Bild
Nästa artikel
Att, som på bilden, fylla batteriet på en laddstation tar cirka tre timmar. Tas strömmen från en vanlig väggkontakt ökar den tiden till ungefär fem timmar.

Kia Niro Plug-in Hybrid – rapport från provkörningen (2017)

Provkörning

Vi Bilägares Mikael Schultz har provkört Kia Niro som laddhybrid, en bil som tack vare attraktiv prislapp mycket väl kan locka till sig vanligt folk och inte bara tjänstebilister.

Hej Micke, var har du varit och vad har du provkört?
– Jag har provat landets för närvarande billigaste laddhybrid, Kia Niro Plug-in Hybrid, och vi höll till i trakterna kring Stockholm. Testslingan innehöll både tät innerstadstrafik och lite snabbare förortsvägar och vi körde på elmotor i stort sett hela tiden. Kia uppger el-räckvidden till 58 km och det är näst längst av dagens laddhybrider. Bara det större märkessyskonet Optima är värre med 62 km.       
 
Vad är nytt med bilen?
– Att den är laddbar och har en starkare elmotor och ett större batteripack – 8,9 kWh mot 1,6 kWh – än vanliga Niro Hybrid. I övriga avseenden, såväl tekniska som utseendemässiga, är bilarna i stort sett identiska.
 
Hur är den att köra? Funkar eldriften bra?
– Niro är väldigt enkel och smidig att hantera i de flesta situationer. Extra plus blir det för den förhållandevis långa el-räckvidden. Den borde räcka för de flesta storstadspendlare, även om 58 km inte är riktigt realistiskt i verklig trafik. Men någonstans mellan 40 och 50 km lär man i alla fall komma utan problem. Och det går att köra på el även i ganska höga hastigheter, ända upp tlll 120 km/tim. Fast töms förstås batteriet ganska snabbt.  
 
Vad kommer bilen att kosta och när börjar den säljas?
– Den säljs nu och grundpriset ligger på 298.900 kronor. Men i praktiken sjunker den kostnaden till 278.900 kronor, eftersom bilen är berättigad till den statliga miljöbilspremien på 20.000 kronor. Det gör att nya Kia Niro Plug-in Hybrid, till skillnad från de flesta andra laddhybrider, blir överkomlig för många privatköpare och inte bara kommer att rulla som tjänstebil.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro?
 
Läs hela provkörningen av Kia Niro som laddhybrid i Vi Bilägare 13/2017 som landar i butikerna den 19 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Kommentarer

#1
2017-09-11 11:26

Litet påpekande om Optima. Kombin ska nå 62 km, men sedanen har mindre batteri och går 50 km.
Det jag är nyfiken på är bullernivån jämfört med den "vanliga" Niro. Senast jag körde en sån tyckte jag det kom mycket ljud från bakänden. Annan paketering av bilen kanske påverkat det?

#2
2017-09-11 11:35

Den Niro jag sett lutade, verkade tung i bakändan. Hur klarar den av en undanmanöver?

#3
2017-09-11 11:38

Miljöbils subventioner tycker jag inte skall ges till modeller som med avsikts gjorts tunga, som en SUV. Outlander PHEV tänker jag mest på.

#4
2017-09-11 11:44

Som jag förstått det tar det större batteripaket upp utrymme, bagageutrymmet minskas med 103 liter vilket är dåligt för en bil i Niros storlek.

#5
2017-09-11 14:15

Styggavargen - vad menar du med "modeller som med avsikts gjorts tunga"? Niron får ju liksom andra laddhybrider supermiljöbilspremie eftersom den går att köra utsläppsfritt på el - visserligen en begränsad sträcka men likväl. Och det finns ju en total utsläppsnorm baserad på en körcykel bilarna måste klara för att få premien, så det räcker ju inte att sätta in ett batteri som klarar en kilometer på el utan det finns krav baserade på verkliga förhållanden. Minns inte om det är 50 gram eller vad nu siffran är.

