Bild
Nästa artikel
I nya Kia Sportage åker man bekvämt, både i framsäte och baksäte.

Kia Sportage – Rapport från provkörningen

Provkörning

Den delar mycket med koncernsyskonet Tucson och tar ett rejält kliv framåt. Men sportig? Nja.

Vi Bilägares Mikael Schultz har varit nere i Spanien och kört nya Kia Sportage.
 
Vad är nytt?
– Hela bilen är sprillans ny för Kias del. Men det mesta, förutom inre och yttre design, känns igen från koncernsyskonet Hyundai Tucson som lanserades redan i somras. Förklaringen är att bilarna är byggda på samma tekniska plattform och de delar även en hel interiöra detaljer, typ knappar och reglage.
 
Vad är första intrycken?
– Övervägande goda. Nya Sportage är enligt min åsikt ett ganska rejält kliv framåt jämfört med den tidigare modellen. Men särskilt sportig är den inte, trots namnet och att Kia gör sitt bästa för att marknadsföra bilen som en kompakt sport-suv. Däremot är den förhållandevis rymlig och väldigt bekväm att åka i, både bak och fram. Dessutom är den vettigt komfortutrustad och ett extra plus får Kia för att alla modellversioner är försedda med moderna säkerhetsdetaljer, typ autobroms som fungerar både mot andra bilar och fotgängare.
 
När kommer Kia Sportage till Sverige och vad kommer den att kosta?
– De första bilarna dyker upp hos handlarna redan i mitten av februari. Men då handlar det enbart om den dyraste varianten  med 2-litersdiesel på 185 hk, fyrhjulsdrivning och det nya fullmatade utrustningspaketet GT-Line. Riktpriset med manuell 6-växlad låda ligger på 337 900 kronor och med 6-stegad automat går  bilen loss på 355 900 kronor. De enklare modellversionerna 1.6 GDi/135 hk (bensin) och 1.7 CRDi/115 hk (diesel) börjar säljas i mitten av mars och kommer från start bara att finnas med framhjulsdrivning och manuell växellåda. Några priser på de bilarna är ännu inte fastställda.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 02/2016, i butik den 9 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?

Kommentarer

#1
2016-01-28 21:28

Men snälla nån, vem tror eller köper en suv/cuv för att den är sportig Maria Dahlin/Mikael Schultz?!

Och den verkar inte bli så billig heller som det först verkade i annonsen Deeds lade in på forumet om man läser här ovan. Hur mycket skiljer upp till en Lexus Nx egentligen?

#2
2016-01-29 00:59

För dom pengarna kan man åka Rav4 hybrid, och då åker man billigare

#3
2016-01-29 09:49

Håller med Shogun svårt att göra en SUV "sportig" men det är ett bra försök :)
Lexus Nx jämförbara modell kostar 460 000:- och den har mindre utrustning, så du kan köpa denna Sportage och få en Kia Rio på köpet för mindre pengar en just nämnda Lexus.........

#4
2016-01-29 10:08

Det skall ju vara en SportUtilityVehicle. Har du inte sett Top Gears test av Forester turbo i serie1. Vem köper medvetet en tråkig bil ( förutom toyotaägare).

#5
2016-01-29 10:12

Nyllet blev inte vackrare precic, hur tänkte dom där?! Och så det höga priset på det, nää den går bort.

#6
2016-01-29 11:22

Klart att det går att få till en sportig SUV men vad jag vet så har de asiatiska tillverkarna aldrig lyckats med en riktigt riktig sportig bil och möjligen finns inte den viljan heller då de kan dekaltrimma fordon och ta betalt som om det vore "the reel deal".

#7
2016-01-29 12:13

Att kalla en Suv för sport är lika rätt som att kalla en Lada för premium.

#8
2016-01-29 15:15

Nu är vi snart tillbaka till en vanlig personbils kaross igen, tycker mig se att varje ny version av SUV's blir allt lägre och allt mer lik en vanlig personbil förutom att de är en aningen högre och "bulligare". Men speciellt praktiskt blir det inte. När kommer gränsen för höjden invändigt bli ett problem? Sportage är lika stor som min Ocativa, men jag lovar att min drar mindre, är mer praktisk på alla sätt.

#9
2016-01-29 16:07

Styggavargen jag tror din drar mer..........och då menar jag bränsle.....

