Bild
Nästa artikel

För snabba skubb i skogen

Provkörning:

Någon terrängbil är inte Volkswagens lilla skåpmodell Caddy, men med fyrhjulsdrift från svenska Haldex ökar definitivt användningsområdet.

De senaste åren har jag å arbetets vägnar kört många löddriga bilar: Porsche, Lamborghini, Ferrari, Maserati, Rolls-Royce… Stor risk föreligger alltså att jag ska vara proppmätt och blasé.

Ändå sitter jag nu i en liten skåpbil med knorrig dieselmotor på 105 hästkrafter och tänker att detta faktiskt hör till de trivsammaste körupplevelserna.

Motorn räcker gott och väl till för vardagslunken (med reservation för att jag aldrig fick tillfälle att provköra med alla de cirka 700 tillåtna kilogrammen last) och det mesta i drivlinan påminner om en Volkswagen Golf.

Visst bullrar det mer vid motorvägskörning och visst är Volkswagens 1,9-litersdiesel mer påtagligt närvarande här än i personbilsmodellerna, men att få en Caddy som arbetsredskap behöver inte föranleda köp av hörselkåpor.

Njurbälte är inte heller nödvändigt, även om Caddy i likhet med andra transportfordon - avsedda att bära tung last långt och länge - har fjädringskomfort av det hårdare slaget vid tomkörning.

Om Skoda Octavia håller på att ta över rollen från Volvo 245 som den svenska medelfamiljens favorittransport så är Volkswagen Caddy på väg att göra det samma bland småfirmor och hantverkare.

Sedan den senaste generationen Caddy introducerades 2005 har drygt 30 000 exemplar sålts i Sverige. Med lång kaross, med glasad kaross och med personbilsinredning men mest av allt i det ursprungliga utförandet med kort skåpkaross.

Där en Volvo 245 med fällt baksäte kunde härbärgera upp till 187 cm långa föremål kan korta Caddy visserligen bara svälja 168 cm, men på bredden blir gammel-Volvon slagen med elva centimeter och i fråga om takhöjd är den förstås chanslös.


Nyheten för året är att Caddy erbjuds med Haldex fyrhjulsdrift, samma system som i Volkswagens personbilar. Systemet fungerar så att bilen i grunden är framhjulsdriven och portionerar kraft till bakhjulen när så krävs.

Det förvandlar inte Caddy till terrängbil, men ger bättre framkomlighet i snö och på dåliga vägar. Antispinn- och antisladdsystem ingår, vilket sammantaget torde göra detta till en mycket duglig vinterbil. Det om något borde applåderas av skyddsombuden.

Caddy 4Motion ser ut att vara höjd baktill - vilket den också är - men tyvärr är inte markfrigången bättre än hos en framhjulsdriven Caddy. Det är bara karossen som gått till väders för att drivaxlar och kardanknutar ska få plats under bilen.

Inredningens plastmaterial är inte lika påkostade som i en Golf eller Passat - snarare rustika än mjukt polstrade och med en känsla av att alltsammans går att skölja med slang - men det mesta känns ändå igen

 Caddy går dessutom att förgylla ur ett rikt tillvalsprogram, alltifrån läderklädsel till navigationssystem. Ett vettigt tillbehör är den "komfortmellanvägg" för 5 700 kronor som fanns i provbilen, det är från lastutrymmet som det mesta bullret härrör.

Utöver detta finns en mängd varianter för att inreda skåpdelen, alltifrån enkla golv- och vägginklädnader till detaljanpassade inredningar för olika verksamheter.

En Caddy 1,9 TDI kostar i grundutförande 177 300 kronor, medan baspriset för 4Motion-versionen är 202 300 kronor. I femsitsigt utförande med glasad kaross kostar samma bil 230 500 kronor.

Kommentarer

#1
karlsson
2009-10-15 13:44

tror att dom har fixat nu satt Caddy maxi ska gå att fås med 4motion!

#1
Erik
2009-10-18 00:14

Jupp, det finns 4motion med långa karossen nu. Håller på att köpa en på firman - om den förbenade bilhandlaren bara hör av sig med sin offert någon gång!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.