Bild
Nästa artikel

Nissan Leaf – Rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström är på Kanarieöarna för att provköra nya Nissan Leaf. Se film från provkörningen i artikeln!

Hej Tommy! Det ser ut som sommar där du är! 

– Kanarieöarna! Mycket bättre än Sverige så här års, och så får man köra nya Nissan Leaf här! 

Det tror jag i och för sig inte gäller alla som åker dit men berätta om bilen. 

– Räckvidden är ju den stora grejen. 10 kWh extra kapacitet i batteriet ger upp till 30 mils räckvidd i verklig trafik. Det är spännande för det öppnar säkert för fler konsumenter att kunna tänka sig en elbil. 

Har det hänt nåt förutom räckvidden då? 

– Leaf har blivit snabbare, fått mer säkerhetsutrustning och lite större bagageutrymme. Priserna ligger dock kvar på ungefär samma nivå, prislistan börjar på drygt 340 000 kr före subventioner. 

Är den bra då? 

– Det får du veta om du läser min provkörning i nr 3 av Vi Bilägare. Tidningen kommer den 20/2! 

Diskutera: Kan du tänka dig att köpa en elbil?

Kommentarer

#1
2018-01-26 10:33

En elbil för 300 kkr? Nej, mina bilköp får kosta max hälften av den summan. Jag skulle inte vid min ålder hinna tjäna i mellanskillnaden avseende drivmedel med en elbil. Ett bättre miljösamvete räcker inte...

#2
2018-01-26 11:03

Denna kommer troligen att bli en ännu större säljare än den föregående modellen, som blev världens mest sålda elbil och som även sålde bra i Sverige (för att vara en elbil). Utseendet verkar de flesta uppskatta, även om jag föredrar de mjukare formerna hos föregångaren framför denna mer kilformade skapelse. Jag uppskattade även föregångarens interiör med den digitala hastighetsvisningen ovanför instrumentrundeln och närmare framrutan, så man såg den ovanför ratten. Den nya modellen har en interiör som gör att den ser ut som i en helt vanlig bil... och det tycker jag faktiskt är lite trist. Prismässigt så är Hyundai Ioniq dess största konkurrent, jag tror att Leaf kommer vinna den jämförelsen men det får ett riktigt test visa. Jag har provat Ioniq och jag får inte till en bra körställning i den, känns som jag sitter knöligt. Förra generationen av Leaf satt jag helt Ok i och gissningsvis gäller det även nya modellen, jag ska prova den när jag hittar en att prova. :)

#3
2018-01-26 11:04

En sak jag inte förstår med Ioniq är bakpartiet. Det må vara aerodynamiskt, men sikten är dålig och det saknas torkare på bakrutan. Leaf ser ut som den har en mer praktisk utformning.

#4
2018-01-26 11:14

Jag tycker den nya Leaf är riktigt snygg, den förra var förskräcklig, en urtyp speciellt avsedd för pajaser.
Den här kan bli en succé!

#5
2018-01-26 11:31

Tycker att denna ser ok ut. Ampera-e är snyggare, min favorit bland elbilarna(räknar inte med Tesla som är för dyr), någon som vet vad som händer med den?

#6
2018-01-26 11:48

GM/Chevrolet har produktionsproblem med Ampera-e (Chevrolet Bolt) och har dessutom kraftigt höjt priset. Detta gör att PSA, som äger Opel, inte kommer att lansera bilen på andra marknader än de marknader de redan har lanserat den på utan de satsar på egna icke GM-produkter. Ampera-e/Bolt har en fin och modern drivlina, men inredningskvaliteten och bilkänslan lämnar mycket att önska enligt flera som provat. Snygg på utsidan, men invändigt är det billig sammansättning och plastiga material från Chevrolets budgetlager. Detta gör att bilen inte är en helgjuten produkt. Nu när GM/Chevrolet vill ha extra mycket betalt för den så är bilen inte längre riktigt konkurrenskraftig, och det har ju PSA insett.

#7
2018-01-26 16:43

Undrar om den europeiska versionen har ratt inställbar i båda ledderna och inte bara i en ledd som i den japanska versionen. Lite svårt att få en bra körställning när inställningen av ratten är så begränsad som den är på den japantillverkade, nya Leaf'en. Dessutom väldigt "billigt" trots att bilen är långt ifrån billig att köpa. Dock tror jag fortfarande att elbilar är alltför dyra för att kunna attrahera privatköparna.

#8
2018-01-26 16:45

Nja tråkig design här ligger BMW med sin 5 år gamla i3 i framkant. Förövrigt borde skäggubben synas mindre i bild alt ges rakhyvel.

#10
2018-01-26 17:10

Att "skäggstubben" dominerar bilden är nog en konsekvens av en alltmer utbredd narcissism och exhibitionism. Budbäraren framställs som viktigare än budskapet. En gammal god regel; Verka utan att synas!

#11
2018-01-26 20:59

Intressant bil kanske men trist. Nissan är lika mördande tråkig som (nästan) alla andra japanska bilar. F ö håller jag med er andra. Bort med skägget. Klipp geten.

#12
2018-01-26 20:59

Den här är snyggare än den gamla, liknar mer en riktig bil vilket jag uppskattar. Varför skall elbilar (förutom Tesla) ha så fånig design? BMW I3 är ett exempel på ett sånt töntigt utseende.

#13
2018-01-27 10:49

Med tanke på miljöaspekten som ju är den som alltid dras fram betr. elbilar, så kan man ju undra varför man släpar ut bilen mitt i Atlanten för att där förevisa den för Europas motorjournalister. Nu måste ju dessa journalister göra en flygresa på 4 - 6 timmar beroende på varifrån dom kommer istället för ett par timmar, eller en tågresa om man hållit presentationen centralt i Europa.

#14
2018-01-27 14:15

Carlsson, har du läst vad Tommy säger?
"Kanarieöarna! Mycket bättre än Sverige så här års"!

#15
2018-01-27 15:14

Carlsson, man behöver inte flyga till Kanarieöarna - det går båtar till både från Spanien och från Afrika. Så det är fullt möjligt att ta tåget ner till Spanien och sedan åka vidare med en båt.

#16
2018-01-27 15:43

Carlsson
Eller så kan motorjournalister strunta i provkörningar i varmare trakter så får du istället läsa om senaste skruvmejslarna från Biltema i ViB framöver....

#17
2018-01-27 18:07

Skruvmejlsarna från Biltema är väl dessutom tillverkade i Kina och det är ju inte särskilt miljövänligt med den långa transporten.

#18
2018-01-27 19:22

Det är ju heller inte särskilt miljövänligt att prenumerera på ViB
Suck.

#19
2018-01-29 12:44

Ser ut som en alltför vanlig selfie. Men ta mig tusan om man inte skymtar en bil i bakgrunden.
Den tror jag blir en framgång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.