Bild
Nästa artikel
På svenska marknaden skippar Toyota dieseln i nya RAV4 till förmån för hybriddrift.

Nya Toyota RAV4 Hybrid – rapport från provkörningen

Provkörning

Suv, fyrhjulsdrift och hybrid – kan den kombinationen vara något? Vi rapporterar från provkörningen av nya Toyota RAV4 Hybrid.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i Alicante för att köra Toyotas senaste hybridbil.
 
Är det en sprillans ny bil?
– Det är det väl inte riktigt. Nuvarande RAV4 kom 2013 men nu får modellen en uppdatering och en ny hybridversion kliver in och ersätter RAV4 med dieselmotor, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Ingen mer diesel i RAV4 alltså?
– Internationellt finns modellen med diesel men Toyota väljer att inte importera diesel till Sverige utan bara satsa på bensin och bensinhybrid.
 
Hur ser drivlinan i hybriden ut?
– Fram sitter två motorer, en el och en fyrcylindrig bensin, och på bakaxeln sitter en andra elmotor. Bilen kan därmed bli fyrhjulsdriven och den maximala systemeffekten är 197 hästkrafter.
 
Vad är första intrycket?
– Att bilen är extremt lättkörd och att den rullar riktigt bekvämt även på dåliga vägar. Sedan är det också väldigt behagligt att susa fram med eldrift i stadstrafik. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad blir priset?
– Hybriden kostar från 324 900 kronor. Om man väljer den vanliga bensinaren på två liter och 152 hästar kostar samma utrustningsnivå, Active, från 280 900 kronor. Lägger man till steglös automatlåda landar priset på 297 900 kronor.
 
Läs hela provkörningen av nya Toyota RAV4 Hybrid i Vi Bilägare nummer 2/2016 som kommer till prenumeranter från den 2 februari och utkommer i butik den 9 februari. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4 Hybrid?

Kommentarer

#1
2016-01-20 13:51

Ska bli riktigt intressant att testa.

#2
2016-01-20 13:59

Håller med quattron.
Ser fram emot en provkörning, den är säkerligen go' (men lite oinspirerande) att köra.

#3
2016-01-20 14:03

När den allra första RAV4 kom, tyckte jag att det var en ganska intressant bil, men sen har den förpassats till de ointressanta. Kanske detta kan vara något? Lite för dyr, förstås, men det går åt rätt håll.

#4
2016-01-20 14:07

Skulle vara intressant om Vi bilägare kunde lägga in nån form av test av framkomlighet i halka med 4wd-tekniken i HSD. Kan ju t.ex. vara bra att veta om det är värt att lägga till pengar för att få 4wd eller om man ska nöja sig med fwd.

#5
2016-01-20 14:27

Är det inte lite dyrt, för bensinaren alltså, 280kkr, för de pengarna finns det andra SUV:ar att välja på.

Förstår inte heller varför Toyota väljer att plocka bort dieseln, känns väl som den är den vettiga när man väl väljer SUV. Får ens hybriden dra släp?

#6
2016-01-20 15:14

Haha, det fortsätter...klumpig modell (läs SUV) med plats för 5 personer och minimalt med last som väger allt för mycket för att det skall kunna klassas som miljövänligt, finns bara ett ord: vansinne.

#7
2016-01-20 15:15

Citerat från ett norskt test av bilen, som för övrigt fick ett betyg på fem av sex.

"Det er ikke vanlig på Toyota-hybrider, men RAV4 kan trekke tilhenger. Hybridversjonen med tohjulsdrift kan dra 800 kg, mens firehjulstrekkeren kan dra 1.650 kg. "

#8
2016-01-20 15:19

Ja, enligt Toyota Sweden har Rav4 Hybrid en dragvikt på 1650 kg.
Att inte sälja dieselvarianten i Sverige tror jag är ett misstag, många som kör 4wd-Suv föredrar diesel.

#9
2016-01-20 15:31

Verkar vara en vettig bil, till ändå skapligt pris i hybridversion och 4wd. Diesel ska vi nog vara glada för att de skippar, för utsläppen av Nox har de nog inte fått bukt på än, den dagen de fått det kan de ta in dieselmodellen och sälja den för de som anser sig behöva en sådan. Men har de någonsin provat en hybrid?

#10
2016-01-20 15:44

Kan det vara andra anledningar än att slippa sälja bilar till att inte sälja dieslar här? Man kan knappast skylla på miljöhänsyn när man säljer SUVar.

