Bild
Nästa artikel
Bland skördefält utanför München testas Passat Alltracks vägegenskaper.

Direktrapport: Volkswagen Passat Alltrack 2015

Provkörning

Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom har varit i Tyskland och testat Alltrack som bygger på åttonde generationen av Passat.

Hej Erik, vad är nytt med Alltrack?
– Ja den har tillexempel lite högre markfrigång än tidigare 174 mm mot tidigare 165. Men så är ju 4Motion och DSG-växellåda standard. Och med den nya generationen följer fler möjligheter till förarassistans och senaste skriket i infotainmentsystemet, till exemepel digitala instrument, Head upp Display, underhållning för baksätespassagerare, fotgängaridentifiering, assistans när man backar med släpvagn med mera med mera! 
 
Vad tycker du om bilen hittills?
– Man känner igen de typiska VW-dragen – bra känsla i styrningen, stabilt uppträdande på vägen. logisk och lättjobbad instrumentering, gediget intryck av nybilskvaliteten. Med de starka motorer som erbjuds och DSG-låda är Passat Alltrack både snabb och lättkörd. Dragvikten är imponerande 2 200 kg.
 
Något som är mindre bra?
– Svårt att hitta. Men med de här prestanda finns förstås ingen miljöklassad version av Alltrack. Då får man kolla på GTE. Men då blir det 100 000 till och 1600 i max släpvagnsvikt.
 
Vem kan tänkas köpa den här bilen?
– Tja, jag tycker att det uppenbart att man mer eller mindre har skräddarsytt Alltrack för tjänstebilssektorn. Den ligger under 7,5 basbelopp men en mycket bra grundutrustning som standard. Den blir tuff för konkurrenterna.
 
Vad har den för konkurrenter?
– Ja det är ju främst Volvo, nya V60 Cross Country men kanske också V60 och V70.
 

Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Den lanseras i slutet av oktober, vecka 43, men försäljningen har faktiskt redan börjat. Utgångspriset är 333 700 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 14/2015 som utkommer den 13 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Kommentarer

#1
2015-09-11 10:55

Hurra hoppas denna håller högre kvalite än föregående modell.

#2
2015-09-11 11:23

Spelar ingen roll - den kommer sälja fantastiskt ändå - VAG har avtal med alla stora upphandlare av tjänstebilar så volymerna är närapå garanterade. Privatmarknaden är mindre intressant.
En Alltrack i laddhybridutförande vore kanske heurekagrejen i Sverige, men det kanske dyker upp en version med den paketeringen vad det lider.

#3
2015-09-11 11:36

Schyssta avgasrör, kan det vara en W12:a i den?

#4
2015-09-11 13:10

Nope, gillar den inte... varför funkar inte den vanliga versionen av Passat längre??? Sedan har man ställt den ute på åkern för att man skall försvara "skogsmulle" attributen på den. Miljön i sista hand, så verkar trenden vara just nu. Vem inriktar sig dessa "skogsmulle" versioner av bilar till? Bonden som äger majsåkern kommer knappast ha nytta av denna Passat, och kontorsråttorna i stan...behöver de extra markfrigång för att ta sig till sitt kontor? Därför ställer jag mig frågan i denna onödiga trend, vem behöver dessa bilar som har 3-4 cm extra markfrigång? Av miljöskäl borde alla tillverkare sluta upp med dessa versioner. Hoppas folk tänker till och slutar köpa dem så tvingas biltillverkare sluta producera dem.

