Bild
Nästa artikel
Nils Svärd tror att nya Hyundai Ioniq kan bli en vass utmanare till hybridbilarnas urfader – Toyota Prius.

Hyundai Ioniq Hybrid – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Nils Svärd befinner sig i det platta landskapet strax utanför Utrecht, Nederländerna för att provköra hybridbilen Ioniq - Hyundais nya Priusutmanare.

Hej Nils, vad är Ioniq för bil?
– Av alla försök till att utmana hybridbilarnas urfader, Toyota Prius, är Hyundais satsning det bästa försöket hittills. Grundreceptet är nästan identiskt med Prius med en sedanliknade halvkombikaross på omkring 4,5 meter.
 
Hur ser drivlinan ut?
– En bensinmotor på 1,6-liter jobbar enligt Atkinsoncykeln och får stöd av en elmotor. Batterikapaciteten är på 1,6 kWh, precis som hos flera Toyotahybrider, men Hyundai har valt ett litiumjonbatteri istället för Toyotas mer konventionella nickelmetallbatteri.
 
Och hur är den att köra?
– Den stora skillnaden mot Prius är att Hyundai har skippat Toyotas lösning med den steglösa CVT-lådan och istället satsat på en dubbelkopplingslåda. Fördelen är att körupplevelsen blir mer lik en vanlig bil, speciellt under accelerationen i högre farter där Toyotas hybridbilar blir surriga och jobbiga att lyssna på. Ioniq har totalt 141 hk, och är därmed nästan 20 hästar starkare än Prius.
 
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Ioniq kommer nämligen som tre olika batteribilar: hybrid, laddhybrid och renodlad elbil. Hybriden jag kör nu är först ut. Den kommer till Sverige i oktober och kommer att kosta från 250 000 kr. Det är ett mitt emellan Auris Hybrid och Prius.
 
Imorgon kommer ytterligare en direktrapport här på Vi Bilägares webb – då om Ioniq som elbil. Håll utkik!
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Hybrid?

Kommentarer

#1
2016-07-07 16:46

Ska bli intressant att se hur man löst tekniken i detalj på den vanliga hybriden (ej laddvarianten), om den är ryckfri i låga farter och hur mycket den drar i praktiken. Man får tänka på att den ska konkurrera med Prius gen4, ingen enkel match. Samtidigt är det välkommet med mer konkurrens och det kanske även tvinga Toyota att anpassa priserna lite mer.

#2
2016-07-07 16:51

Intressant - i synnerhet som den inte har Toyotas styggelse no1 - den urusla cvt-lådan. Kan endast älskas av den som avskyr att KÖRA bil. Fungerar dock för den som föredrar att ÅKA bil..
Ska bli spännande att se närmare på laddhybriden

#3
2016-07-07 17:22

Toyota lär inte sälja många ful prius när den här släpps. Och tänk att slippa cvt!

#4
2016-07-07 17:53

Inte kul att heta Toyota just nu!

En hybrid utan surr-låda, vilket lyft! Dock är Toyotas batterilösning att föredra.

MVH AL

#5
2016-07-07 17:57

Enormt mycket snyggare än Prius.

#6
2016-07-07 18:32

@mayors
"Kan endast älskas av den som avskyr att KÖRA bil"

Skulle säga tvärtom, det krävs att man kan köra bil på riktigt för att inse fördelarna med CVT och hybridtekniken samt fullt ut dra fördel av den. Alltså betydligt svårare än konventionell låda och kräver en del övning. Nu har det blivit enklare/bättre i gen4 HSD så jag antar att du inte har testat den och därmed inte vet vad du talar om egentligen.

Ytterligare en fördel med CVT i Prius, som egentligen är en speciell lösning kallad e-CVT, är att den är skottsäker. Ingen automat håller bättre och definitivt inte en dubbelkopplingslåda.

#7
2016-07-07 19:03

Vilket indikerar att det finns ett empiriskt underlag som visar på sådana relationer.

Frågorna jag ställer mig är;

1. Hur stora är skillnaderna?
2. Hur har dessa påstådda skillnader fastställts?
3. Egenskaper hos lägesmåtten?
4. Om det är konstruktionen som avses skulle respektive lådas hållfasthetsmått behöva gås igenom. Finns sådana uppgifter?

För Vidstige har väl knappast mätt felnivån hos samtliga lådor på marknaden, eller?

MVH AL

#8
2016-07-07 19:00

Riktigt snygg! Red Dot Design Award också.
Till skillnad mot Prius. Tidigare versioner av Prius var tråkfula, medans nya är.....Ja vad ska man kalla det?.....hysteriskt fula. Fast fulast är bränslecellbilen Toyota Mirai....

#9
2016-07-07 19:03

Ja, Vidstige, du framhåller CVT som något upphöjt, något som gemene man inte kan förstå sig på utan att ha genomgått den mycket hemliga inträdelseriten in i den slutna sällskapet av de visa CVT-förarna. Nej, det är inget fel på CVT utan alla oinvigda förare som kritiserar.

För övrigt undrar jag varför AL tycker Toyotas batterilösning är att föredra?

Tror att det här blir en jobbig konkurrent till Prius.

#11
2016-07-07 19:42

Den ska bli MYCKET intressant att prova åtminstone. Men jag har nog större förhoppning på laddhybriden/elversionen av Ioniq!

#12
2016-07-07 20:09

Brut
Vad är det för fel på manuell låda?

#13
2016-07-07 20:47

Om man ska generalisera om automat och hållbarhet så blir det väl ungefär;

1. e-CVT
2. Konventionell automat med momentomvandlare
3. DCT med våt koppling
4. CVT
5. DCT med torr koppling

Det bygger då också på att man sköter oljebytena i nr 2 och 3 (vilket kostar en slant).

Om Ioniq är nr 3 eller nr 5 återstår att se, gissningsvis nr 3.

#14
2016-07-07 20:51

Det har väl bara funnits en DSG-låda som krånglat och detta pga att den monterades i bilar med motorer den inte klarade av. Dags att tagga ner på gnället på DSG nu kanske.

CVT är dock skönt att slippa. Att det som Vidstige påstår skulle vara för dom som kan köra bil på riktigt är bara komiskt. En jävla skitkonstruktion är vad det är. Endast slagen av Citroen EGS i att vara en helt värdelös växellåda :P

Ioniq då? Mjo som AL sa... Det är jobbigt att heta Toyota nu :P

#15
2016-07-07 21:28

Det jag menar är att CVT är nåt helt annat än fasta växellägen och att det tar tid att lära sig dra fördel av tekniken. Exempelvis påverkar ju utväxlingen av hur du gasar. Du kan alltså rätt väl styra vilken "växel" som ligger i genom ditt körsätt. Detta tycks exempelvis journalister som tillfälligt testar en bil med CVT inte fatta alls. Men även om du kört CVT en del så måste du vara intresserad av att lära dig tekniken för att utnyttja den maximalt. Sen är det olika svårighetsgrad i det beroende på vilken motor den paras med etc. Inte sällan används CVT till riktig små bensinmotorer utan överladdning med dåligt vridmoment, upplevelsen blir lite därefter även om CVT faktiskt i viss mån också kan kompensera en sån motor.

