Nästa artikel
Nya Toyota RAV4 Hybrid – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Toyota RAV4 Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 20 januari 2016 (uppdaterad 10 februari 2016)
På svenska marknaden skippar Toyota dieseln i nya RAV4 till förmån för hybriddrift.
Suv, fyrhjulsdrift och hybrid – kan den kombinationen vara något? Vi rapporterar från provkörningen av nya Toyota RAV4 Hybrid.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i Alicante för att köra Toyotas senaste hybridbil.
 
Är det en sprillans ny bil?
– Det är det väl inte riktigt. Nuvarande RAV4 kom 2013 men nu får modellen en uppdatering och en ny hybridversion kliver in och ersätter RAV4 med dieselmotor, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Ingen mer diesel i RAV4 alltså?
– Internationellt finns modellen med diesel men Toyota väljer att inte importera diesel till Sverige utan bara satsa på bensin och bensinhybrid.
 
Hur ser drivlinan i hybriden ut?
– Fram sitter två motorer, en el och en fyrcylindrig bensin, och på bakaxeln sitter en andra elmotor. Bilen kan därmed bli fyrhjulsdriven och den maximala systemeffekten är 197 hästkrafter.
 
Vad är första intrycket?
– Att bilen är extremt lättkörd och att den rullar riktigt bekvämt även på dåliga vägar. Sedan är det också väldigt behagligt att susa fram med eldrift i stadstrafik. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad blir priset?
– Hybriden kostar från 324 900 kronor. Om man väljer den vanliga bensinaren på två liter och 152 hästar kostar samma utrustningsnivå, Active, från 280 900 kronor. Lägger man till steglös automatlåda landar priset på 297 900 kronor.
 
Läs hela provkörningen av nya Toyota RAV4 Hybrid i Vi Bilägare nummer 2/2016 som kommer till prenumeranter från den 2 februari och utkommer i butik den 9 februari. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4 Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-20 13:51
quattron

Ska bli riktigt intressant att testa.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-20 13:59
Grosser

Håller med quattron.
Ser fram emot en provkörning, den är säkerligen go' (men lite oinspirerande) att köra.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-20 14:03
Roy J

När den allra första RAV4 kom, tyckte jag att det var en ganska intressant bil, men sen har den förpassats till de ointressanta. Kanske detta kan vara något? Lite för dyr, förstås, men det går åt rätt håll.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-20 14:07
Vidstige

Skulle vara intressant om Vi bilägare kunde lägga in nån form av test av framkomlighet i halka med 4wd-tekniken i HSD. Kan ju t.ex. vara bra att veta om det är värt att lägga till pengar för att få 4wd eller om man ska nöja sig med fwd.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-20 14:27
lsoderlund

Är det inte lite dyrt, för bensinaren alltså, 280kkr, för de pengarna finns det andra SUV:ar att välja på.

Förstår inte heller varför Toyota väljer att plocka bort dieseln, känns väl som den är den vettiga när man väl väljer SUV. Får ens hybriden dra släp?

#6 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:14
Styggavargen

Haha, det fortsätter...klumpig modell (läs SUV) med plats för 5 personer och minimalt med last som väger allt för mycket för att det skall kunna klassas som miljövänligt, finns bara ett ord: vansinne.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:15
Deeds

Citerat från ett norskt test av bilen, som för övrigt fick ett betyg på fem av sex.

"Det er ikke vanlig på Toyota-hybrider, men RAV4 kan trekke tilhenger. Hybridversjonen med tohjulsdrift kan dra 800 kg, mens firehjulstrekkeren kan dra 1.650 kg. "

#8 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:19
Tobo

Ja, enligt Toyota Sweden har Rav4 Hybrid en dragvikt på 1650 kg.
Att inte sälja dieselvarianten i Sverige tror jag är ett misstag, många som kör 4wd-Suv föredrar diesel.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:44
L. Mäkinen

Kan det vara andra anledningar än att slippa sälja bilar till att inte sälja dieslar här? Man kan knappast skylla på miljöhänsyn när man säljer SUVar.

#a • Uppdaterat: 2016-01-20 16:10
Vidstige

En styrka med HSD kontra diesel är högre driftsäkerhet/mindre underhåll för HSD (bortsett från eventuellt tätare oljebyten). Även fordonsskatten blir klart lägre med HSD. Detta gäller då även 4wd, där HSD bara har en elmotor bak, ingen kardan. Och automatlåda är förstås standard på HSD och även den är extremt driftsäker.

Kan vara guld värt i långa loppet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.