Bild
Nästa artikel
Renegade kommer till Sverige i tre utrustningsnivåer och med fem motoralternativ, varav tre är diesel. Toppversionen Trailhawk på bilden har bland annat höjd markfrigång och riktig lågväxel.

Jeep på italienska

Provkörning

För första gången på 73 år finns en Jeep som inte är Made in the USA. Renegade klarade överfarten till Europa med alla goda terrängegenskaper i behåll.

Vi Bilägare 2014-13

Vi Bilägare 13/2014– innehåller bland annat: Stort test Dubbdäck. – Test av flexbilar. Ska det visa sig att det var ett lyckokast när BMW nu för första gången överger bakhjulsdriften? Vi ställer kompakta flexbilen BMW 2-serie Active Tourer mot Citroën C4 Picasso och Volkswagen Golf Sportsvan. – Provkörningar: Vi kör Audi TT, Mercedes C-klass Kombi, Jeep Renegade och BMW X4. – Autoindex: Frågor om märkeslojalitet. – Långtest:Mercedes har råkat ut för viltolycka och vi försöker oss på långresor på el. Tidningens Volvo V40 har nu kanske blivit kvitt hackiga motorgången. – Begrapport: Toyota Avensis kombi.


Sju ribbor i grillen, upprätt, lite fyrkantig profil, kralliga hjul, däck med utpräglat mönster och höga skuldror. Baklamporna pryds av ett ”kryss” som ska påminna om det som präglats på de tidigaste modellernas bränsledunkar under 1940-talet. Nej, det finns inget att ta miste på, det här är en Jeep.

Men nykomlingen är också annorlunda: Renegade byggs inte i USA utan i Italien, i samma fabrik som koncernmamma Fiat sätter samman sin maxade modell 500L.

Kompakt men med ordentlig rymdkänsla från förarplats. Lite trångt för vänsterfoten, kanske. Vindrutan är behagligt långt borta, den inre bredden tillräcklig, till och med baksätet är riktigt sittbart. Bagageutrymmet är fyrkantigt, dess golv kan höjas/sänkas, men volymen är inte märkvärdig. Renegade ska tilltala nya Jeepköpare, yngre än hittills och troligen betydligt fler kvinnor. Mängder av roliga färger och ”personliga” tillbehör ska bidra till det.

Vi drar ut på en terrängknölig sträcka på Fiats jättelika anläggning Balocco utanför Milano. Jag och en kollega kör en Renegade Trailhawk, toppversionen med största dieseln på två liters volym och 170 hk. Nioväxlad automatlåda, ett unikum i klassen, fyrhjulsdrift med automatisk inkoppling och med fem varierbara inställningar för olika sorters underlag (de övriga fyrhjulsdrivna varianterna har fyra), dessutom en riktig lågväxel, utförsbackebroms etc. Fjädringsvägen är rejäl, 170 millimeter fram och 205 mm bak. Markfrigången är hela 21 centimeter (17,5 i den enbart framhjulsdrivna versionen, knappt 20 i den vanliga 4x4-versionen), frigångsvinklarna fram och bak ansenliga. Renegade må ha lite leksaksbil i framtoningen men siffrorna indikerar seriösa terrängegenskaper.


Efter autostradakörning, där vi noterar hyfsad ljudnivå men ganska hård fjädring, hamnar vi på en ”riktig” skogsslinga där Renegade verkligen får bekänna färg och svettas bland träd, stockar, hala stenar och än värre stup. Här märks fördelen inte bara av ett kunnigt drivsystem utan också av en fyrkantig, översiktlig kaross och en (av elservo understödd) exakt och lagom ”viktad” styrning. Bilen består proverna med glans, alla eventuella farhågor om ”inte en riktig Jeep” kommer på skam. Sent i höst kommer Renegade hit och kan säkert kapa åt sig i lilla suv-segmentet, en av de snabbast växande klasserna just nu.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Renegade?
JEEP RENEGADE TRAILHAWK

PRIS, FRÅN KR: < 300 000. Renegade 120 hk FWD < 200 000.
MODELL: Kompakt suv.
SÄLJSTART: Nov.–dec. 2014.
MÅTT, CM: L 423/B 180/H 169.
MOTOR: Tvärställd 4-cyl. rak turbo-diesel, common rail-insprutning, två överl. kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel, 9-växlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
FÖRBRUKNING: Ingen uppgift.
CO2-UTSLÄPP: 155 g/km.
KONKURRENTER: Mini Countryman, Skoda Yeti.

