Bild
Nästa artikel
Den enorma, glupande grillen går inte att ta miste på. Den ser extra hungrig ut i modellen F Sport som är fyrhjulsdriven och kostar 471 800 kr.

Lexus dubblerar

Provkörning

När nya NX 300h nu börjar säljas räknar Lexus med att dubblera sin försäljning i Sverige. Många gillar säkert den vildsint designade suven och att det är en miljöbil gör inte saken sämre.

Nog tål Lexus NX 300h att tittas på. Betraktarna ser dock lite konfunderade ut när de går runt bilen. Lexus har ju tidigare inte direkt utmärkt sig för uppseendeväckande design, men nu verkar de japanska formgivarna ha startat en försenad tonårsrevolt. Karossen består av veck och vinklar, lister och svällande plåtytor och längst fram gapar ”spindelgrillen” som ser ut att kunna glupa i sig en Toyota Aygo.

Maximala hybridstyrkan blir 197 hk med hjälp av fyra motorer (om bilen är fyrhjulsdriven).  Invid bensinmotorn i fronten sitter två elmotorer, en fungerar som generator och sköter laddningen av hybridbatteriet och en hjälper bensinmotorn att driva bilen. Den tredje elmotorn sätter fart på bakhjulen om framhjulen börjar slira.

Motorkraften är mer än tillräcklig och en konstgjord kick down-funktion hjälper till att göra omkörningar med språng. Det osköna surrandet från den varvande bensinmotorn är dock ganska högljutt. Men i jämn fart är ljudnivån så låg som man förväntar sig av en Lexus.

NX 300h gör sig bäst på fina asfaltsvägar där den susar fram.  Alltefter humör går det att välja mellan fyra körlägen som ändrar känsligheten på styrning och gaspedal.

Fjädringen är ganska mjuk och det är på gott och ont. På vanlig väg rullar bilen bekvämt men när bilen körs igenom en låtsad undanmanöver – fyra skarpa svängar – hänger den inte med alls. Karossen svajar våldsamt, framhjulen glider och mejar ned konerna rakt fram. Farten måste sänkas till låga 58 km/tim för att bilen ska gå att styra igenom provet.


På buckliga, gropiga vägar känns bilen däremot inte mjuk. Stötdämparna har svårt att hinna med och hjulen studsar i ojämnheterna.

Basmodellen, med koldioxidutsläpp på 117 gram/kilometer, kvalar in som miljöbil. Många av de cirka 900 förare som nästa år tar plats i en NX 300h väntas dock välja den välutrustade ”business edition” med lite högre utsläpp och en månadskostnad på drygt 2 000 kr netto – några hundralappar billigare än en jämförbar Volvo XC60.

I tillbehörslistan finns, för 11 400 kr, en dragkrok. NX 300h får släpa 1 500 kg vilket nog övertygar många att välja den spektakulära hybriden.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus NX 300h?
Lexus NX 300h

Pris, från kr: 361 700.
Modell: Suv med fem dörrar.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 463/B 185/ H 165.
Markfrigång: 18,5 cm.
Tjänstevikt: 1 785 (fyrhjulsdriven).
Motorer: Fyrcylindrig bensinmotor, Atkinsoncykel. Volym 2 494 cm3. Effekt 155 hk. Elmotor fram 143 hk. Elmotor bak 68 hk. Sammanlagt maxeffekt 197 hk.
Kraftöverföring: Steglös variabel växellåda, fram- eller fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,1–5,3 l/100 km (fyrhjulsdrift).
CO2-utsläpp: 117–123 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC 60, Audi Q3, BMW X3 och X4, Mercedes GLK.

Vad nytt?
Lexus första kompakta hybrid-suv.
För vem?
Den som vill köra en suv som märks.

Plus:
Drivsystemet, åkkomforten, förmånsvärdet.
Minus:
Klumpig i snabba manövrer.

Kommentarer

#1
2014-12-05 14:11

Dubblera just när dubb är så förhatligt?
Nej, Lexus NX 300h blir nog en flopp!

#2
2014-12-05 14:17

Blä blä!

