Nästa artikel
Nya Honda Civic Type R – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Honda Civic Type R – rapport från provkörningen

Publicerad 18 juni 2015 (uppdaterad 18 juni 2015)
Vi provkör nya Honda Civic Type R.
Utseendet är skrikigaste laget – men oj vad den går! Vi rapporterar från provkörningen av 310 hästkrafter starka Honda Civic Type R.
 Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström åkte till Slovakiens huvudstad Bratislava för att se vad nya Honda Civic Type R går för.
 
Vad är det för bil?
– Det här är dräparversionen av Civic. Honda har tagit standardbilen, spänt fjädrarna, stoppat in en turbomotor på 310 hästar, monterat en vinge modell jättestor, och resultatet är en bil som går som ett spjut, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Första intrycket?
– Det är väl två saker egentligen. Det ena är utseendet, Civic Type R är motsatsen till diskret och själv tycker jag att designen är i skrikigaste laget. Det andra är motorn som älskar att varva och verkligen slungar iväg bilen framåt.
 
Hur är den att köra?
– Det kommer jag att beskriva i provkörningsrapporten i tidningen men jag kan väl säga att den inte gör bort sig…
 
Vad kostar den?
– 319 900 kronor för basversionen som har det mesta i utrustningsväg. Eller 349 900 kronor med navigation, adaptiv farthållare och lite annat smått och gott.
 
Och när kommer den till Sverige?
– Senare i sommar men försäljningen har redan startat och Honda har redan sålt 70 bilar i Sverige. Osedda. Det säger något om suget efter den här bilen.
                     
Läs hela provkörningen av Honda Civic Type R i Vi Bilägare nummer 11/2015 som utkommer den 25 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
 Diskutera: Vad tycker du om nya Honda Civic Type R?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-18 11:55
hultarn

Den där slyngelvingen bak är verkligen horribel!

#2 • Uppdaterat: 2015-06-18 12:42
L. Mäkinen

Det är tragiskt att även Honda hamnar i turboträsket och slutar leverera bilar med högvarviga motorer. Det är så oharmoniskt att köra turbobilar med allt detta obekväma vridmoment som finns lite när det har lust till det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.