Bild
Nästa artikel
Vi provkör nya Skoda Superb i italienska Toscana.

Direktrapport: Skoda Superb 2015

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström är just nu i Toscana där han kör nya Superb, en bil som han tror kommer att tävla med de bästa i klassen.

Det är Skodas stora mellanklassbil som bygger på samma plattform, MQB, som bland andra Passat och Golf.
 
Hej Tommy, vad är första intrycken av bilen?
– Det är en rymlig och bekväm bil som kommer med alla säkerhetssystem och autobroms blir standard.
 
Vad blir priset och när kommer den till Sverige?
– Från 270 000 kr och den officiella introduktionen blir i höst i vecka 40.
 
Kommer nya Superb att gå hem hos svenskarna tror du?
– Jag tror Superb har alla chanser att slå i Sverige. Det enda som talar emot är att folk kan tänkas uppfatta varumärket Skoda som inte tillräckligt statusfyllt. När det kommer till egenskaper tävlar den med de bästa i klassen.

Vi Bilägares Facebooksida finns en film från provkörningen!

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Superb?

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 9/2015 som utkommer i butik den 9 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Kommentarer

#1
2015-05-21 08:54

Premium när den är som bäst.

#2
2015-05-21 09:39

Den är fin, man bör vänta ett ett år efter att den nått sverige för att köpa in den till ett lite billigare pris.

#3
2015-05-21 10:57

Tror kombinationen av praktiska lösningar och lite stram design tilltalar svenskarna.
Känns som Skodas ingenjörer faktiskt är strået vassare när det kommer till att klura ut smarta lösningar om man jämför mot släktingarna Seat och VW.

#4
2015-05-21 11:00

Snygg är den, hoppas bara att slutpriset blir vettigt och inte allt för nära VW Passat för då tror jag många kommer välja den istället.

#6
2015-05-21 12:16

Hackenbusch.

Europeisk premium........

#7
2015-05-21 12:42

Är den bekväm och framförallt tyst (vägbuller) så lär den vara en hit.

#8
2015-05-21 13:20

Benutrymme har den i överflöd i baksätet. Kommer nog att bli en hit på den svenska markanden bara om inte slutpriset blir allt för nära VW Passat

#9
2015-05-21 13:26

Kina gillar bilar med mycket benutrymme, de har varianter där med beteckningen "L" (Long). Var där för en månad sedan och det verkar vara mest stora MPV:er och SUV's som gäller. Där är det status med stora bilar, helst en SUV. Ingen fordonsskatt har de heller, utan där är mesta kostnaden att få tag på en registreringsskylt.

#10
2015-05-21 13:38

Den tiden när man gjorde sig lustig över Skoda är helt klart över sedan länge! Jag har i min ägo haft en Fabia RS med 130-hästars dieseln. Det är den i särklass felfriaste bil jag ägt genom alla år.

#11
2015-05-21 14:13

Inte för att jag någonsin kommer att ha råd med den. Men ett grundpris på knappt 271.000 kronor måste ju vara väldigt prisvärt.

#12
2015-05-21 14:42

Den är ju onödigt för stor för två, men nog skulle man vilja ha en!

#13
2015-05-21 15:45

Förra Superb var ju bättre att köra än förra Passat så varför skulle det ändra? :)
Styrningen och fjädringen fungerade bättre i Suberben om ni vill veta. Vem behöver ett sådant där utrymme för benen, tror inte det är många i verkligheten? Tom i taxibilar räcker det med mycket mindre, större är inte alltjämt bättre men det är upp till var och en!

VW börjar få bråttom att lansera ett nytt billigt bilmärke för Skoda = VW 1:1 nuförtiden (tyvärr även den kassa verkliga kvaliteten).

#14
2015-05-21 23:31

Jag har haft 2 Superb, 2008 och 2010, och varit helnöjd. Den nya Superben blir säkert nästa bil.

#15
2015-05-22 07:21

Undrar hur Gäsp kan ha fått 145 st Bromsa.

#16
2015-05-22 08:51

Vem köper stor klumpig sedan för 300k?

#17
2015-05-22 09:19

Förmodligen ett vettigare köp än motsvarande Vw men när en Skoda börjar på 271 000kr som visserligen är billigare än Passat så är det nog ändå dax att börja ändra strategi för Vag.
Nya Avensis börjar tex. på 214 900kr i sedanmodell eller 224 900kr i kombi, så är en Skoda eller Passat över 50 000kr bättre?

