Bild
Nästa artikel
Helt eldrivna Ioniq har en annan design på nosen än de andra bilarna i modelltrion.

Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Nils Svärd är kvar i Nederländerna och provkör bilar ur Hyundais kommande trio i el-offensiv Ioniq. Den här gången står den helt eldrivna versionen på tur.

Hej Nils, vad gör du?
– Jag är i Nederländerna och susar fram tyst och elektriskt bland alla kanaler och pitoreska tegelhus. Jag har precis kört Hyundais elbil Ioniq Electric. Den är i princip samma bil som den Hyundai Ioniq Hybrid jag berättade om i går, fast med en helelektrisk drivlina såklart och ett litiumjonbatteri på 28 kwH.
 
Första intrycket?
– Ioniq är en väldigt konventionell bil – framförallt invändigt – jämfört med vissa konkurrenter. I mångt och mycket är detta en vanlig mellanklassare som råkar drivas med en elmotor.
– Jämfört med hybriden har elbilsversionen en betydligt mjukare chassisättning. Det kränger en del i kurvorna. Fördelen är att den mjuka inställningning passar perfekt i stadsmiljöns flertaliga farthinder och tuffa tvärskarvar. Bekvämligetsinriktningen stämmer väl in i elmotorns slikeslina karaktär med linjär respons och frånvaron av ryck från transmissionen.
 
Vad är det för motor i elbilen?
– Sifferstatistiken talar till Ioniqs fördel. Elmotorn är på 120 hästar och kraftresurserna är fullt tillräckliga. Speciellt tack vare vridmomentet på 295 Nm som levereras redan från start. Ioniq är snäppet snabbare 0–100 km/h än både Nissan Leaf och VW e-Golf. Endast Tesla har högre toppfart på elbilsmarknaden än de 165 km/h som Ioniq levererar. Räckvidden på el uppges till 28 mil, även om det i verkliga förhållanden sannolikt är kortare än så, är räckvidden god jämfört med konkurrenterna. Vi har precis kört en 13-milaslinga med en del motorväg utan problem.
 

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Hyundai har svårt att meddela ett exakt premiärdatum, men sannolikt dröjer Ioniq Electric till efter årsskiftet. Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien. Det är en hel del pengar, men billigare än e-Golf som är mindre och svagare, eller samma pris som motsvarande Nissan Leaf 30 kWh som känns daterad och simplare än Ioniq. Får Hyundai bara till en intressant månadskostnad för privatleasingkunderna har den potential att hota Leaf som Sveriges mest sålda elbil.

Mer detaljerade intryck från provkörningarna av båda bilarna kommer i tidningen och på webben efter sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Kommentarer

#1
2016-07-08 15:39

Dom måste nog lösa värmen bättre på elbilar annars blir räckvidden för dålig på vintern.
Exempelvis ha en separat brännare som går på E85.

#2
2016-07-08 16:21

Eller en åkarbrasa?

#3
2016-07-08 17:13

Inte så intressant vilken toppfart elbilen klarar då den oftast är spärrad för att batteriet inte skall laddas ur så fort. Här läser man om lämplig fart med elbilen som har ett stort batteri för att komma många mil.
http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/
Toyota Mirai är även den en elbil som får strömen från en bränslecell istället för att ha ett stort tungt batteri och har en toppfart på 178 kmh vilket är högre än Loniqs toppfart, men även Mirai är spärrad vid sin toppfart och är inte så intressant i ett land med 120 kmh som högsta hastighetsgräns.
Elbilsägare kommer nog ta det rätt lungt för att kunna köra längre mellan laddningarna tror jag.

#4
2016-07-08 17:20

Inte ser jag toppfarten som något bekymmer. Jag tror jag nått spärren vid tre eller fyra tillfällen på min bil (135 km/h).
Bra isolerad kupé, värme i vindruta, ratt och stolar så löser man det utan obekvämlighet.

#5
2016-07-08 17:29

Den har väl fyra motorer?

#6
2016-07-09 00:05

Vilken bil har fyra motorer?

#7
2016-07-09 03:35

Kommer nog att sälja trots att den inte har en dieselmotor, som bakåtsträvare i Europa kräver....

#8
2016-07-09 16:45

Varför dom där fula groparna i fronten? Har dom varit på studiebesök hos Toyota?

#9
2016-07-09 20:37

Kanske har "bakåtsträvarna" högre krav på prestanda? Tråkigt att lägga ut mycket pengar på en ny bil och sedan behöva hyra bil när man ska längre 7-8 mil i en riktning och inte har tillgång till snabbladdare på destinationen.

#10
2016-07-10 00:48

Bakåtsträvarna har många ansikten och gömmer sig ofta bakom korkade argument för varför just deras livsval är de bästa. Inte så sällan är de inte läskunniga utan hittar själv på orden mellan raderna. Varför nu bry sig så mycket när man ändå inte bryr sig är ju den stora frågan då det kommer till elbilar .....Faktum är att jag skiter fullständigt i vad grannarnas släktingar anser om mitt bilval liksom vad en del tror sig veta här för jag vet att det finns en verklighet också och i den så motarbetas fortfarande elbilen som om den vore en farsot mot planeten. Själv välkomnar jag alla nya modeller som drivs med el för att en dag kunna ha valmöjligheten att köpa en sådan. ( då som nu kommer jag att fortsätta köpa det som fungerar bäst för mig och familjen )

#11
2016-07-10 08:41

+1 till Mistro ! Dessutom är faktiskt de flesta "grannar" intresserade så en elbil bland grannarna får nog större uppmärksamhet än en fläskig A6:a eller liknande. Personligen skulle jag klara säkert 90--95 % av all körning med en elbil och kanske 75--80 % av all körning på el i en plugin-hybrid.

#12
2016-07-10 10:04

@Pi, frågan du ska ställa dig är _varför_ du ska nöja dig med att bara klara 90-95% av dina resor när du klarar 100% av resorna med en ICE-bil för nästan halva pengen?

