Bild
Nästa artikel
VW Touran har ISOFIX-fästen på alla passagerarplatser.

Direktrapport – Volkswagen Touran 2015

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av Volkswagen Touran. Flexbilen ska nu blivit lättare och rymligare.

Touran är ytterligare en VW-modell som nu kommer på nya MQB-plattformen.  Vi Bilägare rapporterar direkt från provkörningen!

Hej Tommy, vart håller du hus i dag?
– Ja, då var det dags för Amsterdam och nya VW Touran. Ännu en smart familjebil på MQB-plattform, ISOFIX-fästen på alla säten och 47 förvaringsutrymmen i kupén är exempel några praktiska detaljer.

20150707124002.jpg?itok=dWDI6nKE
 
Men det är väl inte helt unikt i klassen, varför ska man välja VW Touran?

­– Touran är väldigt trevlig att köra, lätt i steget på det vis som är typiskt för senaste generationen VW-bilar. Den här generationen Touran ska vara cirka 60 kilo lättare än sin föregångare. Dessutom finns det massor av utrymme för fem personer plus bagage, eller sju personer och några tunna väskor.

20150707124013.jpg?itok=8sZSgJ9V
Hur ser det ut med motoralternativen?
Det blir tre bensindrivna och tre dieslar, alla motorer är 4-cylindriga och turboladdade. TDI-motorerna finns med 110, 150 eller 190 hk. För TSI-motorerna är det 110, 150 eller 180 hk som gäller.

Har du fått några priser?
– Bilen kommer till oss i oktober och storsäljaren förväntas bli 1,4 TSI 150 hk med DSG-växellåda. Den kostar några hundralappar över 272 000 kronor.


https://youtu.be/qmUsN6OkoX0
 
Läs provkörningen i Vi Bilägare nummer 11/15. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touran?

Kommentarer

#1
2015-07-07 16:03

Det här kan mycket väl vara den mest genomtänkta i sin klass. Lite dyrare och inte den roligaste, men totalt sett kanske ändå den bästa.
C4 Picasso har högre mysfaktor, men...

#2
2015-07-07 16:41

C4 Picasso har bättre motorer och är väldigt genomtänkt och praktisk. Kanske smartaste motorn om vi talar om komfort, fart och bränsleförbrukning samt låga utsläpp, det är Blue HDI 120, som finns med manuell 6-växlad låda eller den nya 6-växlade EAT6-automaten som har utvecklats i samarbete med Aisin. Nya Touran ser ju i princip ut som den gamla. I en bil som man sitter högt i så är det dessutom särskilt viktigt med instrumentering som är placerad längre upp på instrumentpanelen och närmare vindrutan, detta därför att det helt enkelt blir för långt avstånd och därmed obekvämt och trafikfarligt med instrument mellan ratten - för att kolla instrumenten måste ögat färdas en längre väg och det gör att ögat är onödigt länge från vägen. C4 Picasso har inte det problemet.

#3
2015-07-07 19:15

Ja, det var ju kul att Raphael bekräftar att Renault Espace är trafikfarlig. Det trodde jag aldrig jag skulle få läsa;-)

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-renault-...

Där kan man se att Espace har en fullt normal instrumentering - lika nya Touran.

#4
2015-07-08 02:44

Mycket fin bil.
En C4..är lite som att jämföra Champagne med Chapel Hill.

#5
2015-07-08 09:53

Förmodligen den bästa bilen i klassen!
Förmodligen står det en sådan på min uppfart i oktober.

#6
2015-07-08 12:16

Raphael, sifferpresentation kan aldrig bli bättre än visare.
Jag har dragit argumenten (än en gång) här:
http://www.vibilagare.se/klassiska-bilar/klassikern-saab-900-turbo

#7
2015-07-08 12:40

Raphael C4 Picasso och C4 Grand picasso är två utmärkta MPV-bilar men när vi talar om trafikfaror skulle jag säga att ett icke användarvänligt och segt infotainmentsystem i kombination med en pekskärm är en trafikfarlig kombination.

#9
2015-07-08 20:33

Utgår man från de samband som normalt råder inom ergonomin och hur ögat rör sig och uppfattar saker och ting, så är Citroens placering sämre än den traditionella som Touran och de flesta andra bilarna är utrustade med. Reaktionstiden blir någon tiondels sekund längre med Citroens lösning än den traditionella, med allt vad det innebär för trafiksäkerheten. Särskilt anmärkningsvärt är det också att med Citroens lösning så tappar ögat en del av sitt vänstra spektrum, där riskerna i trafikmiljön också är som störst.

MVH AL

#10
2015-07-08 21:02

Ja men enligt vissa är C4 Picasso världens bästa bil - alla kategorier!

