Bild
Nästa artikel

Opel Ampera-e – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström tog sig till elbilsvänliga grannlandet Norge för att provköra bilen som utlovar 50 mil i räckvidd. Filmklipp i artikeln!

Hej Tommy, vad spännande det ska bli att höra om Ampera-e! Hur är den? Håller räckvidden vad Opel lovar?
– Vi har ju inte gjort några riktiga tester av det men vi körde i alla fall en rejäl slinga på 22 ganska tuffa mil och har fortfarande 14 mil kvar i batteriet. Förutom Tesla har jag aldrig varit med om en elbil med den här kapaciteten.
 
Och hur går den då?
– Bra! Överraskande fast fjädring, den gillar snabba kurvor och är väldigt pigg! Styrningen är inte den mest känsliga jag upplevt men de flesta kommer att gilla att köra den här bilen.
 
Något negativt?
– Ja, jag var inte beredd på att Ampera-e skulle kännas så amerikanskt plastig inuti. Jag visste ju att den byggs i USA men jag trodde att det kvalitetslyft som Opel gjort under senare år skulle smittat av sig på den här modellen.

Hela provkörningen av Opel Ampera-e läser du i Vi Bilägare nr 07/2017, i butik den 9 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera-e?

Kommentarer

#1
2017-04-26 09:17

Mindre bra den har fast fjädring. Varför ska bilar vara "sportiga"? Jag vill ha en bekväm och mjuk bil där man färdas trevligt. Om jag vill köra "sportigt" åker jag till den lokala go-cart banan.. :)

#2
2017-04-26 09:24

En vettig elbil med bra pris. Fler är att vänta! Denna Opel gör 80-120 km/h på 4 sek typ.

#3
2017-04-26 09:35

Håller med Raphael, när ska den här idiottrenden upphöra med sportighet i allt vad standardbilar heter?
Bruksbilen är ju ett transportredskap och ska inte ha något med sportighet att göra.
En bil ska vara så bekväm och komfortabel som möjligt och det är svårt att kombinera med "sportighet" vad nu det kan vara.
Ska man ha en sportbil så finns det ju speciella sådana och de ska framföras i huvudsak på bana.

#4
2017-04-26 10:04

Håller med dig Raphael Men det kanske beror på att den är förhållandevis tung, och att man inte är beredd att kosta på den en sofistikerad fjädring, för då blir den ju ännu dyrare.

#5
2017-04-26 10:06

Fast fjädring behöver inte betyda struttig och obekväm. Att gunga omkring är inte heller så skönt.
Hoppas de får upp produktionskapaciteten på denna så konkurrenterna ser att kunder finns.

#6
2017-04-26 14:35

160-170 tkr hade varit ett vettigt pris. Hård fjädring kanske monterats pga hög vikt?

#7
2017-04-26 10:36

Opel har nästan inte varit inblandad i framtagningen av denna modell alls, därför ska man inte förvänta sig att den ska hålla Opelnivå på inredningen.

Det är visst möjligt att kombinera komfort med sportiga vägegenskaper.
Bruksbilar som bara är transportredskap är vidriga företeelser.

Vikten är 1700 kg och sofistikerad fjädring, det handlar om utrymmen, ett sådant skrymmande ormbo som delade multilänkaxlar erbjuder skulle eliminera hela bagageutrymmet som är är i tre våningar inklusive verktygsnivån och komfortvinsten skulle vara minimal ändå men priset just högre.

Dessutom försöker man hålla vikten nere, den enkla utformningen av vissa saker handlar om att hålla vikten nere utan att använda dyra material som skulle driva upp priset.

Golf har ju en sådan bakaxel men skakar, dunsar och för oväsen som en riktig småbil så fort vägen blir sämre, där gör den ingen nytta men kan ha inneburit att man tvingas spara in på mängden metall i karossen för att kompensera för bakaxelns höga vikt.

#8
2017-04-26 11:39

Fast fjädring beror oftast på en billig och enkel konstruktion, men behöver inte vara det. För aktiv körning krävs ofta en fast fjädring. Men det är just denna aktiva körning som bör undvikas i ett tättrafikerat samhälle.
En komfortabel fjädring är oftast mjukare, men behöver absolut inte bli gungig, då är det fel dämpning.

#9
2017-04-26 12:01

@N-iklas
Vilken modell, motor och utrustningspaket var det i den Golfen du körde som dunsade och uppförde sig som en småbil?

Personligen så tycker jag den halvstela bakaxeln är trevligare, visst dunsar det lite mer vid ett farthinder men tycker en multilänk gör att det gungar lite väl mkt, men det beror nog på hur den implementerats och biltyp.

#10
2017-04-26 12:04

"Sportig", innebar förr i tiden kalldrag, nackspärr, ryggont och blåskatarr. I dag , sänkt fjädring, nittontums trettiofemprofilsdäck , trånga sportstolar och diverse plastskrot som utsmyckning. Efter en tids fåfänga försök att genom detta objekt försöka stärka sin självkänsla brukar vederbörande, mörbultad och ledbruten, till varje pris försöka växla över till ett komfortablare åkdon.