#5
2015-09-11 15:17

Alla som är till åren gångna och har lite ont i benen/kroppen värdesätter dessa höga bilar en hel del. Jag har själv en Honda CR-V och en liten Seat. Det är ganska stor skillnad att "klä av sig" Seaten och åla sig upp ur sätet mot att sätta ut benen och ställa sig upp när man suttit i Hondan.
Miljömässigt! Att köpa en bil av miljöskäl idag när världen ser ut som den gör är väl bara av ideologiska skäl eller för att döva nån form av samvete. Det känns lite som att rädda en myra från att bli trampad på skogsstigen samtidigt som en skogsskördare gör mos av varenda myrstack han ser i skogen bredvid. Dvs. det gör nog inte nån avgörande skillnad så länge det ser ut som det gör i Asiatiska storstäder där smoggen ligger lika tät som dimman i Lutzern.

#6
2015-09-11 15:43

Hög bil? 17,4 cm är en låg bil eller?

#7
2015-09-11 15:48

FXX.

Tummen upp!

#8
2015-09-11 15:54

FXX, verkligheten ser ut som du beskriver. Men om vi skall kunna göra något åt det måste fler ta ansvar. Det räcker inte att några få försöker få ner utsläppen. Trenden är dålig och farlig. Men vem vet, snart kanske bilen inte går att köra och du får köpa en båt för att komma till jobbet? Jag har förhoppningar att vi löser detta, men då måste fler komma till insikt och förstå att man kan göra skillnad. Och alla tillsammans kan göra stor skillnad.

Och med samma resonemang som du kör med så skulle alla i Sverige sluta bry sig, vi gör ändå ingen skillnad globalt sätt när en stad i Kina släpper ut mer än alla Svenskars fordon tillsammans. Alla måste med på tåget mot en bättre miljö!

#9
2015-09-11 16:43

Håller med men en allt för låg bil går det ju inte att köra med på alla gator med dom j*vla gupparna!?!? Bort med gupparna så håller jag kanske med men ifall bilarna blir allt för stramt satta (typ Volvo DRIVe) så är nog bilåkandet inte nån njutning mera. Den bästa lösningen vore obligatorisk ställbart chassi.

#10
2015-09-11 17:57

Det här är faktiskt inget högbygge, men däremot är den säkert betydligt trevligare att kliva i och ur än normallåga bilar. Det är först om man ligger och bränner landsväg som den här kan tänkas dra några droppar mer än standardversionen.

#11
2015-09-11 18:38

Säkert en alldeles utmärkt bil, fast jag har haft/har en annan syn på SUV än vad Styggavargen ständigt ger uttryck för så... är jag beredd att hålla med. Vi måste ta ansvar när vi köper bil eller tar ut ny tjänstebil på jobbet. En enkel grej man lätt kan göra är en downsizing. Varför inte köpa /ta ut en Golf Alltrack istället.
Spara bränslekostnad( + spyr ut mindre grejer) lägre förmånsskatt m.m.
Regeringen borde också fixa reglerna til förmånsbilar att downsizing lönar sig. Nu vinner jag nästan inget på att gå ned en bilstorlek utan det är nästan lika "billigt" att köra stor tung bil.

#12
2015-09-11 18:39

(Redigerat, nedsättande om person)

#13
2015-09-11 19:13

Bilar med den senaste versionen av Haldex är inget intressant. Även Skoda Yeti från 2014 tror jag eller iallafall 2015 har den nya versionen. Fyrhjulsdriften drivs nämligen av el. Undrar om generatorn och batteriet räcker om det är svår vinterväglag och man har en tung husvagn efter, till att driva Fyrhjulsdriften? En annan fundering? Riskerar elmotorn då att bli överhettad?

#14
2015-09-11 19:25

SUV, alltrack, Cross country med mera är nog inte de stora busarna, direkt. Snarare tror jag att de som sörplar mest soppa på våra vägar är alla tjänstebilsförare, som tar ut en överdimensionerad V70 eller liknande kombi, bara så att de kan åka på sommarsemester med familjen en gång om året, i en stor bil. Det gör att alla tjänstebilsförare åker omkring hela året i denna jättebil, där det säkert hade räckt med en betydligt mindre bil. Samt, förstås, att då de inte betalar soppan själva så är de nog inte så nogräknade med hur hårt de trycker på gaspedalen och liknande. Där finner du nog de stora "bensinförbrukarna".

