En något lite billigare och enklare bil som ändå uppfyller transportbehoven.

#4
2017-05-19 17:37

Bond, ni bönder åker ännu också med hästvagn? :o

#5
.
2017-05-19 17:59

Hej Peugo.
Bond. James Bond. Med rätt att se klart, skakad men inte störd.
Jag håller med Bond. Opel och PSA har spelat i samma klass länge nu, inget nytt, lite bytt och Korea har kört om för länge sedan.

#6
2017-05-19 19:49

Korea-bilarna med sina höga reservdelspriser, dyra service, trista motorer och tråkiga utseenden samt dåliga komfort - om man tycker det är att "köra om"... Så kan jag inte förstå varför man tycker att sämre egenskaper är bättre.

#7
2017-05-19 20:03

Astra halvkombi är både dyrare och större men Crossland precis som kommande C3 Aurcross rymmer mer. Och dessa bilar gör det därför att de är byggda på höjden. Det innebär att föraren och passageraren sitter rakare istället för med rumpan i golvet med utsträckta ben. Det gör även att man får mer plats. Den högre sittpositionen ger ett bekvämare insteg, man har bättre överblick över trafiken, det högre och rakare bakpartiet innebär att Crossland och C4 Aircross funkar bättre för frakt av kartonger med innehåll än den väldugt lutande aktern hos Astra halvkombi. Dessutom får man plats med hundburen bättre än i Astra halvkombi.

Jag har ju en C3 Picasso idag och uppskattar det skjutbara baksätet, den höga raka lådformen och sittpositionen. Jag skulle absolut inte kunna tänka mig stiga ner i en vanlig lågbil igen.

Renault Captur, Opel Meriva och Peugeot 2008 är de mest sålda i denna klass i Europa. Vadå koreanerna kört om? Närmaste koreanska konkurrenten Kia Soul ligger långt ner i listan.

Redan nu berömmer testande journalister Crossland för den franska drivlinan med bra motorer, smidiga växellådor och bra förarkomfort med många justeringar. Lite roligt att en del klagar på handbromsen som fsktiskt är typisk Opel, den har knappen ovanpå spakrn istället för i fronten som annars är det vanliga.

Körkomforten i Crossland är bra med snabb och exakt styrning, men jag väntar på den franska varianten med de nya stötdämparna som har hydrauliska "kuddar" för den rätta "flygande mattan känslan" plus andra stolar med flerlagers minnesstoppning som en Tempur madrass.

Så de olika versionerna kommer kännas olika i upplevelse, Opel är fastare, Citroën satsar helt på mjuk komfort och 70-talets fluffighet som de var kända för.

#8
2017-05-19 20:33

Astran är bredare men Crossland högre, den är luftigare på höjden så ger en annan rymdkänsla. Sen så är markfrigången högre än Astran även om Merivan lägger sig över. Men det är ingen "Golfklass" (C-klassen) utan det är en crossover (MPV/SUV) i B-klassen. Priserna ligger som Peugeot 2008, Renault Captur och Mazda CX-3 m fl. Grandland X är crossovern i C-segmentet, motsvarande Peugeot 3008 m fl.

#9
2017-05-19 22:10

Opel hade inte alls gett upp om Meriva som koncept, man försöket göra den här till en Meriva men det visade sig att det var omöjligt, därför är den som den är.

Merivas dörrar var inte alls tunga, en dörr blir inte tung för att man flyttar gångjärn och lås från en sidan till den andra, när Meriva var ny var argumentet att dörrarna var lätta och vägde lite i jämförelse med andra lösningar, man anpassar tydligen historien till vad som är lämpligt att säga.

Att erkänna att den nya bilen är sämre än den gamla är ju en omöjlighet så lite lämpliga lögner i PR syfte används.

Fördyringen bestod i det elektroniska låssystemet som automatiskt låser och öppnar bakdörrarna beroende på hastighet, ingen astronomisk kostnad.

#10
2017-05-20 00:35

Jag kan bara konstatera att samtliga provkörningar - utom Teknikens värld (och alldeles nyss en engelsk provkörning) är än så länge är de enda som säger något positivt om köregenskaperna och fjädringen - kritiserar chassi, fjädring och styrning som helt enkelt dåliga, styrningen har ingen känsla, den kränger och viker sig i kurvor och fjädringen släpper igenom slag och stötar rakt upp i karossen.
Det finns ingen nu tillverkad Opel som fått så dåliga betyg.

