Bild
Nästa artikel

Mercedes E-klass - Spjutspets i teknik och design

Provkörning

En gång i tiden var Mercedes måttstock för andra biltillverkare. Sedan dess har Audi och BMW kört i kapp och förbi både vad gäller kvalitet och försäljning, men med nya mellanmodellen E-klass tänker Mercedes sätta hårt mot hårt.

Det är dags för generation åtta att begå debut. Nya E-klass avviker från traditionen genom att faktiskt vara billigare än sin föregångare. Grundpriset är cirka 30 000 kronor lägre trots att utrustningsnivån höjts. Den för tillfället billigaste modellen heter E220 CDI (dieselturbo, 170 hk) och kostar 359 900 kronor. Efter sommaren kommer både bensindrivna E200 CGI (turbo, 184 hk) och dieseldrivna E200 CDI (136 hk), men de är ännu inte prissatta.

Till en början erbjuds nya W212 med fem motoralternativ varav tre dieseldrivna och två bensindrivna. Paradnumret är E250 CDI med nyutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 2,2 liter, 204 hästkrafter och 500 Nm.
Effektsiffran är imponerande, men den verkliga bragden är bränsleförbrukningen som anges till 5,3 liter/100 km vid blandad körning. Det handlar trots allt om en 4,85 meter lång och 1 735 kg tung bil.

250 CDI-motorn är tänkt att locka kunder som tidigare kostade på sig en sexcylindrig dieselmotor (E280 CDI). I klimatdebattens och ekonomikrisens spår ligger "down sizing" rätt i tiden. Vad gäller kraft finns inget att klaga på - E250 CDI med femväxlad automatlåda är stark som en oxe redan från låga varvtal och med dieselmått mätt riktigt varvvillig. Det här är en riktig motorvägsraket och samspelet med den femstegade automatlådan (standard) fungerar utmärkt.

Däremot är det stor skillnad i komfort jämfört med en V6, den högpresterande fyrcylindriga motorn är oväntat hårdgående och bullrig, även i jämn landsvägsfart tränger motorljudet igenom.

Komforten är trumfkortet

Vi hinner också med en kortare sväng i bensindrivna E350 CGI (V6, 292 hk) och förutom att den naturligtvis är snabbare är den påtagligt tystare och vänare.


Komfort är nämligen E-klass trumfkort. Trots att vår E250 CDI-provbil råkar ha AMG-sportpaket med styvare och lägre fjädring samt 19-tumshjul, är färden synnerligen mjuk och avslappnad. Styrningen har ett behagligt motstånd (inte alls vevig som i forna tiders Mersor) och bilen är med på noterna även när vi pressar den lite hårdare på skånska småvägar.

Säkerhet är en annan paradgren för Mercedes. I likhet med Volvo erbjuds bland annat trötthetsvarnare (en kaffekopp tänds på instrumentpanelen om bilen tycker att förarens reaktioner verkar såsiga) och dödavinkelvarnare (fast Mercedes har radarsensorer i bakskärmarna i stället för kameror under backspeglarna).

Systemet Pre-Safe Brake arbetar tillsammans med den radarstyrda farthållaren och varnar föraren samt - om denne inte reagerar - bromsar till slut bilen för att undvika kollision. 1,6 sekunder före den beräknade krocken lägger systemet an 40 procent bromsverkan och när det bara är 0,6 sekunder kvar 100 procent.

En annan nyhet är att strålkastarna automatiskt kan upptäcka mötande eller ikappkörda fordon och anpassa ljuskäglan efter förhållandena. Målet är att hela tiden ha "så nära" helljus som möjligt. Systemet är dock dyrt - 16 200 kronor (om inte bilen är i Avantgarde-utförande, då priset blir 2 300 kronor).

Utrymmena är mycket goda i både fram- och baksäte, men som i många moderna bilar är fönsterlinjen hög vilket ger en instängd känsla för i synnerhet kortväxta personer. Lättillgängliga isofix-fästen för barnstol finns i baksätet, men för bakåtvänd montering på främre passagerarplatsen krävs Mercedes egen barnstol med inbyggd transponder för krockkudden.

På senare tid har Mercedes sålt en hel del gasdrivna E-klass ur den gamla generationen.  Tyvärr dröjer den nya NGT-versionen ända till årsskiftet 2010-2011. I stort sett alla tillgängliga modeller av nya E-klass (utom V8-modellen E500 samt de fyrhjulsdrivna) är dock i så kallat Blue Efficiency-utförande med extrasnåla generatorer, servopumpar och bränslepumpar, lättrullande däck etc - allt för att hushålla med bränsledropparna.