Inte för att det spelar någon större roll i ett globalt perspektiv, vad och hur vi kör i Sverige. Men om de svenska miljömupparna vill hata något så är det bättre att hata tjänstebilar än SUV:ar.

.

.

#15
2015-09-11 19:30

Jag vet inte vilka bilar alla refererar till när de säger att de inte kan köra på en vanlig skogsväg (läs grusväg), eller över vägbulor eller på våra dåligt underhållna vägar i Sverige. Jag känner inte igen mig i dessa beskrivningar. Själv har jag en standard Octavia med 16 tums hjul och har aldrig haft problem under de 3000 mil jag kört med den. Visst, den kanske är lite lägre än andra bilar i insteget men inte så att det precis stör. Har kört ut i skogen, till och med utanför skogsvägen för parkera vid svampplockning och inte ens då hade jag problem. Att en "Alltrack" med 4-6 cm högre markfrigång skulle råda bot på en stor sten som är 25 cm hög tror jag inte på, man får helt enkelt köra bredvid stenen. Så när har man då användning av en "Alltrack"?, jag ser väldigt få "use case" för denna variant av bil, en helt vanlig Passat fungerar precis lika bra. Så varför köper man då en "Alltrack"?

"Alltrack" bil skulle jag vilja ha till tex en Land Rover med väldigt stora hjul, fyrhjulsdrift samt diffspärr och lågväxel. Men en sådan bil är mer ett nyttofordon som väldigt få är i behov av. Dessa "skogsmulle" varianter på vanliga personbilar är bara fjanterier och sorgligt nog källa till större miljöbelastning utan mervärde i form av användbarhet.

#16
2015-09-11 19:36

Antifeministen, väldigt många tjänstebilar är tex en XC60 med AWD, en bil på 2 ton som drar 0,7 liter/mil diesel. En vanlig V70 ligger på nästan 0.2 liter/mil mindre i förbrukning. Likväl så tar man ut den där XC60 istället.

Jag gör ingen skillnad på tjänstebilsförarna och privatpersoner som äger dessa SUV's. Jag har en vän i övre Norrland som kör vanlig Passat i jobbet, och Vattenfall gav han en vanlig version av Passat istället för denna "Alltrack" för att visa miljöhänsyn. Kan han klara sig på alla grusvägar uppe i Norrland på sina jobbuppdrag ute i skogen utan fyrhjulsdrift så borde för 17 gubbar alla andra privatpersoner och tjänstebilsförare som jobbar på kontor också klara sig eller?

#17
2015-09-11 19:52

Styggarvargen

Kanske bättre om man väljer en medelstor SUV för sina dagliga tjänstebilsturer i stadstrafik än en V60 på 1736 kilo?

Du kanske inte gör någon skillnad på tjänstebilsförare och andra, men jag gör det. Är man inte personligen ansvarig för förbrukningskostnaden, som tjänstebilsförare inte är, så trampar man nog gasen i botten mycket mer. Och därmed är deras förbrukning mycket högre än andras. Alldeles oavsett vilket fordon de sitter i.

.

.

#18
2015-09-11 20:16

Alla "klarar sig" med en Dacia Sandero! Punkt! Så, kan vi lägga ner den här löjliga diskussionen om vem som behöver vad och hur vissa tycker att det enbart får vara rationella behov som styr bilvalet?

#19
2015-09-11 20:22

Många "tjänstebilar" är personalbilar med x antal garanterade mil i tjänsten. Dessa betalar bränslet själv om de "trycker till gasen".

#20
2015-09-11 20:36

Swemba.

Tummen upp för inlägg 18!

#21
2015-09-11 21:11

Swemba, exakt rätt åsikt. Knepigt att det var något man kom på för sextio år sedan i DDR!
Alla klarar sig med en Trabant, givetvis måste man först bedömas om det verkligen är så.
Och bedömningen sker av de som vet bättre, det finns det ju alltid de som gör.