När man kör CVT i stadskörning och använder rätt gasteknik är den svårslagen i hur mjukt den går, det är alltid driv och helt ryckfri även i låga farter. Har man inte upplevt detta med CVT så beror det på en ovan/oskicklig förare, inte på tekniken skulle jag säga.

#16
2016-07-07 22:02

Snygg bil till skillnad mot senaste Prius. Förstår inte varför Toyota måste krångla till det så när det gäller utseende på senaste Prius. Kanske en bra bil men den får aldrig någon utmärkelse vad gäller utseende. Då tror jag mer på Ioniq.
CVT diskussionen är ju egentligen inte riktigt klok, varför skall man "lära" sig att köra CVT för att kunna nyttja växellådan(eller vad det kan kallas). Nej, någon sådan blir det aldrig för min del i alla fall.

#17
2016-07-07 22:17

CVT hör hemma i mopeder, snöskotrar och åkgräsklippare - maskiner/fordon som körs med mer eller mindre konstant gasläge. På en personbil där både hastighet och önskad kraft varierar hela tiden är det en styggelse. Min senaste (skräck)upplevelse kring detta var Taxi-färden från Palma flygplats för någon vecka sedan. Fem person med packning, inklusive chaufför i en Auris Kombi Hybrid ... i rusningstrafik.
Min fru var övertygad om att det var något fel på bilen. Motorn bokstavligen skrek non-stop, utan att något hände.

#18
2016-07-07 22:22

Axa; Anledningen att jag föredrar Prius batterlösning är för att det inte är litium. När den utvinns uppstår stora miljöskador som påverkar såväl befolkningens hälsa som andelen växthusgaser på ett negativt sätt. Jag har tidigare hänvisat till denna artikeln som jag tycker belyser det hela på ett bra sätt;

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/

MVH AL

#19
2016-07-07 22:34

Dessutom är väl litiumjonbatterierna mera "instabila" såtillvida att dom kan överhettas lättare än Toyotas mer konventionella nickelmetallbatteri.

Vidstige - Hyundai har DCT med torr koppling på Tucson, så jag gissar det blir samma här.

#20
2016-07-07 22:39

Det är en lustig retorik. Om Toyota återkallar bilar så har man inte gjort fel. Nej, man tar ansvar.

Om Toyota utrustar sina bilar med en hiskelig drivlina så är det inte fel på konstruktionen utan på förarna.

Ja det är ganska makalöst hur ett varunamn kan förvränga huvudet på en viss skara människor. Helt utan sans och balans.

MVH AL

#21
2016-07-07 22:53

Om man läser mig som f-n läser bibeln så...

Självklart finns det plus och minus med alla typer av automater, vi väntar fortfarande på den perfekta. Det jag försvar här är framförallt e-CVT och hur man kan uppleva det positiva i det typiska CVT-beteendet.

CVT är ovant för dom flesta för att det är så annorlunda mot vanliga lådor med fasta växlar. Säger inte att det är givet bättre, det är annorlunda. Och likväl som folk suttit och nött manuell låda i evigheter för att lära sig så kan man alltså lägga en del tid för att förstå hur CVT fungerar i praktisk tillämpning. Men av nån anledning ska man tydligen var världsmästare på CVT från dag 1.

Exempelvis vid lite kraftigare gaspådrag så tenderar lådan att ligga kvar så att motorn varvar högt, det går då att få lådan att växla upp genom att släppa upp gasen en del och sen snabbt gasa igen. Det är alltså ett exempel på hur man kan styra lådans utväxling.

Märkligt att det finns flera här som totalsågar CVT, säger att det är 100% skit. Och det passerar alltså som normalt, ingen kritik mot det. Däremot om man försvarar CVT en del så blir det galen ilska.

Nej jag är inte så positiv som det låter till att japanska märken så ensidigt satsat på CVT av flera skäl. Blanda annat har man haft problem med driftsäkerhet och vid sportig körning fungerar CVT normalt klart sämre en t.ex. DCT, även om CVT ironiskt nog utvecklades i motorsporten från början. Men det är ändå så att folk är ovan med steglös automat och ironiskt nog så trivs folk bäst med CVT som har simulerade växlar, men då försvinner samtidigt en del av poängen med tekniken.

#22
2016-07-07 22:54

RJ, ok, torr, intressant. Lägre förbrukning men sämre hållbarhet. Fast kanske gör elmotorn och hybridtekniken att den kommer hålla ihop bra i alla fall. Helt klart en intressant utmanare till Prius, men igen, den ska jämföras med Prius gen4.

#24
2016-07-08 07:05

Jag har CVT i min Volvo 66 och den är verkligen jättebra!

#25
2016-07-08 08:48

http://www.aktuellhallbarhet.se/miljoutmaningarna-som-hotar-elbilen/

Just återvinning av batterier från el-bilar är det nog bara Tesla jag hört prata något om. Men det kanske beror på att dom även har en egen batterifabrik inom kort.

Det finns ju vinster storstadsbor i form av bättre luft med el-bilar men samtidigt så kanske inte elbilen är så miljövänlig som man alltid kanske vill tro.
Men det finns ju för och nackdelar med allt, det gäller väl snarare att hitta ett lösning som passar den enskilda kunden. Här är ju sydkoreanerna smarta och erbjuder 3 drivlinor i samma paketering, lite samma som VW gör med Golf fast där har man ytterligare ett par drivlinor att välja på.

Ska bli spännande att läsa tester på denna bil, efter en vecka i en Kia Ceed så måste jag säga att jag helt ändrat uppfattning om Kia och Huyndai.

#26
2016-07-08 08:58

@vidstige - du har i sak rätt om CVT-lådan och dess fördelar och du försöker också motivera din ståndpunkt (vilket jag dumt nog inte gjorde i mitt första inlägg) - men för mig är den ointressant av exakt de skäl du påvisar. Jag vill inte anpassa mig till lådans förutsättningar för att den ska fungera optimalt. Jag vill att lådan ska anpassa sig till vad jag vill ha ut av den för tillfället. En CVT må vara aldrig så genial och långlivad men för mig betyder det absolut ingenting. Jag har aldrig ägt en bil mer än tre år (oftast bara ett..) och jag vill ha en omedelbar kraftleverans när jag frågar efter den. Toyotas m.fl CVT-lådor fokuserar på en mjuk och ekonomiskt färd - och det är naturligtvis helt ok om det är vad man vill ha. Men - jag vill inte ha någon "betänketid" i en låda och vill kunna ta ut max av kraftkällan när jag så önskar - inte behöva anpassa mig till hur bilen är mappad för andra mål än mina. Bilkörning är för mig en aktiv handling där att låta sig transporteras lugnt och ekonomiskt mellan A till B har en underordnad betydelse. Det här är i ett framtidsperspektiv naturligtvis ett utdöende synsätt, men jag anpassar mig och har därför beställt en elbil (med hyfsad räckvidd) för vardagstransporter och en optimal körmaskin för det lite mer lustfyllda.

