Bild
Nästa artikel
Kias nya laddhybrid Optima SW Plug-in Hybrid har alla chanser att lyckas, inte minst på tjänstebilsmarknaden. Förmånsvärdet ligger på blygsamma 1 304 kr/mån.
Kombiutrymmet är intakt, utom under lastgolvet. Där ligger batterierna.
AC-anläggningen kan styras till enbart förarsidan för att spara energi.
Grillens luftspjäll öppnas vid en motorrumstemp på över 80 grader.
Laddning via vägguttaget tar fem timmar och på laddstation drygt tre.

Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrid (2017)

Provkörning

Kias nya laddhybrid kommer precis i rätt tid. En stor, bekväm kombi som går 62 km på el är hårdvaluta på dagens bilmarknad.

På utsidan märks nästan ingenting. Vid ett snabbt ögonkast ser den nya laddhybriden ut som vilken Optima-kombi som helst. Men tittar man noga så upptäcker man att karossen är kryddad med en antal lister i turkos metallic. De finns både i fronten, baktill och längs sidorna. Dessutom är både grillen, med aktiva luftspjäll, och fälgarna aerodynamiskt specialdesignade för hybriden. 
 
Drivlinan består av en 2-liters direktinsprutad bensinmotor, en elmotor och en sexstegad automatlåda som tillsammans fungerar alldeles utmärkt. Systemets maxeffekt (205 hk) och vridmoment (375 Nm) räcker för att ge den stora och ganska tunga bilen – hybriddetaljerna väger 130 kg extra – fullt godkända prestanda. Även i övrigt håller köregenskaperna måttet. Kian rullar klippstabilt på snabba landsvägsetapper samtidigt som den är bekvämt lättkörd i stadstrafik. Den tål även lite hårdare tag på kurviga vägar när så krävs.
 
Enda körmässiga funderingen är hur bilen med sin extra tyngd i bakvagnen, där batterierna ligger, beter sig i en undanmanöver. Det får vi återkomma till när vi senare under året utsätter den nya Kia-kombin för ett regelrätt test.  Även fjädringskomforten får tummen upp. Däremot är däckbullret på grov asfalt lite mer påträngande än i många av storlekskonkurrenterna.

"122 liter extra stuvutrymmen har försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma."

Med fulladdat batteri anger Kia räckvidden på el till 62 kilometer, men den uppgiften bör tas med en nypa salt. Laboratoriesiffror för eldrift brukar sällan hålla i verklig trafik, särskilt inte i lite kyligare väderlek. Drygt fem mil bör dock inte vara någon svårighet att nå under normala klimatförhållanden. Det räcker för de flesta pendlare, både till och från jobbet. Snittresan för landets tätortsbilister är enligt statliga Trafikanalys 17 km/dag och för glesbygdsbor 30 km/dag.
 
Kias hybridsystem är förinställt på att starta med eldrift, utom i låga temperaturer, och bilen går att köra på el i farter upp till 120 km/tim. Med hybridläget inkopplat bestämmer bilen själv hur el- och bensinmotorn ska samarbeta för bästa möjliga energieffektivitet och systemets maximala räckvidd är, enligt tillverkaren, 112 mil. Föraren kan välja ett körläge med prioriterad eldrift. Men även då kan bensinmotorn tillfälligt kicka i gång, exempelvis vid omkörningar eller låg yttertemperatur.
 
Batteripacket på 11,3 kWh har gömts under lastgolvet bak och därmed har 122 liter extra stuvutrymmen försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma.
 
Den angivna förbrukningen är däremot klart lägre, närmare bestämt 1,4 l/100 km. Inte så dumt för dieselförare som vill byta till något annat...
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima SW PHEV?

Kia Optima SW Plug-in hybrid

Pris, från kr: 404 900 (minus miljöpremie på 20 000 kr).
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 486/B 186/H 147.
Bagagevolym, l: 440–1 574.
Tjänstevikt, kg: 1 740.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1 999 cm3 i kombination med en elmotor på 67 hk. Total systemeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 330 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.
Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 33 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE, Mitsubishi Outlander.
 

Plus: El-räckvidd, utrustningsnivå, utrymmen, garantier, miljöpremie.
Minus: Däckbuller, inga extrafack.

Vad nytt? Drivlinan som, enligt Kia, klarar 62 km på enbart el.
För vem? Tjänstebilsförare som vill ha lågt förmånsvärde. 
 
 

Kommentarer

#1
2017-09-09 10:20

Räcker inte för mig jag har 9 mil tur och retur, det är min pendling.

#2
2017-09-09 10:43

Jag har 10 mil tur och retur och elnätet är utbyggt även på jobbet så jag klarar mig med sedanen.

Förmånsvärdet ser ut att vara angivet efter skatt. 2650:- är det på min.

#3
1
2017-09-09 11:12

Tummen upp. Snyggare, roligare, och bättre än tråkpassat och klumpoutlander. Mitt val nr 1 om jag hade haft jobb med resor, vilket jag inte har och då är den tyvärr för dyr.

