Bild
Nästa artikel
Vi Bilägares Calle Carlquist vid sedanmodellen av Renault Talisman.

Direktrapport: Renault Talisman (2015)

Provkörning

Förstahandsintrycket är maffigt med gott om utrymme. Läs mer i direktrapporten från provkörningen av Renault Talisman.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig just nu i trakterna av Florens för att på toskanska vägar provköra Renaults nya hopp i det så kallade D-segmentet: Renault Talisman. Det är en bil som ersätter den måttligt framgångsrika Laguna och som ska konkurrera med bland andra Ford Mondeo och Volkswagen Passat.

Hej Calle! Vilka är dina första intryck?
– Talisman är en ganska stor sedanmodell som ger ett riktigt maffigt förstaintryck. Bilens plattform är delvis bekant från Renault Espace. Karossen är ca 485 centimeter lång och har ett axelavstånd på 281 cm. Utrymmena är riktigt bra, Stolarna fram är verkligen omslutande och behagliga och i baksätet är det riktigt skönt att sträcka ut.

Vad har du kört för versioner?
– Jag har ännu så länge bara provat en 200-hästars bensinare med direktinsprutning, programmets vassaste motor åtminstone tills vidare. Den passar fint med bilens karaktär av långfärdsexpress. Sedan finns en dubbelturbodiesel på 160 hk att köra också, en motor som bara ska dra 0,44 liter milen. Hoppas att det stämmer! En udda finess från 1980-talets slut gör också comeback i Talisman – fyrhjulsstyrning!  Jag berättar mer om den i tidningen.

När kommer bilen till Sverige och vad ska den kosta?
– Lanseringen sker i april-maj nästa år och priserna är inte fastställda ännu. Givetvis kommer också en kombiversion men den finns inte att köra här nere, bara att titta på. Den ser både elegant och lite ”hungrig” ut, kan nog skapa uppmärksamhet även i Sverige vad det lider.

Läs hela provkörningen av Renault Talisman i Vi Bilägare 18/2015 som utkommer i butik den 15 december. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?

Kommentarer

#1
2015-11-23 18:39

Kul läsa så olika från "oberoende motorjournalister"!
Auto motor och sport beskrev den bland annat såhär, citerar:"dessutom är den inte så rymlig".
Undrar vem som har rätt.....eller har de kanske otroligt olika kroppsstorlekar......

#2
2015-11-23 19:09

Vad som upplevs som rymligt beror nog mycket på vad man kör privat.

#3
2015-11-23 19:33

Jäklar vilken snygg Renault!

#4
2015-11-23 19:38

Ser fram emot att prova denna. Hoppas sedanen kommer till Sverige!

#5
2015-11-23 21:00

Ser riktigt trevlig ut, ska verkligen prova denna när den kommer till hallarna... Kan absolut tänka mig köpa en men då bara om Sedanmodellen kommer till Sverige.

#6
2015-11-23 22:40

Det är mer än utrymmena det klagas på i AMS:

"brister i fjädringen, bullernivån är hög, dessutom är den inte så rymlig, men det kanske är bättre i kombin, det får vi se imorgon. Kvalitetskänslan är tyvärr inte heller så bra"

#8
2015-11-24 08:31

Håll an på avtryckarna nu, ingen har publicerat något än, och motorjournalister tycker ibland olika. Betyder inte att de är köpta. Och om vi ska börja recensera vad andra tidningar skriver i sina tidningar här så kommer det bli långa haranger av pajkastning. Det är det väl i många stycken allaredan, men varför öka den lasten?

#9
2015-11-24 09:10

Franskt skräp.

#10
2015-11-24 09:39

Som vanligt ett fantastiskt utvecklande svar från Japsen.

Jag tycker att den är riktigt snygg och tror och hoppas att den kan bli ett hot mot Passat.

#11
2015-11-24 09:44

Gillar Japsens smarta uttömmande inlägg.

#12
2015-11-24 09:54

Synd att Renault verkar ha missat lite med ljudisoleringen, tror jag är en viktig sak i Sverige med våra bullriga vägar. Audi verkar ju ha fått till en mycket fin isolering i nya A4 och som kanske alla andra nu måste förhålla sig till i premiumklassen. Och Renault har ju numera såna uttalade ambitioner.

#13
2015-11-24 10:54

Ja den här väcker sannerligen habegär! Synd att det är franskt skit ;) ;)

Nä men främst synd att den troligen blir dyr. Ska man räkna med en bit över 300 för den där till synes trevliga bensinaren?