#27
2016-07-08 09:07

Som Vidstige påpekar så är den perfekta automatlådan inte uppfunnen ännu, samma gäller f.ö. den manuella lådan.

Det här är en fråga om tycke och smak, det finns inget rätt eller fel som en del vill göra gällande.

Gillar man att åka bekvämt så är CVT ett utmärkt alternativ och gillar man att köra mer aktivt så finns det bättre alternativ.

Bara för att man föredrar det ena så finns det ingen anledning att idiotförklara de som föredrar det andra, dagisnivå på sådant resonemang.

(Ber om ursäkt om jag nervärderade dagisbarn som säkerligen inte vill nedlåtas till att jämställas med vuxna karlar på ett bilforum...)

#28
2016-07-08 10:00

mayors, ja kritiken mot gummibandskänslan i CVT är riktig också. Svårt att få nån riktig körglädje vid sportig körning med det, men är det tanken med vardagstrafiken och svenska hastighetsgränser? Sen är ju Prius lite annorlunda då en elmotor stöttar vid acceleration och den svarar direkt. Detta är mycket trevlig när jag t.ex. ska köra in i en rondell i Stockholmstrafiken och det är en liten lucka, bara gasa på, den svarar direkt och skjuter fart. Hur smidigt som helst. I gen4 så jobbar elmotorerna ännu mer, svarar ännu bättre och gummibandskänslan i CVT är ännu mer nedtonad.

Själv är jag lite motståndare mot manuell låda och kan då tycka att alla automatvarianter är bättre än ingen alls. Råkade dessutom ut nu för en manuell låda som pajade på en 2 år gammal Opel Astra i familjen som gått 2000 mil. Hedins ska ha 27,000 kr för att reparera, koppling ingår inte i garanti eller maskinskada på försäkring. Med automat får man i alla fall skydd av garanti och försäkring.

Sen som du kanske är inne på så är troligen den bästa automaten ingen alls. I form av enbart elmotor som driver bilen. Eller som den konceptbil Koenigsegg lanserat som har förbränningsmotor men ingen växellåda. Då finns inga energiförluster, då svarar bilen direkt vid gas.

Jag körde nyligen en Renault med DCT, allså dubbelkopplingslåda. Blev inte så imponerad av den trots allt, den är lite ryckig och automatiken växlar inte som jag vill. Du kan växla manuellt visst, men hur många gör det i praktiken? Och vid krypkörning är CVT bättre.

I stadstrafik står idag valet mellan CVT och DCT för tillverkarna. Tycker inte alls det är givet bäst med DCT. Men kanske har Hyundai fått till en vinnare nu med den nya hybriden där elmotorer kan dämpa dom nackdelar DCT har. Ja då blir det en mycket svår konkurrent till Prius och HSD-tekniken. Driftkvalitén tror jag dock inte man kan matcha fullt ut.

#29
2016-07-08 10:04

Ser snygg ut, även om Nisses bild inte sa så mycket...
Hybridtekniken i all ära, jag är mer inne på laddhybrid, ser det som ett bättre alternativ så länge som elbilar för rimliga pengar inte riktigt når så långt som jag vill ännu.
Ingen utstickande design, intressant pris och vettigt med halvkombi. Prius Gen IV ser tyvärr lite för spacead ut för min smak, även om det säkert är en förträfflig bil

#30
2016-07-08 10:10

Jag kommer tveklöst befinna mig hos en Hyundai-handlare i min närhet den dagen jag kan få prova en Ioniq. Jag har snart kört 2,5 år på el och har svårt att se att jag skulle gå tillbaka till ren fossildrift igen för vardagstransporter. Känslan av att inte få svar på pedaltryckningar vill jag gärna undvika så det låter bra att de kör med dubbelkoppling.
Volvo 343 med rem accelererade ganska bra trots beskedlig effekt, men det var ingen behaglig upplevelse. Samma känsla finns i "moderna" Toyota-hybrider. Det vrålar mer än det skulle behöva göra.

#31
2016-07-08 10:44

Loniq har ungefär samma storlek på batteriet i ladd-hybriden som Toyota Prius nya ladd-hybrid läser man här.
http://www.hybridcars.com/which-looks-more-competitive-toyota-prius-prim...

#32
2016-07-08 11:22

Håller med mayors där. Hela poängen med en automatlåda är att man ska slippa tänka på växlingarna. Det ska sköta sig självt. Att behöva lura lådan till att göra det man vill är bara jobbigt. Sen får den vara hur ryckfri den vill. Märker knappt när min Mazda med en vanlig momentomvandlarlåda växlar, samma sak med BMWn innan som också hade vanlig gammaldags automat. Kan inte riktigt se hur den ytterst marginella skillnaden i komfort kan uppväga det vidriga enformiga brummandet vid gaspådrag. Låter som en pensionär som slirar på kopplingen vid 4000 rpm eller nåt.

Att den används är väl enbart pga effektiviteten, vilket jag ser som den egentligen enda nackdelen med en vanlig momentomvandlare så länge vi inte pratar sportbil, då dubbelkoppling är snabbare.

#33
2016-07-08 12:49

Roger, upplever inte att jag tänker eller att det är anträngande att köra CVT. Sitter i ryggmärgen numera. Man lär sig lådan och det gäller väl vilken låda man än har, tar lite tid att bli vän med den. Sen detta prata om brummande, börja diskutera vilka motorer vi jämför med. CVT sitter ofta på små svaga bensinmotorer, en konventionell automat med en sån motor är närmast ännu värre då det är mer energiförluster och bilen blir ännu tröttare.

Ska man jämföra automater så bör man jämföra med liknande motorer.

CVT utvecklas också år från år, som alla andra lådor. Har varit en enorm utveckling av DCT, CVT och konventionella automater dom senaste åren. Händer mycket där också framöver.

#34
2016-07-08 16:13

AL
Tack för svar angående batterityperna.

Är folk emot manuella lådor? Det är ju det mest driftsäkra.
Med manuell låda bestämmer föraren inte en ointelligent dator. Dessutom tvingar det föraren till aktiv körning. Och nu menar jag inte hårda inbromsningar och full acc. Nej, jag menar att med manuell låda så måste man vara med hela tiden och man mentalt behöver tänka på körningen och inte kring grannfruns fräcka underkläder eller vad som ska handlas.