#3
2014-12-05 14:29

Det blir så som testarna skriver, vill man inte ha för hård fjädring i en Suv så blir den svajig och dålig i undanmanövrar, detta är nackdelen med högbyggda bilar.
Interiört ser den fin ut men exteriört ser den ut som de flesta Suv:ar, som en köttbulle. Grillen kommer jag aldrig att vänja mig vid, den är alltför brutal.
Pestanda och förbrukning är mycket bra (visst den kommer att förbruka mer bränsle än vad som anges vid normal körning men ändå fortfarande ganska bra tror jag)

#4
2014-12-05 15:12

Intressanta vägegenskaper, minst sagt. Undrar om det blir någon åtgärd från Lexus efter denna provkörning.

Ska vi gissa att det blir lite intressanta inlägg kring bilen, nu när det är fredag;-)

#5
2014-12-05 15:24

Hade förmånen att få provköra denna bil, redan när man satte sig så var jag såld, den har en otrolig inredning om än lite utspridda knappar, helt klart en riktigt intressant bil som står på min önskelista just nu :) Hybrid och 1500 kg dragvikt, perfekt för mig

#6
2014-12-05 15:35

Det jag ständigt förvånas över är hur man i princip urskillningslöst klistrar ordet "miljö" framför ordet bil. Det är fullständigt orimligt och osmakligt att dyra lyxbilar ska kallas miljöbilar. Reglerna är så utformade att man kan köpa en miljonbil och komma undan med "rent" samvete, men inte med en Skoda Fabia. Någonstans är det hjärnsläpp från riktigt höga höjder. Man använder uttrycket miljöbil ungefär som om man hade hundra gifter, avlägsnade en och förklarade allt ofarligt........

#7
2014-12-05 16:21

Tummen på spiken Axelman ..
Och vi vet att vissa är "sålda" redan innan de smakat deras guds bajskorv ..
Jag personligen är lite skeptisk .. Har ännu aldrig kört en Toyota jag verkligen kom att gilla.

#10
2014-12-05 19:20

Någon som vet om den verkligen bara drar runt 0,53 liter/milen...min gissning med det högbygget och ca 1,8 ton borde den dra mer, säkert uppåt 0,7 liter/milen. Man kan få en kombi bil (tex Peugeot 508) fullsmetad med utrustning för minst 100 000 kr billigare, som lastar mer och drar mindre.

#11
2014-12-05 20:09

Oharmonisk karossdesign man blir bara trött av alla linjer på karossen, karossdesignen kommer att vara omodern redan efter ett par år. Interiören känns oplanerad med alla utspridda knappar. E-CVT lådan är jag inte förtjust i tycker att växellådan jobbar segt vid hårdare körning t.ex. omkörningar. Däremot är NX:an säkert driftsäker och har en bra detaljkvalite i interiören.

#12
2014-12-05 21:44

Hjälp hur skall det nu gå för Lexus? Redan tio här som skriver långa förklaringar hur fel ute Lexus är, fortsätter det så här kanske Lexus bara säljer 400 hundra bilar på två veckor i vår när det kommer hem fler bilar ,nu när alla bilar redan är slutsålda trotts alla brister som uppdagats här.

#13
2014-12-06 09:43

Den här bilen är en riktig fullträff för Lexus, under hela 2013 såldes ca 43 000 Lexusbilar i Europa, på en månad har man sålt 10 000 NX , snart kommer bensinturbovarianten också, kanske inte så storsäljare i Sverige men i andra länder kan den nog öka på försäljningen ytterligare

http://lexusenthusiast.com/2014/11/10/10000-lexus-nx-orders-first-month-...

#14
2014-12-06 10:10

Hmm...
Bensinmotor effekt 155 hk + elmotor fram effekt 143 hk + elmotor bak effekt 68 hk = maxeffekt 197 hk?
I min matematik är 155+143+68=366 !
Går den verkligen att sälja med en så monstruös ful grill??

#15
2014-12-06 11:04

Erlandson:
Om du läser inlägget före det du skrev så ser du att det går mycket bra att sälja Lexus NX trotts att alla inte vant sig vid nytt designspråk. Om man absolut inte vill ha en förnyelse i design på bilen väljer man med fördel en del Tyska märken där det är svårt att se skillnad på senaste modellen jämfört med tio år gamla bilar, eller som motorjournalisterna uttrycker det, finns det gott om nytt under ytan.
Att man inte kan räkna in alla motorers effektsiffror beror på att alla motortyper inte kan ta ut sin högsta effekt samtidigt vid alla hastigheter och att batteriet i en del fall inte kan lämna den efterfrågade effekten till alla elmotorer samtidigt vilket gäller de flesta hybridbilar.

