Bild
Nästa artikel

Kia Ceed Sportswagon – rapport från provkörningen

Provkörning

Kia Ceed har hoppat i kombikostymen och stoltserar med att vara den största Kia Ceed världen hittills skådat. Vi Bilägarredaktionen har skickat ut reporter Helgesson för att titta närmare på en av svenska privatbilisters verkliga gunstlingar.

Hej Anders! I måndags blev det vare sig fakirflyg eller långresa för din del, eller hur?
– Nej det stämmer, det var hemmaplan som gällde. I stället för att flänga runt halva Europa håller Kia Sverige provkörningen av nya Ceed SW runt knuten på huvudkontoret strax utanför Stockholm. Förutom en hord journalister fanns en trupp glada Kiamedarbetare på plats. Att Kia gänget var lite extra glada berodde nog inte bara på det fina höstvädret utan minst lika mycket på det senaste årets försäljningsframgångar, för Kia går som spårbunden trafik gick förr – som tåget. Påhejade av Bonus-Malus ”chocken” lyckades man under september klämma in sig in som näst största märke i Sverige. Det är första gången på 106 månader Sveriges näst största märke inte är Volvo eller VW. Sett på helåret är man tredje största märke strax före Toyota. Men nog om det, tillbaka till Ceed SW.
 
Ja tack! Jag ser på vårt Instagram att du skriver att bagageutrymmet har blivit 97 liter större än tidigare modell, håller Ceed på att växa ur klassen?
– Du tänker på att 625 liter är 65 liter mer än Volvo V90 gissar jag, men jag tycker Ceed SW smälter in fint i ”Golfklassen”. Det finns konkurrenter som både är längre och kortare än de 460 centimeter Ceed mäter in på. Bilar i den här klassen har i regel ett tydligt fokus på praktikalitet och då blir bagageutrymmena väl tilltagna. Och på tal praktikalitet: Ceed kommer att få 40/20/40 fällning av baksätet men inte på alla utrustningsversioner. För den som vill vara lite mindre praktisk men ändå ha bra med lastutrymme finns slanka ProCeed.

Spännande. Hur ser det ut under motorhuven? 
– Betydligt mer organiserat och städat än den Nissan Qashqai jag körde förra veckan… Nej men allvarligt talat så är det tre- och fyrcylindriga motorer som gäller. Den fyrcylindriga motorn på 140 hästkrafter förväntas bli storsäljaren. Den motorn kan dessutom kombineras med en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp i stället för den sexväxlade manuella. Provkörningsbilen var försedd med automatlåda och jag vågar påstå att det för stunden är ”rätt” motor- och växellådskombination för bilen. En ny fyrcylindrig dieselmotor på 136 hästkrafter är på gång under första kvartalet 2019. Med tanke på att en majoritet av Ceedköparna historiskt sett valt diesel ska det bli intressant se hur den nya dieselmotorn på 136 hästkrafter kommer att tas emot när den lanseras någon gång under det första kvartalet 2019. 
 
Har Kia gjort några tabbar med nya Ceed SW då?
– Det finns utrymme för förbättringar, det gör det. Den som har läst testet av halvkombin i Vi Bilägare har säkert en aning om vad det kan vara, men jag har även några andra synpunkter. Vad det är kommer man att få läsa om i Vi Bilägare nummer 16 som når butiken 13 november och prenumeranterna några dagar tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed Sportswagon?

Kommentarer

#1
2018-10-17 12:18

En förklädd Octavia?

#2
2018-10-17 13:34

Har man fått ordning på oljudet från däcken? I föregående version väsnas det rejält.

Att bagaget har blivit större är f.ö välkommet med tanke på att den utgående versionen var lite väl kompakt.

MVH AL

#3
2018-10-17 15:12

Vargen. Hitils har octavian varit bättre på allt jämfört med ceeden hitils.
Roligt att testa den nya.

#4
2018-10-17 14:31

Bilarna växer... Första Golf var 3,7 - 3,8 m under sin levnad. Och Kia i ”Golfklassen” är 4,6... Känns bra märkligt.