#35
2016-07-08 16:31

Om man ska generalisera om trafiksäkerhet så skulle jag säga tvärtom, i alla fall i stadskörning. Med automat blir man en bättre och mer tolerant förare. Man får mer tid att vara uppmärksam på trafiken. Man blir snabbare i reaktionen när man ska iväg, inget växelstrul eller tjuvstopp. Man rullar inte heller bakåt med moderna automater. Man kan stanna smidigt för fotgängare i och med Zebralagen och sen bara gasa iväg igen.

Dom bästa automaterna håller också bättre än manuell. Dessutom tenderar manuella lådor funktionellt att bli sämre med åren, trögare koppling, växlar som blir svårare att få i. Automater är mer binära där.

Går kopplingen sönder på en manuell låda så täcker inga garantier eller försäkringar. Det problemet slipper man med automat.

#36
2016-07-08 16:58

Vidstige
För att recitera dig. Då har ma inte helt enkelt förstått sig på manuell låda. Det krävs ju lite mer av föraren och att lära sig hur man på bästa sött kör med manuellt. Men det är ett hemligt sällskap och endast för de invigda.

Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att en manuell låda rasat, förutom inom racing. Däremot får man höra problem med automatlådor. Det ena med det andra.

Sedan beror utsliten koppling på förarstil och hur mycket man slirar på den. Moderna kopplingar håller bra och om man inte kör som en pensionär så håller de lätt 20 000 mil.

#37
2016-07-08 18:50

Kört många manuella lådor i olika lite äldre bilar och aldrig har dom känts helt fräscha. Alltid nåt slitage som märks. Inte sällan riktigt tröga kopplingspedaler som är hemska att köra med i köer. När man kört många år och behärskar manuella lådor så inser man hur mycket bättre automat ändå är. Det är en mognadsprocess förmodligen. Manuella lådor med kopplingspedal tillhör forntiden och kommer ganska snart sluta säljas helt. Alltså om vi talar vanliga bilar nu. Amerikanarna förstod detta för länge sedan.

#38
2016-07-08 19:56

Haha, mognadsprocess?
Vidstige, du är väl den perfekte förespråkaren av mognad?

Har aldrig varit med om trög koppling på någon av bilarna. Företagets Saab har dock riktigt sunkig koppling men då har den gått över 30 000 mil och var förmodligen sunkig från början.

Enligt mitt tycke blir man helt klart sämre förare med automat. Vet att du Vidstige inte håller med, men du är ju perfekt och klarar allt, inklusive den magiska CVT-lådan.

#39
2016-07-10 09:03

Men Vidstige - du har väl ändå inte speciellt stor erfarenhet av egna, moderna bilar med manuell låda ? Hade inte du en gammal Volvo 700-serie eller nåt sånt före Priusen ? Har kört manuellt i stort sett hela livet (snart 50 års bilkörning) utan problem med varken kopplings- eller växellådsras. Och inte har dom varit tröga heller - i alla fall inte under de senaste typ 35 åren. Ett undantag kan dock nämnas och det var en del i växelförarmekanismen på vår f d Corsa som hade en konstruktions-svaghet och behövde bytas. Ingen stor operation men dock ett utbyte av en relativt billig del.
Men det hindrar inte att jag tilltalas av automater så det kan mycket väl bli en sån vid nästa byte. Man blir ju om inte annat bekvämare med åren...:) Och i kombination med adaptiv farthållare är dom ju otvivelaktigt ännu bekvämare för då fungerar denna ända ner till stopp. Bekvämt var som sagt ordet...:)

#40
2016-07-10 10:40

Pi, jodå, har ägt flera manuella både lite nyare och lite äldre. Och testkörde förresten Astran när den var rätt ny, tyckte kopplingen var rätt trög. Så min kritik gällde inte bara slitage och smygande sämre funktion med tiden, utan även att dom kan kännas sisådär även som nya. Vad gäller automater kan vi ju lägga till en typ till som vi inte pratat om här men som vi diskuterat på forumet. Det är automatiska robotiserade manuella lådor där man tagit bort kopplingspedalen. PSA kör med det. Även Opel. Vad vi kommit fram till på forumet är väl att det är den sämsta varianten just nu av automat men att det möjligen kan bli riktigt bra om tekniken utvecklas mera.

Vad gäller att vara perfekt så är det inte jag som påstår mig vara mästare i trafiken med manuell låda. I tät trafik med många stopp är det en stor vinst med automat och med mycket kökörning så slipper man då även risken att göra fel och slita på kopplingen.

Dom nya hybriderna har alla automatlåda, finns inte med manuell. VAG ska ju nu ta fram en Prius- konkurrent också har man sagt, tror inte heller den får manuell så då väntar jag bara att kritiken ska komma från ett visst håll här. Nej, det är inget problem att det är automatväxlat. Vad man kan säga dock är att biljournalister tenderar att tycka bilar med vanlig manuell låda är "rolig" och bilar med enbart automat "tråkig", så det är väl standard då när bilarna ska testas. Tydligen alltså extremt kul att sitta å trycka ner en pedal extra i stadskörning, nej det är det inte. Jeremy Clarkson har för en gång skull helt rätt när han sågar vardagsbilar med manuell låda även om jag inte skulle gå så långt att säga att köparna av såna bilar är galna (snarare i såna fall okunniga). Och jag tycker tvärtom det borde bli minuspoäng när man testar vanliga bilar i biltidningar som Vi bilägare och det är manuell låda i bilen. Här hoppas jag på en amerikanisering också så att man som köpare inte behöver betala extra för automat, det ska vara standard, och tror dessutom vi är på väg dit rätt snart. Troligen inom 10 år.

#41
2016-07-10 10:45

Man skall nog inte generalisera som du gärna gör Vidstige - alla har olika preferenser och bara för att man själv har en viss produkt/funktion behöver det inte vara "guds gåva till mänskligheten". Jag gillar t ex min adaptiva farthållare men för den skull behöver men inte säga att köpare av bilar utan denna funktion är "okunniga". Det kan ju vara helt andra egenskaper, eller tillfälligheter, som gör att man gjort ett annat val. Tillgång resp pris kan ju vara rätt vanliga orsaker.

#42
2016-07-10 11:02

För mig kvittar det om jag har automatlåda eller manuell, just nu har en en manuell låda i bilen men jag ser inte ner på de som kör bil med automatlåda.
Att jag har manuell låda nu är för att jag fick en så bra deal när jag bytte bil. Har annars haft en hel del med automatlåda. Den manuella lådan jag har nu (6-växlad) är så exakt och "smekande lätt" att det nästan är ett nöje att växla. Vill jag kan jag hoppa över några växlar och lägga i 6-an i ca 65 km/h och sedan drar den från 65-topphastigheten om jag skulle vilja. Jag bor inte i någon stad heller så det blir inte så hemskt mycket växlande.

#43
2016-07-10 14:15

Hacken, ser inte ner på folk som kör manuell låda med kopplingspedal, är snarare imponerad att man lagt så enormt mycket tid och energi på att lära sig tekniken, imponerad att man orkar hålla på att växla på det sättet jämt och framförallt förvånad att man tycker det är så bra i vanliga bilar.