Efter att ha sett den nakna karossen i fabriken kan jag också konstatera att den är ålderdomlig, den är i nivå med Astra 1992.

Mycket lik VW i uppbyggnad, helt specialiserad för att klara krocktester godkänt, men saknar alla - synbara - marginaler för att briljera eller klara andra ovanliga krocksituationer.

Det är knappast konstigt att den är lättare än Meriva då den saknar stora mängder av förstärkningar i karossen, enkel, tunn, vanlig plåt från framsätet och bakåt.

Opel har inte tillåtits att modifiera någonting överhuvudtaget i hela bilen eftersom det skulle ha kostat pengar enligt GM och enligt PSA vore det bortkastade pengar eftersom de menar att deras lösningar redan är absolut fulländade och felfria och inte har behov av någon förbättring.
Därför är den så bristfällig som den är.

Priset med dessa svaga motorer är dessutom ett skämt, här försöker man tjäna pengar helt klart.
Utan det ställbara baksätet är det en betydligt försvagad produkt och det baksätet är dyrt.

Den är visserligen rymligare i bagaget än Mokka och har en enklare HUD och några modernare utrustningsdetaljer, men med ett så högt pris är det med dessa undantag ingen bra affär att köpa denna istället för Mokka som vinner brett på alla andra punkter.

#11
2017-05-19 22:33

Nej Opel försökte inte göra Crossland till en Meriva. Både Opel och PSA såg att marknadssegmentet för små minibussar sjönk. Även fast C3 Picasso och Meriva var populära så flyttades intresset hos konsumenterna allt mer till SUV och crossovers. Succén för Renault Captur och Peugeot 2008 var tydlig. Både Opel och PSA var intresserade av att ersätta Merivan och C3 Picasso med en crossover, som minskade minibuss-faktorn till förmån för mer SUV-faktor eftersom det är vad kunderna önskar. SUV-faktorn innebar lägre höjd och högre markfrigång jämfört med både Merivan och C3 Picasso, men fortfarande mer högbygge än en vanlig lågbil.

Varken Merivan eller C3 Picasson har varit storsäljare i Sverige de senaste åren, största marknaderna för minsta minibuss-klassen har varit Frankrike och Italien. I resten av Europa har de inte slagit riktigt. Vi får se om nya Crossland och C3 Aircross kommer göra intryck på marknaden. Men konkurrenterna i B-storleken säljer bra så crossover-typen i B-segmentet är populärt.

#12
2017-05-19 23:13

N-iklas, är du en ingenjör med erfarenhet av karosskonstruktion? Eller har har du varit med och beräknat?
PSA:s bilar är inte kända för att vara veka.
De brukar även få bra betyg i Folksams statistik

Det som jag sett kritiseras är för hård fjädring i låg fart samt vindbrus i högre.
Håller dock med om att den är för högt prissatt. Det "smarta" baksätet borde ingå också, kan man tycka. I UK kostar det tillvalet ca 3000kr..

#13
2017-05-20 00:27

Jodå Opel försökte visst göra denna till en Meriva, det har Karl-Thomas Neumann tydligt sagt vid inte mindre än tre olika tillfällen och det är en uppgift man får tro på.

Sedan vad olika aktörer väljer att tro och tycka i den frågan är ju en helt annan sak.

Dessutom ska man inte förväxla vad GM säger officiellt och därmed tvingar Opel att säga utåt, med vad enskilda personer säger i inofficiella sammanhang, det är vad man säger bakom kulisserna som speglar verkligheten - inte de officiella deklarationerna.

"N-iklas, är du en ingenjör med erfarenhet av karosskonstruktion? Eller har har du varit med och beräknat?"
Det där är en väldigt lång bakgrundshistoria med många inslag, men jag är säker på att man skulle föredra att inte behöva läsa en självbiografi.

Enkelt handlar det om att jag råkar var expert på att samla oerhörda mängder vitt skilda informationer från vitt skilda källor och sammanställa dem till ett resultat.