Enda designfelet jag kan se är att den där skarven mellan huv och framskärm inte riktigt lirar med hjulhusets linjer. Sen får man hoppas att framöverhänget inte märks så mycket IRL. Jobbigt med bilar som tex C5 som är snygga i grunden men sen inte ser riktigt kloka ut för att framhjulen sitter vid A-stolpen.

#14
2015-11-24 13:12

Typiskt, av folk vanligtvis med skygglappar = vanliga svenssons, som uttalar sig innan de ens provkört den, kallar den för franskt skräp, och skit, glömt de tyska fusk bilarna som inte ens håller måttet? och de japanska rostburkarna...väljer man koreanskt, tyskt eller japanskt, ja då är man bra korkad kan man sjunka lägre? knappast. Tror inte denna modell är ämnad för europeiska marknaden då stora franksa sedaner har aldrig lyckats att sälja i konservativa sverige här gäller tråkiga bilar som övriga världen kör och tröttnat på.

#15
2015-11-24 13:26

Jo fördomar finns här gott om. Det är nog fördomarna som gör att Renualt har flest fel av alla hos Bilprovningen och slutar sina dagar ute på skroten först av alla.,...:-) Ja inte ens 1% av samtliga Renault-bilar blir äldre än 20 år. Det beror förstås inte på att bilarna går sönder utan på att folk tror att de inte fungerar längre... Ett verkligt komiskt inlägg(#14).

Att Renault fuskat med ljudisoleringen lär inte göra den populär i Sverige. Fast å andra sidan, det finns mer saker som Renault fuskar med, förutom kvaliteten så är säkerheten ett enda stort fuskbygge från början till slut.

MVH AL

#16
2015-11-24 13:49

MVH AL @ stämmer inte riktigt fördomarna har alltid funnits sedan renault och andra franska bilar funnits i sverige, och trotts hög kvalitet försummas och misshandlas de franska bilarna just för att de är franska och fel i vanliga svenssons ögon. Du förespråkar volvo? men det enda volvo har lyckats med är säkerheten! allt annat är någonting de inte borde ägna sig åt, ser volvos varje dag efter vägarna som stannat just för att det är fuskbyggen när det gäller kvalitet och driftsäkerhet. ;-)

#17
2015-11-24 13:47

Den "bruna" färgen jag trodde skulle floppa kapitalt verkar fortfarande vara poppis. Nu finns det iofs flera nyanser av brunt men trodde verkligen inte att modet med bruna bilar skulle hålla i sig.
Just denna modell ser riktigt bra ut i denna färg.

#18
2015-11-24 14:00

Osmart att köpa denna. Värde tappet blir väl i klass med en Laguna..

#19
2015-11-24 14:11

Tycker också att om man ska sälja premumbilar med dieselmotor så borde man kunna kärva riktigt riktigt bra ljudisolering så man slipper det mesta av det buller och vibrationer som ju är så typisk för dieselmotorn. Där tycker jag Audi verkar tänka helt rätt med nya A4 när det gäller ljudisolering.

#20
2015-11-24 15:04

Jag köper inte en fransk bil igen efter att ha gått på den niten två gånger. Jag begår inte samma tabbe tre gånger. Båda bilarna var helt nya, men stod på verkstad för det mesta. Gnisslande bromsar, trasig koppling, vatten i oljan, trasiga tändspolar, kondensvatten i kupén eftersom avloppsslangen från ac-anläggningen hade monterats fel, stinkande lukt och rost som en följd av det, okänt fel på bränsleinsprutningen, luft i avgasvärdena (läckage på grenröret sa verkstadskillen). Jag fick felen fixade och sålde båda bilarna så fort som möjligt. Otur? Enskaka misstag? Nej, systematiska fel. Aldrig mer!

#21
2015-11-24 15:02

Verkar som endast kombin kommer till Sverige, inte sedanen.
Förresten synd att sedanen inte var en halvkombi, den ser ju ut som en sån !
Verkar som alla sedaner vill se ut som en halvkombi.
Och en kombi får inte se för rak ut i baken utan sluttas av till att likna: halvkombi !
Varför inte bygga en halvkombi då ?!

#22
2015-11-24 15:13

@omkullrunkelig, vad var det för årsmodeller och märken på dom?

