Bild
Nästa artikel

Jeep Compass – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare skickade ner Erik Rönnblom till Portugal för att testa nya mellanjeepen i tuff terräng.

Hej Erik, var befinner du dig?
– I spenaten utanför Lissabon där jag provkör nya Jeep Compass. Vi åker bland annat i Sintra National Park.
 
Vad är det för bil?
– Den placeras mellan Cherokee och Renegade. Jeeps uppfattning är att de med Compass erbjuder den mest kompetenta kompaktsuven.
 
Vad är dina första intryck?
– Att den ser bra ut med god komfort både i fram- och baksäte. Även för 189 centimeter svensk.
 
När kommer Compass till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I oktober 2017. Man beräknar att sälja 450 bilar. Longitude med 2.0 multijet diesel lär bli volymmodell och då bör det vara med 9-växlad automat. Den kommer att kosta 280.000 kronor med 170 hk diesel – hyfsat bra pris!
 
– På min fråga om det kommer något eldrivet säger de att Jeep jobbar på elektrifiering (ett måste framöver). Det blir i form av laddhybrid.

Hela provkörningen publiceras i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka innan den landar på butikshyllorna. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Compass?
 

Reporter Rönnblom på sniskan i spenaten.

Kommentarer

#1
2017-06-16 16:21

Gillar utsendet. Intressant att få reda på vad som ingår för utrustning för 280.000kr.

#2
2017-06-16 17:03

Provkörning? Verkar mer "lekstuga". Begriper inte redaktionens ständigt fnittrande förtjusning över biltypen och vikten man lägger på "terrängegenskaperna". Som alibi brukar man använda "den dåliga vägen till sommarstugan". Väx upp!

#3
2017-06-16 18:45

Lasse J, tycker som du!

#4
2017-06-16 18:55

Brukar se idioter på vägarna, men få kör som du på bilden i den blå bilen.

#5
2017-06-16 19:05

Klart man tar chansen om Jeep ställer upp med en trail rated och en bana. Dum vore man annars.

#6
2017-06-17 00:35

Du får en poäng ifrån mig med Lasse, förstår inte varför plötsligt terräng egenskaper behövs då vi allt mer kör på riktiga vägar. Kanske avsaknaden av 1920-talets grusvägar!?

#8
2017-06-17 09:21

Skagerström.
Jag är uppvuxen med bilar, jag har jobbat med bilar och trafik, jag har tävlat med bilar, jag gillar bilar. Den bil av samtliga jag ägt, som jag saknar mest, är min gröna Renault 4L med vilken jag for runt halva Europa. Som tekniker uppskattar jag finurliga lösningar, vilket jag har svårt att finna i aktuell fordonstyp. Här gäller andra lösningar/värderingar, som till stor del mynnar i fåfänga försök att agera statushöjare för folk med taskig självkänsla.

#9
2017-06-17 09:56

@Roger, Jantelagen är stark och djupt rotad i den svenska folksjälen.

#11
2017-06-17 11:36

Swemba.
Jantelagen?? Nä,nä, vanlig psykologi. Kompensera taskig självkänsla. Small balls, strong shell.

#12
2017-06-17 14:10

Nu är vi inne på leksaks avdelningen. Finns varken skogsmullar eller hästfolk som väljer Jeep idag.

#14
2017-06-17 23:21

Lasse J är för tröttsam.
Jeep Compass är snygg.

#15
2017-06-18 02:13

Bilen är perfekt till den dåliga vägen till sommarstugan, oplogade vägar och terrängkörning!

#16
2017-06-18 09:14

Sluta ge er på de som skriver inlägg och återgå till artikeln.

#17
2017-06-18 09:52

Det syns att vi läser tidningen "ViBiltillverkare" -hade tidningen hetat ViBilägare så hade de snarare belyst faktumet att Jeep, tyvärr, håller väldigt låg kvalitet och hamnar långt ned på kundnjödhetsundersökningar. Hade Jeep Compass varit ett lyft på den här fronten hade läsningen varit intressant. Men för ViBiltillverkare så är den som levererar annonspengar viktigare än läsarskaran.

#18
2017-06-19 18:08

Nya Jeep Compass är en helt ny modell och finns därmed inte med i kundnöjdhetsubdersökningar. Den har inget mer än namnet gemensamt med den tidigare modellen. Just ViB återkopplar regelbundet till sin egen kundmöjdhetsubdersökning Autoindex, men eftersom artikeln handlar om en helt ny modell så har den inget kundnöjdhetsindex.

#19
2017-06-19 18:14

#18... Raphael: Om Jeep fullständigt bytt ut hela organisationen, dvs hela ledningen, all personal, alla underleverantörer etc etc innan de skapade sin nya Compass så förstår jag vad du menar. Bilen har då inte en enda skruv, inte en liten grej gemensamt med historien. Den historik Jeep har visat upp i kundundersökningar handlar inte enbart om en bilmodell, eller ett exemplar av densamme -utan har fortgått ett antal år, och något mer kraftfullt måste peka på att Jeep har för avsikt att bryta trenden.

#20
2017-06-19 21:40

LeifV, jag har aldrig trott på att bedöma en ny bilmodell utifrån tidigare modeller och jag tänker inte börja nu. Men viktigt att betänka är att under årens lopp så har Jeep haft olika ägare, olika underleverantörer och olika samarbetspartners.

Den förra generationen av Compass var byggd på samma chassi som Dodge Journey och var frukten av den tid då Jeep ägdes av Daimler Benz (Mercedes) med inslag av Mitsubishimotorer. Plattformen kallades officiellt för DaimlerChrysler/Mitsubishi GS platform och användes även av Mitsubishi. (Daimler Benz hade tidigare en mindre ägarandel i Mitsubishi, men den är avvecklad sedan några år tillbaks).

Nya Jeep Compass bygger på en plattform och chassi som är utvecklad ur det stabila Alfa Romeo Giulietta chassiet, men är en förstorad variant. Motorerna har fått Fiats MultiAir-teknik. Och ledningsgruppen är ny sedan Fiat tog över. Så skillnaden mellan gamla Jeep Compass och nya är som skillnaden mellan natt och dag, och det är verkligen som komna från olika företag med olika ledningsgrupper och team.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!