Det är något människor aldrig ägnar sig åt, alla är experter på en enda sak och man tror att detta är den enda vägen till säkert vetande, det är fullkomligt felaktigt eftersom verkligheten är komplicerad och sammansatt av många olika faktorer, då måste man själv också arbeta på samma sätt.

Det vimlar av bilar som anses vara utmärkta men som jag sågar jäms med skosulorna, en bil som ser ut som en ölburk är en ölburk, det är min bestämda ståndpunkt, trolleri har man ännu inte börjat använda i bilkonstruktion.
En enkel plåt är inte lika stark som en hel serie tjocka stålbalkar, att tro det är anmärkningsvärt.

Den är säkert lika bra som många andra liknande, men jag jämför enbart med Opels modeller och då blir det ett annat resultat.

#14
2017-05-20 00:58

Å andra sidan, Meriva var väl ingen höjdare till bil den heller. SUV eller inte, det experimenteras för fullt nu när trenden med SUV är i full fart, snart kanske det räcker med bara en titel eller benämning SUV på bilen? Gränserna suddas allt mer ut, det skiljer några centimeter här och där...

#15
2017-05-20 09:36

En sak kan man i alla fall konstatera och det är att N-iklas ingalunda är blygsam när han beskriver sig själv och sina kunskaper och arbetsmetoder. Sen kanske han skulle vara lite försiktigare med att dra alla oss övriga över en kam - typ "Det är något människor aldrig ägnar sig åt"...
Märkligt att just Opel alltid gjort allt rätt medan övriga tillverkare inte lyckats....

#16
2017-05-20 10:06

Opel avgör själva sin utrustningsnivå, och Opel har justerat fjädring och styrning efter sitt eget önskemål. Peugeot 2008 har ju fått beröm för sin komfort och säkra väguppträdande i undanmanöverprov, medan Mokkan har kritiserats för att den har för hård fjädring, är för stötig och okomfortabel - bl a Teknikens Värld har ju sågat Mokkan i varje test för bristande komfort och för hård fjädring. Mokkan ser jag inte som ett föredöme eller riktmärke att gå efter. Crossland är uppenbarligen mjukare och det är knappast någon nackdel med tanke på att den riktar sig till familjer och inte till sportiga förare.

Prisnivån ligger helt i nivå med konkurrenterna. Renault Captur ligger på över 210 000 kr i Dynamic utförande och 120 hk med automatlåda. Där är faktiskt PSAs drivlina bättre - snålare och mer effektiv samt med Aisins automatlåda med momentomvandlare som är rappare i växlingarna än Renaults dubbelkopplingslåda.

Opel gav sig in i detta projekt frivilligt, och både Opel och PSA insåg nödvändigheten av att satsa på en crossover eftersom det är vad kunderna vill ha. De minsta minibussarna har kraftigt gått ner i försäljning de senaste åren medan crossover och SUVar ökat. Vad man än tycker om denna utveckling så har den drivits fram av kunderna, det är ju de som köper mini-crossovers istället för Meriva. Opel ser ju det själva genom att Mokkan har sålt bättre än Merivan. Merivan var ingen storsäljare bland minibussar i Europa, både Fiat 500 L och Citroën C3 Picasso sålde bättre. Men Merivan sålde iaf bättre än Ford B-Max som floppade rejält.

Jag tror att valet att göra en crossover är klokt med tanke på hur marknaden har utvecklats.

#17
2017-05-20 10:31

Pi.

mmm ha ha.. (brett leende) Precis, men jag är alltid konsekvent och har väldigt mycket att stå på.
Om något är sant finns det ingen orsak att tveka, att hålla inne med viktiga uppgifter är destruktivt.
Jag bryr mig inte mycket om vad människor säger utan utgår från deras agerande.
För övrigt är det bara att se på den humanistiska forskningen, samhällsvetenskapliga studier och vad psykologin och också filosofin har att säga i frågan, det jag säger är vad de kommit fram till.

"Märkligt att just Opel alltid gjort allt rätt medan övriga tillverkare inte lyckats...."
Tyvärr är det inte riktigt så, Opel har gjort en del fel då och då och allt har inte blivit rätt.
MEN vad som räknas är att man, så länge man hade något eget inflytande, gjort mer rätt än någon annan.
Inte bäst genom felfri fulländning utan bäst genom att alla andra varit sämre - DET är en viss skillnad i det.