Vad nytt?
Kompakt suv, första Jeep-modellen som tillverkas utanför USA.
För vem?
Den som vill ha en smidig, annorlunda bil som alltid tar sig fram. 

Plus:
Smidighet, framkomlighet, utrymmen, motor och växellåda.
Minus:
Något hårdfjädrad, CO2-utsläpp.

Kommentarer

#1
2014-10-16 14:56

Men snälla ni, hur är det med faktakollen egentligen? ": Renegade byggs inte i USA utan i Italien, i samma fabrik som koncernmamma Fiat sätter samman sin maxade modell 500L."

Fel! Fiat 500 L sätts samman i Kragujevac, som ligger i Serbien. Den fabriken tillhörde tidigare Zastava och Fiat byggde om den rejält för att tillverka just 500 L. Det är i Melfi i Italien som Renegade sätts samman, och i den fabriken kommer även syskonet 500 X att produceras. X alltså, inte L. I Melfi tillverkas även Fiat Punto. Fiat har byggt om Melfi för flera miljoner, uppdaterad med senaste tillverkningsmaskiner och produktionslinor. Den kommer troligen vara valet för den nya 5-dörrars Fiat 500 (presenteras nästa år) - som ersätter Punton - då den säga bygga på samma plattform som 500 X / Renegade, fast då enbart framhjulsdriven. 3-dörrars 500 har en annan plattform och byggs i Polen.

#2
2014-10-16 14:36

När det gäller priser och utföranden för svensk marknad så finns de redan på den svenska hemsidan, med tekniska specifikationer.
http://jeep.se/renegade/

Det vi kan se är att snikutförandet Sport inte tas in, utan man börjar med en välutrustad mellanmodell. Automatlåda finns endast i kombinationen 140 eller 170 hästars diesel och fyrhjulsdrift. Instegsmodellen blir en 140 hästars 1,4l bensinturbo och manuell låda, den finns utomlands även med 6 växlad dubbelkopplings-automat, men den tas inte in inledningsvis.

Den höga och fyrkantiga karossen som har lika lågt luftmotstånd som ett utedass, tar ut sin rätt på förbrukning och utsläpp som ligger något höga. Även de framhjulsdrivna modellerna ligger något högt i förbrukning. Motorerna är snåla, det har vi sett i Giulietta och i flera Fiat-modeller, det är i paketet med Renegade som de inte är det. Den 9-växlade automaten verkar inte så snål heller på papperet, men fungerar förhoppningsvis bättre i praktiken - det är ju samma låda som i Range Rover Evoque.

Förhoppningsvis kommer syskonet Fiat 500X ha lägre förbrukningssiffror och lägre utsläpp, den har ju en mer slimmad design. Jag har dock inte sett några tekniska specifikationer än, inte mer än att motorer och växellådor kommer vara samma som för Renegade.

#3
2014-10-16 14:48

På Förbrukning kan ni skriva: 0,58 l/mil, eller 5.8 l/100 km. Det ser bättre ut än "Ingen uppgift". Siffrorna får ni från Jeep.se. :) Även om vi betänker kombinationen 170 hästar, automatlåda och fyrhjulsdrift så är det tyvärr inte särskilt lågt faktiskt... Med manuell låda är det 0,51 l/mil med fyrhjulsdrift fast då i ett enklare utförande (Longitude eller Limited) och med samma motor fast 140 hk - för Trailhawk-versionen finns inte med manuell låda eller med färre hk.

#4
2014-10-16 14:55

För dem som verkligen behöver en full AWD bil är detta säkert ett mycket bra val.

#5
2014-10-16 15:03

Varfö har den fiathjul? Funkar väl inte när det gäller ..

#6
2014-10-16 17:27

Jeep.se när det gäller förbrukningen kan nog alla fetglömma. Jag äger en Fiat Freemont med samma dieselmotor som i jeepen ovan. Men jag har FW och manuelllåda. Den är specad till 0.64 blandad körning ligger ganska nära mättnågra ggr under dom första 1000 milen . Men den ligger nog runt 5% högre.
så jeepen med 4W och autolåda ligger nog runt 0.85 i verkligen kanske till och med högre.

#7
2014-10-17 22:07

Vet inte hur mycket info du har, Raphael, men man kan väl anta att Fiat 500X kommer att vara ett bättre köp. Om man nu inte absolut vill ha det speciella Jeep-stuket.

#9
2015-01-16 15:01

Jag skall provköra en "open edition" till helgen. Blir det mersmak så väntar jag på Trailhawken som inte finns här än.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.