#11
2017-04-26 12:05

Över 400.000 kr!!! Biltillverkarna kan verkligen ta betalt. Men mest skrämmande är det finns konsumenter som köper trots det skyhöga priset. Men elbilar verkar ha en förmåga att förblinda och göra folk helt irrationella. Det enda vettiga är lång räckvidd på el medan resten verkar motsvara en normal 150.000 kr bil.

#12
2017-04-26 12:11

Älskar Tommys stora tomeskägg, helt klart lite Christer Glenning varning över videon. ;)

Bilen imponerar på många sätt men samtidigt kvarstår dom stora bristerna med kort räckvidd och långa "tank" tider jämfört med konventionella bilar.

#13
2017-04-26 12:23

Golf - Vanliga grundmodellen 2015, ingen extrautrustning, motorn på 110 hk, men för ett par veckor sedan tre turer i en maxutrustad sen 2016 eller möjligen en 2017 Alltrack 2.0 TDI, märkte ingen skillnad mot den vanliga som går bra på släta vägar... men då blev det ingen körning på just den speciellt dåliga vägen som framkallar detta uppträdandet, varför det inte säger så mycket.

Men min Omega trollar bort ojämnheterna i denna väg så att man endast noterar att vägen inte är perfekt, det hade jag förväntat mig att den "berömda" Golfen med sin "fina komfort" skulle klara också.
Det är ändå 24 års åldersskillnad.

#14
2017-04-26 12:30

@Niklas.
Den vanliga grundmodellen har inte multilänk utan halvstel bakaxel, kanske förklarar en del av uppträdandet du upplever på den dåliga vägen, speciellt om du är van vid multilänk.

#15
2017-04-26 12:34

Vidstige.
36 mil. Kort räckvidd?

#16
2017-04-26 13:20

Lasse J, 36 mil är kort jämfört med konventionella bilar.
Dessutom så är det troligen betydligt sämre räckvidd vintertid när det är minusgrader.
Liksom att du kanske inte kan vänta på att ladda fullt varje gång du tankar, 80% brukar ju gå snabbare.
80% av 36 mil är 28,8 mil.
Går alltså inte att dimensionera batteriet på ett vettigt sätt och för dom flesta resorna har väl bilen egentligen onödigt stort batteri.

#17
2017-04-26 13:47

Vidstige.
Blir mer och mer osäker på om du är aktiv bilist eller bara teoretiker. I verkligheten, på långkörning, brukar runt 20 mil vara en av nöden påkallad maxetapp. Fika, toa och laddning. 30 minuter, sedan har du runt 80% igen och ytterligare 30 mil. Vad är problemet? Begriper inte heller logiken ditt resonemang. Först är 36 mil för kort räckvidd, därefter uppträder någon slags insikt om att dom flesta resor är avsevärt kortare, så batteriet är onödigt stort.

#18
2017-04-26 15:04

Lasse J, 30 min är ett optimistiskt scenario som bland annat bygger på att det inte är kö till snabbladdaren.
Dessutom är du då begränsad till var du kan stanna, du tappar i frihet var du kan fika eller vart du kan köra överhuvudtaget.
Resonemanget om dimensionering handlar om hur du skalar upp elbilar i miljonupplagor, vilken batterimängd är då den rätta?
Ja risken är just att vad du än gör så blir det fel, för litet eller för stort batteri.
Bättre med mindre batteri då i form av laddhybrid.

#19
2017-04-26 16:02

Vidstige.
Det kan också vara "trettio grader snö och kallt upp till knäna" och oplogat vid laddaren. Men låt oss gå på mitt mer positiva scenario. Skulle det vara kö till laddaren tar jag en kopp kaffet till och fika kan jag göra precis var det passar mig, precis som att åka vart jag vill. Det finns mängder av möjligheter till laddning i dagsläget, samt en pågående tillväxt. Avseende batterikapacitet är den rätta det som passar föreliggande behov. Somliga har behov av längre räckvidd. Majoriteten klarar sina dagliga transportbehov med betydligt kortare. Marknaden kommer sannolikt att erbjuda olika alternativ i batterikapacitet, så du kan välja en för dig passande lösning. Jag gissar att inom överskådlig tid och då priset på en begagnad elbil hamnar på en förnuftig nivå kommer en sådan att framstå som ett mycket vettigt alternativ som "veckotransportör"/andrabil. Beroende på ens behov kan t.o.m en långmilare med något degraderat batteri och en räckvidd runt 10 mil vara ett gott alternativ om priset är rätt. Hållbarheten förefaller helt acceptabel. Som exempel kan jag nämna en Leaf 2013 körd av C&C taxis Cornwall GB som nu rullat 170000 miles(dryga 27000 mil), snabbladdats tusentals gånger och har en degradering av batteriet på runt 25%. I övrigt har bilen enligt företaget krävt ett antal däck, två omgångar bromsbelägg samt en kulled(framvagnen).