Sedan har Opel som jag tjata om i alla år, haft en ambition att göra en bra bil - inte en säljande "produkt" som alla andra.

Man har hoppats att om man gjorde en bra bil skulle den sälja, medan andra gav sjutton i om det var en bra bil och siktad enbart på att sälja så mycket som möjligt.

Därför har Opel varit bättre än andra och på senare tider haft vikande försäljning eftersom människor bara bryr sig om den kortsiktiga ytan.
Något denna bil här nu tagit fasta på.
Den borde därför sälja rätt bra.

#18
2017-05-20 10:40

Och NIX Opel har absolut inget med PSA samarbetet att göra och inget med köpet heller, allt har beslutats över huvudet på Opel av GM som ansåg det ena och ansåg det andra.
GM ville inte investera mer i modeller som man ansåg att man bara kunde sälja i Europa men inte någon annan stans eftersom man hade åsikten att Opel inte fick exportera bilar till resten av världen.

Detta har vissa personer och VD sagt rent ut respektive kraftfullt antytt genom att man talat om vad man hade önskat var möjligt och vad man ville göra men inte kunde.

#19
2017-05-20 10:39

Jag undrar vad du har för bil N-iklas...
En(minst) Opel förstår jag...men hur ny är den nyaste du har.
Sett nån gång om en Omega-92??
Om du ej har någon nyare så kunde du ju hjälpt Opel genom att köpa nån ny, istället för att klanka ner på alla andra som inte förstått sitt eget bästa? ;-)

#20
2017-05-20 10:41

För övrigt så blir Crossland X en sällsynt bil på vägarna i Sverige.

#21
2017-05-20 10:56

Jag har inga illusioner om vad jag kan åstadkomma, försöka kan man ju men det är mer en fråga om att av principiella skäl envist baka huvudet i väggen än att faktiskt tro att man på allvar ska kunna påverka något.

Enda orsaken till att jag inte köper fler bilar är att jag inte har plats för dem därför måste jag flytta och bygga nytt och det gör man inte på 5 minuter om man har de krav jag har.

Dessutom är det extremare att ha en gammal bil än en ny, det är ju de gamla bilarna från 80 och 90-talet de flesta tycker är de sämsta Opel som någonsin funnits, alltså är det mer provocerande att ha just en sådan.
Och det passar mig utmärkt.
Alldeles bortsett från att den är fri från alla moderna dumheter som är till förtret för flertalet.
Jag skulle ändå bara köpa en Omega eller Vectra i första hand ändå.
"Gamla"Insignia skulle jag använda som stridsfordon på farliga vägar, inte som en vardagsbil.
Den nya Insignia är rätt frestande men jag vet inte hur det är med midjelinjen och sitt höjden, annars är det Zafira och nya Mokka, men det hjälper ju inte om man ingenstans har att parkera dem.

#22
2017-05-20 10:53

Hoppas du inte krockar, en bil ifrån 80-90 talet blir mos mot dagens bilar. Även en större och tyngre bil ifrån denna tiden får det nog svårt mot en ny mindre bil ifrån 2010-talet. Men visst, du slipper skatten om det nu ses som en jättestor fördel?

#23
2017-05-20 10:56

Ähh, Styggavargen. Det vet du väl att Opel är de mest välbyggda/säkra bilar som någonsin gjorts/görs.
En Opel från 80-90-talet är i klass med senaste Volvo, MB.
Om inte bättre. ;-)

#24
2017-05-20 11:08

Ja jag bryr mig själv inte så mycket om krocksäkerheten i min egen bil när den är så gammal.
Jag kompenserar det med att köra därefter, inga risker.
Jag privat och personligen avskyr allt moderna bilar har.
Jag drömmer om en enklare tid då det inte ens fanns datorer.

Jag kan gå ut och fixa vad som helst på bilen, jag vet allt och står aldrig handfallen, fast det underlättas förstås av att det aldrig är några konstiga fel, det är underbart att inte vara beroende av korkade verkstäder.

#25
2017-05-20 11:22

Om man vänder på ämnet och ser denna Crossland som en bil vilken som helst - så som i varje fall de flesta gör, som en Fiat, Suzuki, Kia, Renault eller varför inte just precis vad den är, en ny modell från PSA...
DÅ blir det något helt annat än om man som jag ser på den som om det var en Opel.