#11
2016-01-20 16:10

En styrka med HSD kontra diesel är högre driftsäkerhet/mindre underhåll för HSD (bortsett från eventuellt tätare oljebyten). Även fordonsskatten blir klart lägre med HSD. Detta gäller då även 4wd, där HSD bara har en elmotor bak, ingen kardan. Och automatlåda är förstås standard på HSD och även den är extremt driftsäker.

Kan vara guld värt i långa loppet.

#12
2016-01-20 17:41

Efter att ha sett filmen Deeds länkade till, under Lexus RX 450h, angående "rika kusinen" till Rav4, NX300h, så verkar el-fyrhjulsdriften fungera fullt tillfredställande. Äntligen en hybrid som får dra släp! Ska bli spännande provköra! Låter bra att "den rullar riktigt bekvämt även på dåliga vägar." Hoppas bullret från däcken också blivit bättre, för det är lite för högt på nuvarande version, enligt mitt tycke.

#13
2016-01-20 17:43

Större cylindervolym i hybriden och bränslesnålare än de andra med vanlig bensinmotor.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/RAV4_pf_web.pdf

#14
2016-01-20 18:13

Tack för länken, PREVIA!
Det verkar vara en välutrustad bil, vilket gör den än mer intressant. Och så är den ju väsentligt billigare än lyxkusinen RX450 från Lexus.

#15
2016-01-20 18:29

Kusinen inom Lexus till Rav4 är Lexus Nx det är mer korrekt än modellen Lexus Rx.

#16
2016-01-20 18:38

Rav4 Diesel har aldrig sålt speciellt bra och de flesta som kör släp väljer konstigt nog bensinaren, jag körde husvagn (1800 kg) med min och den gick kanon som bensinare, så denna har många bra egenskaper, bränslesnål men ändå en helt okej dragvikt, diesel för mig är totalt ointressant

#17
2016-01-20 18:50

Hoppas att detta blir bra, en egentligt vettig bil och handen på hjärtat, den 150hk diesel till RAV:en med CVT-låda är bara för sorglig. Kompisen har en sådan och jag har kört den en del under helgerna.
Skulle välja HSD alla dagar i veckan. Diesel-CVT:n drar ca 0,8 vid lättsam körning på blandade vägar och nästan mindre på motorväg än på en 80-väg.
Har de tagit ett steg i bullerfrågan så skulle den kunna vara ett bra alternativ för många. Testas tack!

#18
1
2016-01-20 19:17

Heja hybrid.

#19
2016-01-20 20:39

Här är en som fattat konceptet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160120/vi-provkor-toyota...
Citat;
"Ja, lite så. Tidigare var jag också en Toyota Prius-hatare som tyckte det var världens tråkigaste och töntigaste bilar. Men nu när jag förstår mig på dem har jag också lärt mig att tycka om dem. Och i det sköna suv-formatet med den härliga komforten är det klockrent."

#20
2016-01-20 21:43

@Vidstige, det var huvudet på spiken. Han har absolut fattat vad det går ut på. Den här bilen är klart intressant. Synd att jag att jag köpte ny bil i somras, annars hade definitivt blivit en sådan här.

#21
2016-01-21 00:05

Vad kostar det att byta batteriet?

.

#22
2016-01-21 00:34

@ Antifemministen, man byter aldrig batteriet, det är byggt för att klara hela bilens livslängd och går något fel tar hybridgarantin hand om det, så man kan vara lugn :)

#23
2016-01-21 09:14

Vad jag förstår är detta inte en plugin-hybrid. Vad skall man med en så gammal teknik till? Alla Hybrid- Toyotor jag ser i stan, ryker det rätt friskt ur avgasrören. Ingen ren el där.

#24
2016-01-21 10:48

@ Simon no1

Hur länge gäller hybridgarantin då? Låter som om andrahandsvärdet kan bli ganska lågt när den gått ut...

.

#25
2016-01-21 11:00

Antifeministen, för mig det finns en garanti på 8 år från Toyota.

Sen har du 10 år och 15,000 mil i maskinskada inkl elektronik på märkesförsäkringen samt + 5000 mil för hybridsystemet, dvs 20,000 mil.

Finns få eller inga drivsystem som är mer driftsäkra och hållbara än HSD (inkl växellådan). Så när folk oroar sig för att det är avancerad teknik som kan gå sönder med åren så är det i praktiken precis tvärtom med HSD.