#20
2017-04-26 16:05

Alla tycker olika, men jag såg ett 40minuter långt test på Youtube igår och där sas det att fjädringen var mjuk, komfortabel och inriktad på långkörning.

#21
2017-04-26 20:18

Hur skall verkstäderna lura sin kunder när vi kör elbilar som nästan är underhållsfria?

#22
2017-04-26 21:24

Vem orkar bry sig om de verkstäder som lurar kunder? Det kommer ju fortfarande behövas service på bilen. Slitdelar, programuppdateringar och översyn. Enda skillnaden mot idag är väl vätskor, remmar och tändstift.

#23
2017-04-26 21:34

(Reverend Benny

Jaha, minsann, det har jag aldrig hört talas om, märkligt att man hållit så tyst om den saken?
Det är ju ganska intressant, var går då gränsen för när det blir delad bakaxel?
Och har detta gällt för också tidigare generationer?
Finns den informationen från VW så är den tydligen för svårfunnen.
I så fall undrar jag hur det ser ut i biltester, har man alls testat en Golf med stel axel någon gång?
Varenda biltest jag sett har haft delade axeln.
Många frågor detta väcker.)

#24
2017-04-26 21:43

N-iklas har djuplodande kunskaper om Opel. Ofta jämför han sitt favoritmärke med andra märken - och där har han visat att kunskaperna inte är så där värst "djuplodande". Kanske tillfälle för eftertanke - kanske? Kanske inte vara så där konsekvent - nedlåtande. Kanske börja betrakta andra bilmärken som vilka som helst - precis som en Opel? Lite plåt som bockats här och där;-)

#25
2017-04-26 21:52

Sedan Golf 7 kom för snart 4,5 år sedan så har modellerna med max 110 hk haft en halvstel axel(2-hjulsdrivna)
De med starkare motorer har haft en delad axel.
Detta är väl känt bland bilintresserade. :-)

#26
2017-04-26 21:55

Lasse J, om man är ute på en längre resa, t.ex. kör mellan Stockholm och Göteborg, så vill man knappast fika eller äta utan att bilen laddar under tiden. Det kommer göra att ställen man kan stanna på blir mer begränsade om du inte menar att man ska ha snabbladdare överallt i varenda buske. En stor grej med bil är friheten att stanna var man vill och när man vill, för att göra bara det man vill. Det tappar du med elbilen där fokus blir att ladda ladda hela tiden, dvs inte trevligt alls.

#27
2017-04-26 22:02

Dumheter Audi, det är knappast mitt fel att VW tillverkar knäppa bilar som strider mot all logik, jag har aldrig sedan 1983 stött på en bilmodell som haft två helt olika bakaxlar om det inte varit frågan om en med och utan 4WD.

Så det är fullt rimligt att när det unika inträffar är det väldigt lätt att bli lurad.
För övrigt borde du vända på frågan och inse att när du kritiserar Opel så kanske du också skulle fundera på om du kanske inte vet vad du pratar om eller vad?

För övrig har jag nu när jag blev så förvånad kontrollerat vad det är för modell och det var inte den på 110 hk utan MultiFuel på 125 hk, men annars fortfarande grundmodellen, berätta gärna vad det är för axel i den?

Välkänt bland VW intresserade är nog mer rätt.

#28
2017-04-26 22:01

@N-iklas
Det är inget man hållit tyst om, tvärtom, det har skrivits i många tester och står tydligt i specifikationen.
Nästan alla bilar (t.ex. Leon, Octavia och Golf) på MQB plattformen har samma upplägg.
Gränsen diffar lite beroende på modell och märke, men generellt så har bilar under 120HK alltid stel bakaxel, och bilar med 180HK eller mer har multilänk. I mellanskiktet så beror det lite på märke och modell, då får man kolla produktspecifikationen.
Ett bra exempel på när det blir lite klurigt är Leon FR på 150 HK som har stel men Golf GT på 140HK har multilänk.
Men generellt på VW och Golf så är allt under 120HK stel bakaxel. E-Golf på 115HK är ett undantag, denna har multilänk vad jag kunnat läsa mig till.

Jag vet faktiskt inte hur det sett ut på tidigare generationer.

#29
2017-04-26 22:07

Oj det var krångligt, en hel vetenskap bara för att avgöra viken bakaxel som sitter i, snurrigt.

#30
2017-04-26 22:06

Visst är det fantastiskt att MQB-plattformen är så flexibel.
Halvstel axel, multilänk, fram el. 4 hjulsdrift. Bensin, el, hybrid, diesel, E85, Gas....
En uppsjö av olika alternativ.
Helt enkelt fantastiskt ;-)

#31
2017-04-26 22:07

Har inte Opel Astra nån skillnad på bakaxeln beroende på motorstyrkan? Med eller utan Wattlänk? Kan ha fått det om bakfoten iofs.