Är det ingen Opel, då är det plötsligt en mycket bättre bil, därför att då behöver den inte uppfylla en mängd krav som faller bort, de övriga är inte bättre de och därmed är denna inte heller sämre.

Den har som alla säger en omfattande utrustning, har bra utrymmen, är inte sämre att köra eller åka i än någon annan, PSA 3-cylindriga motor får vanligen alltid bra betyg och i jämförelse med andra är inredningen förstås betydligt angenämare utformad.

Ser man den enbart för vad den är och inte som om den skulle vara en Opel blir det en helt annan sak.

#26
2017-05-20 12:29

Raphael #16: En lögn blir inte sanning för att man upprepar den hela tiden.

Teknikens Värld: "Stolarna i Mokka hör till testets bästa, här sitter alla i testlaget bra."

"Betyg komfort: 8 - Riktigt bra stolar och bra stöt- samt ljudkomfort"

#27
2017-05-20 13:34

I vi bilägares senaste test slog Mokka Årets bil P. 3008 och fick mycket fina betyg rakt igenom.
Slog den den som är toppmodellen i programmet borde det inte vara några problem med denna.
En gammal bil som vinner över en ny är alltid speciellt.

#28
2017-05-20 13:54

Higlander du läser mina inlägg dåligt. Jag har inte yttrat mig om stolarna.

#29
2017-05-20 14:04

N-iklas, du glömmer att den 3008 som testades var den dyraste i programmet (GT Line). ViB tar in priset när de rangordnar. Det är ingen hemlighet att Action och Allure är mer prisvärda och bättre köp än GT Line. GT Line har högst värdeminskning, högre förbrukning genom för stora däck, högre skatt, försäkring. Den förlorar helt klart. Om ViB istället hade testat Action eller Allure så hade 3008:an vunnit testet. 3008 är klart rymligare än Mokkan, har lägre förbrukning, lägre driftskostnader och en bättre kombination av fjädringskomfort och vägegenskaper än Mokkan - om ViB hade testat Action eller Allure som har lägre vikt, lägre pris, mindre fölgar och däck, lägre förbrukning, lägre värdeminskning och skönare fjädringskomfort än GT Lime.

#30
2017-05-20 15:56

N-iklas, du tänkte som jag i början. Man kan köra runt med en lättare bil för att jag kör bra. Problemet med tankesättet är att även en rattfull kan köra en XC60, eller hur? Jag tror inte så många retar upp sig på att du kör runt i en gammal Omega som släpper ut en massa skit, än värre än när man dagligen ser folk köra runt i sina 2 tons SUV's... när klimatet är rent åt fanders, svalbard regnar det och här i Skåne fryser man i mitten av Maj. Det retar jag mig mycket mer på, än att man ser någon i en gammal standard bil ifrån 80-90 talet.

#31
2017-05-20 17:01

Crossland (och kommande C3 Aircross) aspirerar på att vara rymligast inom sitt segment och det tror jag är det största säljargumentet för modellen, men givetvis borde den ha skjutbart baksäte som standard istället för som tillval. Med skjutbart baksäte kan man justera bagageutrymmet mellan 410 - 520 liter, det är faktiskt mer än min C3 Picasso som har 380 - 500 liter med skjutbart baksäte. Det jag särskilt tycker om det är om man har bakpassagerare i olika storlekar, då kan man justera baksätet för detta så den som har större storlek får mer utrymme och för den som har mindre storlek kan man öka bagageutrymmet - även när man har två bakpassagerare av olika storlekar. De olika säteshalvorna är individuellt skjutbara till skillnad från Captur som flyttar hela sätet. Detta gör att Crossland / C3 Aircross är mer praktisk än Captur som säkert kan räknas som den allvarligaste konkurrenten eftersom Captur är marknadsledande i Europa i detta segment.

Captur brister i stolskomfort och fjädring, särskilt med större hjul så bristen den i fjädring. Motorerna är heller inte lika förfinade som PSA:s även om Renaults 1.2 TCe-motor är helt Ok, men 1.6 motorn med EDC-lådan är både törstig och seg. Captur är bäst med 1.5 dieseln, där fungerar även EDC-låtan bra - men den drivlinan erbjuds inte för Captur i Sverige.