Jag kan personligen tänka mig en BMW i3 som andrabil, men det finns inget rationellt i den tanken. Jag tycker det är en cool bil.

#13
2016-07-10 10:32

Swemba - jag är nog väldigt medveten om vilka frågor jag skall ställa mig själv och t v är det bensin som gäller i våra bilar. Men var prisnivån lite rimligare på elbilar skulle jag absolut fundera på en sån som min "personliga" bil - sen får vi väl i så fall behålla en av bensinbilarna för de få tillfällen vi behöver längre räckvidd och inte har snabbladdnings-möjligheter på dessa resor. Sen anser jag personligen att elbilar, förutom miljö-fördelarna, är trevliga att köra och lika trevliga (kostnadsmässigt) när man tankar.

#14
2016-07-10 10:41

Köp en ladd-hybrid!

MVH AL

#15
2016-07-10 14:56

Mistro håller fast vid sin konspirationsteori, märker jag.
Hur är elbilarna motarbetade? Är det inte snarare tvärtom?

#16
2016-07-11 09:37

Elbilar motarbetas av individer som har bestämt sig från början att det inte är något för dem. Argumenten är i de flesta fall ganska ihåliga som att elbilar går på kolkraft ibland. Att fossilbilarna bränner fossilbränslen vid tillverkningen av bränslet förutom det som man har i tanken glöms gärna bort.
Att man till de flesta resor skulle klara sig med en elbil, men måste ha en stor kombi för att man åker till fjälls varannan vinter är också ett korkat argument som återkommer.
"Prestandan räcker inte" har jag också fått höra. Det brukar bara bli tills folk provkört och insett att de flesta bilar i trafiken inte hänger med från start.
"Global uppvärmning finns inte" ses också som ett argument mot elbilar. Bortsett från att det är fel så förstår jag inte vad som ska vara bättre med att förbruka mer energi än nödvändigt.

#17
2016-07-11 09:49

Med den definitionen skulle jag säga att alla märken är motarbetade. Det finns alltid en viss grupp som tycker att X inte är något för dem ...

I övrigt ger jag inte mycket för dina påhittade motargument till elbilen.

De verkliga argumenten är snarare sämre prestanda (räckvidd), mindre praktisk användbarhet pga långa laddtider och ett högt pris.

#18
2016-07-11 10:24

L.Mäkinen: Du missar att bli en godkänd bil här så måste bilen ha dragkrok ( med 20 % högre nackskaderisk för alla personerna i bilen vid påkörning bakifrån ) fyrhjulsdrift, DSG växellåda, kunna köras i > 180 mil i ett sträck utan tankning och minst 3000 mil mellan servicetillfällena . Minst 2 utblås som syns bakifrån, helst fyra rör till 1,2 liters motorn och att den drivs med diesel då den automatiskt blir 30 % snålare oavsett vad Spritemonitor skriver om bilars bränsleförbrukning. Och att bilen är tillverkad på Europeiska kontinenten dit alla provkörningar görs ( bjudresor).
Många kriterier som inte elbilen alltid uppfyller.

#19
2016-07-11 10:31

... och elbilstalibanerna har en väldigt arrogant tendens att "se ner" på alla andra, klappa sig själva på axeln à la "pantamera" och tycka att vem som helst kan minsann köra elbil hur långt som helst. Alla invändningar, giltiga som ogiltiga, sammanförs till "korkade argument", och att alla är "bakåtsträvare" och dessutom inte ens läskunniga.
Sådär gör cyklisterna också. Kanske bättre att satsa på en cykel då, istället för en elbil...?

#20
2016-07-11 12:08

Nu blir det kanske inte så många elbilsköp i Danmark längre när staten tänker ta bort subventionerna.
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3934837.ece

#21
2016-07-11 13:30

JOCA_1,
Jag är öppen för argumentation kring elbilar, men alltför ofta möts man av individer som redan har bestämt sig för att det inte är något för dem. Min uppfattning är att många köper bilar utan att egentligen fundera över hur de verkligen används när de väl har köpt dem. Jag vet om att alla inte har en egen parkeringsplats och möjlighet att ladda hemma över natten och då blir det svårare att motivera en elbil. Ska man endast snabbladda så springer kostnaderna lätt iväg för framdriften.
Man kan tycka att elbilar är dyra, men i mitt eget fall kostar det mindre än att köra motsvarande bensinbil. Då kan jag njuta av att alltid ha "full tank" när jag går upp på morgonen och att slippa en illalåtande och illaluktande dieselmotor som sällskap.

#22
2016-07-11 15:29

@Mäkinen, får du betalt för att köra elbil? Annars skulle jag vilja se den kalkylen.

#23
2016-07-11 20:48

Jag räknar på att elen kostar mig cirka 2 kr/mil då den drar i snitt 1,45 kWh/mil och man har lite förluster vid laddning, men samtidigt kan ladda gratis "på stan" förhållandevis ofta. För en bensin-up har jag räknat på en snittförbrukning på 0,6 liter/mil och att bensinen har haft ett snittpris på 13 kr sen våren 2014 då jag köpte min bil. En motsvarande High-up! kostade då 130 000 kr ungefär och när de har gått 7000 mil får man som mest 70 000 kr för dem. Min bil värderas av handlare till 140 000 kr nu.

e-up!
Inköpspris 279000
Premie -40000
Skatt 90
Service år 1 1530
Service år 2 1805
Drivmedel 14000
Försäkring 3000
Saluvärde idag -140000
Kostnad 2 år 119425
Per mil 17,06 kr
--------
High up!
Inköpspris 130000
Premie 0
Skatt 720
Service år 1 3000
Service år 2 3000
Drivmedel 54600
Försäkring 3000
Saluvärde idag -70000
Kostnad 2 år 124320
Per mil 17,76 kr
--------
Bensinbilen ska servas oftare än elbilen och varje service kostar mer.