#18
2015-05-22 08:59

@Japsen
Svenskar är ingen sedanälskande folk, men det finns ju en värld utanför Sverige.
Och denna skodan är inte en sedan i vanlig bemärkelse, det är lite Saab 9000 och halvkombilucka på Superb.

Är inte helt 100 på Avensis mått men det känns spontant som Skodan är en halv eller hel klass större än just Avensis.

#19
2015-05-22 09:25

@Hanzzon, Skoda Superb är framförallt rejält mycket större än en Avensis.
Avensis är väl snarare att jämföra med Octavia storleksmässigt som börjar på 195,000kr

#20
2015-05-22 10:21

Hanzzon det är väl upp till var och en och avgöra om en VW Passat eller en Skoda Superb är mer värd och satsa på än en Toyota Avensis. Personligen så tycker jag att VW Passat och Skoda Superb är betydligt bättre motorvägs- och landsvägsbilar än Toyota Avensis. Är inte helt säker men Skoda Superb är väl framtagen för att fungera som Statslimousin.

#21
2015-05-22 11:16

Det är självklart upp till var och en att bedömma om man tycker Folkvagn säljer bilar för folket längre, jag tycker att man glider ifrån det allt mer när även Skadorna blir dyrare.
Gamla Avensis kombi får man ny för 199 000kr med div extrautrustning nu när det kommer en ny Avensis men hur vissa redan vet hur nya Avensis är att köra på motorväg eller annat känns lite märkligt när modellen inte haft premiär i Sverige ännu.

#22
2015-05-22 11:48

Men hur stor är denna nya Avensis kombi? Är den inte samma storlek som Skoda Octavia (klassen under Superb)?
Och det är väl ingen som pratat om hur "nya" Avensis, som inte är släppt än, är att köra i denna tråd?

#23
2015-05-22 12:46

Då det är Avensis som nu lanseras som börjar över 50 000kr lägre än Passat och Superb gör att det inte längre känns som bilar för folket lika mycket längre, när även "budgetmärket" Skoda ökar i pris så glider Vag ifrån detta allt mer tycker jag utan att kvaliteten ökar vilket kan vara dumt om man inte har något nytt billigare märke på gång.
Men det är ju min personliga uppfattning och det är ju fritt att tycka vad man vill.
Det här är annars säkert en väl så bra bil att åka i som Passat trots ett lite lägre pris.

#24
2015-05-22 12:43

Hanzzon nu tänkte jag på förra generationen Avensis

#25
2015-05-22 15:11

@Hanzzon, du fortsätter att mala på trots att du nu har fått tre repliker på att Superb är en större bil och att Avensis snarare bör jämföras med Octavia som börjar på 195,000 kr - alltså billigare än Avensis.

#26
2015-05-22 15:20

Svårt att jämföra Superb mot Avensis då Skodan är större, men även Octavia mot Avensis då den är något mindre (Och då pratar jag om dagens modeller, inte den nya som testas här).
Känns mer rätt att jämföra Toyota Camry mot Superb, men den finns ju inte som kombi, är strikt sedan och säljs inte i Sverige.

#28
2015-05-22 20:06

Kommer att bli en storsäljare hos taxi o barnfamiljer.
Avensis...den kan knappt jämföras mot Octavia.
Japsen säljer ingen konkurrent till Superben i sverige.
Funderar nu själv på Superb,föregångarna har ju varit designanskrämliga...

#29
2015-05-22 20:08

Jo en Superb skulle smaka! Skit i att vi bara är två i familjen!

#30
2015-05-23 10:09

Det var då ett tjat om storlek och rymlighet här.
Den är ju snarast för stor eftersom längden får den att se helt knäpp ut och mer utrymme än man behöver behöver man ju inte.
Vad som är grejen med denna är ju istället alla små finesser och ovanliga funktioner som det är packat med överallt.
Här känner man igen gamla tider från Opel Omega och Vectra (och Senator) som en gång var de enda som hade sådana "kluriga" finesser.
Dessa detaljer borde vara köpargument, att man aldrig tycks bry sig om sådana saker är rent sorgligt, likadant på den tiden de fanns i Opel, ingen begrep finessen.
Människor är så trista och fantasilösa.

#31
2015-05-23 12:57

Kul kommentar ifrån N-iklas. Finns det någon bil på marknaden som är sämre paketerad än Opel Insigia kombi. Enorm på utsidan och trång invändigt.