Säkerhetsmässigt är nivån hög med autobroms och moderna förarhjälpmedel.

Jag tror absolut Crossland X kan finna marknad i Sverige, Captur är en storsäljare för Renault och Crossland är matchar Captur prismässigt men har bättre drivlinor, är rymligare och verkar fungera bättre i fjädring - precis som redan Peugeot 2008 gör (när Teknikens Värld har testat både Peugeot 2008 och Renault Captur så har Peugeoten fått högre betyg för fjädring, stolar och uppträdande i undanmanöverprov).

Det är väl inte så konstigt att Opels tekniker inte har fått pilla på bottenplattan, det skulle bli alldeles för dyrt. Det är PF1-evo plattan som används alltså den är redan modifierad och uppgraderad jämfört med t ex Peugeot 2008 som är en äldre modell. Nu är PF1-evo den sista versionen av denna bottenplatta därför att runt hörnet väntar den nya CMP som ersätter PF1. Första bilarna med CMP blir DS 3 Crossback (i samma storlek som Crosslander / C3 Aircross) och nästa generation Peugeot 208. CMP är förberedd för hybrid och eldrift.

CMP är utvecklad tillsammans med Dongfeng, och Opel har inte varit med i det projektet. Eftersom Crossland / C3 Aircross var tänkta att börja säljas innan CMP var färdig så var CMP inte påtänkt. Kommande Opel-modeller kommer dock kunna dra fördel av nya CMP. Jag vet inte om nya Corsan görs på CMP precis som nya Peugeot 208, eller på PF1-evo som Crossland / C3 Aircross och nya C3.

#32
2017-05-20 18:34

@Raphael

Jag lämna bil Opel Astra för däckbyte till sommardäck, TPMS och balansering alla 4 hjul och lånebil Mabi en dag med Citroen C3 årsmodell 2017, tjänstevikt är 1112 kg och är 82 hk, jag upplever ingen körkänsla för det är rycker, vibration motor men bara bra fjädringskomfort. Min bil Astra är mycket bättre än C3!

#33
2017-05-20 21:17

Styggavargen
Som bekant har nya bilar stora problem med att få till rena avgaser...

Det finns anledning att misstänka att Vectra och Calibra turbo har renare avgaser än dagens bilar, de mättes av Teknikens värld och var den bil som hade renast avgaser och lägst förbrukning av samtlig bilar som mätts upp.

Partikelutsläpp var heller inget stort problem på gamla bensinmotorer.

Den bästa bilen från den tiden skulle säkert klara sig lika bra som många av de medelmåttiga nya i dag, men ingen har ju gjort en sådan mätning.

Den jag har har dubbla katalysatorer i stål istället för keramik som de flesta hade på den tiden, Opel införde det 1990 och det innebär att varje katalysator bara behöver ta hand om 3 cylindrar, processen är effektiv och motorn behöver aldrig anstränga sig utan går nästan aldrig över 2500, små svaga motorer vimlar det av i dag som får anstränga sig, det är tveksamt om de är speciellt rena.

Vikten är 50 kg mer än nya Insignia och luftmotståndet samma som på nya Astra, inte så värst stor skillnad.

Sedan kör jag knappt eller mindre än 1000 mil per år, 700-800 är väl genomsnittet, numera, det har inträffat förändringar under åren, för 7 år sedan var det 1500, men jag har inte tid att lämna skrivbordet så mycket numera.

Dessutom brukar jag då och då hyra bilar för en del längre turer, vill inte riskera min egen sällsynta bil... det är där jag fått erfarenheter av Ford, Renault och Toyota som varit till en hel del nytta.

#34
2017-05-20 21:04

Märkligt hur en del som exempelvis Bond och den skribent som kallar sig för . ondgör sig över Opels kvalitét. Antagligen har de inte ägt någon Opel. Eller så tillhör de generationen som har ägt en Opel tidigt 60-tal och tror att tiden har stått stilla. Nej, dessa skribenter borde få rött kort(=utvisning) i dessa trådar.

#35
2017-05-20 21:19

Det är intressant att N-iklas hyllar Mokkan i den här tråden och säger Crossland, och han Crossland fungerar dåligt på vägen och att det skulle vara PSAs fel. Tja, jag har läst flera provkörningar av den brittiska varianten och det samstämmiga omdömet är att den känns som en Mokka på vägen vilket inte är positivt.