#24
2016-07-11 21:18

Enda 2014 e-Up med så många mil kostar 67.000kr på bytbil.com ...

#25
2016-07-11 21:43

Swemba,
Då tycker jag du ska köpa den för då kan du lugnt tjäna 70 000 kr.
Jag får det till att den billigaste kostar 189000...

#26
2016-07-11 23:45

Äntligen händer det något, jag ser framemot en kombi som har el som drift och om vi kan få till ny teknik för att få ned vikt, luftmotstånd och även öka räckvidden. Personligen skulle jag kunna acceptera en bil som endast klarar 25 mil, trots allt är de flesta resor man gör oftast mycket kortare. Denna sommar har jag sett ännu fler än förra året åka runt med sina Qashqui med takboxar och fyrhjulsdrift....haha, det är lite rubbat om man tänker att de flesta har klarat sig mycket bättre om de köpt en praktisk bil.

#27
2016-07-11 23:57

Bara en sak till inför framtiden, jag hoppas biltillverkare och vi människor kan släppa vissa egenskaper en bil skall ha, tex varför terrängegenskaper när vi inte har behov för det? Nu måste bilar byggas för att vara energisnåla... fokus måste ändras radikalt. Vi kan inte hålla på med 2 tons "monster" innan ens batteriet är på plats, det funkar inte.

#28
2016-07-12 00:34

@Swemba
Tycker du ska kolla annonsen om den s.k e-up.en igen.

#29
2016-07-12 07:35

@2TT2, en e-Up med 1.0 liters bensinmotor :-)
GK Auto verkar vara en bra bilhandlare ...

#30
2016-07-12 08:19

När ska biltestare sluta hylla höga toppfarter och kraftig acceleration , behövs ju inte på några bilar för att köra i vanlig trafik,cola ned istället och kom fram några sekunder senare uta att satsa livet vid farliga omkörningar spec vansinnigt att läsa om s.k.miljöbilar el ,hybrid varför skall dom gå 200 km

#31
2016-07-12 08:48

Swemba,
Hittar du fler "fel" i min kalkyl?

#32
2016-07-12 08:58

@Mäkinen, nej med statliga subventioner (anti-motarbetning?) kan det mycket väl vara så att just e-Up går ihop sig ekonomiskt, här och nu. Up är ju liten City-bil och ingen familjefraktare för långresor. För korta resor runt och i städer så finns det så klart en vits med elbilar om man kan leva med begränsningarna. Jag har själv varit nyfiken på bl a BMW i3. (som dock inte går i hop ekonomiskt).

Dock så tror jag inte på elbilen långsiktigt och/eller som en ersättare för ICE-bilar generellt.

#33
2016-07-12 09:04

All respekt till dig Mäkinen som verkligen vågat ta steget över till en liten eldriven bil och insett att den största delen av vår körning inte kräver stora dieseldrivna 4-hjulsdrivna bilar utan att vi mestadels åker några få mil per dag och dessutom ensam i bilen på fina vägar...:) Det som avhåller mig personligen är främst den relativt höga ingångskostnaden men annars skulle det nog kunna bli t ex en Kia Soul EV - av dagens eldrivna bilar. Har kört bl a den liksom e-Up och gillade båda dessa skarpt. Vi har ju flera bilar i hushållet så i alla fall en av dessa skulle utan tvekan kunna ersättas med en eldriven.

#34
2016-07-12 10:08

Det påpekas då och då att den statliga subventionen främst höjer vinsten för importören av bilarna. Jag vill minnas att e-up! kostade ungefär €23000 i Tyskland, men hade inte med all utrustning som vi får här.
Den största skillnaden mellan elbil och motsvarande bensin/diesel är ljudnivån. Jag hade inte kunnat jobbpendla med en bensin-up! då det hade skapat huvudvärk.

#35
2016-07-12 11:15

Pi.

Skulle också kunna byta ut minst en ( ev två) av våra bilar till en el driven, så all heder till Mäkinen som ev bytt bort sin Nox sprutande skadliga dieselbil......mer fokus borde läggas på Nox utsläpp istället för Co2 som det är nu.

http://teknikensvarld.se/test-visar-att-fuskfri-audi-q5-slapper-ut-mer-n...

#36
2016-07-12 11:59

Diesel har jag inte riktigt förstått mig på och av drygt 80 bilar har två tankats med dylik sörja, en Golf III -98 och en GMC Sierra -80. Jag vrider mig i plågor när det rullar in dieselbilar i garaget på jobbet och hela byggnaden skakar. Min e-up! kom in i hushållet när en Vectra kombi 2.0T såldes.

#37
2016-07-12 15:01

Tycker den i hybrid-utförande verkar omsprungen rejält av nya Prius. Känns som detta är en kopia utav förra (3:e generationen) Prius. Inte mycket nytt här inte! En design som känns gammal redan vid lansering och inga som helst nyheter i övrigt. En bil som passar den som inte vill synas, något för "Das Auto" bilisten kanske?

#38
2016-07-12 15:21

Snygg! Kolla inredningen! Ingen köper väl en ful prius nu!

#39
2016-07-13 13:08

Snygg? Ja den gråa plasten i grillen väcker verkligen habegär!...

#40
2016-07-15 10:38

@Mäkinen, ja för 20 - 40 år gamla dieselbilar är verkligen representabla för dagens? Hur bra var elbilarna från samma tid?

#41
2016-07-15 11:23

@Swemba,
De dieslarna som rullar in på arbetsplatsen är av årets eller fjolårets produktion. Jag drabbas då och då av att köra någon kollegas skakburk och jag kan inte säga att det är en njutning att lyssna på.