#6
2017-09-11 16:28

Eftersom man ändra reglerna för miljöbilar så att vikten fick betydelse, medförde det konsekvenser. Av någon märklig anledning (som jag inte minns) premierades inte låg vikt, utan Volvo ökade vikten på någon modell för att klara klassningen.

#7
2017-09-11 16:33

Man behöver inte stå och hålla i laddhandsken för att bilen ska laddas...

#8
2017-09-11 17:10

Soppatorsk. Sladdar han inte från den ena till den andra. ;)

#9
2017-09-11 19:24

Elbil värd namnet måst klara minst 30 säkra mil ( 50 mil enl tillverkaren) och kunna laddas till 80% på 30 minuter innan dess inget realitiskt alternativ Varför höja sånt strunt som 6 mil eldrift 4 i verkligheten till skyarna .
Den som bor utanför storstan har ingen anledning köpa så ineffektiva elbilar och ej helelr lämna diesel det är klart billigast och påverkar miljön minst och vållar minst bekymmer

#10
2017-09-11 19:33

Fattar inte att folk är så stel i ryggen så att dessa köttbulle suvar blivit så populära.
När ceeden eller Octavia kommer som sladd hybrid tänker jag överväga köp.
Skulle passa mig perfekt.
Tillsvidare kör jag vidare med octavia 1,0 tsi bensin och billigare än diesel kian med flera.

#11
2017-09-11 19:52

Bengt39,
Det är ingen elbil.

#12
2017-09-11 20:00

När bengt39 så småningom (?) får uppleva att den relativt närbelägna bensinmacken ute på landsbygden läggs ner så skulle han nog vara rätt nöjd med en bil som kan tankas vid husknuten. Och detta ständiga behov av mycket långa dagliga körsträckor och mycket snabba laddningar - hur många har egentligen det behovet annat än i huvudet ? Med tanke på att medelbilen i Sverige rullar typ 1200 mil/år.

#13
2017-09-11 20:43

StefL, vad jag menar är att här bygger man först en SUV/Crossover med en viss lastförmåga för att sedan sätta ett batteri i bilen för att den skall få lägre förbrukning och därmed få en "miljö premie". Hade bilen haft mer formen av en vanlig bil hade den troligen inte behövt ha batteri för att samma utsläppsnivå men ändå rymt samma antal personer och last. Niro'n kanske är ett gränsfall, det kan jag varken säga bu eller bä på. Men du kanske förstår min synpunkt!? Skall vi då fortsätta bygga dessa "klumpiga" bilar och utrusta den med hybrid för att nå någon form av "nollresultat", eller är det då inte bättre att utgå ifrån en vanlig kaross (ej SUV/Crossover) och göra den som hybrid och ytterligare pressa förbrukningen, och därmed kunna göra stora vinster för miljön? Man får väga batterier och dess hantering och miljöavtryck mot vad vi vinner. Som jag ser det med Niro, har man inte gjort några vinster alls. Att bygga något så "otympligt" och "klumpigt" som en SUV borde inte alls ligga i tiden. Jag förstår inte varför vi just nu skall köpa SUV när det funnits i över 30 år (speciellt i USA).

#14
1
2017-09-11 21:42

Bravo. Tror på mer sånt här, nu börjar det.

#15
2017-09-11 21:58

Styggav,
Om nu folk vill ha bilar som ser ut som potatis i formen så är det väl bra om de kan göra merparten av resorna på el?
Jag tror att det kan väcka intresset för att spara ytterligare vid nästa byte.
En kollega säger sig ha bytt körstil fullständigt för att kunna köra sin Outlander till jobbet och tillbaka på el. Med hans förra bil gick det inte ens nästan för Toyota hade byggt en strömlinjeformad bil och hade pyttelitet batteri (Prius plug in). Ett tillräckligt stort batteri hade krävt annan karossform.