#26
2016-01-21 11:05

@ Vidstige

Ja, men det låter ju onekligen bra =)

#27
2016-01-21 13:05

LennartJ, din iaktagelse är helt riktigt, Toyota har pluginhybrider i sitt sortiment men de jag talat med anser att det blir för kostsamt för bilägaren då dessa har kortare livslängd på batterierna då man laddar fullt och vill ha ut så mycket som möjligt av batterierna, medans en så kallad fullhybrid aldrig laddar fullt och inte utnyttjar hela kapaciteten så man får ett batteri som håller väldigt länge

Man får ju anta att de vet vad de gör som sålt hybrider i snart 20 år

#28
2016-01-21 13:33

LennartJ.

Nytt nick här, och välkommen till sidan.

Här kanske du får svar om just laddhybrider just nu hur läget är hur Lexus ser på det. Se också Simon no1 svar. Man har också ett ansvar för sina produkter, anser man inte att man kan ge den generösa garanti man har på laddhybriderna kanske man hellre avstår.

Varför kommer ingen ladd­hybridversion av RX?
– Varför skulle vi stoppa i 200 kg batterier i en bil och öka priset på den med 100 000 kronor bara för att köra tre mil på el med den på morgonen? De nuvarande laddhybriderna ser vi på marknaden enbart för att de är kraftigt subventionerade av en del länders regeringar.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-lexus-rx-450h-2-243270/

#29
2016-01-21 13:48

Finns ett antal nackdelar med plugin. Större batteripack som stjäl utrymmen som möjligen kan behöva bytas ut på sikt vilket troligen är ganska dyrt. Bilarna blir snabbare föråldrade, vem vill köpa en 7 år gammal plugin när dom nya kanske har dubbla körsträckan, mer utrymmen m.m.?
Dessutom behöver man ladda en plugin varje dag för att det ska fungera som det är tänkt.

#30
2016-01-21 15:15

Att bygga om en SUV till hybrid är som att sminka en gris, en redan tung bil med högt luftmotstånd blir ännu tyngre. Antagligen resulterar det endast i marginellt lägre förbrukning i stan då högre vikt är en stor nackdel i stadskörning. I motorvägsfart drar nog bilen mer då den är aningen tyngre tyngre. Låg vikt är viktigt vid stadskörning och lågt luftmotstånd är viktigt vid motorvägsfart. En SUV uppfyller inget av dessa kriterier och kan därför inte blir mer effektiv än en vanlig personbil. Förstår inte varför vi envisas med dessa SUV:ar... finns nästan inget rätt med dem när det gäller att köra bilen på vanliga vägar och grusvägar. Om en bonde som verkligen behöver markfrigång och terränggående så köper han nog något mer åt pickup eller möjligtvis en Land Rover eller liknande. För gemene man spelar SUV absolut ingen roll, det funkar med en vanlig bil med tvåhjulsdrift. Jag har börjat tappa hoppet om en renare framtid med bättre klimat och mindre miljöproblem...

#31
2016-01-21 15:25

Sminkade grisar är ganska söta.

#32
2016-01-21 16:26

En smutsgris, och de är inte söta. Om jag skall vara lite mer allvarlig, jag tycker det är bra att det görs fler hybridbilar men hur långt når det? Hur stora blir förbättringarna? Jag är inte imponerad ännu av dessa hybrider. Prius har funnits länge, men även den är inte så snål som man skulle önskat trots sitt kompakta format. Batterier är tungt, det kommer man nog inte undan såvida vi inte uppfinner ny teknik som förbättrar prestandan.

#33
2016-01-21 16:35

Styggavargen i juli 2014 hade enbart Toyotas hybridbilar i Sverige minskat CO2 med 130 000 ton jämfört med vanliga bensinbilar och då finns det några till märken som sålt hybrider, så även om det inte är det bästa så gör det ändå en rejäl skillnad åt rätt håll och utvecklingen har inte stannat av

#35
2016-01-21 18:44

Simon no1; 130 000 ton minskad koldioxidutsläpp är en teoretisk beräkning (önsketänkande) som aldrig inträffar i normal körning i Sverige. Vår hybrid drar faktiskt 50% mer än uppgiven förbrukning fastän vi "snålkör" efter körlektioner för hybrider.

#36
2016-01-21 19:37

Timo, vilken hybrid kör du?

Här är lite intressant läsning om utsläppen:
http://www.bytbil.com/nyheter/7v6jakyg/

Utsläppen minskar inte fast vi har effektivare bilar. Jag tror fyrhjulsdrift och SUV ligger bakom varför de inte minskar. I mitt område har många bytt ut sina V70 och andra kombi bilar mot nyare SUV's/MPV's osv... fast dessa nya bilar drar garanterat mer än de gamla de hade. Är det rätt väg? Jag kan dock glädjas åt att min nya bil drar 0,2 liter/mil mindre än den gamla jag hade och då är den nya större och lastar mer. (Toyota Avensis (gammal) -> Skoda Octavia (ny)).