#42
2016-07-16 15:53

Jag tycker det är toppen att det kommer ut fler el-bilar av olika märken på marknaden. Det är framtiden. Dock ser jag det som oväsentligt om bilen går 20 eller 28 mil på en laddning, det är för lite för att täcka hela bilbehovet. Väljer man el-bil, så måste man ha eller hyra en fossilbil för långresor.
I mitt fall valde jag en laddhybrid. Jag har ingen möjlighet att ha två bilar, och att hyra är inget alternativ. Med min laddhybrid kör jag 80% på el och 20% på bensin, avser då sträcka.
Nu har jag precis kommit tillbaks från min första semesterresa med laddhybriden, och bilen har fungerat perfekt. Dock är det ett stort problem med laddställen. El finns i hela landet, men eluttag på parkeringar är det si och så med. Jag har bott i kampingstugor på vandrarhem och hotell, besökt sevärdheter mm, men ingen har haft laddstolpar. Det ultimata är ju att ladda där man normalt har ett längre stopp. Ska vi ha ett fossilfritt samhälle, då är detta en av grundstenarna. Borde inte Vi Bilägare ha detta som en av sina huvuduppgifter att få en ögonöppnare till ansvariga att alla platser där det går att parkera, så skall det finnas laddstationer.
Sedan en annan sak, varför parkerar en bilist med fossilbil eller hybrid på en plats avsedd för elbilsladdning? Har sett det flera gånger, är det troll som är ute?

#43
2016-07-16 16:19

Får en känsla av att problemet med brist på laddställen handlar om "snåla" bilägare/felaktiga förväntningar. Om det vore en god att affär att sälja så skulle det ju finnas överallt redan. Problemet är väl att bilägarna inte vill betala för vad det kostar för att det ska bli riktigt lönsamt. För vore det riktigt lönsamt så skulle det ju poppa upp stationer överallt. Antagligen förväntar man sig att nån ska bjuda på elen i samband med t.ex. en hotellövernattning eller att det ska vara samma priser som hemma. För hotell kan detta vara extra känsligt då man ju inte vill stöta sig med gästerna som säkert skulle tycka att man tog hutlöst betalt om man tog ordentligt betalt och dessutom finns det ju för laddhybrider ett alternativ att tanka fossilt bränsle när man är ute och reser. Så incitamenten för att fixa laddstationer är dåligt och det är väl knappast samhället, dvs alla andra, som ska betala för detta. Är ju t.ex. redan skatt nog på vanliga bilar och det blir då fel att lägga ytterligare skatt på dom för att ännu mer subventionera dom som kör på el, är ju redan mycket nog.

#44
2016-07-16 17:20

Du kan knappast kalla en ägare av elbil eller laddhybrid för snål. Bilen kostar över 100.000 kr än en motsvarande fossilbil. Skall vi komma till ett fossilfritt bilåkande, så måste infrastrukturen finnas. Det är vi som börjar som står för kostnaden, för att vi alla skall kunna ha en framtid.
Sedan ditt argument att stöta sig med andra hotellgäster, vad får du det ifrån? Det är snarare så att det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda laddplatser, och kostnaden för elen kan jag gärna betala. Det gör jag redan idag, finns inget som är gratis. Det som behövs är en ögonöppnare, så att fler förstår.

#45
2016-07-16 17:36

LennartJ, det jag menar är att om det vore en så bra affär att sälja el så skulle det finnas flera ställen. Att du tycker du betalat mycket för bilen har inte nånting med saken att göra. Så igen, vem menar du ska ordna alla dessa stationer och hur ska det finansieras? Exempel, om det vore en lönsam affär att sälja el och en parkering upptas av en bil som inte kan laddas, tror du dom som säljer el skulle acceptera det?

Personligen tror jag laddhybrider och elbilar inte är så intressant ännu för bilköparna egentligen. Snarare är det Ioniq i form av vanlig hybrid som kommer sälja bra (och kanske ännu mer med samma teknik i vanliga karosser). Även Honda kommer med ett sånt hybridsystem snart. Och Toyota har ju redan denna teknik och har varit ledande länge. Här tror jag europeiska biltillverkare tänkt fel och ligger efter dom asiatiska tillverkarna nu. Jag spår att Kia/Honda/Toyota kommer sälja enormt mycket bensin-hybrider dom kommande åren i Europa. Och dom europeiska tillverkarna är tagna på sängen, man har förlitat sig för mycket på diesel och laddhybrider i sin försäljning och FoU.

#46
2016-07-17 09:26

Till och med Toyota har insett att kunderna vill kunna ladda sina hybrider och kommer med fler modeller än Prius Prime framöver.

Utbudet av laddstolpar är enormt mycket större nu än för ett par år sedan. Tyvärr gör vissa köpcentrum fel och har stolparna alldeles vid entrén vilket gör platsen attraktiv för idioter i fossilbilar som inte begriper att det finns andra som faktiskt behöver ladda.

Ett problem med laddhybrider är att de har små batterier och inte flyttas från laddplatsen när de är fulladdade. Exempelvis på flygplatser skulle det vara bra med service att få bilen flyttad till en laddplats lagom så att batteriet är fullt när man är tillbaka.

#47
2016-07-17 11:18

L.Mäkinen, säger inte att laddhybrider är fel eller att det inte finns en marknad. Men jag tror den marknaden är rätt liten just nu och att den dessutom bygger på kraftiga subventioner. I Sverige t.ex. så säljs ju dessa laddhybrider främst som förmånsbilar där förmånsvärdet blir duktigt rabatterat. Man har även en s.k. supermiljöbilspremie. Självklart vill Toyota vara med men om vi t.ex. tittar på Prius Prime så känns det som ett halvhjärtat försök, bilens bagageutrymme är ju förstört. Dessutom släpar man runt på massa batterier som på sikt riskerar att behöva bytas, då blir det dyrt. Det är också en enorm teknikutveckling varje år på laddhybrider så dom åldras fort, mycket fortare än icke laddbara hybrider.

