Bild
Nästa artikel
Varför ändra ett vinnande koncept, tänkte Audi när nya A4 skulle designas. Vissa modifieringar kan dock skönjas.

Nya Audi A4 Avant – rapport från provkörningen

Provkörning

Försiktigt förnyad på utsidan men innanför kombikarossen är Audi A4 Avant helt ny. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström fick en första provtur i den nya kombin.
 
Ser den inte ut precis som förut?
– Inte precis som förut. Men nästan. Linjerna är skarpare och tittar man på detaljer finns en och annan skillnad. Men helt klart är det så: Audi har gått försiktigt fram när det gäller designen, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 – Men det är kanske inte så konstigt. A4 är Audis viktigaste bil. Jag kan förstå att man inte vill ändra på ett vinnande koncept.
 
Hur är den att köra?
– Nya A4 är ju byggd på en ny plattform med längsmonterade motorer och det känns verkligen som att Audi byggt in en väldigt bra balans och en lätthet i bilen. Men mer om det och om kombiutrymmet i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Kan du säga något om kombiegenskaperna?
– Att utrymmet vuxit med 15 liter. Händelsevis är det precis vad som krävs för att lastkapaciteten ska bli större än Mercedes C-klass och BMW 3-serie.
 
Och priset blir?
– Från 312 000 kronor. Då är kombitillägget 13 000 kronor. Men slutpriset kan bli betydligt högre än så… Svenska premiären i november.
 
Läs hela provkörningen av nya Audi A4 Avant i Vi Bilägare nummer 15/2015 som utkommer i butik den 3 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A4 Avant?

Kommentarer

#1
2015-10-22 12:15

Allvarligt ViB. Detta är väl 4e reportaget om nya Audi A4. Utöver ett flertal andra VAG provkörningar och reportage om alla VAG skandaler börjar detta likna rena rama Vi vag Ägare.
Många andra som får stå tillbaka. När kommer tex en liten blänkare om nya Opel Astra / Astra Sport Tourer? Inte en stavelse eller bild än så länge.

#3
2015-10-22 13:10

Så jädrans tråkig. VW/Audi/Skoda är de nya japanerna. Ingen fantasi, ingenting. Fina bilar.. men GUD så tråkiga.

#4
2015-10-22 13:49

Ja Maria. Men officiella bilder och fakta som Opel släppte i somras kallar jag inte ett reportage.

#5
2015-10-22 14:16

Lars58, bra inlägg #1, dock vinner inte Audi några tester i Vi bilägare då dom är för dyra, det är VW/Skoda/Seat som dominerar där i alla tester hos Vi bilägare, alla är förstås samma tillverkare och i grunden samma bilar.

Vad gäller Audi A4 saknar jag en kommentar från testet om ljudisoleringen som ju sägs vara extra bra.

#6
2015-10-22 14:39

Ett skäl kan ju vara att Opel är försvinnande små i jämförelse med volymtillverkarna. Många läsare åker nog en V70/Passat/A6/4, substitut till nya A4. Opel Astra däremot lär inte kriga om särskilt många V70-köpare.

MVH AL

#7
2015-10-22 14:41

@Lars58 jag kan glädja dig med att en provkörning av Opel Astra kommer i Vi Bilägare nr 15, den 3 november. Förhandsgrej kommer här på webben inom kort.

#8
2015-10-22 14:52

Lars58 kan nog vara lugn - när nya Astra börjar rulla ut på de svenska vägarna kommer det reportage/tester om den också.
Och förhoppningsvis kan även ViB pressa Opel lite om deras velande med garantitider - först 2 år, sen 5 år (2010), sen 3 år (för ca: 1 år sedan) och nu i smyg 2 år igen. Inger det nåt förtroende för Opel ? Se det som ett litet tips, Maria. Det är väl en icke ringa del i konsumentupplysningen trots allt.

#9
2015-10-22 16:48

Nu får ni ta bort Gasa Bromsa för detta är bara otroligt lekskolenivåmässigt.