#16
2014-12-06 11:39

Även om jag inte tycker att Volksvagens bilar är snygga så är de konsekventa och vårdar sitt "språk". Hellre det än design för designens egen skull. Minimalistisk funktionell design är i min värld bättre än hysteriska rop på kunder med alla dess nackdelar som kommer på köpet. Obegripliga instrumentpaneler, knapphysteri, näst intill obefintlig sikt bakåt resp åt sidorna osv. Men vi är alla olika så det är bra att det finns att välja på.

#17
2014-12-06 12:37

En bil som det lika gärna kan stå Mazda, Nissan eller Kia på.
En design som totalt förvirrar ögonen.
Det är som att slå an alla strängar på en gitarr och påstå att resultatet blev musik.
Något som också får folk att "haja till" och en del kanske t.o.m. uppskattar, men jag är definitivt inte en av dom.

#18
2014-12-06 15:32

Ja, den ser inte ut som en Audi kan vi konstatera........vilket är tur. Bilen är ju skitsnygg i verkligheten, att se den på bild gör inte bilen rättvisa. Vem vill se ut som alla andra premium-mainstream märken.........

http://blog.lexus.co.uk/2014/11/interview-with-tokuo-fukuichi/#.VILu_DGG9oZ

Kul att se att någon tar denna gasa/bromsa funktion så allvarligt......;o)

#19
2014-12-06 20:44

"Vem vill se ut som alla andra premium-mainstream märken........."

Jag har då sett många bilfabrikat som sneglat på tyska premiumbilar, men aldrig någon som försökt se ut som en Lexus-Toyota. Så är det bara, tyska premiumbilar har alltid varit måttstocken.

#20
2014-12-06 21:10

som vanligt när det gäller Lexus så tävlar "gammgubbarna"? här om negativa kommentarer och det klickas friskt på "Bromsa" för alla som tycker att det är en trevlig bil och "Gasa" på alla som spyr galla. Oftast när det gäller Lexus så klagas det på utseendet, grillen eller att den saknar "själ" (hur nu en bil kan ha en sådan?) eller att den är "könlös" (vad f-n det nu det är?). När det gäller kvalitet eller service så vet alla att Lexus är outstanding och sopar hem kvalitetspriser runt hela världen år efter år, kanske är det det som retar dem? Kanske har de inte råd? Sannolikt har de aldrig kört någon. Nä här gäller jantelagen, du skall inte tro att du är nåt...Kom igen nu, få se hur många "Bromsa" jag får...

#21
2014-12-07 01:55

Draxon, och tyska bilars måttstock, är det detta du syftar till ? ;)

http://www.blixtar.se/files/public/1166101414_15_FT11319_bmw-sopor_.jpg

#22
2014-12-07 02:02

Jalfa, du har många poäng och man an ju undra varför man har tummenfunktionen när den ändå inget säger, nån som ogillar japsare och Shogun och älskar VW, Audi troligen nån 15 årig datanörd som har alldeles för mycket ledig tid över, hoppas VIB tar bort funktionen snarast då det bara blir löjligt

#23
2014-12-07 10:20

Den här grillen kommer jag aldrig att tycka om hur bra bilen än är. Men det är tyvärr inte bara den jättelika grillen, hela fronten är obalanserad och det gäller tyvärr de flesta Toyotaprodukter.
Det är väl helt enkelt så att man i Japan har en helt annan uppfattning när det gäller design. Sedan att det finns de från väst som gillar den är ju inte så konstigt, det har ju i alla tider funnits underliga människor som avviker från den allmänna uppfattningen.
Tack och lov! ;o)

När det gäller bilen i övrigt har jag ju ingen möjlighet att ha någon åsikt innan jag provat den, men det kommer jag nog inte att göra.