Dom nya icke laddbara hybrider som kommer framöver drar under 0,5 liter per mil även i stadskörning, är mycket lättkörda och håller förmodligen ihop bättre än konventionella bilar. Dessutom kommer priserna vara mycket mer attraktiva än laddhybrider. Detta ser jag som en revolution bland folkbilar, bilar för vanligt folk. Kommer säljs mycket bra för privatköpare. Samtidigt kommer säkert laddhybrider säljas bra som förmånsbilar men frågan är om det egentligen är så vettiga bilar just nu och som begagnat sen kan dom bli rätt kalla.

Nej, det är för liten vinst att köra en laddhybrid och att hålla på att ladda hela tiden är knappast bekvämt heller. Det som förvånar mig just nu är att det bara är asiatiska bilmärken som satsar på icke laddbara hybrider. Jag tror dom kommer sälja enorma mängder av dessa framöver och att europeiska märken kommer bli tagna på sängen av det. Laddhybrider och elbilar är alltså inte mogna produkter för en stor marknad ännu.

#48
2016-07-17 11:22

Laddhybrider är helt överlägsna vanliga hybrider utan minsta tvekan och prisskillnaden mot utdöende vanliga hybrider kommer raskt att gå ned.
Varför stoppa in all tung dubblerad teknik i en hybrid när mervikten för ett ordentligt batteripack är marginell och snart även kostnaden?

Så gott som alla tillverkare kommer med många laddhybrider de närmsta två åren, Toyotas paniklösning med Prime kommer gå åt skogen, fyra platser, högt placerat batteri och noll bagage.

#49
2016-07-17 11:22

junkers, tycker du har helt fel som läget är just nu men vi får väl se vem som får rätt, kommer synas i försäljningen framöver. Och ännu mer så i länder som inte har kraftiga subventioner för laddhybrider. Nej, just nu är den nya generationen icke laddbara hybriderna mycket vettigare.

#50
2016-07-17 11:31

Elmotorn har sin tydliga begränsningar och förbränningsmotorn en oviss framtid. En helgjuten kombination, alltså laddhybrid är tveklöst den rätta kompromissen som läget är.
Hybriden får trots allt all energi från förbränningsmotorn.

#51
2016-07-17 11:37

Det dröjer inte mer än någon månad innan laddhybrider säljer mer än hybrider i Sverige.
Mercedes, BMW, Volvo, Audi, VW kommer enormt närmsta året plus Hyundai då.

http://www.bilsweden.se/storage/ma/79b9beb002254ae4b3330a69595580ce/fc10...

#52
2016-07-17 11:38

Hade fel förresten redan i juni gick laddhybriderna om!

#53
2016-07-17 14:37

junkers, återstår att se hur det blir dom närmsta åren. Och som jag sa, som förmånsbil är laddhybrider nästan löjligt fördelaktiga pga skatteregler. Utan det skulle få säljas och du själv har ju inte planerat att skaffa någon. Den nya generationen icke laddbara hybrider tror jag däremot kommer sälja enormt framöver, framförallt då direkt till privatpersoner. Mest intressant just nu som kommer i höst är Kia Niro och Toyota C-HR, dvs två crossover i golfklass. Tror det blir två dunderhittar som hybrider.

#54
2016-07-17 14:42

Tror du har haft fel förut V.

#55
2016-07-18 08:48

Det är knappast svenska skattelättnader som gör att multinationella företag väljer att bränna miljardbelopp på att utveckla laddhybrider. Har man två motorer i en bil bör man rimligen se till att de utnyttjas optimalt och då är det inte rimligt att elmotorn bara ska ge lite stöd till att få fossilmaskinen en aning snålare. I en laddhybrid får man som tillägg till bränslebesparingen tystnad och man känner att man gör något för miljön. Precis som i gasbilar försöker "vanligt folk" minimera användningen av bensin när de har ett alternativ att tillgå.
Självfallet finns det de som tycker de har fått en tjänstebil med mer status genom att välja en laddhybrid, men även de tenderar att faktiskt ladda bilen eftersom användningen blir billigare.

#56
2016-07-18 12:30

L. Mäkinen, självklart är det inte fel att satsa på laddhybrider, men jag tror man överskattat marknaden och att priserna avskräcker för "vanligt folk". Vad göra då? Tvinga på folk laddhybrider genom ännu mer subventioner och straffavgifter på fossilt bränsle?

Ditt resonemang om icke laddbara hybrider blir fel f.ö. Det är inte lite bränsle man sparar och dessutom finns andra värden för köparen. Genom hybridteknik och att man integrerar hela drivpaketet så får man även en mer lättkörd bil och mer driftsäker drivlina. Ett litet batteri kostar inte mycket att ersätta om det krävs och lösningen åldras inte tekniskt så snabbt. Till skillnad från dom laddhybrider som säljs nu som kommer vara närmast omoderna redan om 3 år, så inte dom icke laddbara hybriderna. En 7-10 år gammal laddhybrid kan sen blir rätt iskall på markanden, vem vill riskera att byta ut batterierna på en sån?

Tittar man sen på laddhybrider som nya Prius prime som framkommer en nackdel till, lastutrymmet blir sämre. Den vanliga nya Prius drar ca 0,4 liter bensin milen i verklig körning, det räcker långt för dom flesta och bensinpriset måste upp rätt rejält för att det ska vara värt inköpspris och besväret att hålla på att ladda. Inte alla heller som har möjlighet att ladda hemma (t.ex. många som bor i lägenheter) och då faller förmodligen idén med elbil och laddhybrider.