#22
2015-09-11 21:43

En stor del av de som har nån form av tjänstebil får nog betala soppan själv - så har det i alla fall varit på de företag jag jobbat på. Precis som McTar skrev alltså. Sen får man givetvis milersättning från företaget för de mil man kör i tjänsten men den ersättningar brukar inte vara alltför fläskigt tilltagen. Sen kan jag ändå hålla med om att det verkar som att många tjänstebilsförare har rätt tung högerfot och alltså förbrukar onödigt mycket bränsle. Men givetvis gäller det inte alla med tjänstebil...

#23
2015-09-11 21:53

[Inlägg raderat. Saknade koppling till artikeln]

#25
2015-09-12 12:55

@ Optimus (#11) De skatteregler som gäller förmåns- och tjänstebilar tar helt enkelt hänsyn till den icke obetydliga inhemska bilindustrin - Volvo. Ett regelverk som helt fokuserar på miljön fungerar inte så länge hänsyn tas till 10 000-tals arbetstillfällen - det är därför vi har kullerbyttor som blandar in tjänstevikten etc. Det där är inte konstigt alls - money talks även här även om vissa politiker ibland är ute och svamlar om motsatsen. För 500 extra i månaden åker man alltså Passat i stället för Polo - och de idealister som väljer den mindre bilen av miljöhänsyn är i det läget ruskigt lätträknade.

#26
2015-09-12 13:38

[Inlägg raderat. Saknade koppling till artikeln]

#27
2015-09-12 17:00

Mayors. Visst så är det, det tas stor hänsyn till Volvo (och tidigare SAAB med bl.a sänkt förmån för etanol).
Blir ett ganska stort problem i längden, alla dessa stora tidigare förmånsbilar skall ut på begagnad marknaden. De finns kvar ganska länge i trafik. Tar alltså lång tid att transformera bilflottan till en mindre och därmed mindre utsläpp. Jag stöttar i alla fall den politiker som vågar kliva fram och ändra på dessa regler, fast jag har varit förmånsåkare i många år och tagit ut för stora bilar i förhållande till vad jag egentligen behövt.

#28
2015-09-12 17:16

[Inlägg raderat. Saknade koppling till artikeln]

#29
2015-09-12 17:23

Nu tycker jag att Kapten och Shogun ska återgå till tråden.
Så hårda tongångar har det inte varit här.
Det gäller vad vi tycker om Passat Alltrac!

#30
2015-09-12 17:27

[Inlägg raderat. Saknade koppling till artikeln]

#31
2015-09-12 17:46

Den här bilen finns definitivt med i funderingarna inför år 2016.
Då med 220 hk bensinaren

#32
2015-09-12 18:44

Det har varit en del datorstrul men annars verkar det vara en helt ok bil. Vi får väl se hur motorerna håller i långa loppet. Gör dom det kan jag faktiskt tänka mig en.

#33
2015-09-12 23:10

Jag gillar inga "alltrack" versioner, de kan inte göra mer än de vanliga versionerna och de har högre utsläpp. Jag vill ha ren luft att andas och ett pålitligt klimat. Alla borde se till miljön i första hand när de väljer nästa bil. Att tänka på är att bilar oftast rullar runt 15-20 år, så de som tillverkas idag måste vi dras med lång tid framöver. Utmanar och uppmanar därför privatpersoner och företag att tänka över sina behov och inte överdriva dessa utan se till miljön i första hand. Väldigt få har ett egentligt behov av fyrhjulsdrift och "alltrack" attributen.

Förr var det i princip bara polisen som körde XC70.... Men vad hände? Zlatan effekten kom och alla började köpa XC70 istället.