#24
2014-12-07 11:57

Tur att det finns olika grilldesign beroende på utrustning då Saabnisse, välj inte den mest extrema F-sport utrustningen som på bilden ovan så försvinner spindelgrillen, den går således att få mer nertonad för de som föredrar det, du kan se exempel med olika färger på denna bild: http://www.lexus.se/car-models/nx/nx-300h/index.tmex#/Menu/Tjanstebilar_Top

#25
2014-12-07 12:15

Är det inte så att bilar rent allmänt har betydligt kortare livslängd i Japan jämfört med i Europa och då kanske kontinuitet i formgivningen, a'la vissa Europeiska märken, inte är lika betydelsefull där som i Europa och av den orsaken har man ingen strävan att vårda sitt formspråk och att ha kontinuitet i detta ? Men oavsett denna bils kvaliteter så måste jag hålla med om att fronten ser smått grotesk ut. Och att det formgivningsmässigt lika gärna skulle kunna vara t ex en Mazda. Håller alltså med Axelman i mycket av vad han skriver men åter - jag tror säkert att det är en utmärkt bil f ö.

#26
2014-12-07 13:09

Jo det är riktigt Hanzzon, den ser bättre ut, men det är ändå något som inte stämmer i fronten, den ser oharmonisk ut på något sätt, men det hör kanske till biltypen.
Man kanske vänjer sig, ännu har jag inte sett någon i verkligheten.
Även om jag har en lite traumatisk uppfattning om mörka inredningar så tycker jag ändå att det var snyggt med den röda klädseln.

#27
2014-12-07 13:41

Inte heller jag har sett den i verkligheten än även om det säkert snart sker med tanke på att de redan första månaden sålt 500st här i Sverige. Skönt att de jobbat bort några av de andra nackdelar som du tidigare klagat på som den digitala klockan och att hybridversionen nu även får dra släp på 1500kg.
Jag kan hålla med om att F-sports "spindelgrill" ser rätt vulgär ut men med en mer nertonad grill tycker jag bilen är snygg och inredningen ser väldigt fin ut med påkostade detaljer som fickspegeln, är nog ett lyxproblem som många kvinnor snart inte klarar sig utan. :-)

#28
2014-12-07 15:39

Angående otäcka grillar så platsar nya Audi 6 in väldigt väl, men bilarna från Ingolstadt har under en lång tid haft lika otäcka grillar som Toyota.
Men det finns fler som stör mig, Mitshubishi Outlander, förra modellen, hade verkligen inte vacker grill.
Även Volvo har börjat spåra ur med allt fläskigare grillar och när man förfulade järnhandlarmärket på nya XC90 gick man för långt.

#29
2014-12-07 18:31

Lexus riktar denna stenhårt mot XC60 tjänstebils-ägare och vid jämförelse är den tydligen ca 40000:- billigare än motsvarande Volvo. Skulle kunna tänka mej att många av de nu sålda just har gått ut det hållet. Min chef har just gjort den manövern och var till en början måttligt imponerad, mycket beroende på motor/transmission+bränsletörsten som var långt över förväntat.. Det blir spännande att följa på nära håll.

#31
2014-12-07 21:02

En granne till mig har en grafitgrå. Ser klart bättre ut i verkligheten och i en mörkare kulör.

#32
2014-12-08 08:11

ViB borde införa nåt liknande system som Disqus har: endast en gasa / bromsa per IP nummer / cookie. När man ser nästan 1100 bromsningar då undrar man om nån har Parkinsons i sina fingrar..

#33
2014-12-08 08:47

Bortom, är det inte så det är? Jag kan bara gasa/bromsa en gång per inlägg!

#34
2014-12-08 08:54

Bortom, huvudet på spiken. Skulle vara intressant att förstå 34 tummen ner för min del. Gäller det negativa att Lexus riktar sig mot Volvo, att min chef har skaffat en Lexus, att han tycker den drar för mycket bränsle eller att det ska bli intressant att följa på nära håll?? Är det folk som inte har något roligare för sej? Tummen upp för en gasning,bromsning/IP! Eller ta bort funktionen helt.

#35
2014-12-08 09:03

Det är någon som fortfarande lever i det förgångna med sina fördomar.......men låt dem leva vidare med denna åkomma, det är dom själva som mår mest dåligt utav den.......genom sin sjuka gasa/bromsa mot Lexus/Toyota eller oss som gillar märket och lagt fördomarna på hyllan genom att skaffa sig erfarenhet.......ta bort funktionen gasa/bromsa eller fixa den så den fungerar som tänkt med bara 1 gång.

