Bild
Nästa artikel
Mini är inne på tredje generationen sedan starten 2001. För varje skifte har den blivit lite större.

En mer realistisk Mini

Provkörning

Många som är sugna på en Mini har tvingats inse att det helt enkelt inte är möjligt att äga en så liten bil. Gör två extra dörrar tillräcklig skillnad?

Nyligen tillverkades den tremiljonte Minin i fabriken i engelska Cowley sedan säljstarten 2001. Omtolkningen av den klassiska Hundkojan har med andra ord slagit väl ut. Det som från början endast var en småbil i BMW:s sortiment har nu vuxit till ett eget märke med en rad olika modeller och varianter. Tidigare i år introducerades tredje generationen av ”grundkojan” – tio centimeter längre och fyra centimeter bredare. Den blev i och med omgörningen både rymligare och säkrare.

Senaste nyheten är att tredörrarsversionen fått en ytterligare lite större syrra – med två små extra bakdörrar. Det är Minin för dem som egentligen inte får plats i en Mini.Den ersätter utgående modellvarianten Clubman, den lilla kombin med något större utrymmen. En ny Clubman kommer i och för sig om ett år, men då med fyra dörrar plus de två skåpdörrarna bak. Prispåslaget för femdörrarsmodellen med drygt 8 000 kronor försvaras med att axelavståndet ökat med 7,2 centimeter och att det större överhänget bak ger mer plats för bagage. Totalt ska det rymmas 278 liter, vilket är 67 fler än i tredörrarsmodellen och nästan i nivå med exempelvis Volkswagens populära modell Polo.

Bakdörrarna måste vara marknadens kortaste – insteget är extremt begränsat och leder till ett baksäte med två tydliga urskålningar för två passagerare. Ändå finns tre bälten och bilen är registrerad för fem. Baksätet sitter ganska långt bak vilket ytterligare försvårar i-  och urstigning. Benutrymmet bak är i bästa fall mediokert, skjuts stolen framför maximalt bakåt, blir det så gott som obefintligt. Men så länge man håller sig från det fungerar baksätet för barn upp till 13–14-års ålder.


Den marginellt högre vikt (+60 kg) som femdörrarsversionen dras med  märks inte i körupplevelsen. Det är fortfarande en riktigt kul bil att köra. Styrningen är distinkt och direkt, bilen rör sig precis dit man önskar. Den trecylindriga turbomotorn på 1,5 liter är sportigt rå i gången men silkeslen i kraftutvecklingen. Vridmomentkurvan är oerhört flack och enligt specifikationen levereras maximala 230 Nm redan vid 1 250 v/min. Baksidan är en brist på varvglädje som inte riktigt rimmar med biltypen.

Förarmiljön präglas av en vilja att göra allting annorlunda och visst är det skojigt – ett tag. Detaljkänslan har inte blivit bättre i och med generationsskiftet, snarare tvärtom. Materialen känns billiga i en bil som med den mest nödvändiga utrustningen närmar sig en kvarts miljon i pris. För de pengarna är det lätt att det blir en bil som är både rymligare, bättre utrustad och mer bränsleeffektiv. Men då saknas den speciella appeal som finns här – det är ingen Mini helt enkelt.

Carl Legelius
FAKTA Mini Cooper 5-dörrar

PRIS, FRÅN KR: 187 100.
MODELL: 5-d halvkombi.
SÄLJSTART: Finns nu.
MÅTT, CM: L 398/B 173/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 270.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor med turbo och direktinsprutning. Volym 1 499 cm3. Max effekt 136 hk från 4 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm från 1 250 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell. 6-stegs Steptronic (tillval för 16 200 kr)
PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,7–4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109–111 g/km.
KONKURRENTER: Citroën C4 Cactus, Audi A1, VW Polo.

Kommentarer

#1
2014-11-27 15:37

Känns inte som ett vettigt köp i den prisklassen. Finns många bättre alternativ då.
Endast de som gillar Minin hejdlöst kan tänkas vara intresserade.

#2
2014-11-27 16:32

Nya Renault Twingo / Smart FourFour verkar mycket roligare än denna.... Mini är inte mini längre, och att flytta hastighetsmätaren från mitten till framför föraren är en miss. Bilen blir allt mer vanlig, urvattnad, tråkig. Nya fronten ser trist ut, hela bilen verkar överjäst som en bulle som varit för länge i ugnen...

#3
2014-11-27 18:06

Får nog hålla med övriga inlägg, detta känns rätt trist.
Förstår BMW att man vill surfa på hypen och kränga bilar, men tror inte detta är rätt framgångsrecept.
Bilen sticker fortfarande ut med sin glada design, men jämfört med förra versionen (2014/MKII) så det som man slätat ut det mesta för att det ska passa alla.
Har provkört nya MIni i 3 dörrars utförande och det är en riktigt kul bil, speciellt den nya motorn.
Bra kvalitetskänsla i interiören men jag har aldrig sett så mkt lampor och blinkande grejjer. Man blir överöst med infoskärmar och LED-ljus överallt.

#4
2014-11-29 21:02

Jag hade först bestämt mig för att inte lägga mig i det här, men kom på att jag när jag körde Mini första gången 1959 funderade på vilka kunder man vände sig till.
Ok bilen var kul att köra, men faktiskt mer obekväm, och otillförlitlig än VW typ1.
Nu för tiden finns ju bilar som är avsevärt mer praktiska och jag tror inte att det håller att rida på retrovågen längre.
Men jag beundrar Alec Issigonis som gav oss den moderna bilen som så gott som alla biltillverkare annammat idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.