Bild
Nästa artikel
Renault Kadjar ska vara terrängtuff. Läs provkörningen i nr. 10!

Direktrapport – Renault Kadjar 2015

Provkörning

Renault tar klivet in i en av de mest populära bilklasserna med helt nya Kadjar. Vi Bilägares Andreas Jennersjö rapporterar direkt från provkörningen i norra Spanien.

I år lanserar Renault bilmodellen Kadjar rakt in i en av de starkast växande bilklasserna, den för mellanstora crossovers. Vi Bilägares Andreas Jennersjö rapporterar direkt från provkörningen i Spanien.
 
Hej Andreas, vad är Renault Kadjar för en bil?
– Det här produkten av ett nära samarbete mellan franska Renault och japanska Nissan. Renault Kadjar är i botten samma bil som senaste Nissan Qashqai.
 
Finns det något som skiljer bilarna åt annat än emblemen?
– Ja, visst. Även om grunden i bygget och drivlinorna är desamma som i Nissan Qashqai så skiljer Renault Kadjar bland annat ut sig med en lite längre kaross av egen design. Jag tycker även att fjädringen känns aningen mjukare i Kadjar än i Qashqai, detta ska provas utförligare i morgon!
 
Vad kommer Renault Kadjar kosta och när kommer den till Sverige?
– Den ska kosta från 187 900 kronor i billigaste utförandet med 1,2-liters bensindriven turbomotor. För att få fyrhjulsdrift krävs största dieselmotorn med 130 hk, den bilen kostar från 257 800 kronor. Till oss kommer bilen i slutet av augusti.

Vilka bilar kommer Renault Kadjar konkurrera mot?
– Renault utmanar, förutom kusinen Nissan Qashqai, exempelvis Hyundai ix35, Skoda Yeti, Kia Sportage och Mazda CX-5.

Läs hela provkörningen av Renault Kadjar i Vi Bilägare 10/2015 som utkommer den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya crossovern Renault Kadjar?

Kommentarer

#2
2015-06-16 08:55

Jag vet inte bilderna ljuger, man aktern ser väldigt hög ut med minimal bakruta. Det borde vara svårt att ha bakåtsikt med denna bilen. Vidare så är rutorna i baksätet väldigt små, nästan som skottgluggar. Helt ärligt, vad vinner man på att köpa en crossover...det har jag aldrig förstått, man har tyvärr bara fått en sämre bil med många fler nackdelar.

#3
2015-06-16 16:28

Ett bilmärke med ett så gigantiskt märke i nosen på bilarna har dåligt självförtroende. Napoleonkomplexet igen.

#7
2015-06-16 18:53

Häller med dig Styggavargen om stadsJeepen, det ligger inte i tiden att åka omkring med dessa dunderklumpar. Hur stor är skillnaden i bränsleförbrukning mellan en stadsjeep och en vanlig bil med samma motor? någon som vet? t ex V60 och XC 60, riktig förbrukning inte fabriksuppgifter.
Det är smartare med höjd markfrigång och 4 hjulsdrift på en vanlig bil XC 70, Alltrack, Scout etc för de som har det behovet-de som bor i Norrland och eller på landsbygden.

#8
2015-06-17 10:45

Stefan Eriksson, jag vet att en XC70 mot en V70 skiljer nästan 0,15 liter/mil (diesel). Under flera årtionden har man fokuserat på att få ner förbrukningen genom bättre aerodynamik och lättare bilar för detta gör stor skillnad. Sedan blev SUV populärt och ingen verkar bry sig utom jag. Folk vill sitta högre upp och det går tydligen före allt annat. Det känns som varenda kotte verkar bo på landet och behöver fyrhjulsdrift och högre markfrigång, fast verkligheten visar att urbaniseringen sker i rasande fart och snart bor alla inne i städerna. Tyvärr så kommer allt fler att köpa dessa högbyggda fordon och de gör det av rädsla av att sitta lägre än andra.

#9
2015-06-18 15:41

Funderar på en bil av denna typ då vi flyttat ut på landet med riktigt usel grusväg sista biten, tvåhjulsdrift med snåldiesel skulle också räcka mer än väl.
Som Styggavargen dock påpekar så är de små rutorna inte så kul, vi avstod från V- och XC60 just av denna orsak och åker nu V70 istället men har fått reparera avgassystemet efter bottenkänning ett flertal gånger då vägen är så dålig..
Oomkullrunkelig har rätt i att märket är stort, men på annan plats på hemsidan finns nu bilder på en premiumvagn med en symbol (och komplex?) som är betydligt större, hoppas inte komplexet här är relaterat till en mustaschprydd herre med väldigt tokig människosyn??

#10
2015-06-19 08:12

Styggavargen.

Återigen, jag vet inte hur många ggr man ska behöva säga detta till dig. Jag vill sitta högre bara för att det är bekvämt att kliva in och ut ur bilen och detta kommer troligtvis att bli värre ju äldre man blir, att man efterfrågar ett bekvämt insteg till bilen. Det har inte något med "rädsla att göra att sitta lägre än andra" som du skriver. Vad är det som säger att det är "normalt" att sitta på backen mer eller mindre i en bil? Så jag har full förståelse för att folk köper dessa bilar som är bekvämare att ta sig i och ur, ofta pensionärer, och det behöver inte vara bilar som har suvstuk, finns många andra att köpa, om det nu är just suvstuket du retar dig på.

#12
2015-06-19 08:26

SiggeNn.

Det är inte ett hat mot VW utan ett konstaterande att de ofta inte tar ansvar för sina konstruktionsmissar. Självinsikt........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.