#57
2016-07-18 12:38

Att många parkerar sin vanliga bil på laddplatser beror i många fall på att trafikverket valt en skylt som ser ut att vara en p- plats med eluttag för motorvärmare, något som elbilisterna klagat på utan gehör.
http://www.aftonbladet.se/bil/article12561163.ab
Alla bilister är inte lika insatta i att skylten betyder laddplats för laddhybrider och elbilar.
Helt rätt som L Mäkinen skriver så skulle inte elfordon tagits fram för enorma kostnader om inte tillverkarna trodde på att det i slutänden gick med vinst och att dessa fordon har en ljus framtid. Tycker man att det är jobbigt med att sätta i laddsladd så kommer nog induktiv laddning snart så slipper man det jobbet.
Man kan alltid välja en vanlig hybridbil om man vill åka snålt och slippa tänka på laddning och ändå ha en del fördelar som rena elbilen har. Det sägs att hybridbilar inte är så snåla vid landsvägskörning som vanliga bilar, men de klarar i alla fall att köras under 4 l / 100 km på vindlande vägar uppe i bland bergen läser man här.
http://www.cnet.com/roadshow/news/drivers-log-one-week-and-59-mpg-with-t...
Motsvarar ca: 3,6 l / 100 km diesel.

#58
2016-07-18 14:00

Vidstige,
Jag är tämligen övertygad om att de laddhybrider som säljs nu inte kommer vara omoderna om tre år. Visst kommer batterierna att krympa i volym framöver (eller snarare hålla storleken och ha högre kapacitet), men de bilar som redan är byggda finns det nog liv i. De flesta bilar kan man byta delar av batteriet på till en lägre kostnad än att byta hela batteriet så risken är inte större än att en kamdrivning eller en växellåda går sönder på en relik.
Batterihaverier verkar inte vara speciellt vanliga då jag inte hört om några sådana sen jag började intressera mig för elbilar. De haverier jag sett har rört blybatterier i 20 år gamla modeller (Clio).

Att batterier stjäl utrymme i Prius Pride innebär inte att alla andra fabrikanter paketerar sina bilar lika illa. Med större batteri kan man ha mindre bensintank och klenare bensinmotor.

#59
2016-07-18 16:06

Hej! Håller med i vidstige i hans slutsatser.

Jag har kört i stort sett alla hybrider på marknaden. Till det har jag följt detta område sedan 1997...

Kört prius sedan 2008.. (I mil blir det ca 20 000 mil i en 2004 generation 2).. Sedan snart 3 år en plug in prius.

Ang. Att bli en" lugnare förare" i Toyotas fullhybrider, stämmer o det finns tom högskolestudier som vidimerade detta.

Alla som ratar prius, gen 1, 2, o 3.. Hoppar oftast in i bilen. .. gasar fullt o tycker att inget händer. .. men jämför med de andra som står still vid trafik lyset? . Eller prova att köra på landsväg i gen, 2 eller 3...o stampa fullt vid en lastbilsomkörning?. det skjuter på så bra att de flesta blir förvånade. Den beter sig som en turbo...

Men till 99% kör man mjukt. .o harmonisk...

De som klagar på att prius o säger att den inte gillar att köras "aktivt", dvs mycket kurvtagning o dylikt. Ja! Det gillar inte prius 1,2,3... det kränger o har sig... Den vill liksom,.. lufsa på i sin fart. . 60, 70, 130, 160... det spelat ingen roll.. det går tyst o bekvämt! .. o snålt!

Sist tankade jag min plug in. Dop har jag kört 120 mil o snittet blev 0 31l/mil. .. då kör jag 10 mil lands väg varje dag.. o laddar bara hemma. .

Jag har också en miata, o den älskar verkligen kurvor o har en fantastisk balans! :) verkligen! o är rätt snål. . 0.72l/mil. . (För att vara en sportbil! )..o den är störtkul att växla med o kurva med o bara njuta i aktivt körning.

Men ofta väljer jag priusen, den är så enkel att leva med på så många andra plan, än att ta kurvor hårt för det "gillar" inte den. Inte gen 1, 2 o 3.

MEN det gör prius fyra!.. allt är bättre i den tycker jag! ..

sen, såååå kul är det inte att ladda batteriet varje dag... så jag funderar ibland på byta plug in bilen till den nya... :) den går ju att köra snålt med. ... o dessutom är klart coolare! Tycker jag!

Notera. Prius var från början tänkt att bara öppna vägen... för mirai!

#60
2016-07-18 16:29

@ Santos. .. det du menar är batteribilen har f. N sina begränsningar? Japp, jag håller med! Men elmotorn är framtiden!.. eller den är ju redan här!

Ang. Det finns inget egenvärde i att ladda om man inte är en miljö vän vill säga. .. så fort det kostar mer att ladda på stan så slutar folk att ladda på stan... det är väl de olyckliga rena elbilsägarna som då o då laddar i stan.

Nej, jag hoppas att all överflödig energi, dvs sådant som inte kan förbrukas när det skapas omvandlas till vätgas. Ist för i batterier som sedan blir jobbigare att återvinna... när de är Slut. . Än vätgas..

Ang. Ioniq. .. skall nu mycket intressant att se vad den drar i jämförelse med prius 4!.. Sedan vill jag gärna se hur ioniq koppling håller för tidens tand.. samma för batteriet! .. hur pigg känns ioniq efter 35000 mil? ...

#61
2016-07-18 16:43

L.Mäkinen
"Jag är tämligen övertygad om att de laddhybrider som säljs nu inte kommer vara omoderna om tre år. "

Var kommer den övertygelsen ifrån? Det är ju många barnsjukdomar och brister på dagens laddhybrider. Och en given är att många av att dom är väl törstiga när dom inte laddas. En annan är sånt som att dom inte går att ladda när det är kallgrader. Ytterligare en är dålig räckvidd i kyla. 1 år är som 10 år vanliga nu när det gäller laddhybridsutveckling och batteriutveckling. Vem vill köra en 3 år gammal laddhybrid hand upp? Inte säker alls dom kommer vara så heta på eftermarknaden alltså. Det är mycket avancerad och osäker teknik också, tror folk kommer vara misstänksamma mot gamla laddhybrider, det blir en liten marknad.