#5
2018-10-17 16:23

@Raphael
Det blir nog så naturligt när varje tillverkare måste skryta om att ha "det största utrymmet i klassen" eller "bästa krocksäkerheten" osv som reklamslognas.
Tycker ändå det är rätt imponerande att dom inte växt mer än 1 meter på längden under 40 år med tanke på hur mkt större och krocksäkrare dom blivit.

Har Kia fått till komfort, rostskydd och kvalitetskänsla så att dom ligger i nivå med klassledarna så lär dom kanske sälja och med den prislappen som Kia Ceed SW har så ska man kräva att dom ligger på den nivån.

#6
2018-10-17 16:47

Polo-klassen är det nya Golf-klassen...

#7
2018-10-17 17:22

En V90 är ca 40cm längre än 10cm bredare och rymmer ändå mindre.
Hade varit intressant om man även klurade lite i testet på vilket avkall Kia Ceed och många andra modeller med liknande utrymme har gjort avkall på jämfört med Volvon?
Det blir lite för enkelt när man bara bollar siffror som står i en broschyr.

#8
2018-10-17 17:31

@Benny, 2 uppenbara är ju komfort och utrymmer för människor i bilen som då inte åker i lastutrymmet:) I komfort räknas även buller in.

#9
2018-10-17 17:47

@skarj
Det är lite det jag är inne på, men det kanske finns ytterligare aspekter att klura på.
Säkerhet och utformning av bagageutrymme kanske är andra aspekter, vad vet jag.

Men tror ändå det är intressant att belysa skillnader lite mer på djupet än att bara ställa siffror mot varandra.
Nu gör inte ViB det i detta exemplet utan det är bara en reflektion som görs. Men det är lätt att människor ställer specifikationer mot varandra utan att fundera djupare på vad det betyder.

#10
2018-10-17 18:08

Benny - Kia har nog redan tidigare haft helt OK rostskydd och även hyfsad kvalitetskänsla. Gissar att man främst faller igenom lite på ljudnivån - så upplevde jag det i alla fall när jag provkörde den vanliga versionen av nya Ceed.
Sen är jag tveksam om bilköparna står och väljer mellan en V90 och en Ceed - det är nog högst tveksamt så jämförelse mellan dessa bilar är i mina ögon mindre intressant.
Innerutrymmen är inte säkert att det skiljer värst mycket frånsett inre bredden för Volvo brukar sällan vara speciellt utrymmeseffektiva.

#11
2018-10-17 19:05

Beträffande bullret så är väl denna väldigt lik nya I30, tror jag, är ju syskon.
Har testat I30, med 17” w hjul är det ett sjungande ljud från däcken. Med 16” H däck är den helt ok. Inte den tystaste men fungerar.
Men är väl bara att den som funderar ger sig ut och testar och gör en egen bedömning om man kan leva med ljudkulissen i bilen.
Men prioriterar man utrymme och tyst bil så är ju Astra kombi en ganska så prisvärd kandidat.

#12
2018-10-17 20:12

@Pi
Jag är med på att potentiella köpare inte står och väger mellan dessa två modeller, men det är rätt ofta oinsatta och insatta endast lutar sig mot siffror. Nu var V90 ett lite extremt exempel (och användes inte direkt som exempel), men det är ändå viktigt att belysa skillnader bortom siffror. Speciellt för konsumenter som inte vill eller orkar gräva ner sig i detaljer.

Astra är nog ett bättre exempel som Guran ger och kan bara hålla med. Vet inte om den är tystast sett ur ett dB perspektiv men frekvenserna är vänliga mot mitt öra och upplever den som väldigt skön att åka i sett ur ett ljudkomfortsperspektiv.

#13
2018-10-17 20:24

Tycker också att det här med bagageutrymmena är intressant, har aldrig hört någon journalist resonera kring det. Hur kan många golfklass-kombis få in så stor volym? Nu hittar jag inga siffror på det men det känns spontant orimligt att Ceed skulle ha varken djupare eller bredare utrymme än exempelvis en V90. Kanske högre eller vad tar de till för knep? Kanske räknar med utrymmet under? Volymen mäts väl ändå bara upp till insynsskyddet så lutande luckor bör ha närapå försumbar inverkan tänker jag.