#23
2015-11-24 15:32

Fick nyligen en ny Peugeot 308SW diesel som är den hittills tystaste bil jag haft el. kört, så visst kan en diesel vara tyst även om den är fransk. Att dom franska skulle vara dåliga har jag inte mycket erfarenhet av utom för många år sen men då var ju alla bilar skräp, däremot väldigt bra som min förra 508 gjorde jag bara service på som dessutom är billiga och inte en krona påkostat för övrigt, ens på ett torkarblad el. annat på 4500mil. Ser nästan dagligen 508or på blocket som gått 35 - 40000 mil som det inte verkar vara nåt fel på. Det handlar nog mycket om gamla fördomar mot franskt.

#24
2015-11-24 16:47

Nej curry nam nam, jag är såpass gammal att jag inte hänger upp mig på ett varumärke, med åldern lär man sig att biltillverkning handlar om att tjäna pengar. Varumärket är vägen dit.

Att det skulle vara hög kvalitet hos franska bilar är som sagt inget jag har lyckats verifiera. Med hög menas då i relation till både tyska, koreanska som japanska bilar. De franska bilarna har i genomsnitt fler fel per körd mil hos bilprovningen och de skrotas tidigast av alla märken. Deras medelålder är också lägst. Både Renualt och PSA måste producera fler bilar för att upprätthålla en konstant marknadsvolym, d.v.s de måste bygga fler bilar än andra biltillverkare, vilket gör dessa produkter till ett sämre ekonomiskt som miljömässig alternativ.

Vad gäller Volvo så håller de ihop längre än både Renualt, Citroen som Peugeot - och de uppnår i genomsnitt högre miltal. Men å andra sidan är de också dyrare i inköp (men inte i drift totalt sett eftersom de tillgodoser en större del av transportarbetet).

Den som önskar är dock välkommen att redogöra för ett dataunderlag som visar på andra relationer, d.v.s det som curry nam nam påstår, att Renualt, Peugeot och Citroen har "hög kvalitet" (#16) (exakt vad som menas är svårt att utläsa) och gärna i relation till något annat.

MVH AL

#25
2015-11-24 17:32

Gillar det jag ser.
Något annat finns inte att bedöma. Än.

Renault har ju tidigare lyckats bygga tystgående bilar. (Och det är inte motorljudet som är det svårtystade, utan vägljudet, Vidstige.)
Kvalitetsintrycken har väl varit lite sisådär.
Men, AL, säkerheten hat ju Renault tidigare lyckats bra med, så vad stöder du dig på?

Körde förresten omkring i en Captur för några veckor sen.
Betydligt trevligare än väntat. Ser småtuff ut och linjerna även invändigt är också tilltalande. Men inte materialen. Även om jag inte tillhör dem som sitter och smeker inredningen, så var det väldigt hårdplastigt.
Komforten är bra och benutrymmet i baksätet förvånande rejält. Bredden var det däremot sämre med. Tre i baksätet kan bli pressat.
Skuffen var löjligt liten, dock.
Hade faktiskt bättre körkänsla än Laguna, som har väldigt okänslig styrning, och var inte lika vindkänslig som befarat.
Den lite högre sittpositionen var enbart positiv, ur flera aspekter.
På det hela taget ganska trivsam och funktionell, men med bristande kvalitetskänsla och en del franska dumheter i detaljer.
Så denna Talisman kan kanske vara något. Kanske.

#26
2015-11-24 17:35

Roy J, både dieselknattret och vägljudet är svårt att isolera, jag menade båda förstås. Vill man åka premium/lyx så är ju en central faktor att man slipper oljud, annars är det helt enkelt inte lyx.

#27
2015-11-24 18:07

Roy J:
Antingen körde du Captur en väldigt vindstilla dag eller så var exemplaret jag fick som lånebil för ett par veckor sen väldigt trasigt i upphängningarna....
Lämnade min bil på service hos Göinge bil i Hässleholm och gav mig ner till Malmö, och jag har aldrig någonsin stött på en vindkänsligare bil än Captur. Det var riktigt otäckt rent ut sagt i motorvägsfart. Sen i övrigt tyckte jag bilan var riktigt hemsk både komfort och bullermässigt.
Denna Talisman tycker jag ser helt ok ut, blir intressant se hur den är i verkligheten sen vid provkörning.