Pi, var en diskussion tidigare i tråden om CVT. Var nu och provkörde en Nissan Pulsar med 1,2t och deras CVT kallad Xtronic. Faktiskt en ganska klockren kombination! Silkeslen låda med ständigt driv, hyfsat pigg vid gaspådrag tack vare turbo och bra bottendrag. Dom hade även Kia Ceed inne, den har en 1,6 liters sugmotor med dubbelkopplingslåda. Kan vara ok men där tror jag motorn är lite väl slö och upplevelsen av lådan blir därefter. Har som sagt även kört Renault Captur 1,2t med dubbelkopplingslåda, tycker den kombinationen var sämre (Renault Nissan har samma motor). Så jag tror CVT är en missförstådd låda och folk inte riktigt förstår sig på tekniken då den är så annorlunda. Gäller att lära sig hantera gasen bara som sagt. Synd, för jag tror många skulle uppskatta den annars, i alla fall för vanlig vardagskörning. En snygg grej var också att man kunde växla manuellt med 6 stycken virtuella växlar om man nu vill köra lite mer aktivt och då slipper man förstås trycka på en kopplingspedal.

#44
2016-07-10 14:58

@Vidstige, många tycker det manuella växlandet är en lika stor del i själva bilkörandet som att gasa och styra själv ...

Tänk dig t ex en Porsche med CVT? Huvvaligen! Hela körglädjen lär vara som bortblåst ;-)

#45
2016-07-10 15:42

En fördel med CVT är att det är som gjort för ecodriving. Dock är ecodriving djävulens påfund och därav följer att CVT är ett helvete.

#46
2016-07-10 17:35

Vidstige - gissar att dina föräldrar inte behöver dragkrok men annars vill jag minnas att Pulsar med CVT hade väldigt låg max släpvagnsvikt.

#47
2016-07-10 17:38

Novis på begreppet CVT, men är det vad som karakteriserar Toyota Prius ställer jag mig i skaran som väljer manuellt långt, långt före.

#48
2016-07-10 17:56

Vidstige, imponerad av att man orkar växla manuellt? Vilka bilar har du haft med manuell växellåda om de varit så jobbiga att växla med? Att trycka ned en kopplingspedal är väl något av det lättaste man kan göra med sin ben där man faktiskt har de största muskelgrupperna. Känns inte det minsta jobbigt. Om man tycker att det är imponerande att växla manuellt så kanske man inte skulle köra bil alls. Tekniken att växla manuellt sitter i ryggmärgen och är inget man måste tänka på eller satsa extra kraft på att genomföra. Herrejesus säger jag bara hur inskränkt kan man bli?

#49
2016-07-10 18:06

Men hur var bränsleförbrukningen under provkörningen av Ionicen då? Det är ju en av de viktigare aspekterna för denna typen av bil och det är väl mycket där den vill konkurrera med Prius i och med att de verkar ha jobbat hårt på punkter som lågt luftmotstånd, låga förluster och hög verkningsgrad på motorerna.

#50
2016-07-10 18:13

Jag provkörde en Corvette -73 med manuell låda för ett antal år sen. Det var tröttsamt för vänsterbenet, men det hade gått att fixa med rätt koppling.
Jag gillar att köra manuellt växlade bilar då jag själv kan avgöra vilket varvtal motorn ska hålla. Bara för att man har en uppförsbacke och trycker på gaspedalen betyder det inte att jag vill accelerera maximalt utan ibland vill jag segdra lite.

#51
2016-07-10 18:26

Hacken, ja det är jobbigt att köra med manuell låda i tät trafik, klart bättre med automat. Inskränkt är väl snarare att inte inse det. Men jag använder inte så starka ord, det var dina ordval. Automat är riktigt najs överhuvudtaget att köra, blir en mer flytande bilkörning och då även trevligare för passagerare. Visst, det går att köra mjukt med manuell låda men det är svårare.

Jag anser att dom tar körkort nu borde satsa enbart på automat. Då sparar man mycket tid, energi och pengar. Inom en snar framtid kommer förmodligen manuellt växlade bilar med kopplingspedal ses som nåt mycket ålderdomligt och dagens automatlådor har blivit så pass bra att det inte finns nån anledning att ta nåt annat för dom flesta.

Ytterligare en fördel med automat är att man enklare hittar en bra körställning, man behöver inte komma ner lika långt med benen. Det blir ofta korta rörelser ganska högt upp på pedalerna för broms och gas.

#52
2016-07-10 19:15

Mäkinen.
Men kan du verkligen välja vilket varvtal du vill hålla med en manuell låda?
Man har ju bara ett fåtal fasta växlar att välja mellan.
Jag skulle snarare säga att det är precis tvärt om. Med E-CVT kan jag välja exakt vilket varvtal jag vill hålla och den strävar också alltid efter att "segdra" förbränningsmotorn för det är där den högsta effektiviteten ligger. Men vill man ha mer effekt så blir det högre varvtal. Tricket är snarare att E-CVT KAN få motorn att hålla ett väldigt lågt varvtal. Så lågt som möjligt för det aktuella effektuttaget.
Hur många bilar kan hålla ett varvtal på 1100rpm i 100km/h?
Men jag förstår hur du menar.

#53
2016-07-10 19:23

Vidstige
Det sista stycket är intressant. Framgång är alltså en allt mer passiv förare. Man ska bara sitta still så mycket så möjligt, inte ens behöva vrida huvudet, det sköter ju döda-vinkeln-kameran.

Inte undra på att glidarhojar och tvåsitsiga cabar är poppis för 60 plussare, att äntligen få köra aktivt.

#54
2016-07-10 20:21

Jag äger nu en Toyota Auris HSD Touring Sports, alltså en s.k. hybrid med CVT låda. Jag har haft körkort i över 50 år, kört mellan 2 och 4 tusen mil per år, mycket i Stockholms rusningstrafik och bara haft manuella bilar innan ovan nämnda Auris. Måste säga att ju mer jag kör min Auris ju mer gillar jag den och framförallt automaten. CVT lådan är inte alls så eländig som de som aldrig provat den påstår utan allt sker mjukt och behagligt. Till skillnad från AXA blir jag en mycket bättre och lugnare förare med automat. Aurisen stänger ju givetvis alltid av motorn när man stannar och en stor fördel är att den alltid startar på batteriet när jag sen gasar för att rulla vidare och det gör att man har fullt drag direkt vid gaspådrag utan risk för tjuvstopp och gasar jag hårdare startar den motorn utan att det märks om man inte tittar på instrumenten. En storfördel med detta noterade jag när jag för en tid sedan hyrde en Volvo V40 diesel med automat. Den stängde också av motorn vid stopp, men van som jag är att min Auris startar direkt så gjorde jag ett par gånger felbedömningen med Volvon att jag gott och väl skulle hinna iväg före annalkande bil, men tji, det sa typ hack hack brum startttt och det gick som man upplevde det flera sekunder innan man kom iväg.