#10
2015-10-22 16:53

junkers: Det är en viss barnrumpa som håller på, inget att bry sig om. Så länge han håller sig till detta är det bättre än tidigare, då han medvetet förstörda debatterna.

Det är nog inte så lätt att vara arbetslös och ha så mycket tid över.

MVH AL

#11
2015-10-22 18:48

Hur kan signaturen AL veta vem det är som sitter och trycker på gasa och bromsa, och dessutom veta att denne är arbetslös. Har jag missat nåt?

Men visst, den funktionen behövs inte även om jag fick över 70 tummen upp i förra veckan för ett inlägg...

#12
2015-10-22 19:13

A4an då?

Visst. Duglig på det mesta och med en kvalitet på inredningen som är klassledande.

Men med VAG:s omvittnade tveksamma kvalitet på allt annat och den för mig helt könlösa utstrålning som den ger så är jag helt ointresserad.

3-serie, C-klass och Mondeo t ex är bättre val.

#13
2015-10-22 19:57

Rålle G: Kunskap är makt och jag råkar ha befogenhet att göra en registerkontroll på folk om jag så önskar (utan att dessa känner till det:-). Så jag vet en del om vem eller vilka som sitter och trycker och skriver här i trådarna.

MVH AL

#14
2015-10-23 06:32

Lite för stor för mina behov, men men, läcker bil för den som gillar tysta bilar. Och vem gör inte det. Dock gillar jag sedanen mer. Bensin automat förstås.

#15
2015-10-23 10:51

Vi får verkligen hoppas att den som har tillgång till registerkontroll vet reglerna för hur den får användas.
Jag tror inte att registerkontrollen är skapad i syfte att kolla folk på forum...

#16
2015-10-23 15:14

hultarn hur tror du han kan veta vem tex HT19 är? Gör han en sökning i registret på HT19?

Gissar att MVH AL är 26år och har praktikplats hos polisen..

#17
2015-10-23 16:25

Ja, ALs beteende framstår onekligen som omoget.

#18
2015-10-23 16:39

Med lite kunskaper i datateknik så är det enkelt att spåra vad olika användare pysslar med här på sidan. Svårare är det inte. Jag arbetar följaktligen inte hos polisen. :-)

Angående Audis nya A4 så tycker jag det skall bli spännande med en välisolerad A4. Den gamla fick ju en del kritik på den punkten. En förhoppning jag har är att det blir en trend med bättre ljudisolering, så att alla bilar på marknaden blir tystare. Som det är nu tycks det vara Peugeot med sin 308 och Audi med sin A4 som satsat på tyst gång. Passat är heller ingen visare direkt, och längre ner i klasserna. Hur Avensis och Ford låter inuti vet jag inte heller, men som jag skrev: Förhoppningsvis får man tyst på bullerburkarna en gång för alla.

MVH AL

#19
2015-10-23 16:46

Jo två bra nyheter med A4, man har släppt tanken om att ha enbart sportchassi och istället gjort den med adaptiv för komfort. Bra inte minst på ojämna svenska vägar.

Andra är rejäl ljudisolering.

Hoppas också detta sätter en ny standard för andra märken och bilmodeller.

I fallet A4 kan man ju också hoppas detta kommer till en ny A5, en klart snyggare modell när A4 är ganska anonym och slätstruken i designen.

Stora frågetecknet för mig när det gäller Audi är kvalitet på deras motorer. Sånt som hur väl kamremmar håller, hur väl avgasrening fungerar i praktiken och om dom slutat dra olja.

