Bild
Nästa artikel

Mercedes A-klass - start/stopp och väl tilltagen prislapp

Provkörning
 För övrigt känner vi igen den lätt uppdaterade A-klassen från tidigare, en smidig stadsbil med rymlig kupé, stötig fjädring och väl tilltagen prislapp.

Utan extra kostnad går nu Mercedes A 150 att få i Blue Efficiency-utförande. Det vill säga med start/stopp -teknik som stänger av motorn när föraren lagt växeln i friläge, håller foten på bromsen och har släppt kopplingen. När man åter trampar ned kopplingen, startar motorn omedelbart. Perfekt i stan! Finns det något mer onödigt än alla dessa bilar som står på tomgång och spyr ut avgaser när de väntar vid rödljus och övergångsställen?  

Just i stadstrafik trivs A-klass som fisken i vattnet. Konstruktionen med dubbla golv ger hög sittposition och faktiskt lite suv-känsla i så måtto att man som förare ser över taket på många framförvarande bilar. Det underlättar körningen väsentligt. Bra sikt, smidig koppling och lättarbetad växellåda, bidrar till att göra A150 lättkörd. Extrautrustad med aktiv parkeringshjälp á 7 700 kr finns det inte en P-ruta som undgår den blott 3,88 meter långa bilen.

Motorn har beskedlig effekt men kraften levereras jämnt och smidigt från låga varvtal och gör körningen avspänd i staden. Även på landsväg räcker motorn långt. Möjligen kan den kännas lite tunn för den som ofta kör med mycket last men i sådana fall finns många kraftfullare rovor att välja bland i A-klass programmet.

Kupén är välisolerad från motorsurr, vindbrus och vägmuller. Visserligen rullade provexemplaret på dubbfria vinterdäck men vi vet sedan tidigare möten att A-klass tillhör de tystare bilarna i klassen.


Utrymmet är förvånande generöst, mot bakgrund av bilens små yttermått. Längden överensstämmer med småbilar som Citroën C3 eller Mitsubishi Colt men innerutrymmena överglänser många bilar i Golfklassen.

Förarstolens justeringsmån är extremt generös vilket gör att såväl långa som korta, lätt hittar en bra körställning. Däremot är själva sittpositionen ovanlig för att vara i en högbyggd småbil. Det dubbla golvet gör att man sitter med nästa raka ben, nästan som i en sportbil. Det är inget fel på komfort men känns annorlunda. Tydliga instrument och lättanvända reglage ger god förarmiljö om än inte riktigt lika fin som i nyss körda Mercedes C-klass. Som standard är ratten bara inställbar i höjdled. Djupledsjustering finns som tillval för 1 600 kr extra.

I baksätet sitter två vuxna bekvämt. Såväl takhöjd som benutrymme räcker till. Tyvärr sänker en ovanligt stum fjädring komfortbetyget och på ojämnt underlag blir A-klass rent av obekväm.

Säkerheten är hög. Grundkonstruktionen med det dubbla golvet skapades en gång för att A-klass skulle klara att hålla samma höga säkerhetsnivå som Mercedes större bilar. A-klass fick högsta betyg, fem stjärnor, i krockprovet hos Euro-NCAP. Antisladdsystem, sidokrockkuddar och framstolar med whiplashskydd ingår i standardutrustningen.

Priset förefaller vid första anblicken vara relativt humant men utrustningen är dyr och det krävs några kryss i utrustningslistan innan ens A-klass kommer som man vill ha den. I tjusiga utförandet Avantgarde och extrautrustad med klimatanläggning, stereo, farthållare och parkeringsvarnare kostar A150 Blue Efficiency strax över 230 000 kronor.
Mercedes A150 BlueEfficiancy

Pris, kr från: 187 900
Modell: Femsitsig, femdörrars halvkombi.      
Säljstart: Nu.  
Mått, cm: L 388/B 176 /H 159
Tjänstevikt, från: 1 245 kg.
Motor: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym: 1 498 cm3. Max effekt: 95 hk vid 5 200 varv/min. Max vridmoment 140 Nm från 3 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 12,6 sek. Toppfart 175 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 143 g/km.
Konkurrenter: BMW 1-serie, Audi A3, Volvo C30.   

Kommentarer

#1
Micke Franzen
2009-02-09 13:40

Europeiska bilpriser får förmodligen svårt att hävda sig framöver, när kinesiska fabriker kan komma att erbjuda en nyutvecklad Volvo för 130.000Kr. Investeringar i svensk bilindustri kan vara ett minne blott inom en närmnare framtid än någon förmått förutse, såvida inte den amerikanska bilkrisen handlar om just sådant. Såvida vi inte kan erbjuda taxfreeområden, så som i asiatiska länder också i Sverige, men mot sådant lär väl facket ha en del att invända.

#1
Lägerleffe
2009-02-10 18:36

230.000 lock för en småbil, urk! Det må stå MB i nosen men så värdefulla rariteter mår bäst av att aldrig komma ut på gatan. Utan stå kvar inomhus. I bilhallen.

#1
Benny
2009-02-11 21:34

Vem är målgruppen? 230 tusen för denna lilla bil? Man får betydligt mer bil för pengarna vid köp av större bil av annat märke. Hur tänker man här på Mercedes? Bilen för den rika miljömullen?

#1
Raffe
2009-02-12 20:58

Jag håller inte alls med övriga som kommenterat A-klassen. Jag tycker det i många stycken är en mycket bra bil av hög kvalitet som varit och är en föregångare i många avseende med sina innovationer. Heja MB!

#1
Lars
2009-02-17 09:27

Kul att se Mb med flera lanserar sitt start/stopp-system som en nyhet.
Det roliga är bara att Fiat lanserade detta i sina ES-bilar redan 1983! ES stod för Energy Saving, målsättningen var en så extremt låg förbrukning som möjligt. CityMatic hette start/stopp-systemet, som är identiskt med det som andra tillverkare lanserar nu!
Återigen var Italienarna först, med tyskarna som långt senare försöker ta åt sig äran. "Vorsprung durch kopiering" ligger nära till hands...

#1
Hans
2009-02-18 12:40

Köpte en MB A150 08:a med 1000 mil på mätaren för 130.000 kr av Hedins.
Bra utrustad med ac och 5 dörrars.
En mycket trevlig bil både att köra
och förvånansvärt bra utrymme.
Fungerar perfekt som andra bil i familjen.

#1
MedBrunt under
2009-05-12 23:04

Har dom fixat rostproblemen än?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.