#32
2017-04-26 22:10

N-iklas skrev: "För övrigt borde du vända på frågan och inse att när du kritiserar Opel så kanske du också skulle fundera på om du kanske inte vet vad du pratar om eller vad?" Har jag kritiserat Opel? När då? Jag påstår att du fått detta fullkomligt om bakfoten. I övrigt kanske du kan lära dig lite om andra bilar genom att lyssna på andra, t.ex. Reverend Benny.

#33
2017-04-26 22:14

Jo det finns en liten skillnad på Astra men två stag är inte precis två olika axlar det är fortfarande samma.
Det närmaste är första Vectra och Calibra som hade en annan bakaxel från Omega på de fyrhjulsdrivna, samma bakaxel satt i men utan drivning på FWD också på Calibra och Vectra 2000, men det var fyrhjulsdriften som var orsaken till att den satt där från början.

#34
2017-04-26 22:18

åjo du har kritiserat Opel mycket för flera år sedan och förföljt mig intensivt med mycket grova påhopp många gånger.
Även om du självklart inte upplever det så själv.
Du är ju fullkomlig eller hur.

#35
2017-04-26 22:27

Kan hålla med om att det är lite rörigt, men mkt beror nog på att det är så många modeller som görs på plattan och man lätt blandar ihop.
Det jag kunnat läsa mig till är den generella regeln att alla bilar under 118HK har halvstel axel och ovanför det så ska det vara multilink. Men det är ju inte heller helt sant då e-golfen inte följer det, men man får kanske se den som ett specialfall.

Ovan är vad som gällde innan den facelift som nu kommit ut, så saker kan ha ändrats.
Detta gäller 2wd varianterna.

När det gäller andra bilar så har jag för mig att t.ex. Volvo 760 såldes med båda typer, så tror det förekommit en del fast man kanske inte pratat så mkt om det.

#36
2017-04-26 22:55

Ja jag är då mycket tacksam för att detta blev uppmärksammat, får helt enkelt krypa under bilen nästa gång och se efter och är den stel är saken klar, är den delad så får vi väl ta upp frågan igen någon gång, med motorn på 125 hk kanske det är ett gränsfall.

#37
2017-04-26 23:05

Vidstige.
Låt oss då göra en resa mellan Stockholm och Göteborg. Hur långt kan det vara? Ca 50 mil? Opeln klarar resan på ett laddstopp. Mänskliga tillkortakommanden(fikasug, toa) kräver minst två. Vi rullar fulladdade från huvudstaden. Lunch intas efter några timmars färd i t.ex Stavsjö, Norrköping, Linköping eller Mjölby. Känns det som tillräckligt många valmöjligheter eller kommer känslan av ofrihet krypande? Sedan blir det nog dags för en fika i Boråstrakten och då kan man toppa upp så man har gott om kräm vid ankomsten till Sveriges framsida. På nämnda orter och ännu fler längs färdvägen finns snabbladdare. VAD ÄR PROBLEMET?

#38
2017-04-26 23:06

Men ni som har lite mer koll på hur det är att köra bilar med olika bakaxlar. Hur stor skillnad är det?
Har själv kört mest stela bakaxlar men nu "uppgraderat" till en multilink och upplever den mer gungning (och trist). När märker man mest skillnad? Är det bara när vägarna är riktigt dåliga?

#39
2017-04-27 06:52

Känns som elbilar överlag skulle gå längre om dom hade växellåda, manuell eller automat.

#40
2017-04-27 07:03

EU har bestämt att varje biltillverkares genomsnittliga produktion kan vara högst ett visst värde, för närvarande är det visst 130 gram CO2/km. Alltså: De kan sälja tio bilar som släpper ut 150 gram, bara de också säljer tio bilar som släpper ut 110 gram.

Säljer de 100 bilar som släpper ut 0 gram så kan de sälja 180 bilar som släpper ut 200 gram. Klart att motivationen att pracka på folk elbilar är stor: Ju fler elbilar de lyckas sälja, ju fler muskelbilar kan de sälja.

Ju fler minibilar och elbilar de lyckas sälja till vanliga människor, desto fler och starkare muskelbilar kan de sälja till den ekonomiska eliten.

Så ut med dig, Svensson, och köp en bil som släpper ut så lite som möjligt. För då ger du någon rik tysk möjligheten att köra runt i ett vidunder. Det är ett nollsummespel som DU förlorar på. .

.

#41
2017-04-27 08:15

Klarsynt,
Menar du att man förlorar på att köpa en bil som är tystare, renare och trevligare att köra?

#42
2017-04-27 08:38

Att inbilla sig att biltillverkarna drivs av någon typ av sociala ambitioner eller människokärlek kan tyckas något naivt. Det enda som räknas är vinst, även om man är tvungen att "klättra över lik". Så länge utvecklingen dikteras av ett förlegat regelverk, kommer den situation som "Klarsynt" redovisat, att råda, förutom att dom vidunder och muskelbilar som nämns är procentuellt mer förekommande i "Svedala" än i Tyskland.

