Bild
Nästa artikel

Ford Focus Kombi – rapport från provkörningen

Provkörning

Nu får Ford Focus en omfattande uppdatering och frågan är: kan den hävda sig i Golfklassens mördande konkurrens? Vi rapporterar från första provkörningen.

Efter tre år på marknaden kommer en uppdaterad version av Ford Focus. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i spanska Malaga för en första provkörning.

– Jag har lagt beslag på kombi och kan konstatera att det finns en hel del nyheter, säger Fredrik Diits Vikström.

Som vadå?
– Det första man märker är att bilen fått en del ny design utvändigt, bland annat den breda grillen som påminner om Aston Martin. Men Ford har också arbetat med chassit, slängt in ett nytt infotainmentsystem, städat instrumenteringen, uppdaterat motorerna, förbättrat ljudisoleringen, installerat ny säkerhetsteknik... Ja, som sagt finns en hel del som är nytt.

Vad är första intrycket?
– Att Focus är trevlig att köra. Det var den i och för dig redan innan uppdateringen, men nu har den nog blivit ett snäpp vassare. Som helhet känns det som en vettig familjekombi. Utförande skulle dock kunna vara bättre på sina ställen.

– Fler plus och minus kommer jag att behandla i den fullständiga provkörningsrapporten i papperstidningen.

Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Den börjar säljas i November och instegsmodellen med en trecylindrig bensinmotor på 100 hästkrafter kostar från 163 400 kronor. Sedan är kombitillägget fem tusenlappar.

Läs hela provkörningen av Ford Focus Kombi i Vi Bilägare nummer 14/2014 som utkommer 14 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Ford Focus Kombi?

Kommentarer

#1
2014-09-19 11:34

Ser trevlig ut men har väl antagligen inte blivit rymligare i baksätet - vilket var vår familjs största enskilda kritik mot den. Generationen före av Focus kombi var faktiskt rymligare/bekvämare i baksätet. Sen var väl inte heller detaljarbetet det allra bästa men bilen kan ju fungera utmärkt ändå. Med rätt pris så kan den vara ett klart alternativ i storleksklassen.

#2
2014-09-19 11:52

Focus generation 2 med faceliften som kom 2008 tycker jag ser trevlig ut.

#3
2014-09-19 12:35

Det är från Mustangen grillen är hämtad - inte Aston Martin ;)

#4
2014-09-19 12:44

Sicket otroligt lyft interiört! Nu är det skapligt, men inte mer. Föregångaren var HEMSK. VAd jag inte fattar är hur den trecylindriga 125 hk-motorn kan vara så seg och slö. VW-s 122 hk är som en raket i jämförelse och 1 dl snålare per mil. Det måste vara marknadens bästa motor i den klassen just nu. Tyvärr Ford. Det blev ingen Focus igen.

#5
2014-09-19 15:03

Ford hade en nödlösning på en dieselmotor 1978 när de ville konkurrera med andra dieselbilar. De satte i en Dieselmotor i Ford Granada. Kommer inte ihåg exakta siffran. Men 0-100 tog åtminstone minst 30 sekunder.

#6
2014-09-19 18:39

Hade också en Focus kombi -07 som rent funktionsmässigt är den bästa bil jag haft - inte ett endaste fel under 4,5 år och 10.000 mil. Inte ens nåt litet skitfel på reklamation - det är i alla fall rekord i mitt numera 45-åriga bilägande (och jag har även haft en ny Toyota). Men modellen som kom 2011 var som sagt sämre i baksätet än min 2007:a så det blev inget ny Focus. Tråkigt det ni säger om bensinmotorn - det gör ju Focusen klart mindre intressant.

#7
2014-09-19 22:27

Nä det här med allt mindre motorer tror jag inte på trots att jag så gärna Vill tro på tillverkarna. Splitternya bilar med enormt avancerade motorer som trots detta knappt är märkbart snålare än de motorer som de ersätter. I många fall är det t.o.m så att skillnaderna är små även då man jämför med bilar tillverkade för 20-30 år sedan.
Hade en Clio tidigare med en 1,2 liters motor och den var rent utav törstig trots att jag ansträngde mig för att köra snålt. Nu placerar tillverkarna än mindre motorer i betydligt större bilar och lovar småbilsförbrukning med dunder och brak.
Focus med 3 cylindrig motor är tyvärr inget undantag liksom Fiats än mindre motor som i alla tester duktigt överförbrukar.

Elbilarna fortsätter att vara hopplöst dåliga och dyra samtidigt som media gör dem än sämre än va de i själva verket är. Tillverkarna vill gärna framstå som att de vill ta ansvar men det sker inte utan att kassan omedelbart blir större. Framtiden är hybrider skriker de för då kan alla åka stadsjeep i städerna utan påverkan på miljön. Vi kan alltså alla få nöjet att köpa en större,dyrare och mer opraktisk bil än vad vi behöver!? Sanningen är förstås som vanligt att biltillverkarna vill sälja den bilen till oss som de själva tjänar mest på ....i alla lägen.
Att då lansera motor efter motor med påstått låga förbrukningar får den effekten att de flesta utav oss anser att snålare alternativ inte behövs. ( i alla fall inte till ett kraftigt höjt pris )

#8
2014-09-20 13:56

Jag kör en Ford Focus kombil med flexifuel motorn dvs etanolmotorn och är väldigt nöjd med den. Den har till 99% bara tankats med etanol, E85, och jag har inte haft några som helst problem med Forden eller etanolbränslet. Bilen har rullat drygt
16 000 mil sedan 2006 då vi köpte den ny. Det enda tråkiga med Ford är rosten. En Ford ska man definitivt göra en rostskyddsbehandling på så behåller man bilens fina kvaliteter!

Nästa bil blir också en etanol Ford!

#9
2014-09-21 00:51

Verkar vara mycket trevlig småbilskombi. Svart inredning verkar vara inne. Lika färgglad som en kolkällare. Tyvärr kommer vi förmodligen aldrig att få se den här i Australien då Ford precis som Toyota anser att alla som vill ha en kombi kan köpa en SUV istället. Ford säljer visserligen Mondeo kombi men minst sagt halvhjärtat. De har inte satsat en enda cent på reklam. Jämför med SUVarna Kuga och Territotry som fått massor med både TV reklam och tidningsannonser. Detta trots att Hyundai, Subaru och VW gör strålande affärer med sina små kombibilar.

#10
2014-09-22 08:49

Vår Ford Focus Etanol från 2006 kördes i 8000 mil (till 90% på etanol) innan motorns styrsystem la av. Kostade 18500 kr att åtgärda, som tur var tog försäkringen 14000 kr av kostnaden. Bilen stod 47 dagar på verkstaden då ingen reservdel gick att uppbåda i Sverige, England eller Tyskland!!! Med tanke på detta och att den skulle servas varje år vid etanoldrift så var detta den dyraste bil vi ägt! Aldrig mer Ford, det har vi inte råd med!

#11
2014-09-23 16:31

Det ser verkligen trevligt ut, bra jobbat Ford! Fick jag önska så skulle Ford ha omarbetat baklamporna, de är tyvärr dom fulaste baklamporna i hela bilvärlden!! Hoppas Ford har stoppat in en riktigt skön automatlåda också.

#12
2014-09-23 21:26

Inredningen är rent utsagt ful! Utsidan rätt ok, men det blir ju bra när man snor från Aston :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.