#37
2016-01-21 20:38

@Antifeministen,

Fick idag en broschyr från Toyota som beskriver en förlängd garanti på hybridsystemet och batteriet. Det bygger på att man servar på märkesverkstan och dom har en ny servicetjänst dom kallar för hybridhälsokontroll dom numera alltid gör på hybrider. Gör man den så får man upp till 10 års garanti. Förvisso säkert ett sätt att binda upp kunder till märkesverkstan men samtidigt kan en extra noggrann kontroll vara förebyggande för att slippa problem. Jag tror dom även börjat med detta för att lugna kunder som känts sig osäkra i att skaffa en hybrid för att dom tror att det kan vara mycket problem, men det är det inte som sagt och hälsokontrollerna kan nog egentligen vara lite onödiga.

#38
2016-01-21 21:32

@ Vidstige

Ja, det är klokt gjort av dem. Jag har själv aldrig ägt något med batteri där batteriet inte försämrats (eller gått sönder) efter förhållandevis kort tid och det är därför jag (och säkert många med mig) ställer sig lite tvekande och undrar över kostnaderna alternativt andrahandsvärdet.

Just för stadskörning passar ju en SUV väldigt bra, ty vid de hastigheterna är inte luftmotståndet något problem, precis. Tillse gärna att det är en SUV med stora däck som lätt kör över farthinder av olika slag, så slipper du sakta ner =)
Ja, just det: Du får en härlig överblick över alla småbilar och därmed får du betydligt lättare att köra i stadstrafik. Dessutom.
En SUV är verkligen den perfekta stadsbilen!!

Så den här RAV4:n är ju en bra lösning om man inte behöver oroa sig för batteriet.

.

#39
2016-01-21 21:38

@ Styggavargen

De totala utsläppen minskar inte av den enkla anledningen att vi kör mycket mer idag. För sisådär 40 år sedan drog bilarna dubbelt så mycket men idag kör vi istället dubbelt så långt som vi gjorde då. Du angriper fel saker i din Don Quijote hets.

Du stirrar dig blind på vad en bil lastar, av någon anledning, och verkar hata SUV. Jag behöver inte lasta något när jag kör runt i staden. Däremot är det bra och säkert att sitta högt, ha stora däck med mera fördelar för SUV. Och om man nu en dag behöver lasta något kan man ju haka på ett släp.
Så ... om vi tar din stora kombi som lastar mycket (fast de flesta med stor kombi lastar väl bara mycket en gång om året, typ, och kör med den tom mest resten av tiden) och jämför den med en smidig SUV för stadstrafik så är SUV:en bättre för just stadstrafik. Och drar mindre soppa i stadstrafik än din storlastare.
Faktum är att om folk i stan slutade köpa stora kombis och köpte mindre SUV:s så skulle alltså förbrukningen minska, om nu det är målet med övningen.

#40
2016-01-21 22:40

Antifeministen.
SUV smidigt?
Hur kan det komma sig att SUV-ägare är så himla dåliga på att parkera? Tar upp två filer samtidigt i trafiken? Eller trots "terrängegenskaper" inte håller ut när man möter dem på en smal skogsväg?

Min erfarenhet är att trots att de flesta SUV inte är så mycket längre eller bredare än en vanlig bil så tycks förarna av dessa tro att de kör en lastbil, buss eller traktor.

#41
2016-01-21 23:42

Timo Agaker, säger som någon annan här, vilken hybrid kör du? visste inte ens att det fanns körlektioner för hybrid trots att jag kört hybrid under ett par år?

Det är troligen lika teoretisk beräkning på vanliga fordon som på hybridfordon så även om det inte går att räkna exakt så är det en fingervisning

#42
2016-01-22 00:09

Nu börjar det bli väl många gissningar från Styggavargens sida angående hybrider ,när du nämner att hybridens batteri är tungt, visst Priusens jättestora batteri väger 29 kg vilket jämfört med en vanlig Volvos batteri på 70 AH som bara väger 21 kg. Och om nu grannarna byter ut sina V70 mot en SUV som är en hybridbil är det inte så säkert att bränsleförbrukningen blir högre med hybridbilen jämfört med många både motorsvagare mindre bilar vilket man kommer fram till i spritemonitors lista över bilars verkliga förbrukning.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.h...
Man ser i listan att det är hundratals mindre bilar än Lexus 450h som har högre förbrukning vilket gör att man börjar undra varför ingen reagerar över att dessa små motorsvagare bilarna inte ha lägre förbrukning snarare än varför hybridbilar kan gå så snålt. Se till bilarnas bränsleförbrukning snarare än om de är SUV eller inte.
Sedan skriver du att Priusen inte är så snål som man kunde önska sig. Nej man kan säkert önska att den kunde vara ändå snålare men hittar du någon bil i Prius storlek som är snålare i listan över Europas 50 snålaste bilar.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