#43
2017-04-27 10:34

Lasse J, Stockholm - Göteborg bör väl vara bland dom första sträckor med hyggligt med laddplatser. Problemet är du behöver en snabbladdare och att det inte ska vara kö. Du kan inte välja fritt att stanna varsomhelst att käka eftersom du ju behöver ladda bilen under tiden du äter. Du kan inte heller välja att ta ett kortare stopp eller inte stopp alls om du har bråttom för du måste ju ladda bilen. Elbilen begränsar din frihet. Dessutom är frågan om storlek på batteri för alla elbilar kvar.

#44
2017-04-27 12:47

Vidstige.
Det var du som tog upp svårigheterna med att elbila Stockholm- Göteborg. Nu fungerar det alltså??
Vet du vad? Jag tycker du ska ta reda på fakta innan du yttrar dig. Börja med sidan "uppladdning.nu".
Då skall du veta att det är långt ifrån alla laddmöjligheter som presenteras där.

#45
2017-04-27 12:51

Vilket tjat om bakaxel?. Min avensis hade multilänk och min Skoda har ingen multilänk. Känner faktiskt ingen större skillnad om jag skall vara ärlig. Skodan känns skön att köra med, och det är det viktigaste.

#46
2017-04-27 12:53

Lasse J, läser i DI att Opel säger att 30 min snabbladdning på McDonalds 50 KW laddare ger 15 mils körning. Deras testkörning i plusgrader gav ca 30 mils räckvidd. Så återstår att se om ett stopp räcker, särskilt i minusgrader. Bilen kommer troligen kosta över 400,000 kr i Sverige. Får väl att se om detta blir en hit och folk kommer tycka det fungerar bra att köra såna sträckor eller om dom tröttnar på begränsad frihet och mer tid för att "tanka".

#47
2017-04-27 13:15

Vidstige.
Det står inte något om batteriets laddningsnivå då man kopplade in laddaren för en halvtimmes laddning, frågas??

#48
2017-04-27 15:37

Min Laguna -00 hade delad bakaxel/multilänk, och visst var den skön i fjädringen, men min Xsara -99 med medstyrande torsionbakaxel var också skön i fjädringen. Det går absolut utmärkt att göra komfortabel fjädring med torsionaxel. Handlar helt enkelt om implementering.

#49
2017-04-27 16:50

@Vidstige: Frihet är inte att tvingas behöva åka till en mack var 80e mil, kliva ut bilen och slabba vid en skitig dieselpump. Frihet är att kunna tanka överallt, när som helst. Hemma, på jobbet, vid restaurangen, på rastplatsen, vid affären osv. Det kommer att bli möjligt med el. Idag finns det ett fåtal aktörer som erbjuder drivmedel på ett begränsat antal platser. Vilket gör att man som bilägare tvingas att ta sig dit mackarna är. Det är inte frihet. Framöver kommer det gå att tillhandahålla laddning överallt vilket gör att vi kommer att få se ett helt annat tankmönster än idag. Förutom det självklara att ladda hemma och på arbetet kommer det gå att ladda när du handlar i affären, är på gymmet, går på bio, är med barnen på hockeyträningen osv. Laddning kommer att ske konstant i stort sett när och var som helst bilen står parkerad. Med induktiv laddning behövs inte heller något kopplande utan allt går automagiskt så fort bilen stannar. Skulle inte bli ett dugg förvånad om begreppet "att åka och tanka" helt kommer att försvinna ur människors vokabulär i framtiden. Att åka och tanka var något som farfar och farmor tvingades göra på sin tid i början på 2000 talet.....

#50
2017-04-27 21:03

Mattse, problemet här är att man har bara en energikälla, det är batteriet. Det du beskriver skulle snarare passa en laddhybrid, då har du båda alternativen. En långsam energikälla som ju batteriet är och en snabb. Den snabba kan du då använda för längre resor och/eller om du inte har tid att vänta. Ett av många problem med elbilen är om det blir kö till laddstationen du måste ha för att kunna ta dig vidare, är ju illa nog utan kö. Ett annat är att det i princip bygger på att du kan ladda hemma.

#51
2017-04-27 21:11

Lasse J, hur länge ska du tugga på din hamburgare som du tvunget måste äta på en hamburgerkedja, en timme? Vad gör du om det är kö till snabbladdarna där? Sitter kvar i bilen och håller din plats i kön till snabbladdarna eller kör vidare till en annan station i hopp om att den är ledig? Nej, elbilen har enormt mycket kvar att bevisa innan man kan ta den på allvar, som dom fungerar nu är det bra en "halv bil", för dåligt.

#52
2017-04-27 22:09

N-iklas i #34; "åjo du har kritiserat Opel mycket för flera år sedan och förföljt mig intensivt med mycket grova påhopp många gånger."