#55
2016-07-10 21:28

Redigerad: Dina förutfattade meningar om äldre förare kan du hålla för dig själv//Deeds

#56
2016-07-11 09:26

Varför måste allt polariseras... Personligen tycker jag att e-CVT-lådan i t ex Auris HSD är helt OK liksom många andra automater - men det är även en bra manuell låda. Kör man ständigt i storstadstrafik så skulle jag också föredra en automat men kör man i mera lågtrafikerade områden eller mycket landsvägstrafik så fungerar ju en manuell i stort sett lika smidigt - till ett klart lägre pris i många fall. Så det kan vara ett val baserat på ekonomi, hur bilen används eller att man helt enkelt föredrar en viss typ av låda. Man behöver inte hela tiden försöka rättfärdiga just SITT val genom att försöka övertyga alla andra att just DET är rätt val. Tror faktiskt att de flesta som skriver här är relativt erfarna och kan ta sina egna beslut.

#57
2016-07-11 09:57

HSDp...,
Visst kan jag välja varvtalet fritt. Hastigheten varierar, men det påverkas ju även om man vill undvika att en E-CVT försedd bil ska vråla ut sin effekt.
En Viper varvar 1300 eller så vid 110 km/h och den är manuell.
Jag har ju inga växlar att välja på i min vardagsbil och det står jag ut med.

#58
2016-07-11 13:08

Pi, varför man måste generalisera är t.ex. för att alla dom nya hybriderna, även dennna Hyundai, är enbart automat. Är det ett problem menar du? Trenden är tydlig, manuella lådor med kopplingspedal är på väg bort. Nyligen var ett trendbrott där nya bilar numera säljs med automat i majoritet i Sverige. Kopplingspedalen tycker jag är dags att förpassa nu till historien, jag ser det som positiv teknikutveckling. Tänk bara vad mycket tid och pengar folk skulle spara på att slippa lära sig koppla och växla när dom ska ta körkort.

#59
2016-07-11 13:59

Härligt Deeds! Det var första gången jag blev redigerad. :-)

Vidstige
Det verkar som du är den perfekte tågresenären. Du verkar tycka köra bil kan vara jobbigt?
Jag hoppas verkligen inte manuellt försvinner. Det tror jag inte heller. Det är även en kostnadsfråga för bilköparen. Jag tycker inte kostnaden för automat är värt.

#60
2016-07-11 17:30

Vidstige - har inte nämnt ordet "generalisera" i denna debatt såvitt jag kommer ihåg - däremot blir debatten ofta polariserad - både från din sida och från de som absolut inte håller med dig. Jag tycker som jag skrev att det finns orsaker att köpare både väljer manuellt resp automatiskt och att inget av detta är varken fel eller mer rätt än det andra valet. Och att de som debatterar här är kunniga nog att göra det val som passar resp individ bäst utan att bli påtvingad åsikter om det ena och det andra.

#61
2016-07-11 17:59

Pi, nu kan jag inte skriva det fler gånger men jag tar det en sista gång, det finns ingen manuell låda till Hyundai Ioniq, inte heller så andra hybrider som VW Golf GTE eller Toyota Prius. Det är automat, är det ett problem menar du? Du får väl rimligen svara nu då. Jag har dessutom hela tiden pratat om att bli av med kopplingspedalen (inte givet att växla manuellt), jag menar att det är föråldrad teknik.

I bilsportens värld har man satsat hårt på att ta bort kopplingspedalen och få klagar på det. Exempelvis gjorde Koenigsegg det på sin sportbil, man införde istället paddlar och sekventiell växling med dom. Man kan alltså inte länge välja kopplingspedal och ingen lär vilja ha det heller. Dessutom håller den bättre nu, den gamla lådan havererade ibland. Körningen blir både roligare och bekvämare, man kan koncentrera sig på rätt saker.

Vad gäller kostnader har jag sagt det flera gånger nu, på sikt kommer automat vara standard, det blir då inte dyrare för köparna. Finns redan standard på hybriderna och priserna är på väg ner.

Här lever jag också som jag lär när det gäller MC, även den saknar manuell koppling. Och den är snarare roligare att köra tack vare det. Det är alltså lite samma sak som med Koenigsegg. Det är paddlar man trycker på och man kan även få den att växla ner automatiskt om man vill vid stopp, helt suveränt faktiskt. Det blir bara roligare med det.

#62
2016-07-11 18:19

Vidstige - har jag påstått att bilar som inte har möjlighet till manuella lådor, t ex hybrider, är ett "problem" ? Nej - det har jag aldrig - det är du som tjatar och tjatar ! Givetvis kan inte alla bilar och drivlinor ha manuell låda, och säkert inte heller automat, och det är heller inget jag eftersträvar. Det jag säger är att alla har olika preferenser och t ex ekonomiska möjligheter och väljer då det som passar DOM bäst - vilket inte nödvändigtvis är det som passar DIG bäst (i alla fall just nu när då äger en Prius). Det är så genomskinligt Vidstige att det DU väljer alltid är det "bästa" och det övriga också borde välja. Acceptera att vi har olika preferenser så blir livet så mycket enklare att leva och du slipper försöka övertyga alla oss övriga att DITT val är det enda rätta. För det kommer du ändå inte att lyckas med - om du nu trott nåt annat. Olika preferenser var ordet....

#63
2016-07-11 18:48

Pi, aldrig påstått att jag gör rätt val för alla etc, dina påståenden. Eftersom du hela tiden skriver att jag polariserar och att det är ett problem så försökte jag svara på dina spörsmål. Du svarar dock inte tillbaka. Det blir inte mycket till konversation då och du dömer ju mig oavsett vad jag säger. Jag undrar om du lyssnar. Vad det handlar om är teknikutveckling och att automater blir bättre för varje år, att växling med kopplingspedal blir mindre meningsfullt att lära sig, att folk köper mer och mer automater etc. Läs vad jag skriver snälla. Även elbilar och vätgasbilar kommer sakna pedal för att växla liksom dom hybrider tråden handlar om. Snart finns inte många bilar med konventionella manuella lådor att köpa och få kommer sakna konceptet då det är föråldrat.

Eftersom jag fått rycka in som "bilskolelärare" flera gånger så vet jag hur enormt mycket tid man lägger på att lära sig att växla när en bil har manuell låda med kopplingspedal. Det är knappast värt det idag och jag tror inte folk tänkt igenom det utan automatiskt tycker det är nåt man ska lära sig, jag tror alltså man tänker fel och att framtidens bilar gör det till en rätt meningslös kunskap. Många familjer till och med köper en övningsbil med manuell låda för ändamålet, när träning för automatkort med familjens automatväxlade bil hade räckt utmärkt. Och trots detta missar många ungdomar körkortet eftersom det krävs så mycket för att lära sig köra en bil med konventionell manuell låda, tragiskt är ordet. Är man sen trendig och vill vara grön så är ju en hybridbil ett utmärkt val, man slipper förstås växla och man sparar mycket soppa-pengar.