#44
2016-01-22 09:29

Styggavargen, det finns gott om andra bilar än SUV:ar som både väger mer och lastar mindre än din skoda octavia.
En Mercedes C-klass kombi med 1.6 liters diesel väger nästan 200 kilo mer än motsvarande Skoda Octavia och har mindre bagageutrymme. En Volvo V60 väger 300 kilo mer än Skodan i sitt lättaste utförande.

#45
2016-01-22 09:39

c k.

Vart står det att det är en Toyota? Det finns flera märken med hybrid om jag minns rätt.
Du skriver "enligt deras ägare" (Jag läste plural)
Vart har du belägg för det? Att EN person hävdat det är inte mycket till källkritik va?
Körsätt? Att hävda att man snålkör och ändå får en såpass stor överförbrukning kan innebära t.ex. att han kör väldigt mycket långkörning, att det är något fel på bilen eller att de inte är ett speciellt utvecklat hybrid-system. (alltså inte Toyota)

Det finns för många variabler för att lägga någon som helst värdering i vad EN ägare säger. Vi behöver några fler röster skulle jag tro.

#46
2016-01-22 10:41

Deeds, man får bara nonchalera c k:s inlägg då de sällan eller aldrig tillför något, Timo har ännu inte berättat vare sig vart han tagit körlektioner eller vilken hybridbil han talar om, vi kan ju se på VIB egna Auris hybrid som rullade nästan 4000 mil med en förbrukning strax över halvlitern och då kan jag garantera att dessa testförare inte tagit några hybridlektioner :)

#47
2016-01-22 12:57

Tänka sig att i USA så är de tio absolut snålaste bilarna hybridbilar. Man väljer bort rena elbilar och laddhybrider.
https://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp

#48
2016-01-22 16:38

PREVIA, bra länk....testade att jämföra en 2016 års Lexus ES 300h med en 2016 års Volvo XC60 AWD. Förbrukningen i Lexus är nästan hälften av vad XC60 drar. Hade jag valt mellan bilarna hade jag 7 dagar i veckan köpt Lexus.

#49
2016-01-22 17:22

Blir aptitligare ju mer jag ser om den. Och den finns tydligen med lite roligare interiör än mörksvart.

#50
2016-01-22 17:28

c k, varför snöar du in på diesel som det bästa? Hybrid kan göra mycket för förbrukningen vid tex stadskörning. Egentligen borde alla bilar kunna ha ett mindre batteri och elmotor som hjälper till vid accelerationer, redan då hade vi nog kunnat få ned utsläppen ganska mycket. Tunga fordon skulle säkert kunna dra bra nytta av hybridsystemet. Visst, jag är också lite skeptisk till hybrid tekniken, men det beror mest på att vikten ökar så markant i dessa modellerna. Men i framtiden kanske tekniken kan bantas ned i vikt!?

#51
2016-01-22 20:17

Denna Toyota är väl en Lexus NX300h i jobbekläder. Tittar man på spritmonitor.de så ligger snittförbrukningen på Lexusen 6,64 och 8,28. Men jag kan ju inte få det till att bli hälften mot en XC60AWD. Snittet på NX300h ligger där på 7,16 och Volvo XC60AWD Diesel på 8,69. Sannolikt körs Volvon betydligt hårdare på autobanan, kan man tänka. Den amerikanska länken härunder är väl värde ungefär som de officiella som anges här i Europa och stämmer väl lika dåligt där. Spritmonitor är ju inrapporterade äkta förbrukningar.

#52
2016-01-23 13:47

Diesel är det sämsta man kan ha för hälsan....

#53
2016-01-23 18:40

En reflektion när det gäller Toyota Hybrid. Ingen har en riktig dragkrok, och då menar jag dragkrok. Ingen metkrok att enbart kunna hänga ett cykelställ på. Denna SUV klarar i och för sig dubbelt mot den nya Priusen med metkrok, men köper man en SUV då ska den kunna dra de tyngsta släpen. Vad ska man annars ha en SUV till?
Jag har alltid haft drag på mina bilar, det är ett måste. Annars är det ingen fullkomlig bil.
En bil är inte enbart till för att ta sig från punkt A till B.