Om du kan kör en icke laddbar hybrid på 0,4 liter bensin milen (oavsett land,stad, blandat), varför då betala så mycket för en laddhybrid och det extra besvär det innebär att ladda? Det går inte ihop vare sig ekonomiskt eller bekvämlighetsmässigt. Biljournalister pushar för laddhybrider av miljöskäl men är det verkligen att göra "vanligt folk" en tjänst? Är det igen makten som ska läxa upp folket när folket tjänar mycket mer på att undvika laddhybrider och istället välja den idag mycket smartare icke laddbara hybriden.

#62
2016-07-18 17:16

Så fort man använder ett batteri eller en bränslecell och elmotor som driver bilen helt eller delvis så får man tillbaka en hel del av energin som går helt förlorad i en vanlig bränsledriven bil oavsett om bränslet stängs av när vägen lutar utför eller man tvingas minska farten på bilen. I bilen med elmotor laddas batteriet upp till en del när vägen lutar utför eller när farten minskas ser man bra i den här filmen.
https://youtu.be/oIS08-A3H0s
Intressant är även Nissan som kommer med bränslecell som drivs med etanol och där bilen som enligt Nissan kommer 2020 går 30 mil längre per tankning än Teslas bästa elbil och inte kostar mer även vanlig normal bränsledriven bil. Under tiden fortsätter många tillverkare med ökning av vätgasdrivna bilar där även länders myndigheter hjälper till med infrastrukturen för ökad vätgasanvändning.
http://www.environmentalleader.com/2016/06/14/nissan-develops-ethanol-fu...

#63
2016-07-18 21:05

Vidstige,
Vilka barnsjukdomar menar du? Om man jämför laddhybrider med oladdbara så är största skillnaden batteristorleken eftersom de flesta lämnat NiMh på 1900-talet och därmed använder litiumbatterier och då bör de inte laddas i kyla. De har samma möjligheter att ta hand om energi från retardation som en icke laddbar.

Begagnade laddhybrider verkar inte vara långvariga i bilhallarna.

#64
2016-07-18 21:16

Batterivikten skiljer inte mer än 50kg mellan den ålderdomliga Toyotakonstruktionen och en modern laddhybrid.
Toyota är omkörda hur svårt ska det vara att förstå?
Ingen annan modern laddhybrid paketerar batterierna så korkat som i Prime.
Nästan alla nya bilar som tas fram de närmaste åren är konstruerade för att ha ett batteripack i golvet på just nu ca 10kWh, snart 20kWh till samma kostnad och vikt.
Erkänn någon gång att Toyota inte är svaret på allting.

#65
2016-07-18 23:32

junkers, jag har skrivit flera gånger att prius prime inte är bra pga att lastutrymmet försvinner så vem vänder du dig till? Men även priset är för högt på den och andra laddhybrider. Hur framgångsrika laddhybrider blir i framtiden beror på flera saker men en central sak är batteriteknisk utveckling. Dagens icke laddbara hybrider har inte det problemet alls, dagens batterier är då tillräckligt billiga och bra.

#66
2016-07-18 23:49

L. Mäkinen, både barnsjukdomar och att laddhybrider är en omogen produkt på många sätt. Barnsjukdomar kan vara sånt som problem att ladda eller köra bilen i kyla på ett bra sätt. Mognad kan handla om förhållandevis hög förbrukning när bilen inte är laddad eller brist på standard för snabbladdning.

Vet inte om dom är så eftertraktade i hallarna som begagnat, snarare sänker man priserna vad jag sett. Exempelvis på Prius plugin och Opel Ampera. Båda känns gamla idag. Men sänker du priset tillräckligt så går dom säkert att sälja. Mitsubishi har sålt bra med sin stadsjeep men den är inte snål när den körs på bensin och räckvidden på el är inte bra, särskilt inte på vintern. Nej, detta är hypat av media tyvärr, många kommer nog känna sig lite lurade när dom skaffar en laddbar och det är lite av en fluga nu. Den stora grejen kommer bli icke laddbara hybrider och ser du t.ex. till Toyotas försäljning så är det ju en löjligt liten andel laddbara man säljer (trots enormt bra subventioner i många länder).

#67
2016-07-19 08:30

En barnsjukdom kan knappast vara något som finns i konstruktionslösningen som att litiumbatterier inte gillar låga temperaturer.
Dömer man marknaden efter två ufon som Prius och Ampera så förstår jag att man ser problem. Prius PI har för litet batteri och Ampera är en udda fågel med en konstruktion som inte ens jag skulle våga ge mig på. Den är knappt att räkna som en laddhybrid utan mer än elbil med förlängare. Att den är amerikansk gör ingen tjänst till värdet.
Outlander PHEV, V60 plugin, VW GTE, Audi e-tron osv är mer mogna produkter. Jag vet inte hur många modeller BMW och MB har nu, men det verkar finnas i varje storleksklass.
Folk förväntar sig att kunna åka de dagliga turerna på el (4-5 mil) när de har en hybrid. Snikhybriderna kommer dessutom inte att gå att använda i städer där det kommer krav på ZE-läge.

#68
2016-07-19 08:46

På vilket vis skulle en icke plug-in hybrid vara bättre än en plug-in? Och varför skulle en tre år gammal plug-in vara sämre än en tre år gammal icke plug-in?
Visst är plug-in dyrare att köpa ny och det tar säkert många mil att tjäna in skillnaden rent ekonomiskt men det finns många andra mervärden än de rent ekonomiska.
Om man tar Prius som exempel eftersom de är så lika är den enda skillnaden som man eventuellt märker att reservhjulet är ersatt med batteri och lagningssats och att plug-in har lite bättre utrustning i grundutförandet.
Plug-in kommer upp till 2.5 fossilfria tysta mil per laddningstillfälle och hybriden 0.
Plug-in drar även lite mindre soppa om man inte laddar den än vanliga hybriden pga större regenerativ kapacitet och mindre förluster pga lägre intern resistans i det större batteriet som även är av typen Lithium ion. Plug-in:en är även roligare att köra då man snudd på kan använda batteriet som en turbo utan att behöva ladda tillbaka med förbränningsmotorn :) och ändå vara snål som en kyrkråtta.
Båda är suveräna maskiner men plug-in:en är ett helt annat djur. Du får det att låta som att plug-in skulle vara helt utdaterad. Som ägare av båda håller jag absolut inte med.