#20
2015-10-23 17:47

Audi har ju två adaptiva chassin förutom standard och sportchassi.
Ett av de adaptiva har en komfortinriktning det andra har en sportinriktning.
Välkommet med valmöjligheter.
Har sett bilen IRL för en månad sedan..... kombin föll inte mig riktigt i smaken men sedanen däremot....snygg är bara förnamnet.
Sittkomfort av högsta klass, nu även med tillräcklig plats i baksätet.
Och så ini h-vete snyggt gjort interiört.
Helt klart satt en ny nivå vad gäller den grejen.(i mellanklassen)

#21
2015-10-23 18:34

Ska bli spännande att läsa testerna och se den i verkligheten.
Vid senaste bilköpet sneglade jag på förra modellen men den kändes trång så det slutade med en Seat. Samma teknik annat utseende. Fast Audin är nog tystare och som andra skrivit så hoppas jag att utvecklingen vad gäller ljudisolering går framåt.

#22
2015-10-23 22:04

@Axa, "samma teknik"? Som vilken Seat då?

#23
2015-10-24 01:32

Swemba: VAG-teknik, men framför allt motor.

#24
2015-10-24 09:42

VAG-teknik? Vad betyder det? Inkluderar du även Porsche, Bentley, Lambo och Ducati i det? "Samma teknik" som Seat?
FYI, så är det inte mycket som är lika mellan A4 och Seat/Skoda/VW.
A4 baseras på en egen plattform, använder längsmonterade motorer, i grunden fyrhjulsdrivna, annat chassie, andra växellådor osv. Det är vissa motorer som är delade. Att säga att det är "samma teknik" är direkt felaktigt.

#25
2015-10-24 10:56

Swemba: ta det lugnt, är du Audi ägare och inte vill tappa status ifall bilen förknippas med Seat?
I grunden samma plattform MB, samma motor 1,4 liters. Och jag pratar inte om nya modellen 2016, utan vad det fanns för A3 A4 när jag handlade.

#26
2015-10-24 11:05

Nej jag kör inte Audi. Och nej det är inte samma bottenplatta. A4 har längsmonterad motor och är i grunden fyrhjulsdriven. Seat/Skoda/VW (förrutom Touareg) är i grunden framhjulsdrivna och har tvärställda motorer.
Det är inte nytt för 2016 utan har alltid varit så. A1 och A3 har koncernsyskon, men det gäller inte A4 och uppåt.

#27
2015-10-24 12:00

Swemba: ja, MLB är till största del Audi som använder. Men MQB och MLB ingår i VAGs nya plattformstänk. Likheterna är större än skillnaderna.
Att A4 i grunden skulle vara fyrhjulsdriven är för mig nytt. Det har väl alltid varit tillval? Eller har A4 Subaruats?
Vad gäller motor så tänkte jag nog främst på A3 som är samma som i min Leon. Men tekniken är i grunden samma, de leker lite med volymerna bara.
Däremot upplever jag förra A4 (B8) ha lite snålare kupéutrymmen än Leonen, en vild gissning är att de är bättre ljudisolerade.

#28
2015-10-24 12:25

Leon bygger på MQB precis som A3. Precis som jag sa så är A1 och A3 "Audifierade" koncernbilar som delar bottenplatta och en rad andra komponenter. Men nu var det A4 vi diskuterade. A4 och uppåt är unika för Audi från bottenplatta till transmission och drivlina, förutom vissa motorer.

A4 och uppåt är i grunden fyrhjulsdrivna. Med det menar jag inte att fyrhjulsdrift är standard, utan att de rent arkitektoriskt är det. Det är därför motorerna är längsmonterade och det är därför det är en kardantunnel i alla bilar.

#29
2015-10-24 12:39

Swemba: fast frågan är hur unik A4 är i sin plattform? Andra modeller har väl fyrhjulsdrift som tillval och likväl de bör väl ha detta förberett i plattformen. Kardantunneln ser ut att finnas på Leon oxå. Att Audi har längsmonterad motor är mer unikt.
Fast för mig som nybilsköpare var inte de specifika tekniska lösningarna så avgörande. I vardagskörning hade det för mig inte skiljt så mycket om man hade sett till prisskillnaden. Men jag vill inte få det här till en modelldebatt utan ifråga om körupplevelse tyckte jag inte det skiljde så himla mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.