Nästa artikel
Kia Optima laddhybrid – rapport från provkörningen
Provkörning

Kia Optima laddhybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 31 augusti 2016 (uppdaterad 31 augusti 2016)
Vi Bilägares Nils Svärd är kvar i Bayern i dag också, nu för att testa Kias första laddhybrid.

Hej Nils, vad kör du idag?
– 
Jag är kvar i München och i dag får vi köra en superintressant nyhet - Optima laddhybrid. I höst kommer nämligen Kias första laddhybrid och den kommer bli superintressant för svenska tjänstebilister och en tuff konkurrent till Passat GTE.

Vad är det för drivlina?
– 
Den har en tvåliters bensinmotor på 156 hk kopplad till en sexstegad automatlåda med momentomvandlare. Alltså ingen steglös CVT-låda som många andra hybrider. Därtill finns en elmotor på 68 hästkrafter och tillsammans ger de två motorerna maximalt 205 hästkrafter och 373 Nm. Batteriet är av litiumjon-polymer och har en kapacitet på 9,8 kWh. Dessutom går det att snabbladda med så kallade Typ2-uttag.

Hur långt går den på el?
– Deklarerad körsträcka på el är 5,4 mil. Några kilometer längre än Passat GTE. Och körbarheten på el är god. Hittills har jag kört en landsvägsslinga med varierade hastigheter - 30 km/h genom byarna och 100 km/h utanför – och det är inga problem att bara använda den 68 hästkrafter starka elmotorn. Även upp i 110 km/h går det bra på el. 
Än så länge har jag kört 35 kilometer och färddatorn lovar 18 kilometer till. Så Kias räckviddssiffra verkar stämma rätt väl med verkligheten. I alla fall i sommarklimat.

Några nackdelar?
– 
I början finns laddhybriden bara som sedan och batteripaketet är ganska taffligt utplacerat. Det inskränker rejält på bagaget och baksätet går inte att fälla. Men nästa sommar kommer Optima Kombi som laddhybrid och då ska de även ha placerat batteriet under lastgolvet. Men det dröjer alltså.

Vad kommer den att kosta?
– 
Här blir det intressant. Medan Passat GTE kostar över 400 000 kr har Kia prissatt sin laddhybrid till 369 900 kr. Det ger ett förmånsvärde på 988 kr/mån. Räknar vi med supermiljöbilspremie á 20 000 kronor så kostar laddhybriden som en 1,7 CDRi med GT-line. Detta är alltså en laddhybrid som även vissa privatkunder skulle kunna ha råd att köpa. 
När kombin kommer som Plug-In tror Kia att hela 70 % av kunderna väljer laddhybriden.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima laddhybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-31 11:55
EnannanRobban

Vilken kom först - hönan eller ägget?
Kia har snart en produktplattform som gör att de kan gå ut och teckna företagsavtal, eller hur!

#2 • Uppdaterat: 2016-08-31 14:24
skarj

Sigge...Jag tror på Tuppen om vi nu ska vara sånna...

#3 • Uppdaterat: 2016-08-31 14:36
L. Mäkinen

Det där låter som en bil för min fru så snart hundarna är borta.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-31 15:16
Vidstige

Är denna liksom nya Optima SW (kombi) också baserad på Hyundai Sonata ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.