Nej det har jag inte - alltså kritiserat Opel. Det är rena falsarier. Däremot har jag kritiserat dig - vilket är en annan sak. Att du sen upplever det som "grova påhopp" och att det därmed skulle vara kritik mot Opel - ja det säger nog en del om hur du uppfattar dig själv. Ta tag i dig själv - du är inte Opel.

#53
2017-04-27 23:11

Rena domedagsstämningen här nu, alla verkar negativt inställda till allt. Räckvidd, är nog inte så stort problem som alla tar upp hela tiden. Laddstationer löser detta. Bakaxlar och dess egenskaper är heller inga problem, man tar det som passar bäst på bilen... Inte så svårt. Opel eller inte, tja jag har inget större intresse av detta märke men jag ger dem cred för att de åtminstone tagit fram en vettig elbil när andra biltillverkare pysslar med sina SUV experiment.

#54
2017-04-27 23:21

Vidstige.
#46
Tugga hamburgare på McDonalds ? Vad skall jag där att göra? Jag ställde en fråga angående din hänvisning till laddtid och laddade mil i den av dig refererade artikeln i DI. Vilken laddnivå hade batteriet vid laddningens början? Utan denna uppgift är det scenario du hänvisar till "prov utan värde" om man vill få en bild av den effektivaste rutinen att ladda.

#55
2017-04-27 23:36

Lasse J, bevisbördan för elbilar ligger inte på mig utan på dom som tror så blint på dom. Jag är skeptisk och för mig personligen finns mycket bättre alternativ till den fortfarande mycket begränsade och dyra elbilen. Att Opel inte lanserar bilen i Sverige i år beror på att intresset inte är stort nog hos svenska bilköpare, inget annat.

#56
2017-04-28 07:29

Vidstige.
Bevisbördan(Källhänvisning) avseende dina, i inlägg efter inlägg, mystiska påståenden, ligger hos dig!

#57
2017-04-28 08:46

Vad ni träter. Det bästa vore om batteri paket kunde bytas på en "mack" på under 5 minuter. Så att ägaren av bilen egentligen köper en bil utan batteri, denna kan staten köpa in och förse bilägare med till självkostnadspris. Men då måste alla biltillverkare underkasta sig en standard på hur batterierna skall se ut. Lär väl inte hända under min livstid, går inte att ha sams mellan två personer ens idag.

#58
2017-04-28 09:31

Dom flesta pendlar väl till o från jobbet under 10 mil enkel väg där går väl elbilar utmärkt att använda, dom som pendlar Stockholm - Göteborg har ju snabbtåg, vid enstaka längre resor kan man ju hyra bil någon gång per år. Då var det ju verkstäderna vad dom ska göra tex ta svinaktigt betalt för felsökning på datasystemen som styr allting, när dom inte längre kan slaska med olja o byta avgassytem

#59
2017-04-28 08:58

Lasse J, det är du som hela tiden påstår att det inte är några problem så fort man lyfter nåt. Köra mellan Stockholm och Göteborg som jag lyfte är inga problem. Du gissar och hoppas, för med dagens elbilar stämmer det inte. Är så otroligt mycket snack nu om hur bra elbilar är samtidigt som nästan ingen vill ha dom i praktiken och det trots enorma subventioner.

#60
2017-04-28 09:16

Vargen.
Tror inte folk i gemen skulle vara så intresserade av "batteribyten". Man vet vad man har, men inte vad man får.

#61
2017-04-28 09:23

Om elbilen ifråga haft en elektrisk räckvidd på 60--70 mil så hade det ändå varit för kort för Vidstige - eftersom det finns dieslar som går typ det dubbla i bästa fall. Tyvärr så är Vidstige alldeles för fixerad vid räckvidden för elbilar när det stora problemet idag är prisbilden. Den tillverkare som ger oss en elbil i t ex Fabia-storleksklassen med en räckvidd på minst 20 mil och till ett pris understigande 200.000 kr - den tillverkaren tror jag sätter fart på elbils-marknaden för då kan de flesta skeptiker i alla fall fundera allvarligt på att köpa en elbil som 2:a-bil vilket är en bra början.
F ö håller jag med Styggavargen i inlägg #57 och som flera andra redan nämnt så fungerat torsions-bakaxeln också mycket bra i t ex en Golf.
Dock tror jag liksom Lasse J inte på batteribyten eftersom man inte vet vad man får...

#62
2017-04-28 09:58

Det vargen är inne på har jag också haft en idé om sedan länge, nog hade det varit möjligt att genomföra, men då hade det nog krävts minst ett EU-beslut och då kommer det att ligga väldigt långt fram i tiden.
Om man tänker sig att det funnes plats för upp till tre batterikassetter, där varje kassett motsvarade ca 200 km drift, kunde man hyra precis så många man behövde.
Det skulle t.o.m. kunna lösa Vidstiges problem med att inte få tillräcklig räckvidd och om man får det blir det för mycket vikt att släpa på i onödan.

