Bild
Nästa artikel

Nissan Qashqai håller fast vid fyrcylindrigt

Provkörning

Bilen som definierade hur svensken ville ha sin crossover serverad, Nissan Qashqai, har fått nya motorer anpassade för Euro 6d-Temp reglementet. Reporter Anders Helgesson är och provkör i Barcelona.

Hej Anders! En ny motor i Qashqai låter ju inte som ett paradigmskifte direkt, vad är det som har hänt under huven?
– Nej, det kanske inte är årets viktigaste nyhet, men ändå intressant. Hittills i år har det sålts nära 5.900 Qashqai i Sverige och det är rekord så här ”tidigt” på året och modellen ligger på sjundeplats i registreringsstatistiken. I Sverige älskar vi helt enkelt den är typen av ”mild suv” eller om man så vill crossover. Det som har hänt är att det tidigare bensinmotorprogrammet på 1,2 liter respektive 1,6 liter har rationaliserats till en motor på 1,3 liter.
 
Okej, det låter ju produktionseffektivt. Hur är det med antalet cylindrar, har de också rationaliserats så att fyra har blivit tre?
– Nej, faktiskt inte. Jag är lite förvånad eftersom en hel del av konkurrenterna har gått över till trecylindriga motorer, men Nissans motortekniker menar att det är rätt mängd cylindrar för en bil av Qashqais storlek. De menar att utformningen av den nya körcykeln, WLTP gör att det är klokare att bibehålla fyra cylindrar och samtidigt gå upp lite i cylinderstorlek jämfört med 1,2-liters motorn. Motorerna ger 140 respektive 160 hästkrafter och vridmomentet är 240 respektive 260 Nm. Ett rejält stort hopp upp mot den tidigare 1,2-litersmotorn på 115 hästkrafter. De nya bensinmotorerna kommer bara att kombineras med framhjulsdrift.
 
Hur är det med dieselmotorer då? Några nyheter eller är det slut med diesel i Qashqai?
– Nejdå, efter årsskiftet kommer det en ny dieselmotor på 1,7 liter, och 150 hästkrafter. Den motorn kan kombineras med fyrhjulsdrift men inte med den nya sjuväxlade dubbelkopplingslådan som kommer till den kraftigare bensinmotorn. Mer om både bensinmotorer och dubbelkopplingslådan kommer förstås i ett kommande nummer av tidningen.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
 

Kommentarer

#1
2018-10-15 09:59

Den primära anledningen till att många satsar på trecylindriga motorer är ju kostnaden, De är billigare och enklare att tillverka och har färre delar, men en fyrcylindrig har många andra fördelar även om bränsleförbrukningen kan öka i vissa fall.
Det ska bli intressant att se hur man lyckats här.
Och så hoppas jag att man lyckats reducera bullret i bilen!

#2
2018-10-15 10:18

Ja det är väl smart av tillverkaren att bara behöva tillverka en bensin motor storlek och erbjuda två hästkrafts alternativ.

#3
2018-10-15 13:10

Ja, då har vi svart på vitt vad jag alltid vetat men som nu framkommer tydligt. Alla som nu kör med trepipare gör det för att tillverkaren av deras bil har bedömt att det är bästa motorn för att klara NEDC. Inte för att det är den bästa motorn för bilen. Så nu när det finns en ny körcykel (som är mer realistiskt) så gör man då motorer som skall klara den nya körcykeln. Vi kommer att se allt färre trepipare på större/tyngre fordon, det kan jag lova.

Sorry alla ni som kör runt med trepipare. Ni har antagligen högre förbrukning i verkligheten än om ni hade fått en större fyrcilindrig motor i er bil. Men så gjorde ju inte tillverarken motorn för er utan för europeiska politiker.

.

#4
2018-10-15 16:06

Klarsynt
De flesta modeller med trepipare kan även väljas med annan motor. Så då är det ju kunden själv som avgör vad som är bäst motor för denne. Eller vad menar du?
Det är väl inget som säger att en fyrcylindrig alltid är bättre än en trecylindrig.

#5
2018-10-15 17:57

@ Axa

Jag tror du får läsa mitt inlägg en gång till, och tänka till lite. Visst väljer kunden, men en biltillverkare skall erbjuda de motorer som är bäst för fordonet och kunden - inte de som är bäst för NEDC och därmed förbrukar mer än om de inte vore bäst för NEDC.

Finns det en trepip på tillvalsistan så inte tänker kunden "aha, de försöker lura mig" och väljer något annat. De tror ju självklart att eftersom den finns där så är den anpassad för fordonet. Vilket den inte är. Den är anpassad för NEDC.

NEDC har innebärit förhöjd förbrukning - inte tvärtom - eftersom den har tvingat fram ruggiga avarter.

.

#6
2018-10-15 18:23

Klarsynt
Hm, kan du ge konkreta exempel på att en trepipare har varit ett sämre val? Och nu tänker inte jag på självklarheter som för stor bil.
Det jag har läst är att de trepiparna varit snåla.