#69
2016-07-19 09:14

L. Mäkinen, skulle inte kalla dom mogna produkter och tittar du på VW GTE så finns flera problem med den lösning, en är att den inte är så snål när batteriet inte är laddat. Kanske borde dom använt 1,2 TSI istället för 1,4 TSI t.ex. Sen kvartår frågetecken vad gäller batteriernas hållbarhet. Priset på dom som nya är också för högt, trots olika subventioner. V60 hybriden med sin dieselfemma känns också föråldrad idag, dessutom sämre lastutrymme. Outlander PHEV kanske är mest mogen men den är törstig när batteriet tar slut och det gör den ganska fort. Sen återstår igen frågan var och hur man laddar utanför hemmet. Nej, detta är fortfarande mycket smala produkter du pratar om, för early adopters och kommer vara så länge än. Säljs mest som förmånsbil som jag sa.

#70
2016-07-19 09:17

HSDpulseANDglide, Prius plugin är föråldrad idag ja, bl.a. är räckvidden för dålig. Den vanliga Prius har större lastutrymme också. Tittar du idag på gen1 av Prius så är dom fortfarande bra, fortfarande snåla. En 15 år gammal plugin inte så, illa redan efter 7 år och Prius plugin är nyare än så men redan föråldrad alltså.

#71
2016-07-19 09:31

Varför är det en viktig punkt att den har näst högst toppfart av elbilarna på marknaden?

#72
2016-07-19 12:45

Att Golf GTE inte är så snål som möjligt skulle kunna komma sig av att den inte är skapad som snålbil utan som ett alternativ till GTI. Tanken är inte att de ska skapa bilköer med dem.

#73
2016-07-19 12:57

L. Mäkinen, ja men frågan var ju vilken av dagens laddhybrider som kommer vara moderna länge.

Nån skrev på forumet att batteritekniken blir 50% bättre var 3:e år, redan där har du ett stor problem för laddhybrider och snabbheten i hur dom åldras.

För icke laddbara hybrider är detta inget direkt problem som sagt, det är alltså en betyligt mer mogen produkt.

Vad gäller bilköer så är hybriderna tvärtom snabba i trafiken. Inget strul med växling, inga tjuvstopp, elmotorn drar direkt från låga varv.

#74
2016-07-19 14:17

Jag som arbetar med batterier håller inte riktigt med om att de förbättras 50% på tre år. Vad det är som förbättras framgår förstås inte.

När jag fastnar i köer kommer jag ofta att tänka på en gammal slogan
"The car in front is a Toyota"
Anledningen är att det oftast är en Prius som är först i bilkön. Kanske är för att Prius betyder "Den som går först"

#75
2016-07-19 16:35

Vidstige
Vilka laddhybrider som är 7år och 15år gamla pratar du om?
Volt och Prius är väl bland de första komersiellt tillgängliga som jag känner till.
Jag kommer fortfarande över 25km på el i vår snart 4år gamla PiP. Hur långt kommer du i din Gen 3?
Är det nån bil som är utdaterad idag så är det väl Gen 3 eftersom den har ersats av Gen 4. PiP är fortfarande aktuell modell och ersätts när Prime kommer antar jag.
Men du har rätt i att lastutrymmet är mindre på PiP, det är 2 liter mindre.
Tycker du resonerar märkligt. PiP är fortfarande lika bra idag fyra år senare som den var när den var ny. Visst har det säkert kommit plug-in:er med längre elräckvidd vid det här laget men det gör ju inte de som redan är ute på vägarna sämre. Det går ju inte att jämföra med en dator som blir hopplöst utdaterad efter nått år pga att det kommer mer krävande mjukvara som är okörbar på en äldre maskin. Det blir ju inte längre mellan punkt A och B bara för att det har kommit en plug-in hybrid med längre elräckvidd.

Finns det idag nån plug-in hybrid som är bränsleeffektivare än en Prius plug-in om man åker tex 20-30mil utan att ladda? Jag vet inte. Troligtvis skulle man förbruka mindre bensin på en sån sträcka i en gen 4.

Lite värre skulle det kunna vara med rena elbilar om batterierna åldras för fort för då blir det värre om man har ett körmönster där man helt plötsligt inte kommer fram till sin destination men det verkar som att de flesta moderna elbilars batterier håller ganska bra tack och lov.

#76
2016-07-22 19:56

Att det ligger en Prius först i kön kan bero på att Prius är den enligt polisen absolut vanligaste bilen tagen för fortkörning går att läsa i en annan biltidning.
http://teknikensvarld.se/toyota-prius-fartdararnas-favorit-overrepresent...
Prius är enligt DN den enda ladd-hybriden som är snålare på bränsle än motsvarande bil av samma tillverkare utan hybridsystem vid landsvägskörning så där har biltillverkare med mer mogna produkter något att lära. Man kanske inte behöver en laddhybrid alls längre utan bara en vanlig hybridbil nu när den vanliga hybriden bara drar 3,99 liter per 10 mil i vanlig landsvägskörning utan att behöva laddas någon gång. Möjligen har den än lägre förbrukning vid statskörning precis som den tidigare hybriden var.
http://www.cnet.com/roadshow/news/drivers-log-one-week-and-59-mpg-with-t...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.