Nästa artikel
Mazda MX-5 – rapport från provkörningen (2018)
Provkörning

Mazda MX-5 – rapport från provkörningen (2018)

Publicerad 31 augusti 2018 (uppdaterad 4 september 2018)
Vi Bilägare skickade ner Anders Helgesson till Transsylvanien för att provköra uppdaterade Mazda MX-5.
Hej Anders! Vad är nytt med MX-5? 
 – Hej Maria! Det är egentligen inte så mycket, men som så ofta är det detaljerna som gör det. Mazda har skruvat lite på motorerna och fått dem Euro6d godkända och samtidigt höjt effekten i 2-litersmotorn från 160 till 184 hästkrafter. Ratten går – äntligen – att justera i både höjd- och längdled. Autobroms och backkamera är de två andra ”större” nyheterna.  
 
Vår MX-5 från 2016 års långteststall var inte så praktisk men alltid superskoj att köra, en starkare motor gör väl inte upplevelsen sämre?
 – Nej verkligen inte! Att kliva in i MX-5 är som att snöra på sig ett par riktigt bra sneakers. Kalasfin balans och lättkörd som få. Mazda har valt att bara erbjuda den nya 184-hästaren och på plats finns nu den nya 2-liters motorn som tidigare saknade en mekanisk differentialbroms som standard, det ger bett ur kurvorna. Bra det eftersom det går tretton kurvor på dussinet här.

– Jag är i Rumänien och kör på Transfagarasan highway, ett magisk stycke asfalt som ringlar sig som en vilsen snok över Karpaterna. Vägen byggdes på order av Rumäniens diktator Nicolae Ceausescu, bygget tog fyra år (1970-74) och man uppskattar att över 100 personer fick sätta livet till under bygget. Brittiska bilprogrammet Top Gear har utsett Transfagarasan highway till världens bästa körväg. Trots lågsäsong är det överraskande mycket trafik och de flesta är mer intresserade av det vackra landskapet än att köra bil.
 
Vad väljer du? Roadster eller RF med fällbart tak? 
– Personligen tar jag roadstermodellen alla dagar i veckan, jag tycker att den är snyggare och mer ”äkta”. Dessutom blir det lite mindre turbulens i sittbrunnen i den helt öppna bilen när taket/suffletten är fälld. Nu ska ju taket vara fällt mest hela tiden, men om det regnar får man något bättre takhöjd med sufflett.
 
När kommer den till Sverige? 
– Bilen har gått att beställa sedan maj och prispåslaget jämfört med tidigare årsmodell är strax under 10 000 kronor oavsett om man går på 1,5-litersmotorn eller 2-litersmaskinen. En maxutrustad 2,0 Sport RF kostar strax över 300 000 kronor, Roadstermodellen cirka 20 000 kronor mindre.


Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 13/2018 som kommer ut den 18 september. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-01 19:53
V8-Power

Får inte plats i denna bil och dessutom behövs hörselskydd.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-04 17:21
Roger Skagerström1

Jag är 167 lång och har redan tinnitus - så ja tack! ;) Känns dock lite riskabelt att ha en så liten bil som endabil, vilket det skulle bli i mitt fall. Tror inte ens min och min polares RC-båtar går ner i skuffen :P Men en oerhört trevlig bil - det är det! Även innan pre-facelift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.