Nästa artikel
Opel Astra - kan bli en stjärna
Provkörning

Opel Astra - kan bli en stjärna

Publicerad 5 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Opel Astra kan bli en stjärna. Det konstaterar Vi Bilägares Marianne Sterner efter att ha provkört en hemlig, kamouflerad prototyp på tyska vägar under några timmar.
I fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given. Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130 000 europeer.

Nu hoppas Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003) ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt utmejslade och strömlinjeformade kaross.

Större på alla håll

Nya Astra är större överallt. Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för passagerare på över 180 centimeter.

Bredare spårvidd och längre hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också jobbat hårt med chassit.

Låg ljudnivå - i Tyskland
Det gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 - 160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är ännu hemligt.

Provkörningen var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg - på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.

Ryckig styrning

Bara på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.

Men den bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den.

Dyrare - men hur dyr?

Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en fråga som inte besvarades vid första provkörningen.

Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av nya Opel Astra. Hela provkörningen, men mer information och statistik, kommer i Vi Bilägare #11. Högintressant läsning - missa inte detta!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-06 01:58
Tobbe (ej verifierad)

Ser fin och lovande ut. Blir intressant att se vad lilla dieseln hamnar på.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-06 10:27
Tobbe (ej verifierad)

Härligt Opel. Vissa andra 5m icke nämnda svenska märken kan lära mycket av er.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-06 10:50
Saabnisse (ej verifierad)

Ja den blir säkert en värdig Golfutmanare.
Jag tycker att nuvarande Astran är snygg, men den har ju inte slagit lika bra som Golfen.
Synd bara att Opel/Vauxhall och Saabsamarbetet inte fick fortsätta. Då hade det nog kunna dyka upp både 9-1 och 9-2 baserade på småoplarna.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-06 11:02
Anders (ej verifierad)

Finns många som vill ha 5m bil oxå.
Jag är en av dom plus att dom flesta som kör tjänstebil föredrar stora komfortabla bilar med bra stolar tyst kupe och fin fjädring.
Sen att alla inte har råd med stor bil är en annan femma,**** borde komma med en småbil snarast men det finns ju inga pengar till det.

#5 • Uppdaterat: 2009-08-06 11:37
göinge (ej verifierad)

...och pensionärer! Pensionärer vill också ha femmetersbilar. Jag vet inte hur många gånger jag har sett ett pensionärspars (exempelvis) Opel Vectra parkerad bredvid deras sons och svärdotters Opel Astra kombi i vilka de stuvar in två barn, barnvagn och en herrans massa packning.
Vad gäller bilen artikeln handlar om tycker jag det är synd att Opel fortsätter att göra Astra större och tyngre. Den är inte längre golfklass enligt mig. Det är inte svårt att göra en bil lite större och därmed lite rymligare, bekvämare och säkrare än alla andra. Konsten är att behålla eller minska yttermåtten och vikten och ändå förbättra utrymmen och säkerhet. I dessa tider då vi ska göra något åt klimatförändringarna men ändå fortsätta använda fossila drivmedel, borde fokus på mindre smartare bilar vara större.

#6 • Uppdaterat: 2009-08-07 11:56
Saabnisse (ej verifierad)

Jovisst Göinge, så är det.
När sonen och svärdottern blir pensionärer kommer de också att åka i femmeters bil medan deras barn åker i en tremeters.
Så blir det.
Många pensionärer har gott om pengar och nu vill de kosta på sig något.
Sista skjortan har ju inga fickor.
Och så finns det ju de som knappt får det att gå runt, men det är inte dessa man reagerar över.

#7 • Uppdaterat: 2009-08-07 12:16
göinge (ej verifierad)

Saabnisse... Jag menar förstås pensionärer som har råd att köpa helt ny bil jämfört med deras barn som har råd att köpa helt ny bil. Precis som även du inser vill dessa penionärer "kosta på sig" en riktigt stor flott bil, medan barnfamiljer sällan har råd med något extra "lull-lull", även fastän de har råd med helt ny bil. Det får istället bli den mest praktiska, vilket sällan är den största sedanen/kombin. Det är inte heller ovanligt att pensionärerna kommer i en ny Volvo S80 för att hälsa på sina barn och barnbarn som har en gammal Volvo V40 stående på garageuppfarten. Men både du och jag känner pensionärer som är glada om de kan behålla sin Ford Orion eller Skoda Felicia.

#8 • Uppdaterat: 2009-08-13 00:20
astra (ej verifierad)

Köpte min första Astra -99 blev kanon nöjd. -05 var det dags för bilbyte och det blev en ny astra av den senaste modellen .Kört 12000 mil utan problem med den.Enda anmärkningen var på baksätet som var lite för trångt.Att den nya modellen växer lite är perfekt.Blir alldeles lagom med tre ungar bak(förhoppningsvis) .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.