#4
2017-09-09 11:57

En mycket vettig bil som samtidigt är snygg och stilren. Skulle klara mig med denna utan problem. Desseutom har den garantier värda namnet, skulle aldrig välja ett bilmärke IDAG med endast 2års garanti, det är som att säga "att vi litar inte på vår egen produkt så vi ger endast 2års garanti". Ynkligt är det vad det är. Kia är riktigt på G.

#5
2017-09-09 13:47

Skall vi snacka om garantier så tycker jag att 2 års eller 3 års garanti går på ett ut - man bör upp till i vart fall 5 år för att det skall göra nån skillnad i praktiken. Har hittills aldrig haft nåt problem år 3 utom märkligt nog på Toyotan (Radio/CD-spelaren fick bytas 2 ggr) så där hade jag nytta av det 3:e året men det var undantaget. F ö verkar detta vara en trevlig bil om än prismässigt kanske inte riktigt anpassad till de flesta privatköpare av nya bilar.

#6
2017-09-09 14:38

Shogun// Det beror på vilket märke du menar. Mercedes skulle inte komma upp i Vw säljvolymer i Sverige även om de hade erbjudit 5 års nybilsgaranti och bibehållit prisnivån. Det är bilar som ska erbjuda lyxkänsla och karaktär. Honda däremot, där finns det utrymme för en förlängning. Honda har ett gott rykte, hög driftsäkerhet så längre garantier är en investering som skulle ge framgång.

MVH

#7
2017-09-09 16:01

Jag har iofs aldrig behövt åberopa garanti på mina nya bilar på dom 7-10 tusen mil dom gått innan byte.
Kanske tur vad vet jag.
Optiman som diesel har jag provat och det var inget för mig.
Däremot denna bil med en prislapp på 250000 så skulle det bli affär direkt trots märket.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#8
2017-09-09 18:02

. 1300 kr i förmånsvärde lockar. Synd på bullret bara;-)

MVH AL

#9
2017-09-09 21:17

Provkörde en i somras och tycker att Optiman är en riktigt sympatisk kärra. Gick lätt att köra på el upp över 100 km/h.

#10
2017-09-09 22:26

Vem vill betala över 400 000! kr för en standardutrustad KIA? Med lite nyttig utrustning såsom taklucka, metallic, GPS, bensinvärmare, skinnklädsel, semidragkrok etc lär väl priset hamna på ca 450 000 kr, för en KIA...

#11
2017-09-09 23:40

Man går från nedre medelmåtta till nedre medelmåtta, åter och åter igen och då går det faktiskt inte att plötsligt begära ett överpris. Man måste bevisa någonting innan man ställer krav på köpare.
KIA blir troligen aldrig något för mig.

#14
2017-09-10 09:01

Ytterligare en biltillverkare som tror att de är premium och sätter priset därefter.

#15
2017-09-10 09:11

Så lätt man glömmer att garantin är en försäkring som är inbakad i bilens pris.

#16
2017-09-10 09:29

Stoor,
Studera utrustningen innan du kallar den standardutrustad. Den har en del som flera fabrikat inte ens erbjuder.

Senaste tankningen hade min Optima snittat 1,3 liter per 100 km.
Om någon hittar en lika rymlig laddhybrid för samma pris får ni gärna visa var.

#17
2017-09-10 11:51

Hur ser ditt körmönster ut? För mig låter det som väldigt låg förbrukning och antagligen går bilen mest på el. Hur långt kommer du på elen?

#18
2017-09-10 12:41

Jag kör självklart så mycket på el som möjligt. Jag har 50 km enkel resa till jobbet och det är precis så strömmen räcker. Eftersom vi har el på kontoret är det möjligt att köra på el åt andra hållet också.

Det som drar bensin är när jag ska längre sträckor eller iväg hemifrån innan jag fyllt batteriet igen.

#19
2017-09-10 14:04

Det är en väldigt liten och svag el-motor, bara 67 hk till en så tung bil. Läste en annan utvärdering i DN, där just detta påpekades som en stor nackdel. Bensinmotorn startas i ett, i uppförsbackar och accelerationer. Känns inte som en fullvärdig laddhybrid.

#20
2017-09-10 15:23

Förr gnällde folk på att Volvos pluginhybrid var så dyr - stoppa i en mindre motor så blir den billigare trodde folk. Vem "behöver" en D6 för 600 000 kr.

Här har vi då beviset för det jag sa då - det är hybrissystemet som kostar. Det blir ett prispåslag oavsett vilken bil man stoppar i ett extra drivsystem i. För det är inte plåten som kostar i en bil. Nu kommer det en bil som har mindre, mer Svenssonbetonad prestanda. Märk väl en större och rymligare bil än V60. Som kostar 200 000 kr mindre än Volvon, Och folk gnäller ändå över priset. 424 000 kostar den med all extrautrustning som finns - Komforpaktet 2 med bla panoramaglas, vitt helläder (+4900), elstolar, keyless, elbaklucka, LED-ljus, självparkering, uppvärmd ratt, alla hjälpsystem osv. Passat GTE börjar på 431 000 kr och då har den halvläder. Resten är ett skämt. Skulle bygga en likadan som Optiman. Ett virrvarr av "vill du ha X måste du lägga till Y - du har lag till Y - då måste du lägga till Z". Skyltavläsningen krävde tex GPS-system för 11 000 kr. För det är inte standard. La till panoramataket nu och är uppe i 508 000 kr.