#32
2015-05-23 13:03

Det är ju en Opel och då är det en finess! Som man troligen är först med!=)

#33
2015-05-23 13:24

Det verkar som att några missat att N-iklas skrev om äldre Oplar och inte nuvarande.
Kan ju nämna att Omega var först med elvärme i baksätet.

Opel bygger generellt körmässigt trevliga bilar, oftast med bra utrymmen och sen sekelskiftet med bra rostskydd. (De äldre glömmer vi helst.)

#34
2015-05-23 13:49

Jovisst men hatet mot mig och Opel är så stort hos vissa att hjärnan aldrig är inkopplad när tungan glappar.
Det är en självklarhet man får ha överseende med.

Det har hänt en del sedan 1982 då dessa finesser, som man tydligen är lika blinda för när de sitter i Skoda, började införas, men trots det skulle en lista på dem bli ganska lång, runt 20-25 saker.
Denna Superb har bland annat variabel kylning av både facket under armstödet som handskfacket, kylt handskfack hittar man först i Senator, t.ex., sedan tog Mercedes efter i armstödet och därefter kom alla övriga.

Att utrymmen är det enda människor sätter något värde på är en ren folksjukdom.

#35
2015-05-23 14:21

Om N-iklas kommentarer hade mer verklighetsförankring så skulle de säkert accepteras i större utsträckning. Som det är nu är det idel vanföreställningar och fabler.

#36
2015-05-23 14:46

Jag har inte emot Opel generellt, det är bara dess fanatiker som är lite svårtuggade!

#37
2015-05-23 15:59

Utrymmesbehov gör Superben till en favorit,varför ens diskutera Opel?
Insignia vs Superb?
Stora bilar med små innermått/bagage har jag svårt att förstå nyttan med,dessutom har Insignian en konstig ljudbild som får mina öron att säga ifrån efter bara ett par mil.
Opel ÄR oftast tråkiga,och i de flestas ögon en gubbil.(GT är ett undantag,i nutiden då..)

#38
2015-05-23 16:23

Jag har inte heller något emot Opel men jag köper hellre en Superb.

#39
2015-05-23 20:35

Nu vill ju tydligen N-iklas gärna framhålla Opel från 80-talet och det är ju en del av Opels årgångar vi helst vill glömma.
När det gäller Insignia så är det ju en trevlig och bekväm bil men med väldigt små innerutrymmen för sin klass.
Den kan ju jämföras med Astra när det gäller utrymmen, men absolut inte med Superb som är raka motsatsen.

#40
2015-05-24 12:30

Insignian går helt bort för min del. Den är faktiskt osmart byggd.
Annars är en måttligt begagnad Opel ett bra köp. De småfel som de kan ha som helt nya är åtgärdade och rostskyddet är ju faktiskt bra - och priset lågt jämfört med konkurrenterna.

#41
2015-05-24 12:32

Jag kan inte påstå att jag behöver en bil av Superbs storlek när jag kryssar fram i förorterna, men vid långkörning är de säkert inte helt fel. För mig är det viktigt med en bil som kommunicerar åtminstone via ratten och att den går tyst.

#42
2015-05-24 13:05

"hade mer verklighetsförankring så skulle de säkert accepteras i större utsträckning. Som det är nu är det idel vanföreställningar och fabler."

Problemet är att det är precis tvärt om.
Ni har vanföreställningarna och fablerna (till följd av okunskap och ointresse) och kan inte acceptera något annat än det som bekräftar den upplevelse, bild och åsikt ni redan har.

Om man säger det ni tycker och tänker och anser så är det självklart att ni skulle acceptera det.
"Säg det vi vill höra så skall vi hålla med och tycka det är bra - annars inte!"

Inser ni inte problemet i detta?

Att det enda ni kan acceptera är det som bekräftar er och att ni är bäst och vet och kan allt.

Allt som på något sätt antyder en ifrågasättning av denna er bergfasta övertygelse avvisar ni som olika grader av sinnessjukdom och makalös dårskap.

Ni kanske känner till att fabler och vanföreställningar normalt innehar betydelsen av något som inte inte existerar i verkligheten?

Om däremot företeelsen i fråga existerar i verkligheten brukar normalt funtade människor böja sig för detta faktum, hur omskakade och underligt det än kan förefalla vid den första chockerande konfrontationen.

När man kallar verkligheten för vanföreställning och fabel - då är det ett problem.

Det undgår inte att märkas att ni hela tiden vägrar beröra något annat än det som bekräftar er övertygelse.