#10
2016-01-29 17:22

Varför köpa en kort hög bil, varför denna ständiga jämförelse med Lexus ?

#11
2016-01-29 19:30

Är man 190 cm lång är obekvämt att sitta på marknivå och köra. SUV är standard för oss. Att bilar ska vara låga är bara en gammal standard som bör ifrågasättas. Designen på nya Kia kräver lite tillvänjning. Snart ser den gamla mossig ut, garanterat.

#12
2016-01-29 19:50

Ja tycker varken gamla eller nya ser bra ut, den där höjden hade bilarna första 40 åren på 1900 talet också så de är ju inget nytt precis då körde dom med hatten på. Jag är bara 184 cm lång och har då inga problem att få plats på marknivån, va körde du för bil innan dom högbyggda bilarna kom då ?

#13
2016-01-30 19:33

Klintan, jag vet inte om du reflekterade över det jag skrev. En bil som denna som har lite högre markfrigång (läs SUV) som de sedan bakar ihop på höjden borde innebära mindre höjd invändigt än en vanlig personbil som är lite lägre. De SUV's jag tittat på och provat är väldigt trånga invändigt om jag jämför med en vanlig personbil med samma yttermått. Detta beror på stor del av dess design.

#14
2016-01-31 09:27

Sportagen upplevde jag som mycket luftig invändigt. Den va absolut inte lägre än en "vanlig" bil utan snarare högre.

#15
2016-01-31 14:20

Är man ute efter bättre utrymmen - vill kunna slippa kura under taket, eller i baksätet sitta som en gräshoppa - så är väl inte just SUV:ar det bästa. En MPV är också lite högre och har generellt bättre utrymmen.

#16
2016-01-31 17:30

Det är nog dags att köpa en SUV eller CrossOver, snart har de flesta grannar det och man vill ju vara som alla andra................

#17
2016-02-01 10:06

Jag upplever det samma som Styggavargen.
SUV o mer utrymme det är mer ett design trix än en realitet. med erfarenhet av Suzuki SX och KIA Venga så kan jag säga att det är svårt med körställningen, bilen vill att man sätter stolen högt och då tar "snagget" i innertaket och ratt o panel hamnar nere vid knäna, visst det är rätt bekvämt när man väl vant sig men den höga positionen ger med sig en ostabil körkänsla ungefär som att när man cyklar på en cykel med sadeln på tok för högt ställd.
Läser men tester så framkommer det att det är lågt i tak i många SUVAR. Bilarna har i regel inte mycket att ge i längsled så uppåt är vad som gäller och det faller igen på bagaget, utrymmet är i regel mediokert förutom på höjden och den "luften" kan inte av både praktiska o säkerhetsmässiga skäl nyttjas fullt ut.

En kombi är sett ur alla vinklar bättre, lastar mer, drar mindre bränsle, ligger bättre på vägen.

#18
2016-02-01 11:07

Deeds, det du säger låter realistiskt. Men om du behåller marknivån och gör bilen lägre när det kommer en ny version av bilen så borde det innebära att rymden invändigt blir sämre. Det jag sett av nya versioner av SUV's är att de blir allt lägre, och någonstans måste höjden tas. Nya Audi Q3, ser lägre ut och är det också:

Gamla Q3: Höjd, mm: 1570
Nya Q3: Höjd, mm: 1549

Så vi kommer nog se att många nya SUV's kommer att vara lägre, trots allt har luftmotståndet mycket betydelse i farter över 70 km/h som är det som folk kör mest om de inte bor i stan...

Bara för att ge ett perspektiv, min Octavia är 1465 mm .. alltså knappt 10 cm lägre. Nä, SUV är bara opraktiskt och klumpigt och inga direkta fördelar som jag ser på det. Att det blivit en trend är egentligen sjukt. Problemet med denna trend är att de skymmer sikten för oss med vanliga bilar och när det gäller de större SUV's så utgör vikten stora nackdelar, både sett till skadeföljd och dålig väghållning mm. Egentligen är SUV dåligt för alla. MPV är mycket bättre än SUV om man nu har det behovet, även om där också blivit en trend att köra en MPV fast behoven inte finns. Men jag antar att de som inte vill ha en opraktisk SUV istället väljer en MPV.

