Nästa artikel
Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen
Provkörning

Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen

Publicerad 8 juli 2016
Helt eldrivna Ioniq har en annan design på nosen än de andra bilarna i modelltrion.
Vi Bilägares Nils Svärd är kvar i Nederländerna och provkör bilar ur Hyundais kommande trio i el-offensiv Ioniq. Den här gången står den helt eldrivna versionen på tur.
Hej Nils, vad gör du?
– Jag är i Nederländerna och susar fram tyst och elektriskt bland alla kanaler och pitoreska tegelhus. Jag har precis kört Hyundais elbil Ioniq Electric. Den är i princip samma bil som den Hyundai Ioniq Hybrid jag berättade om i går, fast med en helelektrisk drivlina såklart och ett litiumjonbatteri på 28 kwH.
 
Första intrycket?
– Ioniq är en väldigt konventionell bil – framförallt invändigt – jämfört med vissa konkurrenter. I mångt och mycket är detta en vanlig mellanklassare som råkar drivas med en elmotor.
– Jämfört med hybriden har elbilsversionen en betydligt mjukare chassisättning. Det kränger en del i kurvorna. Fördelen är att den mjuka inställningning passar perfekt i stadsmiljöns flertaliga farthinder och tuffa tvärskarvar. Bekvämligetsinriktningen stämmer väl in i elmotorns slikeslina karaktär med linjär respons och frånvaron av ryck från transmissionen.
 
Vad är det för motor i elbilen?
– Sifferstatistiken talar till Ioniqs fördel. Elmotorn är på 120 hästar och kraftresurserna är fullt tillräckliga. Speciellt tack vare vridmomentet på 295 Nm som levereras redan från start. Ioniq är snäppet snabbare 0–100 km/h än både Nissan Leaf och VW e-Golf. Endast Tesla har högre toppfart på elbilsmarknaden än de 165 km/h som Ioniq levererar. Räckvidden på el uppges till 28 mil, även om det i verkliga förhållanden sannolikt är kortare än så, är räckvidden god jämfört med konkurrenterna. Vi har precis kört en 13-milaslinga med en del motorväg utan problem.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Hyundai har svårt att meddela ett exakt premiärdatum, men sannolikt dröjer Ioniq Electric till efter årsskiftet. Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien. Det är en hel del pengar, men billigare än e-Golf som är mindre och svagare, eller samma pris som motsvarande Nissan Leaf 30 kWh som känns daterad och simplare än Ioniq. Får Hyundai bara till en intressant månadskostnad för privatleasingkunderna har den potential att hota Leaf som Sveriges mest sålda elbil.

Mer detaljerade intryck från provkörningarna av båda bilarna kommer i tidningen och på webben efter sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-08 15:39
Vidstige

Dom måste nog lösa värmen bättre på elbilar annars blir räckvidden för dålig på vintern.
Exempelvis ha en separat brännare som går på E85.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-08 16:21
S-E S

Eller en åkarbrasa?

#3 • Uppdaterat: 2016-07-08 17:13
PREVIA

Inte så intressant vilken toppfart elbilen klarar då den oftast är spärrad för att batteriet inte skall laddas ur så fort. Här läser man om lämplig fart med elbilen som har ett stort batteri för att komma många mil.
http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/
Toyota Mirai är även den en elbil som får strömen från en bränslecell istället för att ha ett stort tungt batteri och har en toppfart på 178 kmh vilket är högre än Loniqs toppfart, men även Mirai är spärrad vid sin toppfart och är inte så intressant i ett land med 120 kmh som högsta hastighetsgräns.
Elbilsägare kommer nog ta det rätt lungt för att kunna köra längre mellan laddningarna tror jag.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-08 17:20
L. Mäkinen

Inte ser jag toppfarten som något bekymmer. Jag tror jag nått spärren vid tre eller fyra tillfällen på min bil (135 km/h).
Bra isolerad kupé, värme i vindruta, ratt och stolar så löser man det utan obekvämlighet.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-08 17:29
Oomkullrunkelig

Den har väl fyra motorer?

#6 • Uppdaterat: 2016-07-09 00:05
PREVIA

Vilken bil har fyra motorer?

#7 • Uppdaterat: 2016-07-09 16:45
HT19

Varför dom där fula groparna i fronten? Har dom varit på studiebesök hos Toyota?

#8 • Uppdaterat: 2016-07-09 20:37
Swemba

Kanske har "bakåtsträvarna" högre krav på prestanda? Tråkigt att lägga ut mycket pengar på en ny bil och sedan behöva hyra bil när man ska längre 7-8 mil i en riktning och inte har tillgång till snabbladdare på destinationen.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-10 00:48
Mistro

Bakåtsträvarna har många ansikten och gömmer sig ofta bakom korkade argument för varför just deras livsval är de bästa. Inte så sällan är de inte läskunniga utan hittar själv på orden mellan raderna. Varför nu bry sig så mycket när man ändå inte bryr sig är ju den stora frågan då det kommer till elbilar .....Faktum är att jag skiter fullständigt i vad grannarnas släktingar anser om mitt bilval liksom vad en del tror sig veta här för jag vet att det finns en verklighet också och i den så motarbetas fortfarande elbilen som om den vore en farsot mot planeten. Själv välkomnar jag alla nya modeller som drivs med el för att en dag kunna ha valmöjligheten att köpa en sådan. ( då som nu kommer jag att fortsätta köpa det som fungerar bäst för mig och familjen )

#a • Uppdaterat: 2016-07-10 08:41
Pi

+1 till Mistro ! Dessutom är faktiskt de flesta "grannar" intresserade så en elbil bland grannarna får nog större uppmärksamhet än en fläskig A6:a eller liknande. Personligen skulle jag klara säkert 90--95 % av all körning med en elbil och kanske 75--80 % av all körning på el i en plugin-hybrid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.