#14
2018-10-18 08:09

Kian använder troligen samma ”trick” som Peugeot 308 SW, dvs att insynsskyddet är högre monterat vilket gör att utrymmet under ökat. Volvo brukar vara låga invändigt med lägre insynsskydd i kombination med högre golv. Det ger ju mindre utrymme.

#15
2018-10-18 10:10

Även Skodas kombimodeller har mycket lågt lastgolv och långt överhäng bak, vilket ger större lastvolym. En avgörande skillnad mellan t.ex. V90 och dessa bilar är innerbredden. I och med att dessa bilar har relativt smal spårvidd och inte är så breda, så blir innerbredden rätt så begränsad. Så ska man sitta fler än två vuxna i baksätet så kan det bli jobbigt i dessa bilar. Även bredden på bagageutrymmet är ganska snålt tilltagen. Min förra Skoda Superb var byggd på det viset. Gick inte att få in en golfbag på bredden i bagageutrymmet, vilket är hur lätt som helst i en Mercedes E-klass. Och även om benutrymmet i baksätet var enormt så var sätet ganska smalt.

#16
2018-10-18 11:43

Det är väl bara i landet lagom som alla nya kombi-bilar, oavsett storlek, hela tiden ska jämföras med största Volvomodellen.

Det är tydligen lastvolym som är a och o vid ett kombiköp, övriga kriterier räknas liksom inte.

Har inte sett detta fenomen i tex tyska biltidningar att varje ny kombi skall hela tiden jämföras med MB E-klass.

#17
2018-10-18 13:51

Förlåt om jag punkterar era teorier angående baksäte och bagaget, Octavia är både stor i baksätet och i bagaget. En barnvagn får man in på både längd och tvären. En diskmaskin (60x60x80 cm) går in i bagaget likaväl (sänkt golv dock). Bilen är ca 4,6 meter lång.

#18
2018-10-18 15:16

"Octavia är både stor i baksätet och i bagaget. En barnvagn får man in på både längd och tvären. "

Ok, får du in en golfbag på tvären i bagaget? Får du in 3 barnstolar i bredd i baksätet?

#19
2018-10-18 18:30

Tycker mig läsa överallt om 40/20/40 hur viktigt det är... tror jag fäller baksätet max 1 ggr per år om ens det. Gör folk det så ofta så detta med 40/20/40 är nödvändig/viktigt?

#20
2018-10-18 19:57

Skodaägare
Att trycka in tre bilbarnstolar i bredd i baksätet måste ju vara bland det mest osmidiga man kan göra. Jag vet inte vilken bil som klarar av tre bilbarnstolar i bredd, bakåtvända, i baksätet.

#21
2018-10-18 21:23

Har aldrig upplevt 204020 som viktigt. Däremot vill jag ha justerbart baksäte i längsled!

#22
2018-10-18 22:03

Jag tycker nog att 40/20/40 är lite överskattat. Visst, det låter ju väldigt flexibelt, att man fäller den del man behöver. Men det fungerar ju inte så. Jag hade en V70 med 40/20/40 och behövde vid ett tillfälle fälla endast den högra delen. Men det gick inte utan att också fälla mittsektionen/20-delen! Men den ville jag ha uppfälld. Ville man bara fälla 40-sektionen så var det endast den vänstra som gick att fälla separat. Det blev till att packa om allt för att få till det... Hade det istället varit 60/40 delning så hade man ju sett det direkt. Bortsett från den enda gången har jag aldrig haft någon nytta med 40/20/40. Oftast har jag fällt hela baksätet, men även det är sällan.

#23
2018-10-21 12:47

Två barnstolar och en vuxen i mitten fick plats. Dock är bredden på bilen största begränsning i baksätet. Hur många har egentligen 3 barn idag? Irrationella beslut när det kommer till vilka egenskaper som en bil måste ha idag, det köps för stora bilar i många fall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.