#11
2015-07-08 23:22

Varför skall alla "Tyskbilsdiskussioner" smutsas ned av skräpbilsälskare?
De kan väl hålla på och hylla sitt skräp med sina likasinnade.
Homoerotisk fransk dynga..
VW öl hade varit jättegott såklart!
Tyska renhetslagarna har Fransoserna inget hum om.

#12
2015-07-09 10:12

@Raphael, du har tyvärr fel i ditt påstående. Både Peugeot och Citroen är fel ute.

Ögat och hjärnan fungerar som så att saker som händer nära har högre prioritet än det som händer längre bort. Ju mer saker som händer i synfältet desto svårare är det att koncentrera sig på en sak.

Enligt en ny studie från University of Toronto så orsakar HUD's en försämring i reaktion på upp till 200% av just denna anledning. http://news.utoronto.ca/digital-messages-windshields-make-driving-less-safe

Det är samma sak med instrument för nära vindrutan. Ögat kommer naturligt att söka sig till dessa vid minsta förändring och det blir en intressekonflikt om uppmärksamheten. Det viktigaste när man kör bil är att ha koll på vägen och vad som händer längre fram, inte om man kör i 70 eller 75km/h.

En så ren och mörk instrumentbräda som möjligt med minimalt med reflektioner i vindrutan och utan störande instrument, är därför att föredra.

#13
2015-07-09 10:45

AL, det är säkert så att de största riskerna ligger till vänster i synfältet, där vi ju har mötande bilar varav somliga kan ligga för omkörning, men de flesta riskerna har vi väl till höger. Gångtrafikanter, cyklister, mopedister, dåliga vägkanter, plötsligt utspringande barn eller djur, parkerade bilar med mera. Kort och gott hinder som kan göra att vi kastar ut bilen i mötande körfält och blir just den där stora risken. Att titta något åt höger är väl heller inte helt fel med mötande, bländande billjus.
Sen undrar jag om det verkligen är konstaterat att det går snabbare att uppfatta informationen om man sänker blicken till ett oftast mörkare ställe närmare placerat så att ögonen måste fokusera om. Förutsättningen vid en sådan undersökning är förstås att informationen är lika utformad.
Gäller det sifferpresentation kan jag faktiskt tänka mig att den uppfattas snabbare om den är högt placerad till höger nära ratten men närmare vindrutan. Gäller det visare så är det lättare att använda det perifera seendet och bör då placeras mer rakt fram, vilket blir den gamla vanliga placeringen.

HUD har jag ingen erfarenhet av än, men det borde ju rimligen vara det bästa. Eller?
Informationen visas ju då högre upp och kan optiskt förläggas längre bort från föraren och man slipper den skymmande ratten, vilket ger mindre omställningsproblem. Men det förutsätter att den syns bra även i dagsljus, att det är en lugn bakgrund (en motorhuv är hyfsat lugn men inte mer) och är det sifferpresentation så har vi kvar problemet med att siffror alltid måste läsas av och tolkas. Visare tar större plats i höjdled och kan kanske bli för dominerande.
Att informationen inte kräver omfokusering kan vara en fördel, men endast om bakgrunden är tydligt avskild från världen runtomkring. Helst bör den vara svart för att inte störa. Alltså vit info mot svart bakgrund. Finns ingen lugn bakgrund så kan det bli väldigt otydligt. Informationen ligger ju i för ögat samma skärpeplan som allt annat som rör sig där utanför.
Jag vet att man använder HUD inom flyget, men det är lite speciella förutsättningar och handlar inte om att visa enkel basinformation som hastighet. Jag vet heller inte de allra senaste tongångarna på den punkten.
Kort och gott - ny teknik är alltid intressant, men man ska inte fall i farstun för den, utan försöka att så objektivt som möjligt utvärdera den.

Kuriosa:
Somliga av oss minns säkert termometertypen.
Opel hade en hyfsad, med ganska stora och tydliga siffror, dessutom bytte pelaren färg vid 50 och 100.
Volvo hade mindre och överdesignat fyrkantiga siffror.
Ingen var bra.

#14
2015-07-09 10:49

Ser att under tiden jag skrivit mitt förra inlägg så har Swemba lagt ut ett med en länk som sammanfaller med mina egna funderingar.

ENTJ1, alltid intressant med sakliga argument...

#16
2015-07-12 22:18

Roy J,precis min uppfattning,saklighet är att föredra framför gissningar och tyckande...

#17
2015-07-15 22:46

Som tidigare ägare av den nu utgående touranen så tror jag att detta blir en bra bil. Körde min i drygt fyra år och gillade den mycket. Vad som förhoppningsvis blir bättre med denna generationen är bullret från vägljudet. Annars så ser jag inte att så mycket behöver förfinas, bortsett från teknik- och säkerhetssystem som MQB har med. En 150 TDI med DSG skulle sitta fint igen!

#18
2015-09-22 20:21

@Entj1
Vad tycker du om tyska renhetslagar nu da efter dieselgate?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.