Bild
Nästa artikel

Ford Mustang – rapport från provkörningen

Provkörning

Calle Carlquist är just nu i trakten av Nice för att provköra senaste utgåvan av Ford Mustang.

Hej Calle, är det en helt ny Mustang du provar?
– Knappast, men det finns gott om förändringar i alla fall. På utsidan märks bland annat nya strålkastare, varselljus, blinkers och motorhuv med luftslitsar. Interiören har fått bättre material, nya stolar och instrumentgruppen kan mot extra kostnad fås helt digital, med en rejäl tolvtumsskärm som ger föraren massor av inställningsmöjligheter. 


Tekniskt sett? 
– Den tioväxlade automatlådan är ny, men jag har inte riktigt hunnit utvärdera den ännu. V8-motorn på fem liter och 450 hk är så stark att den skulle klara sig med två, tre växlar men vi lever ju inte i 1965 längre! Elektromagnetisk stötdämpning är också en nyhet. Det finns fem körlägen, varav ett kallas Drag Strip. Perfekt att göra burnout med för den som har alltför mycket på däckkontot.
 

Är den kul att köra?
– Absolut! Ljudet och utseendet är helrätt och fartresurserna extrema. Noll till hundra går på en blinkning över fyra sekunder, samtidigt som hjulupphängningar och chassi är av hög klass.  


Har du hittat några tveksamheter? 
– Det sparar jag till hela provkörningsrapporten.


Okej, men vet du några priser?
– Enklaste versionen med 2,3-liters turbofyra kostar 394.500 kronor, med V8 och nya automatlådan från 486.500 kronor. Cabrioletversionen kostar 44.000 kronor extra på respektive grundpris. 

Du läser hela provkörningen av Ford Mustang i Vi Bilägare nummer 06/2018, ute den 17 april. Prenumeranter får tidningen drygt en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.


Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang? 
 

Kommentarer

#1
2018-03-19 17:15

Vi har ju en flitig skribent på forumet som snart har lyckan att sitta bakom ratten i en ny musse!

#2
2018-03-19 17:28

Även om jag tycker den är lite bullig i formen så är det onekligen mycket "bang for the buck".

#3
2018-03-19 18:02

känns som en relik från kalla kriget... kommer sälja mellan 2-4 bilar om året

#4
2018-03-19 18:39

Fantastisk bil, det är ju precis en sån här bil marknaden behöver för att komma underfund med alla de miljöproblem vi har framför oss.

#5
2018-03-19 18:59

Nej adzam, det är du som är reliken här!

#6
2018-03-19 19:04

Min kommer till handlaren 24/3

Sedan, varför åka till Nice när de redan finns i Sverige sedan tre veckor tillbaka?

#7
2018-03-19 19:36

Som en lakritspuck: Svart, god och något man önskar att man kunde unna sig varje dag.

#8
2018-03-19 19:40

junkers, skulle inte du också åka till Nice om du fick chansen?
Där är det ju betydligt trevligare väder än här!

#9
2018-03-19 19:47

Jovars kanske trevligare i Nice.

#10
2018-03-20 06:53

CO2 270gr/km ... vad blir skatten?

#11
2018-03-20 07:22

21000:-

#12
2018-03-20 08:23

Rätt billig ändå. Kostar ju inte mer än en upphottad Golf eller en medel-Audi som "alla" har.

#13
2018-03-20 10:35

Fantastisk bil som kan jämföras med dubbelt så dyra europeiska sportbilar, men så har den också slagit Porsche i Tyskland i antal sålda bilar. Dock är jag tveksam till att det behövs 10 växlar i automatlådan, 7 räcker.

#14
2018-03-20 11:25

Riktigt fet, och prisvärd. En av få sportbilar även fullvuxna kan sitta i... och ett grymt ljud på det! Nu återstår bara att vänta på Vargens mantra om vikt och koldioxidutsläpp...

#15
2018-03-20 11:42

Vad jag tycker om mustang, jodå jag skulle gärna vilja ha en. Grym bil och omg så bra den passar i svart lack.

#16
2018-03-20 14:23

Fet bil. Synd att Ford har så svårt för att göra vettiga inredningar. Nu SER den iallafall bra ut på insidan. Men smäckig är den ändå. Dock får man väl offra något för priset kontra hästkrafterna - så jag antar att man på nåt vis får vad man betalar för. Oavsett så skulle jag välja Forden framför Challenger eller Camaro.

#17
2018-03-20 21:18

21000 kr i årsskatt. Det skulle inte jag ha råd med tyvärr. Skulle inte heller vilja betala så mycket även om jag hade råd. Visst endast sommarbil men ett dyrt nöje för det är ingen samlar bil som stiger i värde utan snarare rasar. Försäkring kostnad vågar jag inte ens tänka på när min Audi A6 kostar 13 per år med 30 skadefria år.

#18
2018-03-20 21:49

Vid leverans före 1/7 är årsskatten 4000:-
Sedan är dessa bilar oftast avställda halva året så då är jag nere på 2000:-
Min 2016 kostade mig 2000:- i försäkring per år med garageförsäkring halva året och deras största försäkring halva året.

#19
2018-03-21 12:03

Går det att beställa den med 4WD och dragkrok?

#20
2018-03-21 12:19

Okej 21000 med bonus malus dom 3 första åren. Tyckte det lät mycket på en övrigt förhållande billig bil sett till antal hästkrafter. En Porsche 911 kostar ju nästan det tre dubbla. En granne har nämligen en Ford Mustang GT och hans föräldrar är pensionär och han själv är från och till arbetslös och den inhandlades ny. Nu har han dessutom två barnstolar i den en i passagerar sätet och en bakom. Fast vem vet han kanske har någon sysselsättning vid sidan? Hur som helst en grym bil. Speciellt den nya.

#21
2018-03-21 12:46

Min förra kostade mig totalt 3300:- per månad inklusive allt utom bränsle och då kördes den 1000 mil per år och var integgad 7-8 månader.
Detta alltså inklusive värdeminskning.

En av de allra billigaste att äga i klassen och dessutom 5 års garanti.

#22
2018-03-22 11:46

En av få, kanske den enda, jänkare jag verkligen vill ha.Givetvis med åttan. Men varför drar den så ohemult mer soppa än europeiska motsvarigheter?
Cabb? Mjae, kanske.

#23
2018-03-22 12:12

Körde min på runt 1,05 i snitt på 2000 mil.
Lugn landsvägskörning drar den under 0,8.

Den nya är snålare så det ska bli kul att se vad det går att köra den på.

Använder man alla hästar så är det självklart inga problem att köra på 2,0 heller.

#24
2018-03-24 10:03

Jag gillar alla bilar, men jag skulle nog aldrig kunna köpa en modern mustang till mig själv, den skulle liksom inte uppfylla något syfte. Jag säger inte att det är något fel på bilen bara att den skulle vara poänglös i mitt liv. Ni som kör eller längtar efter en modern mustang, vad lockar er?

#25
2018-03-24 12:47

Motorljud, kraften, cabben och utseendet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.