#54
2016-01-23 18:44

LennartJ
Så 1.650 kg är inte tillräckligt? Skulle fungera fint för mig.

#55
2016-01-23 20:00

Jag förstår inte riktigt, bensinavgaser framställs här som rena vitaminpillret. Det finns bara ett sätt att rulla på som är hälsosamt och det är på cykel. Bensinavgaser är säkert skit precis som diesel speciellt vid direktinsprutning. Se gärna testresultat på nya Opel Corsa 1,0 turbo(bensin), partikelutsläpp värre än allt annat när det är lite kallt ute.(Källa automotorsport.se) Det bör väl tyda på att det inte bara är bensin kontra diesel utan det hänger lika mycket på motorkonstruktionen i sig.

#56
2016-01-24 00:23

quattron, nu är detta en bil som rullar ungefär 30% av sin körning helt utan avgaser vilket inte en diesel gör

#57
2016-01-24 08:31

Deeds. Om du läser ViB nr 16 från 2015, så kanske du förstår vad jag menar.

#58
2016-01-24 08:45

Simon nr1. Måste kommentera ditt inlägg. 30% av körning på el, det låter ju bra. Men hur är den producerad? Inte bara genom inbromsning, utan säkert det mesta via en bensinmotor. Då pratar vi om fosilproducerad el.
En laddhybrid får sin el från sol, vind och vatten förutom också från inbromsningar. Kolla denna test som DN Motor har gjort. Dom har gjort en IRL-test.

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/ekonomi/dn-langtidstestar-volkswagen-gte/...

#59
2016-01-24 09:43

LennartJ.
Vad står det om just Rav4 hybrid dragkapacitet i den tidningen? 1.650 kg är en rätt kraftig cykel.

#60
2016-01-24 09:48

LennartJ, laddhybrider fungerar OM den laddas hela tiden. Och körsträckan den kan gå på el innan den behöver laddas igen är relativt kort. Läst tidigare att undersökningar visar att det slarvas mycket med laddhybrider vad gäller laddning och då blir det ju lite poänglöst. Lite som att köpa en etanolbil och tanka bensin istället.

#61
2016-01-24 10:13

Vidstige. Om du klickar på länken och lyssnar på vad testföraren säger, så behöver du inte skriva några egna påhittade kommentarer.

#62
2016-01-24 10:21

Deeds. I tidningen finns ett reportage om tunga släp. Det jag menar är om man nu skaffar en stor SUV, så måste detta ett av användningsområdena. Annars räcker det med en vanlig standardbil.

#63
2016-01-24 10:44

Ja absolut men hur ofta behöver du dra tyngre än 1650 kg? Det är ju en relativt saftig husvagn.

#64
2016-01-24 10:45

LennartJ: I inlägg #53 påstår du att nya Prius har en dragvikt på 825 kg, har du någon länk/källa på detta?

Sedan att påstå att RAV4 är en stor-SUV är väl en överdrift, det är väl snarare en liten SUV/crossover?
I det perspektivet är 1650 kg en alldeles utmärkt dragvikt.
(Är man spekulant på en stor-SUV från Toyotakoncernen så är det ju Land Cruiser som gäller med en dragvikt på 3500 kg.)

Apropå DN's långtest av laddhybrider så långtestades den förra generationens Prius Plug-In för några år sedan av just DN : http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079-grona/

#65
2016-01-24 11:33

Lennart J, det låter ju vackert när man inte berättar att elen även kommer från kolkraftverk :) En hybrid producerar sin egen el och dessutom med en hyffsat bra bränslebesparing

#66
2016-01-24 12:18

Simon no1, jag reagerar alltid mot negativa påståenden om elen i våra elnät jämfört med bilmotorer. För det första har du faktiskt ingen aning om hur elen som du just nu använder producerats.
Du kan för all del låta en dieselmotor fungera som värmekälla och cirkulationspump för ett hus. Det har gjorts på 70-talet, under det man då kallade energikrisen. Men jag vet inte precis om jag skulle rekommendera det.
Elen i våra nät kan produceras på väldigt olika sätt - och det är det som är den oerhörda fördelen. Även om vi räknar med förluster i ledningarna, så torde verkningsgraden vara högre än för en hybridbil.