#7
2018-10-15 19:17

Har en Seat med tre cylindrar och en Skoda med fyra cylindrar. Bränsle snålare har jag inte märkt!? SEAT går precis lika piggt och är fullt tillräcklig när det kommer till acceleration. Man märker ingen direkt skillnad.

#8
2018-10-15 19:34

Stygga
Men är det samma effektuttag på motorerna?

#9
2018-10-15 20:36

@ Axa

Läs artikeln här ovan, vet jag :)

.

#10
2018-10-15 20:45

Klarsynt
Ok, så de har utformat motorerna för att passa den nya körcykeln...

#11
2018-10-15 21:48

Min mening också. Nog för att vissa faktiskt kan köra lite snålare med en trecylindrig, men för de flesta som använder högerpedalen lite våldsammare än NEDC cykeln är en större motor med lägre trimningsgrad ett smartare val.

#12
2018-10-16 03:02

Ganska intressant att Nissan idag tar ut 160 hk ur en fyrcylindrig bruksmotor på 1,3 l.
Det är samma effekt som Chryslers Hemi V8 hade 1952 men då med 4,5 l!
Jag undrar hur det vore med livslängden om båda motorerna belastades med full effekt och med samma oljekvalité?

#13
2018-10-16 07:04

@Axa

Ja, framförallt så gjorde de det. Därev trepiparna. Men nu är motorerna i vart fall mer lämpade till verkligheten, det vill säga med större cylindervolym och mer pulver. Faktum är att en större motor på lägre varv drar mindre soppa än en liten motor på högt varv. Fast inte i NEDC. Men i verkligheten.

Så de allra flesta som kör runt med underdimensionerade motorer är lurade.

.

#14
2018-10-16 07:06

@saabnisse

Livslängden på dagens bilar och dagens motorer är skrämmande. Och så kallar de det miljövänligt. Tjo flöjt!

(satsa utvecklingspengarna på rostfria material istället för bling-bling och gör naturen en tjänst)

.

#15
2018-10-16 12:12

Klarsynt
Instämmer i att man aldrig kan välja en för effektstark motor. :-)

#16
2018-10-16 12:27

Nja, större motor bränner mer bränsle. Men tre cylindrar ger mindre friktion (friktionsytan är mindre), mindre delar och mindre vikt, billigare att tillverka. Nackdelen är att det krävs mer varvtal för att nå effekt. Jag tror Nissan gör helt rätt i att behålla 4 cylindrar på denna typ av bil (tyngre och högre). Tror också generellt är det bättre att köra 3 cylindrar i mindre och lättare bilar där 4 cylindrar inte bidrar så mycket mer, och man kan nöja sig med 3 cylindrar. Jag är skeptisk till när allt fler vill stoppa trecylindrigt i stora och tunga SUV's, det kommer att straffa sig med högre förbrukning och utsläpp. (tex XC40).

#17
2018-10-16 15:38

Rätt motor i rätt kaross.
Svårare än så är det inte.
Vargen är en sund kille.

#18
2018-10-16 16:23

Klarsynt, livslängden på 50-talsbilar var skrämmande låg och speciellt på motorerna.
Dels genom att oljornas egenskaper var långt från de vi har idag, dels avsaknaden av oljefilter som medförde oljebyte var 150:e mil, vilket sällan gjordes och dels för att motorerna då, liksom ofta nu, inte fick den service de behövde.
Men motorerna hade ofta låg effekt och de fick ofta jobba hårt med högt effektuttag.
Idag är det ju sällan max effektuttag används.

#19
2018-10-16 16:57

Klarsynt. Ja dagens livslängd om man pratar efter 05 så har mina dieslar rullat mellan 27-52 tusen mil så inte vet jag.

#20
2018-10-16 19:41

En välkonstruerad motor som man sköter om håller nog längre än vad resten av bilen håller.

#21
2019-06-01 11:06

Har en innan nya motorerna kommit. De flesta som har Qashqai med 115 hk bensin är inte intresserade av bilmotorer. Sett till bilens tyngd tycker jag motorn klarar sitt jobb utmärkt. Den drar ca 20% mer än vår Fabia Kombi. Eftersom Fabian var mycket snål, tycker jag det är bra. Hade Fabian med DSG, men för mej är Nissans steglösa likvärdig. Bilen mycket tyst från motor och yttre ljud. Dock, vägbullret har visserligen minskat med modell -18, men är inte inte klass med t.ex. min sons XC60. Skulle man jämföra med alla liknande bilar, gissar jag Qashqai ligger medel i denna plågogren. Förvånad att den inte blev bullrigare med 18" sommardäck än med 17" friktion. När jag jämför flera tekniska finesser märks det att Volvon är bättre. Men så kostar den 100-150.000 mer. Jag bedömer båda ungefär lika prisvärda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.