#28
2015-11-24 18:18

Roy J
Har också testat Captur ingående liksom alla andra Renault och då är smaken väldigt olika som det ofta är. Jag kan inte hitta något positivt med den, typ allt var emot mig, som dålig sikt för stolparnas placering, väldigt trång känsla både fram bak, sittkomforten under all kritik, väldigt dålig körkänsla, dålig väghållning, svajig och vindkänslig osv., designen känns då också därefter. Nej inget jag skulle vilja ha att tvingas köra med.
För den skull kan ändå Talisman vara riktigt bra, inte vet jag, men den ser ju betydligt bättre ut än t.ex. Captur.

#29
2015-11-24 19:33

Captur är väl en dyrare och sämre Clio. Det är dessutom en småbil. Den kanske intressantaste Renault just nu är ju den nya Megane (fjärde generationen) som kommer nästa år.

#30
2015-11-24 19:35

Snygg , jävligt snygg!!!

#31
2015-11-24 20:27

Kvalitetskänslan är tyvärr inte bra skriver teknikensvärld, men med massor av körglädje, bullrig och stötig låter ju mer som en sportbil än premium lyx? kvalitetskänslan vet vi ju att det inte har med den verkliga kvaliteten att göra, oftast är det så när man måste välja återvinningsbara material för miljöns skull...

#32
2015-11-24 20:43

Laguna var ingen hitt. Körde den som hyrbil en gång. Renault känns plastiga inuti. Esapce är dock riktigt fin. Hoppas att denna blivit ett lyft.

#33
2015-11-25 18:17

Renault Taliban.

#34
2015-11-25 18:29

Vidstige: Det var en Renault Megane och en Clio, båda från 2012. Jag måste säga att jag är intresserad av en ny Clio, en svart. Det måste vara världens snyggaste småbil i alla fall. Franska bilar har ofta många bra idéer, men lika ofta är detaljarbetet i praktiken dåligt. Vilket är synd. Det skulle kunna bli så bra.

En helt annan sak: Det här diskussionsforumet är f ö totalt felkonstruerat i och med att det inte har konversationer, vilket gör att trådarna snabbt ballar ur. Dessutom är svarsfältet NEDTILL fast de senaste meddelandena avisas UPPTILL! Vettlöst. Någon har inte haft den s k hjärnan i läget ON när de har byggt det här, utan den har varit OFF.

#35
2015-11-25 22:08

Konkurrerar väl snarare med V70 ,V60, också som ligger under det så kallade premiumsegmentet Audi, BMW & Mercedes. Borde väl snarare heta familjesegmentet med behagliga egenskaper för familjen.

#36
2015-11-26 13:00

Ingen konkurrent med V70 och V60, på något plan. Renualt slåss med Kia och Hyundai i första hand.

MVH AL

#37
2015-11-26 13:46

Jag har ingenting emot Calle Carlquist men han ser ut som han är 70+ år gammal och det passar inte med jobbet (car reviews)

#38
2015-11-26 13:55

BLUE
Varför skulle Calle Carlquist vara mindre lämpad för jobbet om han är 70, 90 el vad?

#39
2015-11-26 14:33

@Oomkullrunkelig, håller med om att Renault är duktiga på design, nästa generation Megane är också snygg, kommer nästa år. Detaljkvalitén tror jag kommer lyftas succesivt nu när Renault har som uttalad ambition att bli premium. Tyvärr verkar man inte ha testat Talisman på svenska vägar, som ju är extremt bullriga och ojämna.

Renault har tydligen lyckats göra bilen roligare att köra men det kan ju då ske till priset av att fjädringen blir hårdare och mindre komfortabel. Renault hamnar kanske lite i samma fälla som Mercedes, där man jobbar hårt för att bli ungdomligare och sportigare men samtidigt riskerar att tappa sina rötter, som ju är komfort mer än sport.

#40
2015-11-26 15:51

Vidstige: Ja, nya Clion är också otroligt läcker, bekväm och verkar vara intelligent konstruerad. Hoppas att den är bra ihopskruvad också. Det enda som var bra med min Megane var att den var mycket tyst och bekväm att köra med typiskt fransk, mjuk fjädring. Däremot var väl körkänslan obefintlig och mekanik och elektronik hade mer fel än rätt. Jag lånade en Scenic ett tag och den var skrot rakt igenom. Usch. Bilar behöver inte vara "premium" tycker jag. Det är slitvaror, bruksartiklar, biljävlar. Däremot ska de vara pålitligt och noggrant byggda. Som Toyota och Honda alltså.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.