Återigen bilen är otroligt snygg i verkligheten jämfört med bild, stolarna i F-sport utförande är fantastiska, gärna också i den röda färgen. Gillar F-sports spindelgrill bäst, skitsnyggt och tuff i verkligheten. Inte undra på att bilen blivit en succe för Lexus.

#36
2014-12-08 09:04

Nån form av begränsning finns det redan för jag gjorde ett försök att rösta 2 ggr och andra gången kom det upp nåt i stil med "Du har redan röstat",

#37
2014-12-08 15:57

Jag hör till de som beställt. Gillar utseendet på den, förstås (annars hade jag knappast köpt en), men det finns en hel del som lockar även i övrigt:
Bilen är inte minst otroligt behaglig att åka i. Tyst, perfekt körställning, förvånansvärt rymlig och inte minst går det att få in bakåtvända barnstolar utan problem. Hybriddriften gör nytta i stan där jag lägger en hel del av mina mil. CVT-lådan och den något klena bensinmotorn är en klar nackdel, den surrar vid gaspådrag och det saknas bottenvrid på landsväg, men om man anpassar körstilen till det funkar det hyfsat. Alternativen som jag tittade mest på var annars Volvo XC60 D4 AWD (bra bil men betydligt dyrare totalkostnad), BMW X3 2,0d (ännu dyrare vid samma utrustningsnivå, roligare att köra men inte lika bekväm) och även V60 D4 AWD (för trång med ungefär samma nettokostnad/månad). Outlander PHEV hade varit OK om den bara haft vettiga stolar, men den gick tyvärr inte att leva med i etapper över 5 mil, dessutom betydligt bullrigare och tröttare. Passat GTE får ej 4WD och jag bor i övre Norrland så den var ingen idé att vänta på.
Så nu blir det till att testa Lexus för första gången. Om det blir den sista lär visa sig om något år!

#39
2014-12-08 19:24

Grattis till ett bra val Tigerman, vad blev det för variant och vad valde du till i utrustningspaket, jag gillar ju premiumnavigatorn men då får man ju lägga till teknikpaketet så det blir mycket pengar, tror att du ganska snart kommer att inse hur bekväm bilen är att köra med CVT och hybriddrift, det saknar jag nått enormt idag

#40
2014-12-08 20:07

Grattis till en verkligt fin bil som sticker ut ur mängden mainstreampremium märken......riktigt fin måste jag säga, återigen grattis!

#41
2014-12-09 14:19

snart 100" bromsa" på Shoguns grattiskommentar till Tigerman??! Jösses. Det måste vara nån ogin j-vel som suttit nån timme och klickat haha, tragiskt är ordet.

#42
2014-12-09 14:44

Min dröm-japan-suv hade haft Mazda CX-5's utsida och NX's insida. Ruskigt fin interiör! Utsidan är "frän" men lite väl ninja för min smak. Speciellt ljus-vinklarna som sitter under strålkastarna stör.

#43
2014-12-09 14:55

Jalfa, javisst är det sjukt, men jag vet vem det är, och ja, det ÄR en sjuk j-vel, men som jag sa tidigare, han mår mest dåligt själv..........som inte har råd att skaffa sig erfarenhet vad kvalitetsbilar är.........

#44
2014-12-09 14:58

Nu skall vi inte se det så, en del har som hobby att spela golf, samla frimärken o.s.v. andra har som hobby att klicka på bromsa. Det finns något för alla.

#45
2014-12-09 15:59

Simon no1: Det blev Businessvarianten med metallic, autobroms, navi, drag och motorvärmare. Att kliva upp till F-Sport blir ju avsevärt mycket dyrare utan att motorn blir vassare (då hade jag nog hellre istället gått på X3) och jag är nöjd med den utrustning som sitter i Comfort/Business. Hade kunnat lägga till Premiumpaketet och fått läder etc. men "fusklädret" är väl så snyggt som det äkta och då var de 20.000 kr paketet kostar inte så attraktivt för mig. Men jag kan förstå de som väljer till det, kanske särskilt om man inte behöver drag. Märkligt apropå, att japanerna ska envisas med att man ska bli serverad enstaka paketutrustningar, åtminstone på Lexus. Jag hade gärna lagt till rattvärme för någon tusing. Å andra sidan håller förstås inte extrautrustningen som finns att få ockerpriser som på BMW och MB.