I september väntas även E350 CDI BlueTec gå i produktion. Där har dieseltekniken kompletterats med bränsletillsatsen AdBlue, som ska minska utsläppen av kväveoxid.

Oändlig tillvalslista
Det är inte enkelt att hålla reda på alla beteckningar och varianter i familjen Mercedes. Även inom ramen för E-klasserien är valmöjligheterna snudd på oändliga; utöver motoralternativen finns en rad utrustningspaket och en flera A4-sidor lång lista över styckevisa tillval.

Lägg därtill den nämnda kombiversionen i vardande samt att E-klass Coupé begick premiär vid den nyligen avslutade bilsalongen i Genève och att en cabriolet väntas inom något år. Fast med E-klass Coupé och Cabriolet går modellbeteckningen CLK i graven, så kanske blir det lite enklare att överblicka Mercedes utbud framöver, trots allt.
FAKTA/ Mercedes E250 CDI Blue Efficiency (E350 CGI Blue Efficiency)

Pris från: 373 900 (478 900) kronor.
Modell: Femsitsig, fyrdörrars sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 487/B 186/H 147.
Tjänstevikt, från: 1 735 (1 735) kg.
Motor: 4-cyl dieselmotor med turbo (V6 bensin). Cylindervolym 2 143 (3 498) cm3. Max effekt 204 (292) hk vid 4 200 (6 400) varv/min. Max vridmoment 500 (365) Nm vid 1 400-2 800 (3 000-5 100) varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 7,9 (6,2) s. Toppfart 242 (250, begränsad) km/tim.
Bränsleförbrukning blandad körning: 5,3 (8,5) liter/100 km.
CO2-utsläpp: 139 (199) g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Lexus GS, Volvo S80.

Kommentarer

#1
Svensson
2009-04-09 15:41

Man undrar hur rostskyddet ser ut på dessa bilar och hur långa garantier samt hur dom gäller.
Även skatter på dieslarna undrar man över.
Närmsta märkesverkstad är för mig ganska avlägsen,
den verkstad jag nu anlitar är inte längre MB-verkstad
Har man fått ordning på rostskydd och löser det här med märkesverkstad. Så köper jag nog en ny E220 CDI igen.
Har kört MB i 26 år och varit nöjd, dax att byta märke nu!!!

#1
Nizze
2009-04-09 16:17

Kan inte begripa varför M-B envisas med att förvilla kunderna om modellbeteckningarna. Själv har jag en C 280, men där ligger en 3-trelitersmotor i. Gör som BMW, heter den 325 så vet alla vilken mororstorlek den har, dvs 2,5 liter.

#1
Tommy
2009-04-09 22:28

Håller med vad gäller nya E 250 CDI som jag också kört. Den går inte att jämföra med en sexa. Trotts att den har samma effekt och vridmoment som gamla 320 CDI är det mycket fyra över den. Den ersätter inte den tidigare sexan. Men den imponerar som fyra, och inte minst förbrukningen.

#1
Stor svensk
2009-04-10 04:00

E-klass har alltid passat långa stora förare. Värre med pyttesmala C-klass. BMW 3-serie är faktiskt märkbart rymligare. Vore bra om duktiga biltestare tydligare talade om huruvida en lång bredaxlad svensk med rejäla fötter får plats i det testade fordonet. Många bilar är anmärkningsvärt trånga samtidigt som vissa mindre bilar förvånar med bra utrymmen.

#1
SUNE SVANTE
2009-04-10 23:25

Det at Mercedes Benz har kommet med ny E klasse, er vel og greit, men hvorfor må de veie så mye? - 1735 kg. Som produsent, klarer de jo å lage drivstoffgjerrige motorer, men når det kommer til vekt så er ikke reduksjon noe større tema. Skjerpings mercedes. Som et tips til mercedes, lag noen lette og kjøreglade biler med manuelt gir, og dropp taxiautomaten som dere har forelsket dere i.

#1
jan
2009-04-11 01:59

engang mercedes og aldrig aldrig mere lortebil der ruster trods alle behandliger med dinitrol tilbage til volvo

#1
Basse
2009-04-12 23:16

Trötthetsvarnare kan nog vara på sin plats i Mercedes. Bilen är ju rätt sövande.

#1
Tommy
2009-04-14 14:42

Nya modellen verkar väldigt snygg och snål på soppa verkar den vara också andra tillverkare ha problem med att få snåla bilar med volvo ex.
jag har kört mb i 27år. och har alltid varit nöjd så hoppas på lika bra bilar i fortsättningen !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.