#64
2016-07-11 19:10

En kommentar, sen brakar det loss: Ner med Toyota's CVT. Varför kan ni inte hålla er till ämnet?? Artikeln handlar här om en annan bil Hyundai Ionic. Kan väl inte vara så svårt att hålla sig till frågan: Vad tycker du om Hyundai Ionic Electric?
Det lilla man får se av bilen på bild gör att man inte kan bedöma varken in eller utsida, så det är bara att vänta på tidningen. Ska bli roligt att se mera.

#65
2016-07-11 19:13

Åter Vidstige - du har nog svårt med läsförståelsen själv verkar det som. Jag har inget emot automatväxlade bilar vilket jag klart skrev i mitt inledande inlägg. Det jag försöker säga gång på gång är att det inte finns nåt "rätt eller fel" - var och en bestämmer själv vad som passar ens behov och ekonomi. Är det svårt att förstå ? Finns inte en viss bil med automat men man ändå gillar den så får man ta den som den är - om övriga egenskaper överväger. Och likadant om bilen bara finns som automat - typ hybrider. Jag tvingar inte på nån mina ev preferenser i detta fall utan bedömer att folk är mogna att ta sina egna beslut. Det är det enda jag sagt i motsats till dig som gör allt för att övertyga oss om att den som väljer manuellt är "okunnig" och att automat är allena saliggörande. Och det blir säkert allt vanligare och inget fel i det - då har köparna antagligen bildat sig uppfattningen att den växellådan passar dom bäst. Men man kan faktiskt välja manuell låda av andra orsaker än okunnighet.

#66
2016-07-11 19:38

Pi, igen, Ioniq finns inte med manuell låda, du måste vara upprörd då. Det blir samma logik som du kör med mot mig. Och om du är ointresserad av bilen och konceptet, varför skriver du ens här? Svarar på frågor gör du i alla fall inte, bara kritisera andra som debatterar. Självklart kan man välja manuell låda av flera skäl och jag har inte skrivit okunnig på det sättet, jag skrev "snarare" och menar att folk ofta är onödigt fixerade vid manuella lådor och kanske borde våga testa automater. Liksom läsa på och lära sig dom olika teknikerna så man hittar nåt man gillar. Det är ett POSITIVT budskap. Det finns också mycket åsikter om att automater går sönder etc samtidigt som man benhårt försvarar manuella lådor och att dom minsann håller hur bra som helst, ingen kritik från dig där mot dom som sa så i tråden, varför? Jag skrev också att försäkring och garantier inte täcker när kopplingen havererar på en manuell låda, även det är nåt att fundera på när man kör manuell låda, det kan bli riktigt dyrt som du vet. Lite roligt med dig om du menar att alla som köper bil vet allt detta, kan alla automatlådor och hur dom fungerar. Och när då biltidningar som Vi bilägare snarare är mer positiva till manuella lådor, hur ska man då få nån annan bild? Det blir ofta pluspoäng på körglädje dessutom, nåt som då är till nackdel för dessa hybrider med automat. Tycker du det är neutralt???

#67
2016-07-11 19:43

Vidstige
Fordon med manuell låda kommer finnas minst 30 år till. Om man till ungdomar förordar att de ska ta körkort för enbart automat gör man dem ingen tjänst.
Sedan undrar jag vad det är för mc som saknar koppling? Speedway-hoj?

#68
2016-07-11 19:50

Alltså - detta blir otroligt tjatigt, Vidstige. Jag har inte och har aldrig haft nåt emot automatlådor. Och jag HAR skrivit att vissa bilar, hybrider t ex, bara går att få med automat och det är inget som helst problem för mig - det är du som försöker få det till ett problem för mig. Det enda jag förespråkar är att individer skall få göra sina egna val utan att ensidigt påverkas av propaganda för den ena sidan. Och du propagerar alltid för dina egna val och i lagom dos är det helt OK men tjatas det gång på gång om samma saker så blir i alla fall jag till slut lite less - tyvärr är det så men det måste sägas. Nog om detta nu för övriga skribenter blir säkert less på både dig och mig. Om det glädjer dig så blir antagligen min nästa bil automatväxlad - men orsaken är inte din propaganda kan jag lova utan egna erfarenheter. Dock måste bilen ha hygglig dragkapacitet och inte alltför blodigt pris så tyvärr blir det nog svårt att hitta en elbil eller plugin-hybrid som passar. Men det kanske kommer. Skulle gärna köra eldrivet.

#69
2016-07-11 20:07

Jag var mkt bestämd med att mina ungdomar skulle ta ett körkort för manuellt växlat. Små firmabilar med mera körs nästan alltid med manuell, och de skulle inte stupa på fel körkortsbehörighet när de sökte jobb. Och se, jag fick rätt! Dottern jobbar just nu på kommunen i ett arbete som kräver en del bilkörning, även till angränsande kommuner, och kommunens tjänstebilar har manuella lådor (Ford C-max, EcoBoost). Däremot kommer min nästa privatbil att ha automat, och förmodligen vara eldriven eller hybrid, förutsatt en viss dragkapacitet. En utvecklad Auris eller Ioniq kan mycket väl bli nästa val, men det hinner hända mycket innan jag gör nästa bilbyte.

#70
2016-07-11 20:10

Pi, det är ingen propaganda det jag skriver, automater kommer mer och mer, man bör lära sig vad som skiljer och se det positiva. Finns många som är ensidigt negativa mot automater och kanske baserat på gamla erfarenheter. Dagens automater är nåt helt annat. Sen tycker jag personligen att kopplingspedal är skit men det är också min egen åsikt även om det är många som delar den. Så för mig är det ett stort plus att dessa hybrider har automat. Det finns många skäl till att det inte är manuella lådor och ett är att automater växlar bättre än människor ur bränslesynpunkt.

MC utan manuell koppling, är en stor avancerad snabb sporttourer så ingen tråkig hoj eller så, tvärtom. Men lite samma där även om MC inte kommit lika långt, många fnyser på tanken att slippa koppla manuellt, som om det skulle vara sämre.

#71
2016-07-11 20:15

Det har tydligen blivit väldigt jobbigt och svårt att behärska manuella växellådor enligt vissa. För att inte tala om föråldrat... Var och en väljer själv, tack och lov.

#72
2016-07-11 20:19

BBT6, dock blir det färre och färre manuellt växlade bilar och skulle kunna tänka mig att kommuner och andra även skulle kunna tänka sig börja gå över till automat om det visar sig att många ungdomar tar kort bara för automat. Hybrider är väl just nu det starkaste skälet och även många hantverksbilar har idag automat, då ofta i kombination med en dieselmotor, vilket passar extra bra då. Vi får väl se men om 10 år så tror jag manuella lever en tynande tillvaro. Till och med mindre billiga smålbilar finns idag med automat, ofta med en liten turbomotor, en trevlig kombination. När det väl vänder så att begpriserna går ner på manuellt växlade och dom blir betydligt mindre efterfrågade på begmarknaden, dvs kalla, så kommer nybilsförsäljningen stanna av helt för dom.