Ändå tror jag inte att en laddhybrid skulle vara vettigt för mig.
Bor man utanför Stockholm och jobbar inne i stan så åker man helt enkelt kommunalt utom vid de tillfällen man ska frakta något tungt eller göra en resa direkt efter jobbet (om ens då med tanke på krånglet att hitta p-plats och betala för den - och vem älskar köer).
Runt kring stan kan väl medelsträckan ligga runt fyra mil, men i mitt fall kan resor typ till Linköping förekomma.
Alltså skulle en Prius eller denna Toyota passa bättre.

Laddhybrid har sina fördelar OM man oftast reser korta sträckor och har lätt tillgång till eluttag i åtminstone ena änden, helst bägge.

En annan sak:
Varför gör Toyota så överarbetade och klumpiga fronter? Lite som Volvo gör med sina aktrar.

#67
2016-01-24 12:28

Roy J, det var lite av just den anledningen jag skrev kolkraft, för det låter så fint att en laddhybrid bara laddas med miljövänlig el, för det är nog ytters få som har sådana laddstolpar hemma

Sen håller jag helt med dig, för de flesta funkar inte en laddhybrid för all körning, när det gäller design så vill man nog idag skaffa sig en identitet, det ska väcka känslor, en del gillar medans andra ogillar men få går obemärkt förbi, just denna tycker jag ändå är helt okej

#68
2016-01-24 13:43

Tobo. Nu angav jag inte exakta dragvikten, utan enbart hälften av... Men för att vara exakt är det enbart 725 kg.
Källa : http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-p...

#69
2016-01-24 15:32

LennartJ
"Vidstige. Om du klickar på länken och lyssnar på vad testföraren säger, så behöver du inte skriva några egna påhittade kommentarer."

Inget påhittat med det jag sa, det är fakta. Du kan ju inbilla dig vad du vill. Man kan ju undra vem du är när du varit medlem i 3 dagar och kontrar med dryga överlägsna kommentarer.

#71
2016-01-25 16:08

När det gäller eldrift, vad är det som Tesla gör som ingen annan kan? Räckvidden tänker jag på. Eller är det så reglerat av patent att ingen annan kan efterlikna?

#72
2016-01-25 16:54

"När det gäller eldrift, vad är det som Tesla gör som ingen annan kan? Räckvidden tänker jag på."

Tesla Model S har en helt annan golvstruktur än vanliga bilar. I och med att Model S bara finns med eldrift så behöver de inte ta hänsyn till att få plats med avgassystem, kardanaxel och bränsletank utan golvet fungerar som batterihållare till det stora batteripacket. Att göra en hybrid på det sättet går helt enkelt inte. Finns ingen plats för bränsletanken för bensinmotorn och avgassystemet. Dessutom ska man betänka att en Model S väger 2 ton! Och det är batterierna som väger. Skulle man ha ett så stort batteripack i en hybrid så skulle bilen bli alldeles för tung.

#73
2016-01-25 22:03

Intressant länk från Lennart.
Med tanke på min pendling skulle det passa perfekt med en laddhybrid. Golfen är intressant men fortfarande för dyr.

Rav4 har estetiskt ballat ur. Den var snyggare år 2010.

#74
2016-01-25 22:20

Även om man kan diskutera utsläppen utifrån olika perspektiv så tycker jag att hybrider är smarta. Visst, batterierna kostar vikt och det kan tyckas onödigt att släpa omkring på dessa. Samtidigt så finns det andra utsläppskomponenter som i höga koncentrationer ger negativa konsekvenser på folks välmående. Denna effekt syns sällan i miljöbilsdefinitionerna, som ju i huvudsak bygger på CO2. Men utsläppen har andra negativa effekter, både för astmatiker som hjärtsjuka. Här är det koncentrationen som avgör, och de negativa hälsoeffekterna är progressivt växande, d.v.s många bilar i köerna påverkar de boende på ett negativt vis. Kan man åka på el inne i städerna finns det alltså stora hälsovinster att göra och det är ju positivt.

MVH AL

#75
2016-01-26 15:48

En nackdel med Golf Laddhybrid är att den visst inte går på el om det är kallare än -10 och att den inte startar med ren eldrift om det är kallare än -0 grader något att tänka på om man bor i kallare delar i landet och funderar på att köpa bilen.
Att batterierna kostar i vikt är mest ett problem för bilar med tyngre batteriuppsättningar där man även vid kortare bilturer åker omkring i en fullastad bil i vikthänsende även om man är ensam i bilen.
Så länge som man behöver planera var lite längre resa med rena elbilen föredrar jag nog laddhybriden där man kör på ett par dl per mil i snitt utan att behöva planera någon sväng med bilen överhuvudtaget oavsett avstånd.
Är det någon som hört om hur det gick för bilisterna som vart stående med sina bilar när snöstormen i USA slog till, sittande i 10-24 timmar med bilen på tomgång för att hålla värmen. Då vill man inte sitta i en ren elbil tror jag.