Medan ni är paniskt rädda för att komma in på andra områden där ni inte känner er hemma... och där ni anar att den bekräftelse ni vill ha - inte finns - utan kanske där hotar något som skulle kunna ifrågasätta er beskrivning av verkligheten?

Av denna orsak helt enkelt låtsas ni som om dessa andra områden och företeelser bara inte finns.
Självklart blir det bekymmer om man konsekvent väljer att agera på ett sådant sätt.

Det är sant att större delen av mänskligheten är rädd för verkligheten, för att den är något man inte vill att den skall vara och därför har fantiserat ihop en verklighetsflykt att leva i.

Men att gömma sig för det obehagliga är ingen lösning.

#43
2015-05-24 13:02

Pratar vi fortfarande Superb här eller?

#44
2015-05-24 13:11

Förhoppningsvis - jag är i varje fall klar här.
Inga fler avsteg från ordningen.

#45
2015-05-24 15:25

@N-iklas
Varför detta raljerande? En av de första inläggen som var i denna tråd var följande.

"Tror kombinationen av praktiska lösningar och lite stram design tilltalar svenskarna.
Känns som Skodas ingenjörer faktiskt är strået vassare när det kommer till att klura ut smarta lösningar om man jämför mot släktingarna Seat och VW."

Praktiska lösningar och finesser är enligt mig ungefär samma sak, d.v.s att Skodafolket klurat ett varv till och tänkt på de små detaljerna. Och då menar jag allt ifrån att dom klurat ut att det är trevligt att få plats med en 1,5 liters flaska vatten i sidofacken, USB port på rätt ställe och avrinning i paraplyfacken som är inbyggda i bilen.

#46
2015-05-24 16:21

N-iklas, ta det lugnt. Det var faktiskt bara i en kommentar du beskylldes för att sakna verklighetsförankring och ha vanföreställningar.
Å andra sidan är det en totalt onödig kommentar, Swemba!

Jag vet att N-iklas i tidigare spalter gärna framhållit Opel, men det är i betydligt mindre omfattning än somligas åsikter om tyska (främst Mercedes), japanska (främst Lexus och Toyota) och inte minst italienska och franska bilar (främst Fiat och Peugeot).
Sen får jag väl medge att jag inte tänkt speciellt på Opel som något innovativt fabrikat. Där brukar nog Saab allra först dyka upp i skallen.
På senare tid så brukar Skoda framstå som den kluriga, åtminstone i VAG-koncernen.

#48
2015-05-24 19:00

@N-iklas, ok här kommer ett citat från dig:

"Att utrymmen är det enda människor sätter något värde på är en ren folksjukdom."

Det här är något du själv hittat på. Den stämmer inte med verkligheten. Människor värdesätter en mängd olika saker när de väljer bil. Anledningen till att vi diskuterade storleken på Superb var för att signaturen Hanzzon tycker att Skoda blivit dyra eftersom en Toyota Avensis var så pass mycket billigare än Superb. Men eftersom Avensis är en mindre bil och snarare ska jämföras med Octavia (som är billigare än Toyotan) var det ett relevant påpekande. Biltyp och storlek brukar vara en bra grund när man ska jämföra bilar.

Det var ett exempel! Det finns otaliga fler och allt brukar sedan mynna ut i någon slags paranoid vanföreställning om att det pågår en komplott mot Opel, orkestrerad av massmedia.

#49
2015-05-25 13:33

Verkar som att det kommer en glad nyhet till nya Superb i Sverige, den kommer äntligen i Laurin och Klement- utrustningsnivå... Den kommer jag absolut välja.

#50
2015-05-27 15:03

Nya Superb är säkert en jättebra bil, tyvärr kommer den inte att säljas i större upplagor för det är SUV som gäller nu och frasen om "Svenskarna är ett kombi älskande folk" kan ni snart lägga på hyllan. Tiderna förändras. Opel Insignia är inte rymlig trots att det är en kombi, bakluckan är som ett "bogvisir" och tar upp nästan halva bagageutrymmet. (Min mor har en Opel insignia). Är SUV en kombi? Jag menar... nya Q7:an ser ju ut som en förvuxen kombi tack vare sin längd.

#51
2015-06-21 14:17

Såg en prislapp på en Superb 2016 4x4 och DSG Laurin och Klement tillsammans med 190hk-tdi. Prislappen var ytterst human. 334kkr. Mycket bil för de pengarna. Blir nog att byta in Ceéd:n mot en sådan fast stationsvagn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.