#19
2016-02-02 12:22

Såsom varande 190 cm lång, och med två andra familjemedlemmar på 185 cm eller mer, har jag konstaterat att ett argument för SUV mycket riktigt är bättre plats för huvud och ben. Man sitter ofta mer upprätt i baksätet, så att det inte blir lika trångt för benen. I t ex Skoda Yeti kan jag nästan sitta bakom mig själv utan att klämma benen, trots att axelavståndet är ganska kort (258 cm om jag minns rätt). Men bara för att bilen har SUV-kaross behöver man ju inte ju 4WD (vi behöver absolut inte det).

I helgen var jag och tittade på nya RAV4 (gott om plats fram och bak), och satte mig då också i en Avensis i baksätet, och fick vika nacken som en fällkniv. Jag har också provsuttit nya Volvo S90, och även där var det dåligt med plats i baksätet.

Nu skall det sägas att väldigt mycket beror på hur taklinjen är dragen. I Yeti, Tiguan, Forester, nya X1 m fl med tämligen rak taklinje är det inga problem med huvudet i baksätet, medan bilar med mer "cross over-linjen" som Q3 som nämnts här, och även Q5, ger problem. Jag skulle säga att taklinjen är viktigare än höjden (som ju mäts vid maximal höjd förstås). Just nya S90 har t ex väldigt sluttande tak bakåt.

Som också påpekats är det också gott om plats i andra bilar som är litet högre; t ex sitter jag bra i baksätet på Golf Sportsvan (men inte alls så bra i Golf kombi), och i MB B-klass.

Nästa bil blir en sådan, eller en mindre SUV med 2wd, t ex just nya Sportage elller Tucson om de funkar i baksätet (har inte provsuttit), eller kanske nya SEAT-suven! Eller allra helst en sedan som inte ser ut som en coupe, men det verkar inte finnas längre... :-(

#20
2016-02-02 15:45

ToRy.

Applåder för det inlägget!

#21
2016-02-03 13:25

ToRy, jag håller fullständigt med dig om att nyare kombi/sedan modeller ofta drar ner taklinjen och detta skapar problem i baksätet .Rak taklinje borgar för bättre utrymme i baksätet. Det som också brukar störa mig numera är att framrutan är väldigt lutande och framkanten hamnar när huvudet i framsätet, vilket i sin tur kan skapa stora problem om man kraschar med något som trycker in framrutan (tex en Älg). Själv (180 cm) sitter jag väldigt bra i min egen Octavia i baksätet, inga problem med utrymmet på något håll. (Man sitter nästan bättre i baksätet *ler*)

#22
2016-02-03 18:33

@Vargen: Stämmer att Octavia är helt ok i baksätet, jag har provsuttit i en sådan, halvkombi, för något år sedan. (Men karossen har sedanform, kan man väl säga.) Jag var också litet snabb med att avfärda alla sedaner på marknaden som "coupeformade"; de tyska märkena (A6, 520, E-klass) hamnar inte där, men de är å andra sidan inte prissatta för vanligt folk...

Dessutom finns det en annan aspekt för oss, nämligen längden på bilen. Vi bor i Storstockholm (och nästan all vår körning är lokal), och när man skall fickparkera eller böka runt i ett P-hus vid ett köpcentrum så är det en smula knöligt med en runt 4,9 m lång bil (dvs just A6, etc.). Då är det enklare med en kortare bil, men den måste då vara litet högre för att ge bra rymd. Och då är vi tillbaka på liten MPV eller SUV, säg 4,4 m lång eller kortare!

#23
2016-02-04 20:29

Som prenumerant har jag just läst reportaget i papperstidningen. Under en bild med en mobil står att läsa: ”Lägg mobilen i facket och den laddas trådlöst om det är en Android”.
Men hallå där! Tekniken kallas induktiv laddning och finns till mobiler med olika operativsystem: Android, IOS, Windows. Vore även intressant att veta om mobilfacket har en repeater med anslutning till takantenn som vår Skoda Octavia 2015 har. Tyvärr har inte Skodan induktiv laddning i sin Phone box. Men min nästa mobil måste bli en med induktiv laddning och då lägger jag i en laddplatta i boxen. Detta är en teknik som kommer allt mer så slarva inte bort detta i nästa biltest.

http://www.qinside.biz/en/support/qi-enabled-phones-2015

http://www.briskoda.net/forums/topic/313844-phonebox-dimensions/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.