#46
2014-12-09 17:01

Vad jag tycker om denna Lexus? Inte alls.

Den går bort direkt för mig, jag föredrar en bil som jag gillar utseendet på.

Smaken är som bekant som baken, jag har inga problem med att andra gillar den, men som sagt: jag tycker designen är hemsk. De måste haft ett rejält fylleslag på designavdelningen....

#47
2014-12-09 19:31

Jag är lite förvånad över att ingen annan reagerat över bilens förmodade vägegenskaper. Eller ska man bara bortse från dessa?

Citat: " På vanlig väg rullar bilen bekvämt men när bilen körs igenom en låtsad undanmanöver – fyra skarpa svängar – hänger den inte med alls. Karossen svajar våldsamt, framhjulen glider och mejar ned konerna rakt fram. Farten måste sänkas till låga 58 km/tim för att bilen ska gå att styra igenom provet."

#48
2014-12-09 21:15

Man spar några hundralappar per månad mot XC60 ... kan vara värd att köra i 58km/h för sådana pengar .

#49
2014-12-09 21:36

Nu förstår jag vad ni menar med flera tryck på gasa/bromsa. Det gick inte med datorn, men nu försökte jag att gasa elva gånger på Jes inlägg och det gick bra. Som utjämning tryckte jag bromsa elva gånger också! ;-)
Vad ska den här funktionen vara bra för?

När det gäller bilen står jag fast vid min uppfattning, ful utvändigt, men fin invändigt.

#50
2014-12-10 00:27

Tigerman, tack för info, ja det är ett rejält kliv upp till F-sport men hade jag råd så skulle jag nog välja den, att det är mycket paket är ju att bilarna fraktas från Japan och då skulle många kunder avstå för man vill ju ha sin bil så snabbt som möjligt, därför väljer de ut olika utrustningspaket och en del av dom monteras i hamnen, men visst vore de lyxigare med en lång lista att bara pricka i, fast priset skulle nog öka en hel del

#51
2014-12-10 10:03

Det där med gasa/bromsa funkar bara en gång för mig. Måste vara nåt knep eller annat program som medger sånt?
Oavsett, så brukar det väl finnas nån spärr i programmen på sidan?

#52
2014-12-10 10:13

hultarn det fungerade inte med datorn, men gick utmärkt med Ipaden.
Där fungerade inte någon spärr.

#53
2014-12-10 10:24

Audi A5 SB, jag är också intresserad av hur denna typen av bilar klarar av ett manöver test (typ älgtestet). En tung bil med hög tyngdpunkt borde vara mycket svårare att hantera i en krissituation. Tyngden ställer höga krav på däck och fjädringen samt att ESP systemet är rätt intrimmat.

#54
2014-12-10 13:07

Snålt att inte ha rattvärme som standard på en såpass dyr bil när t ex Kia Picanto har detta även i sina enklare versioner. Har bilen problem med undanmanöver så att den bara klarar 58 km/t i hinderbanan så är det ju rätt anmärkningsvärt eftersom t ex en Jeep Cherokee av senaste modell klarar 75 km/t enligt Teknikens Värld - och Nissan X-trail av årets modell hela 80 km/t... Fast undanmanövertester har väl aldrig varit nån direkt paradgren för Lexus även om denna modell kanske är den som presterat sämst.

#55
2014-12-10 13:32

Eftersom modellen som testas är en F-Sport som har ställbar fjädring så vore det kanske på sin plats att få veta vilket läge fjädringen var satt i när man körde testet ?

#56
2014-12-11 16:32

Köregenskaperna på denna Lexus låter inte som en höjdare det verkar som Lexus har valt en amerikansk setup på fjädringen, men innan jag skapar min egen uppfattning ska jag provköra bilen. Konkurrenterna BMW X3 och Audi Q5 är enligt min uppfattning väldigt spårstabila.

#57
2014-12-11 19:41

Diesel: Om man med spårstabil menar en avkopplande körning så har väl inte Audibilarnas senare modeller varit någon favorit. http://teknikensvarld.se/styrproblem-hos-nya-audi-bilar-119024/

#58
2014-12-12 08:33

Previa: Under de 2 senaste åren har jag kört uppemot 40 st audibilar av olika modeller och jag har aldrig upplevt någon fördröjning i styrningen, jag vet inte hur omfattande detta problem med servostyrningen har varit. För övrigt har Audi Q5 klarat av (73 km/h) i Teknikens världs älgtest. Utan och veta men jag tror att Lexus har valt en Amerikansk setup på fjädringen, vilket betyder att man får en mjuk gång på raksträckor men på kurvigare vägar svajar karossen.

