Nästa artikel
Mini Countryman – rapport från provkörningen
Provkörning

Mini Countryman – rapport från provkörningen

Publicerad 27 januari 2017 (uppdaterad 27 januari 2017)
Nya, större Mini Countryman funkar nu också utmärkt som familjebil. Men frågan är om inte grundtanken med bilmärket försvinner.
Hur mycket Mini finns kvar i den största Minin hittills? Vi rapporterar från provkörningen av nya Mini Countryman.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har tagit sig till norska Golsfjellet för att prova andra upplagan av Mini Countryman.

Fredrik, vad är första intrycket av bilen?
– Det är väl att bilen har blivit så pass stor. 20 centimeter längre än tidigare, 430 centimeter totalt. Lite bredare, lite högre. Förra modellen var ju inte alls liten men den nya har vuxit ordentligt.
 
Då har den blivit rymligare?
– Absolut. Både för passagerare och bagage. Nu kan man ju faktiskt använda en Mini som familjebil. Det här större formatet är bra på många sätt men det är ju också ett stort avsteg från grundreceptet som det här märket bygger på.
 
Avsteg på vilket sätt?
– Jag ser fortfarande Mini som en liten körglad och formglad bil men det är kanske dags att sluta med det. Mini vill ju vara ett bredare varumärke som man kan sätta på nästan vilken biltyp som helst.
 
Hur är bilen att köra då?
– Saken är ju den att Countryman är kul att köra, men inte på samma busiga sätt som den ”riktiga” Minin. Mer om det kommer man kunna läsa i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Något annat som sticker ut?
– En sak som man kan nämna är ju att Countryman kommer som laddhybrid framåt sommaren. En elmotor driver bakaxeln och batteriet ska räcka för eldrift i upp till fyra mil, enligt de officiella siffrorna. I verkligheten blir väl det två-tre mil. Priset blir 375 000 kronor innan statliga rabatter och det kan nog bli en ganska populär förmånsbil.
 
Vad kostar den billigaste versionen?
– Enklaste versionen med framhjulsdrift, trecylindrig bensinmotor på 136 hästkrafter och manuell låda kostar från 249 900 kronor. Vill man i stället ha en diesel på 190 hästar, åttastegad automat och fyrhjulsdrift sticker priset iväg till 334 900 kronor.

Läs hela provkörningen av nya Mini Countryman i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mini Countryman?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-27 19:11
LeifV

Påmniner lite om Toyota FJ Cruiser... snart kommer väl en fullstor SUV med namnet "mini".

#2 • Uppdaterat: 2017-01-27 20:10
Pi

Min "original-Mini" vill jag minnas var 305 cm så den har helt klart växt väldigt mycket. Så den är väl inte så mycket "mini" längre.

#3 • Uppdaterat: 2017-01-27 21:56
saabnisse

250000:- för en trepip med manuell låda verkar inte vara något prisvärt alternativ.
Nej tack, det räcker inte med ett gammaldags utseende.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-28 10:21
Peter i Sydney

Ser tuff ut men dyr.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-28 11:23
Hackenbush

250000:- skulle jag aldrig ge för den, det är den inte värd med trecylindrig motor. Finns annat bättre att köpa för de pengarna.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-31 07:28
hultarn

Ungefär samma pris som BMW med 3-pipen (och som förmodligen är byggd av samma delar), fast med roligare form.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.