#16
2017-09-12 07:29

Jag bara älskar när nån börjar en mening med "jag förstår inte varför folk...". Det är då det är dags att göra en omvärldsanalys och inse att det inte är alla andras uppfattning det är fel på, bara ett tips.
När det gäller kapaciteten på eldriften så skulle nog nittiofem procent klara sig på fem mil alldeles utmärkt. Personligen skulle en hybrid passa mig alldeles utmärkt då jag sällan har mer än två mil till arbetet. Vid längre resor tar vi frugans suv som förvisso dricker en del bränsle men man åker bekvämt och fyrhjulsdriften gör att man alltid kommer fram. Rymlig är den också med sin bulliga form.

#17
2017-09-12 13:07

Styggavargen, i just detta fall handlar det ju om en LADDhybrid, dvs man kan köra den enbart på el omkring 5 mil, vilket gör att många klarar av 90% av sin körning på el och bara behöver använda fossilmotorn på längre resor. Det är annorlunda med "vanliga" hybrider som Niro i den version Vi Bilägare kör i sitt långtest eller Toyota Prius.
I praktiken är det ju bara laddhybrider (och rena elbilar) som klarar av att komma ner i så låga utsläpp i testcykeln att de kvalificerar sig för supermiljöbilspremien, och laddhyriderna får ju numera 20.000 medan rena elbilar får 40.000. Att det säljs laddhybrider beror väl just på att rena elbilar ännu så länge är för dyra då batteripriserna inte kommit ner i de nivåer som krävs för att en ren elbil ska kosta som en fossilbil. Den dagen närmar sig nog dock med stormsteg och personligen tror jag att det om tio år knappt kommer att säljas några fossilbilar alls.

Däremot kan jag hålla med om det absurda system som gällt för miljöklassning av rent fossildrivna bilar, där utsläppen ställts i relation till tjänstevikten så att man i vissa fall uppnått miljöklassning genom att lägga till ett reservhjul som ökat vikten något och därmed ändrat förhållandet vikt/utsläpp.

#18
2017-09-12 13:32

@fxx +1
Ja det är jobbig när alla andra inser att man har rätt, särskilt biltillverkare som tillverkar bilar som någon vill ha...
Rent resurs och miljö har han en poäng, men att inbilla sig något annat än att prio 1 för biltillverkare är att sälja bilar de tillverkar vad kunderna köper, att tro att de försöker tvinga på kunden "rätt bil" får mig att tycka att man framstår som rätt naiv.

#19
2017-09-12 14:13

Vi som bor på landet behöver ett fordon med räckvidd!
Kanske en räckvidd på 50 km - vad är det? På vintern - kanske hur långt? 30 km!
De som bor i en stad kan ju åka kommunalt eller cykla till jobbet och behöver egentligen ingen bil.
Om alla åker elbil -vad kostar då el per kWh? Just det 20 kronor / kWh, för det fattas ju en massa skattepengar för Staten som måste dras in på alla sätt och vis.
Nu är det heller ingen som pratar om miljöpåverkan - tillverkning av batterier det är ju väldigt miljövänligt, eller hur var det nu?
Återvinning ?

#20
2017-09-13 12:56

Anders, sån efterfrågeökning kommer det inte att bli även om vi byter ut hela bilparken mot elbilar att priset drivs upp som du befarar. Beräkningar visar att med nuvarande körsträckor skulle det krävas el motsvarande ca 10% av den årliga svenska elproduktionen - vilket är ungefär lika mycket som produktionen från en kärnreaktor.

#21
2017-09-14 11:42

Jag trodde att alla vid det här laget förstått att det inte blir någon himmelskriande ökning av elförbrukningen ens om alla går över till elbil, i synnerhet som merparten laddas nattetid.
Det här verkar just nu vara den vettigaste kompromissen.

#22
2017-09-16 22:55

Ja på natten finns ju massor med energi sparad någonstans. I ett berg eller nått...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!