#76
2016-01-27 21:21

Hur många meter rullar en vanlig hybrid då ifrån Toyota "Previa" ?
Körde för ett tag sedan Auris 1,2T samt Auris Hybrid. Rullade några meter med hybriden men stannade sedan för att ställa in färddatorn vilket tog några sekunder. Då hann motorn starta och på min runda om ca 27 km så var det svårt att avgöra hur stor nytta elmotorn gjorde. Körde samma runda med både bilarna och förbrukningen enligt färddatorn blev 0,66 samt 0,57. ...Säljaren lovade att Hybriden skulle bli snålare om jag enbart kört stadskörning eftersom att den då rullar mest på el. Nu kör ju inte jag så mycket stadskörning att jag tror att Hybriden faktiskt skulle kunna bli märkbart snålare och det var mest irriterande med den ständigt rusande motorn. ( trots ett försök att köra snålt ) Man kunde ju knappt nudda gaspedalen förrän att mätaren gick upp på rött.
Laddhybriden däremot kan man ju åtminstone köra på ren eldrift under några mil.
Frågan för mig om jag skulle byta till en Hybrid är om jag skulle kunna vänja mig vid dess egenskaper samt om den under min körning är snålare än motsvarande bensin/dieselbil.

#77
2016-01-28 09:41

Mistro 2016-01-27 21:21

Jag hade haft en småbil Ford Fiesta 1.0T med automatlåda var fabriksuppgift 4,9 L/100km men körde vinter var 5,8 - 6,0 L/100km och varmast ute drygt 25 grader varmt ute avstängt AC var snålast 5,0 L/100 km. 1 år körd genomsnitt 0,55 L/100km. Fabriksuppgift 3,6 L/100km på Auris Active hybrid kombi. Nuvarande har jag Toyota Auris Active HSD kombi var över 1 månad gammal körning var genomsnitt 4,8 - 4,9 L/100km i vinter. Det var 1,0 L/100km sparat bensin på Auris än Fiesta. Tjänstevikt Fiesta är 1122 kg och Auris är 1490 kg blir det plus 368 kg tyngre. Mesta körning mellan landsväg/blandad körning.
Om det körde 6 mil per dag på Fiesta och Auris körde 6 mil per dag var ca 210 - 220 kr sparat per månad än Fiesta eller om Auris körde 2 mil extra blir 8 mil per dag blir samma pengar på bensin som Fiesta var 6 mil per dag. Arbete var 220 dagar i år.

#78
2016-02-03 13:41

GF, det är mycket bra siffror för en sådan bil. Om man skulle reflektera lite över den ökade vikten så kan jag säga att min Octavia väger mindre än din Auris och i vinter drog den i snitt 0,65 liter/mil (bensin). Så utan att dra för stora växlar här så skulle man nog kunna spara 0,1-0,2 liter/mil genom att utrusta en vanlig personbil med hybridlina.

#79
2016-02-06 19:41

Provkörde nya rav4 hybrid i veckan. Plus för robusthet och mjukhet i drivlinan. Minus för enkel och omysig inredning, bilen saknar känsla. För mig stod valet mellan rav4 (360ksek), xc70 (350 ksek) och 520xdrive (362 ksek). Det slutade med 520xdrive.

#80
2016-02-07 13:40

castillobjorneberg, grattis till bilen men förstår inte hur du hittade en BMW 520x-drive för 362000:- köpte du begagnad?

#81
2016-02-08 08:12

Till Simon no1. Jag jämför nettopriser inkl extrautrustning om man antingen köper bilen som tjänstebil eller personalbil. Bmw har just nu 9,9ksek för aut, 4wd resp sportpaket vilket gör den så prisvärd. Å andra sidan ersätts den snart av ny modell... Toyotans pris är med det högsta paketet och kanske skulle activeplus för 340ksek räcka. Dock gillade jag inte dess långkörningskomfort. För stadstrafik dock bra.

#82
2016-02-18 23:12

Det du säger är alltså att en fullutrustad Rav4 i hybridversion var något billigare än en Bmw 520 med traditionell dieselmotor till bra kampanjpris i en utgående modell?
Varför inte jämföra med Bmws hybrid istället (eller Rav4 utan hybriddrift och klart lägre pris)?
Ett annat alternativ hade varit Lexus NX300h för lite mer utrustning och komfort än Rav4 men du kanske aldrig testade den?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.