Men ja kalla gärna Optiman för dyr. Men visa då upp en bil med samma egenskaper som är billigare.

#21
2017-09-10 18:56

Roger Skagerström.

Bra inlägg!

#22
2017-09-10 19:14

"Opposite attracts" som det heter. De som livligast slår ifån sig asiatiska bilar är de som syns tydligast i kommentarfälten. :D

#23
2017-09-10 21:34

Häftigt att Sydkoreanerna tagit sig från dekaltrimmade Opel Kadett (Daewoo Nexia) tills där dom är nu.
Problemet är nog att många fortfarande ser på dom som folk gjorde på Skoda för några år sedan. Att tvätta bort en uppfattning är svårt och tar tid.
Tror dock denna typen av bil är helt rätt för att visa att man kan.
Och varför skulle sydkoreanerna inte kunna? Man gör en av de bättre mobilerna på marknaden och det är det ingen som ifrågasätter.

Tycker denna kia har en skön design som står sig bra i klassen, visst lite slätstruken men det går hem hos mig.

#24
2017-09-10 21:37

Rätt intressant att denna bilen bara väger 20 kilo mer än en mindre Volvo V60 med minsta motorn.

#25
2017-09-11 16:41

Precis som Roger Skagerström med flera, tycker jag att det här är en mycket intressant bil. Vägbullret gör mig lite tveksam och rostskyddet lär väl inte ligga på topp, men troligen vara väl så bra som på japanerna.

#26
2017-09-11 17:28

Hur mäter man förbrukningen på hybridbilar? När strömmen är slut och bilen går på bensin, så kan den inte klara sig på 1,4l/100km. Hur mycket tar den då??? Att den inte tar bensin när den går på el begriper alla!

#27
2017-09-11 17:36

Det som man skulle vilja veta ifrån KIA's håll är varför de bilar som importerats till Sverige saknar lastnät. (Man har en kombi men kan inte lasta hela vägen upp till taket. En resväska i nacken vid en krock). Skamligt. Det går inte äns att sätta in. Bilarna till Norge har dock detta nät.

#28
2017-09-11 20:05

jete,
Min sedan drar ungefär 6,0 liter per 100 km när man tömt batteriet. Vet inte om det blir skillnad med kombins större batteri och annan aerodynamik.

#29
2017-09-11 21:16

Provsatt denna bil häromveckan, trots att stolen var i nedersta läget skrapade jag huvudet i taket. Jag är måttlig 195cm lång. Vilken ofantlig designmiss, en Ford Fiesta är t.o.m rymligare. Måste ju vara fullkomligt livsfarligt att åka i denna vid krock då man riskerar att klyva hjässan, eller bryta nacken. Krocktestar man aldrig med dockor över medellängd!? Men vad vet jag, koreaner kanske är kortare än oss nordeuropéer!?

#30
2017-09-12 13:23

L.Mäkinen,har din bil behövt någon garantiåtgärd?
Om så,vad.
Funderar på en hybrid eller elbil av ngt slag men vilken vet jag inte ännu,i3 an sitter jag iaf väldigt bra i.

#31
2017-09-12 19:22

Rikard G. Last nät på en kombi borde vara lag kan man tycka om den är krock klassad med alla skjärnor.
Det är enormt dåligt och är ju standard på vissa hälften så dyra bilar

#32
2017-09-12 22:13

Reinhard,
Inget alls som krånglat för mig. Den gick som demo första 100 milen och då kan det ha varit något som jag inte vet om.
De gjorde någon mjukvaruuppdatering i samband med service.

#33
2017-09-12 22:37

Mjukvaru känns som en ickeåtgärd med dagens teknik så det kan man ju inte klanka på.
Tesla gav ju Floridaborna mjukvarufixar nu nyss för att nyttja batterierna fullt ut.
Spännande att se hur bilarna kommer fungera över en femårsperiod.

#34
2017-09-25 14:29

Kostar som en eldriven Golf, det är konkurrenskraftigt, ca 400000kr. Finns inget att tveka på då.

#35
2017-10-03 00:42

Med tanke på utrustningsnivån så är väl denna bil bra mkt mer bil för pengarna än premiummärkena som är i princip dubbelt så dyra om man ska köpa på sig all den extra utrustningen.
En fundering bara. Kan man räkna med Optima som en långfärdsbil, eller är den som t.ex Volvos T8 där man måste tanka 3-4ggr på 50mil?, T8 är ju inte en bil avsedd för motorvägscrusing direkt, men det kanske Optiman är?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!