#59
2014-12-12 13:33

Här ytterligare en test från vårt grannland. När man läser tester på nätet så undrar man vilken knapp Vibilägares journalister glömt att trycka på när det gäller köregenskaperna, som de flesta hyllar. Nej, själv är bäste dräng att avgöra hur en bil är verkar det. Man imponeras också av turbomotorn som finns tillgänglig i tester på nätet.

http://www.dinside.no/931781/duell-lexus-nx300h-utfordrer-bmw-x3

#61
2014-12-12 19:16

simon_d var i testet läser du det ? en bil för en halv miljon är knappast medioker :)

#63
2014-12-13 12:31

simon_d vad är det som ger den en trea då ? Jo i första hand ekonomi eftersom testaren själv verkar besviken på att den inte finns som diesel :) Diesel som diskuteras att förbjudas i innestäder?

Här är ett lite mer utförligt test som är lite mer seriöst gjort

https://www.youtube.com/watch?v=BcAjTk6DYmA&index=42&list=FL4UrG...

#64
2014-12-15 21:22

Hittade ett till test där testöraren inte gillar köregenskaperna , har bokat en provkörning för att kunna skapa min egen uppfattning om bilens köregenskaper

https://www.youtube.com/watch?v=b5-XkJkVAzo&list=UU3AycMD9CjEndg3CHE...

#65
2014-12-16 16:36

Hej på er, fick min Lexus NX 300h Comfort i onsdag. Utrustad med fyrhjulsdrift, premiumpaket, aktivt farthållare PCS och ACC.
Bilen är störtsjön att köra, sitter bekvämt och är mycket tyst, inget vindbrus eller däckljud som stör, underbar teknik och utrustning.

Har en liten provrunda jag gör med nya bilar jag köpt går från Mölndal till Kungsbacka och tillbaka. Lite motorväg och vanlig landsväg, kör lagstadgat enligt skyltning i hastigheter mellan 40 – 110 km/h. Vid denna tur valde jag ECO läget och klarade 0,62 l/mil, lite över vad som anges i Lexus broschyr 0,51, inget att säga om det bilen har bara gått 35 mil.

Kan bara rekommendera Lexus NX 300h, och ni som diskuterar i detta forum borde besöka en Lexushandlare för en rejäl provtur innan ni uttalar er.
Jag kan bara ge många tummar upp!!!!!

Tycker jag att ni ska läsa Automotorsport förra numret där Volvo XC 60, BMW X3, Mercedes fick stryk av Lexus 300h.
Lexus fick 22,5 poäng, Volvo 17 och Mercedes GLK 17 poäng.

#67
2014-12-16 17:01

Tack!

#68
2014-12-16 18:41

Grattis till ett bra bilval, den dagen jag anser att det ryms inom min ekonomi så blir det byte :)

#69
2014-12-17 00:41

Det är kul at Lexus berör så mycket att nån liten grabb som förmodligen inte kan skriva inlägg utan bara lägga en massa tid på att visa sin avundsjuka genom att sitta och klicka hela dagarna, kan ingen från VIB stänga av den här löjliga funktionen så grabben får tid att gå ut och leka lite i den riktiga sandlådan :)

#70
2015-07-09 08:48

Funderar på byte till Mitsubishi Outlander PHEV, nya uppdaterade versionen som kommer inom ngn månad. Men har även kikat på nx300h. Förstår bara inte varför jag skulle välja den framför PHEV, med tanke på fördelarna med plug-in? Nx300h drar enligt försäljaren på Lexus 0,7-0,75 l/mil i blandad körning. Och det är mer än min nuvarande Mazda6 bensinare, som dessutom är rymligare än nx300h. PHEV skulle närma sig noll i förbrukning för mig eftersom vi kör korta sträckor mest tätort. Gillade inte heller den rikliga silverfärgade plasten i nx300h, drar ner intrycket på inredningen rejält. Men gillar däremot den utstickande designen. Nån som har några argument för nx300h? Inbytespriset blir ungefär samma mot båda bilarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.