#63
2017-04-28 10:12

Man behöver inte komplicera mer än nödvändigt. Batterier och system för energilagring förefaller vara starkt på frammarsch.

#64
2017-04-28 10:50

Tack Pi. Ibland känns det som det framförs så många negativa tankar här, som i realiteten kanske ens måste vara ett problem. Visst, vi har olika åsikter och det är bra. När man lyssnar på yngre personer när något skall göras så kan det läggas extremt mycket tid och energi på att förklara varför man inte skall göra en sak istället för att prova göra vad som skall göras och lösa eventuella uppkomna problem. Jag tar ett exempel ur livet, låt oss säga att vi skall ut och plocka svamp i skogen. Då resoneras det om att bilen måste han högre markfrigång och fyrhjulsdrift, ja kanske rent av måste man ha en SUV eller landrover!? Men för 17 gubbar, ut med vanliga bilen, kör på mittsträngen om markfrihöjden inte räcker till? Lös problemet där och då!! Gå sista biten kanske är ett alternativ? Dagens människor försvårar allt för sig. Detta var en allmän synpunkt, ber om ursäkt för det.

#65
2017-04-28 13:44

Förlåt så mycket, men...
(Jag har nu fått fram alla fakta (trodde jag) om Golf bakaxlar, men ett oväntat problem har dykt upp, har precis varit ute med Golfen och lyckades få en bristfällig titt på en del av bakaxeln, markfrigången är ju minimal... och det visar sig att det är ingendera, den som sitter på den här bilen 1.4 TSI på 125 hk är varken multilänken eller den stela, det är en slags mitt emellan, trots att de uppgifter jag fått fram tydligt säger att multilänken ska gälla från 122 hk och upp, trots det är det något annat på denna
125, men absolut inte den stela...)

#66
2017-04-28 14:48

Varför är elbilarna så dyra är det på grund av små serier en laddhybrid innehåller mycket mera teknik både förbränningsmotor vx låda elmotorer när kommer första tillverkare med en enklare framhjulsdriven el bil som någon sa under 200 papp dessutom borde servicebehovet bli billigare och längre intervaller

#67
2017-04-28 15:35

Pi, du missar poängen. Jag menar inte att batteriet måste vara större alltid, saken är snarare den att det nästan blir fel vad du än gör. Har man exempelvis ett massivt batteri för att klara långa resor och kör till 95% resor som är under 5 mil så är det förstås overkill. Det blir alltså massor av spill. Självklart kommer folk behöva köpa bilar med stora batterier oavsett om man själv använder eller inte, pga andrahandsvärde och att andra ägare av bilen i framtiden kan ha andra behov.

#68
2017-04-28 15:56

Pi, berätta gärna vad det är för elbil du menar ska kosta under 200,000 kr. Storlek och räckvidd t.ex. Som på nåt sätt ska vara den förlösande bilen som ska få elbilar att börja sälja i stor mängd. För denna Ampera-e dög visst inte, för dyr. F.ö. är jag mycket positiv till det mest i teknikväg framöver inkl vätgasbil, det är denna extrema övertro på elbilar jag ifrågasätter. Positivt är väl bra men aningslöshet och naivitet är väl inte givet plus.

#69
2017-04-28 16:12

Vidstige.
Du förfaller ha trampat fast i ett "teoretiskt träsk".

#70
2017-04-28 20:16

Lasse J, nej men det är kul att höra hela tiden ursäkterna från elbilsentusiaster som inte själva har nån elbil. Bara elbilen blir lite billigare så ska jag minsann etc. Mest förvånad är jag att ett ställe som Vi bilägare, som är folkligt, där ju folk har fossila bilar, är så infekterat med elbilskramare. Vad är den andra kritiska rösten? Antagligen har dom inte vaknat en men tro mig, folk kommer inte acceptera att betala mer för bensin och diesel bara för att subventionera elbilar.

#71
2017-04-29 08:10

Vad är ditt problem Vidstige? Du är en riktigt otrevlig och nedsättande liten människa eller om du är ett litet troll. ....större och billigare elbilar är på väg då kommer jag att köpa. Mitt nästa bilbyte sker om 3 till 4bår ca då blir det en elbil.

#72
2017-04-29 10:12

(Audi du erkänner därmed att du bryter mot vi bilägares regler genom att gå på personangrepp istället för att diskuterar bilar, det är ju bra att du är tydlig med det.)

#73
2017-04-29 14:26

Vidstige.
Du önskar alltså att VIB "Förblir Folkligt Förankrat Fundament För Fossildrivna Familjebilar Förutan Framtid"?

#74
2017-04-29 19:02

Niklas Hall, nu går du till våldsamt personangrepp bara för att jag är kritisk till elbilen. Är det rimligt? Är det så du fungerar som människa, du klarar bara av att man är för saker du är för? Snacka om oerhört intolerant du är, snacka om att du är en liten människa i såna fall. Vad hade detta med sak att göra? För i sak bemöter du noll och intet. Vill du bara att alla ska tycka lika så sök dig till ett sånt sällskap, finns många föreningar som sjunger elbilens lov.

