Bild
Nästa artikel
Med tredje sätesraden uppe rymmer bagageutrymmet 230 liter. Nästan nog för att inhysa en motorjournalist.

Direktrapport: Volkswagen Tiguan Allspace

Provkörning

Vi Bilägares reporter Maria Dahlin har åkt ner till Marseille för att utvärdera Volkswagens utdragna, sjusitsiga Tiguan, kallad Allspace.

Hej Maria, vad är det du provkör?
– Det är en Tiguan i grunden, men Volkswagen har ökat hjulbasen på med 10,9 centimeter. Längden på bilen har också plussats på med 21,5 centimeter och man har satt in två extra säten i en tredje, fällbar sätesrad.

Hur är den då?
– På vägen är det svårt att skilja Allspace från sin lillebror, vanliga Tiguan. Köregenskaperna är ganska lika. Men när det gäller tredje sätesraden så är den nog mer anpassad för barn än för vuxna. Jag som är 168 centimeter lång fick skjuta fram sätet framför med en decimeter för att få plats med knäna, som för övrigt nästan slår i hakan eftersom golvet är högre än normalt. Och så snuddade mitt huvud i taket också. Men mer om det i fullständiga provkörningsrapporten i tidningen.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den går att beställa nu och svensk premiär blir i vecka 48. Priserna börjar på 336.000 kronor, i Sverige är fyrhjulsdrift och sju säten standard.

Läs mer om provkörningen av Tiguan Allspace i Vi Bilägare nummer 16.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan Allspace?

Kommentarer

#1
2017-10-13 11:08

Bilen är uppenbarligen för kort för att vara sjusitsig. Varför ödsla tid på något som inte blir bra. Jag tror en MPV är ett mycket bättre alternativ.

#2
2017-10-13 11:29

Den har ju "Allplats" vad det nu innebär.

#3
2017-10-13 12:01

Har dom lagt ner Touareg?

#4
2017-10-13 12:04

Swemba, om nu bensin är så dåligt hade man hört talas om stora problem bortifrån USA där alla kör bensindrivna bilar. I stadsmiljö är diesel mycket sämre och farligare för oss människor.

#5
2017-10-13 12:15

Styggavargen: Du har fel fr.o.m. Euro6, kanske ännu tidigare. Framförallt de underdimensionerade turbosnurrorna skapar en hel del gift vid förbränningen. Jag hade läst på för dåligt, annars hade jag valt diesel i stället för bensin sist. Eller kanske inte, jag gillar inte gångkulturen på smådieslar. Men valet hade blivit svårare. I grunden tror jag det är 50/50 vilket som är värst.

#6
2017-10-13 12:52

Styggavargen: "uppenbarligen för kort"? Sjusitsiga MPV'er som Zafira, Touran, C4 Grand Picasso och Grand Scenic är samtliga kortare än vad Allspace är så logiken i ditt påståenden är i vart fall för mig inte uppenbar. Insteget till tredje raden i en MPV är i min erfarenhet definitivt smidigare men det beror inte på längden... och påverkar inte användbarheten nämnvärt eftersom tredje raden primärt används av personer som inte fattar att det är besvärligt att komma in när man blivit lite åldersstel, alltså barn. Har för övrigt kört runt med sju vuxna i aktningsvärd ålder i en xc90 och det gick faktiskt helt problemfritt. Fast det berodde säkert på att den är längre - det är på motorhuvens längd det hänger!?

#7
2017-10-13 12:59

BBT6 - håller med, oerhört svårt att veta vad som är giftigast och det beror sannolikt på hur/var/när man kör. Tillverkarna vet säkert men varför upplysa konsumenterna om det när det räcker att vara certifierad... Men det kanske inte ens är möjligt att med rimlig säkerhet uppskatta hur stora de faktiska utsläppen kommer att bli från en enskild bil. Storstad, korta sträckor vintertid - där tror jag inte på diesel. Men vet, nej.

#8
2017-10-13 20:10

Styggavargen: Vad menar du? USA har ju mängder av problem med sina städer och bensin? Har det undgått dig hur mycket smog det är i L.A t.ex?

#9
2017-10-13 23:14

Allspace ser klart bättre ut än vanliga Tiguan. Den något längre karossen ger bilen bättre proportioner, i mitt tycke.

#10
2017-10-13 23:45

"Vad tycker du om VW Tiguan Allspace? ". Det var frågan, får väl åka till Marseille och ta reda på det, Fast det blir väl billigare att åka till Wolfsburg, kortare och snabbare?

#11
2017-10-14 00:26

Det stämmer inte att diesel är farligare än bensin i städer. Bensinbilar, särskilt moderna bensinturbos och direktinsprutade bensinare, släpper ut betydligt högre halter av cancerogena partiklar än dieslar gör. Bensinarna saknar nämligen partikelfilter. Men EU har äntligen infört en skärpning av reglerna för partikelutsläpp som nu även omfattar bensinmotorer. Detta betyder att existerande och nya bilmodeller senast september 2018 måste klara denna regelskärpning. Och för att lyckas med det behöver de utrustas med partikelfilter. Debatten är snedvriden i medierna men tittar man på lagförslag om miljözoner så handlar de om begränsningar i stadskärnor även för bensinbilar. Medias "dieselförbud" inkluderar alltså även ett förbud för bensinbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.