#34
2015-09-12 23:19

[Inlägg raderat. Saknade koppling till artikeln]

#35
2015-09-13 04:47

VW's motorer (förutom kedje-TSI) har det väl sällan varit några problem med va? Eller har jag missat nåt? Skulle vara mer orolig över lacken :P

#36
2015-09-13 12:34

Denna bilen kommer garanterat finnas med på önskelistan nästa gång det är dags för bilbyte! Man ska aldrig underskatta vikten av en lite högre bil. Våran CR-V har aldrig haft några som hellst problem att ta sig fram i vinterväglag tack vare fyrhjulsdriften och dennlite högre markfrigången. Däremot kan jag dra hur många exempel som hellst där mina "vanliga" bilar råkat ut för tråkigheter som hade undvikits med högre markfrigång. Jag vet inte hur många spoilers och andra plastdetaljer under bilen där fram som fått ge vika för slaskiga plogvallar som frusit. Har man aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil med lite högre markfrigång så vet man inte vad man talar om. Resonemanget att många innerstadsmänniskor har dessa bilar för sin image skull köper jag inte. Ofta så handlar det enbart om missunnsamhet och avundsjuka hos den som kommer med såna dumma påståenden!

#37
2015-09-13 14:13

Havsfidran, utan att ha kollat upp saken så är jag ändå säker på att Haldex endast styr fördelningen av fyrhjulsdriften med en elmotor, inte att en elmotor driver ena hjulparet. (Då vore bilen för övrigt en hybrid.)

Jag håller med Styggavargen om att det är ytterst sällan man verkligen behöver högre markfrigång av framkomlighetsskäl. Inte ens när jag skumpat fram på oländiga skogsvägar eller forcerat snödrivor kan jag på allvar hävda att en högre markfrigång varit nödvändig. Däremot i sällsynta fall fyrhjulsdrift.
Motsatsen, just ingen frigång alls, som supersportbilarna, vore dock förödande.
Däremot finns det ett antal andra fördelar med en lite högre bil, vilket jag tycker att Styggavargen borde acceptera.

[Hård redigering av moderator. Svar på raderad kommentar borttagen.]

Styggavargen, har jag inte läst de där argumenten någonstans tidigare? ;-)

FXX, en vis man sa en gång att med fyrhjulsdrift och högre markfrigång får du ännu längre att gå från där du körde fast.

#40
2015-09-13 15:54

Givetvis finns det situationer där både fyrhjulsdrift och hög markfrigång är befogat, von-Klotenhjelm, men då får man nog ha väldigt oländig, för att inte säga eländig, terräng omkring sig.
Skogsvägarna har varit mest uppe i Norrland men även i Grödingetrakten närmare Stockholm.
De gånger snö och halka satt stopp för mitt bilkörande så har det handlat om taskiga däck - alltså för många år sen. Givetvis har jag inte gett mig ut i djupsnö. Vad har jag där att göra? Vägarna duger åt mig.

[Hård redigering av moderator. Svar på raderad kommentar borttagen.]

OK. Tänkte jag skulle ge vederbörande en chans att dels hyfsa till sitt ordval och dels återgå till ämnet, men du satte ner foten ordentligt.
Bra att du raderade även följdkommentarer och att du angav orsak.
Då vet vi nivån.

#41
2015-09-13 16:49

Det är ju lättare att gå i och ur en högre bil.
Visserligen är dörröppningen inte bättre/högre på den här än en vanlig Passat men många bäckar små... :-)

#42
2015-09-14 12:09

Peter E, egentligen är alltså en bil typ C4 Picasso det bästa valet.

Trots det jag sagt så är denna Passat attraktiv.
Men jag gissar att en Volvo XC70 nu ger mer för pengarna.

#43
2015-09-14 18:33

Roy J: Ja, eller VW Touran, Ford C-Max, mm mm.
De är ju lättast att kliva i och ur.
Fast gillar man inte utseendet så finns det alltid andra att välja på...eller vise versa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.