#75
2017-04-29 19:05

Lasse J, knappast, finns många alternativ som vätgas, hybrid, laddhybrid, miljöbränslen etc. Elbilen kan säkert fungera för en del men måste man tro att det är silverkulan? Måste Vi bilägare tro det? För mig är elbilen ännu en mycket omogen produkt och mycket begränsad. Den är dessutom exkluderande då den bygger på att man kan ladda hemma, vilket många inte kan, särskilt inte där elbilen ju skulle vara så bra, inne i stora städer.

#76
2017-04-29 21:32

Någon som har hört när Chevrolet kommer börja sälja sina bilar i Europa nu när de har sålt Opel till fransmännen? Vi kanske kan köpa Chevrolet Bolt före Opel får tummen ut å börja sälja denna i Sverige...

#77
2017-05-02 08:55

Vad gör att elbilarna är så dyra förutom batteripacket den övriga tekniken är ju enklare än en laddhybrid inga vx-lådor varför inte en version framhjulsdriven, nu när räckvidden är hyfsat lång täcker ju elbilen vardagliga behov för dom flesta, men fokus verkar ju ligga på att ta sig mellan Stockholm -Göteborg jag förstår ju att det inte är något alernativ för Kirunabor luleå 35 mil umeå 65 mil

#78
2017-05-02 09:18

Vidstige - om du läst mitt inlägg om behovet av billiga elbilar så framgick det vilken bilstorlek jag avsåg och ungefärlig räckvidd. Sen finns det väl knappast nån mera exkluderande biltyp än vätgasbilen, dyr och mycket få tankställen och även om det byggs vätgasmackar i de större städerna så är jag helt övertygad om att stora delar av landet inte kommer att ha sådana. Så om "exkluderande biltyp" är nåt som diskvalificerar en helt biltyp så bör man nog tänka lite mera på vad det i praktiken kan eller kommer att innebära även för andra biltyper än elfordon.

#79
2017-05-02 09:40

Priset sätts nog efter vad man tror marknaden är villig att betala. Nyheter på marknaden, oberoende av vad, skapar alltid ett sug. Måste ha! Det finns alltid dom som vill vara först ut med nya prylar. Vi kan kalla det "steg ett, entusiastmarknaden". Där går det att sälja till rejäla överpriser. När denna marknad är mättad blir man tvingad till någon typ av åtgärder om man vill "spela vidare". Vanligtvis genom prisåtgärder. Vad gäller elbilar förefaller det som att vi fortfarande befinner oss i "steg ett", inte minst om man betraktar priserna på begagnatmarknaden, som vid jämförelse med vissa andra marknader, GB och USA, ligger på en förbluffande hög nivå. Avseende nybilspriset kan vi mer eller mindre förutsätta att bidraget på 40000 kr inte hamnar i din ficka.

#80
2017-05-02 18:33

N-iklas tycker att det är bra att jag "erkänner" att jag angripit honom personligen (personangrepp). Så var inte fallet. Är man aktiv på ett forum, så får man finna sig i att bli kritiserad - vilket är något helt annat - och var precis det jag skrev att jag gjorde.

#81
2017-05-05 20:15

Efter att ha fotograferat bakaxeln på Golf kan jag meddela att det verkligen var multilänkaxeln, och därmed kvarstår min ursprungliga kritik av den dåliga komforten på dålig väg.

#82
2017-05-07 11:30

"Är man aktiv på ett forum, så får man finna sig i att bli kritiserad"

Tydligen på vissa, men om det finns en tydlig regel som säger att man ska diskutera sak och inte person så behöver man inte alls finna sig i det.

Men det är ju som bekant en vanlig åsikt hos de som utför brottsliga handlingar att brottsoffren får finna sig i att bli utsatta, det är ju därför de alltid anser sig vara oskyldiga.
I ett rättssamhälle ska det inte vara de som bryter mot reglerna som dikterar vad övriga ska behöva finna sig i

#83
2017-05-07 20:54

Som jag sagt innan - det finns en anledning att det tidigare bara funnits snabba motorstarka hybrider, eller i form av större SUV eller ren sportbil. Det är inte bilen och förbränningsdrivlinan som är dyr. Men ska man få tillbaka pengarna på eldrivlinan krävs det en prislapp runt 500-600 000 och det är det ingen frisk människa som betalar för en "lagom vanlig bil i Golfklassen.". För dessa pengar vill man ha en rejäl bil med ordentlig motor.

Samma sak med rena elbilar, även om de är färre till antalet. Och då blir det så här. 400 000 för en helt vanlig econobox. För saker som batterier och styrelktronik är dyrt. Skit samma om det sitter i en Lupo eller S-klass så finns det en grundkostnad som det inte går att komma runt än.