T ex detta från Top Gear:
"Given the Crossland’s origins you might be expecting a French suppleness in the ride. Vauxhall has other ideas. It goes down the road like the Mokka. That means a lumpen, rocking ride on an ordinary B-road, and a fair bit of urban disturbance too.".

De tyska teknikerna har justerat fjädringen och väguppträdandet, och visst har de lyckats - bilen går som Mokka på vägen. Det är uppenbarligen inte något positivt.

Inom PSA-gruppen så ansvarar varje märke för sin egen fjädringsgeometri och väguppträdande, det är därför som Peugeot och Citroën känns så olika fast de har samma chassi. De justerar komponenterna olika.

Jag är övertygad om att Citroëns version blir mjukare och får ett bättre väguppträdande, inte minst genom Citroëns egna och unika stötdämparteknologi som äntligen introduceras till hösten.

Journalisterna kommer självfallet såga det och kritisera systemet för en "distanserad känsla", precis som CX var sågad på sin tid för att vägbanans förskaffenhet inte kommunicerades upp i bilen, men det är ju det som är grejjen med "flygande mattan"-känslan.

#36
2017-05-20 21:28

För övrigt tycker jag att jag kan instämma i det mesta i vad Raphael skriver i kommentar 31, det låter ju rimligt.
För som sagt, om jag låter bli att se detta som en Opel, blir min kritik mycket svagare.
Captur är klart huvudkonkurrent, själv ser jag den starka 3:an på 130 hk och den 6 växlade lådan respektive automaten som starka argument mot Renault.
Sedan finns det detaljer som Opels stolar och strålkastarna och OnStar.
Den finns därtill med en fälgdesign från Citroen i form av lite rundade hakkors, det är ju rätt originellt.

#37
2017-05-20 21:34

Raphael Läs vi bilägares senaste test istället och kommentera det, så får vi se resultatet.
Dessutom kan man inte veta om man kommenterar gamla Mokka eller nya Mokka X, de är faktiskt inte helt lika i uppträdande.
Dessutom är det lätt att hitta vissa engelska tidningar som konsekvent dömer ut samtliga bilar från detta bilmärke oavsett vad det är, det är inget seriöst eller trovärdig agerande.

#38
2017-05-20 22:18

Raphael, vet du hur Mokka är att köra eller refererar du bara hur andra har skrivit om den? Själv har jag ägt och kört ca 5000-6000 mil i en Mokka 2012. Uppträdandet är aktivt och alert. Problemet med de tidigare modellerna är inte uppträdandet utan mer att de är oerhört bullriga. Annars är de mer sportiga i sitt agerande på vägen. För min del verkar det mer att du bara skickar texter om Mokka vidare från olika artiklar utan egentligen veta vad du snackar om. Kan du sluta med det!

#39
2017-05-20 22:29

Det är olika bilmärken mellan Renault och PSA. Jag upplever att Renault är nästan vibrationsfri motor men sämre stötdämpare som känns guppkörning. PSA är vibration motor men bättre stötdämpare och känner inte guppkörning. Om det är älskar enbart franskbil skulle jag vilja PSA är bättre val som komfort och har momentomvandlare. Det är ok för mig både Opel samarbete med PSA som sitter motor och växellådan. Jag skulle aldrig att ha Renault i framtiden!

#40
2017-05-20 23:25

Det är var väl förväl att jag tog Opel med en nypa salt, frugan har en Adam.
Den franska boduar känslan finns redan där men att bilen säger Opel.
Nu har fransoserna fått fritt spel, de tog Adam Rocks den fule och pumpade upp den. Barba Pappa med 81 hk i insteget och 179 900 ska de ha.
Det blir en hit.

#41
2017-05-21 11:07

N-iklas jag håller med om att förr gjordes bilar med ambitioner att hålla längre, har lågt luftmotstånd och låga utsläpp. Opel var långt framme på området att skapa karosser med lågt luftmotstånd. Min far hade diverse kadetter under 80-talet, snåla och lastdugliga. Hade han levat och sett Mokka så hade han nog undrat vad vi håller på med, maken till klumpig bil får man leta efter.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!