#73
2016-07-11 20:51

Fascinerande att manuella lådor är på väg att försvinna samtidigt som ingen Porsche sålt så snabbt som senaste 911R. Var det månne körglädje som efterfrågades?

#74
2016-07-11 21:38

Jag har talat om vardagsbilar här i huvudsak, sportbilar är en lite specialare men även där kommer förmodligen manuella lådan leva en tynande tillvaro vid nybilsförsäljning framöver. Man får väl även studera Porsches totala försäljning och se vilken lådtyp som dominerar, jag tror svaret är givet. Man ska tänka på också den rasande utveckling det är nu på automater/semiautomater och vill man växla enbart manuellt så tycker jag Koenigseggs lösning känns som möjlig för mer vanliga bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=1QJlL0zNdMA
ca 3:30 in börjar han prata om kopplingen, notera att det inte är en DCT-låda.
(ställ in 720p HD för bästa bild)

Här en kul test där man tydligt ser hur smidigt och snabbt växlandet sker.

https://www.youtube.com/watch?v=40s88hEcn5I

#75
2016-07-11 22:56

Vidstige
Glöm inte bort att bilföretagen har ofta världen som sin marknad, inte bara lilla Sverige. Jag undrar om automat är lika populärt som du vill påstå även i andra delar av världen?
Jag skulle gissa att globalt är fördelningen ca 70/30 till förmån för manuellt på peronbilssidan.

#76
2016-07-12 19:24

Läst lite om drivlinan nu på nätet. Värt att notera i sammanhanget är att Kia säljer Ceed med 1,6 liters bensinmotor och DCT-lådan nu. Antar att i30 är samma för Hyundai. Då kan man ju anta att nästa generation Ceed och i30 kommer ha den nya hybriddrivlinan och att det är en betydligt trevligare kombination än dagens lösning med enbart en halvtrött sugmotor på 1,6 liter.

#77
2016-07-12 22:51

Kia har haft DCT-lådan i Soul i ett år i alla fall men det har nog varit med dieseln. Dom har väl också en turbo-bensinare i Ceed (1,6 l) men det är nog i ett lite vassare och dyrare utförande (GT). Men även den finns med DCT vill jag minnas.
Men det blir väl nya Kia Niro som blir dragplåstret inom kort och i den sitter också deras hybrid-drivlina. Synd att man nyligen bytt bil...:)

#78
2016-07-13 12:25

Pi, spännade, hade missat Niro! Klart mer intressant tror jag, dessa Prius-formade karosser typ Ioniq har nog börjat spela ut sin roll. Och då menar jag även Toyota Prius i det.

Honda sägs också vara på gång med en helt ny hybrid-drivlinan. Så det händer mycket nu. :)

#79
2016-07-15 14:33

En riktigt bränslesnål hybridbil kan inte ha en manuell växellåda då dessa bilar utnyttjar möjligheten att bensinmotorn driver bilen framåt mekaniskt samtidigt som generatorn laddar batteriet, högre belastning för bensinmotorn ger högre verkningsgrad och långa sträckor där bara elmotorn driver bilen framåt. Hybridbilen kan även köra AC med hjälp av batteriet utan att bensinmotorn går.
Om det blir långa köer på Essingeleden eller som nu vid Södertälje så skulle mycket bränsle och utsläpp besparats oss om alla bilar var rena elbilar eller hybridbilar då köerna av fordon inte behövde ha bränsledrivna motorer igång vid låga hastigheter och inget slirande på kopplingar.
Laddhybriderna säljer bäst med 4500 st första halvåret i år medan rena elbilar bara sålts i 1400 exemplar står det här.
http://www.dn.se/ekonomi/elbilar-backar-hybrider-drar-ifran/

#80
2016-07-16 13:58

Det räknas upp massor med negativa saker med Toyota CVT och jag förstår ingenting av klagomålen. Har i och för sig aldrig kört en Toyota med CVT så det kan vara förklaringen. Men ändå....fattar nada. Varför väcker den så mycket känslor?
Jag kör själv sedan aug. 2012 en Forester bensin med "4-växlad" CVT, årsmodell 2011. Det finns ingen gummisnodd, lådan ylar inte, reagerar omedelbart vid begäran, går att köra "sportigt" med paddlar. Man kan lugnt påstå att den inte skiljer sig från andra automater, går möjligen något mjukare.
Av alla bilar jag haft är det den med bästa automaten. Näst bäst var en Opel med en adaptiv låda (lärde sig föraren, man kunde direkt säga vem av medarbetarna som lånat bilen). Sen var Peugeot, SAAB, Audi m.fl.
Kan någon annan som har en CVT ge sin synpunkt om lådan, (ej DAF ägare). Här finns ju bara: jag hatar/älskar CVT. Finns det någon opartisk tyckare?? Jag har hört att BMW har den automat som mest liknar Subarus CVT, eller om det var tvärt om. Väntar med spänning på tyckandet, blir jag hudflängd nu tro?

#81
2016-07-16 15:01

Om man vill ha något högre bränsleförbrukning och inte vill utnyttja förbränningsmotorn optimalt så kan man låta CVT växellådan simulera växlingar likt en manuell eller DSG växellåda som i den här filmen.
https://youtu.be/TG-c8tSmZNw
Här hör man det höja tjutande som CVT alltid ger ifrån sig enligt motorjournalisterna på motortidningarna. Man ser G-krafterna i hur amuletten som hänger i backspegeln rör sig när föraren svänger i kurvorna.
https://youtu.be/H_APC5tUQJI
Sportbilstillverkaren Porsche har automatlåda i hälften av bilarna man säljer och bilarna med automater ökar sin andel och en del modeller finns inte ens med manuell växellåda vilket visar vart vi är på väg med vilken typ av växellådor vi väljer.

#82
2016-07-29 14:14

@axa
Jag vet inget annat land där manuella lådor är vanligare än i Sverige, då kökörning i princip är vanligare överallt än här, personligen har jag svårt att förstå hur man kan köpa en ny bil med manuell låda, men alla får ju välja själv såklart, men få som köpt auto en gång går tillbaka till man, iaf ingen jag känner.

#83
2017-02-13 17:03

För alla förbrukningsnördar riktiga siffror inga tillverkar fantasier
https://www.spritmonitor.de/en/

Hyundai - IONIQ hybrid
Fuel type min Ø max
Gasoline 4,79 (5,20) 5,74

Toyota -prius hybrid gen4
Fuel type min Ø max
Gasoline 3,15 (4,48) 6,27

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.