Bild
Nästa artikel
Hästkraftstinna Peugeot 308 GTi är framhjulsdriven med en speciell differential som gör att hjulen får bättre grepp.

Direktrapport: Peugeot 308 GTi

Provkörning

Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom har varit i Portugal för att provköra busbilen Peugeot 308 GTi.

Hej Erik, vad är nytt på GTi-versionen av Peugeot 308?
– Den har en 1,6-liters turboladdad motor på 270 hästar. Chassie och fjädring är förstås anpassad för alla hästarna. En Torsendifferential gör att framhjulen greppar bättre vid kurvtagning. Särskilda 19-tumshjul med rejält tilltagna bromsar ser till att man får hejd på ekipaget också.

Vad tycker du om bilen hittills?
– Det är en mycket välbalanserad, lättkörd och kvick bil. Ett stort plus är att det mesta ingår i priset, exempelvis GTi-Carbonfälgar i aluminium, sportmode, GTi-inredning i svart med röda detaljer, keyless, navi, sportstol, klimatanl, full LED belysning, med mera.

När kommer den till Sverige och vad kommer priset att vara?
– Efter årsskiftet. Priset är inte helt avgjort men hamnar mellan 300 000 och 320 000 kronor.
 
Läs hela provkörningen av Peugeot 308 GTI i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Tror du att Peugeot GTi kan ge bilar som Seat Leon Cupra, Golf GTI och Civic Type R en match?

Kommentarer

#1
2015-10-10 10:06

Visst habegär. Måste provköra den när den använder till bilhandlaren.

#3
2015-10-10 12:13

Häftig , snygg osv......
Men varför denna konstiga varvräknare där nålen går åt fel håll?
Det är ju lika tokigt som att sätta instrumentklustret mitt i instrumentpanelen.
Men häftig är den!!!

#4
2015-10-10 13:43

Riktigt skön färg på testbilen, passar modellen.
Däremot så känns priset som nämns i artikeln väl högt, hade man sagt mellan 260-280 tkr så visst, men över 300 tkr är det nog få förutom fanatikerna som vill betala.

#5
2015-10-10 15:07

300+k för en Peugeot...
Jag betalade 335k för min splitt nya BMW 520d.

#6
2015-10-11 08:24

Vem vill ha en tråkig BMW diesel?

#9
2015-10-11 11:42

Visst sticker priset iväg när man vill ha så mycket effekt men det gäller ju alla bilar. Det är ju mer än motorn som är uppgraderad och det ingår även mycket utrustning som är unik för GTi.
308 GT kostar också en slant så GTi bör ju då vara dyrare. Som med andra vagnar i klassen så blir det inte många bilar sålda men gemensamt för de alla är att de är blivande "klassiker". ( om de får överleva diket )
Tror att fabrikaten har sina egna givna köpare så det är inte säkert att de konkurrerar så mycket. Effekten/körglädjen är nog ungefär den samma som i andra vassa modeller.

#10
2015-10-11 11:49

Carbonfälgar i aluminium, är inte det lite motsägelsefullt?

Angående prisjämförelsen med en BMW 520D så är väl 335 000 kr knappast BMW:s listpris?

#11
2015-10-11 18:23

Lär ju knappast vara omöjligt att pruta ner denna till 220k.

#12
2015-10-11 18:32

En fransk bil. Nej tack!

#13
2015-10-12 12:31

Synd att den blir så dyr, när det begav sig, typ runt 80-talet, hur mycket mer kostade gti-modellerna jämfört med standardmodellerna?

#14
2015-10-12 12:58

Bilen är väldesignad men på tok för dyr. Peugeot har inte ett tillräckligt starkt varumärke eller kvalitetsrykte för att ta ut sådana priser - även om jag förstår syftet (rädda bolaget från ruinens brant).

MVH AL

#16
2015-10-12 16:08

Brut33:

Om vi kollar på de data och uppgifter som finns så har Peugeot faktiskt fler fel per utförd transportkilometer och en kortare livslängd än både Volkswagen som medelbilen. Om vi ställer upp en ekonomisk kalkyl så är det enkel att se att Peugeot får producera c:a 1,5 gånger så många fordon för att möta transportefterfrågan än om behovet istället sköts av Toyota. Att vid en sådan situation vara dyrare än Toyota, Mazda eller Volkswagen känns för mig vettlöst. Tvärtom borde man vara billigare.

MVH AL

#17
2015-10-12 16:32

Säkert riktigt kul att köra och färgen på testbilen var särdeles lyckad.

För dyr? Mja, inte om man jämför med konkurrenterna iaf. Dessutom så har den ju tydligen i typisk fransk anda en generös utrustning där saker som man får betala extra för hos andra här är standard.

Peugeot har en lång och framgångsrik tradition att sälja såna här nichade GTI-liknande modeller och man är en av de ledande inom området. Inte snyggast i klassen kanske men förmodligen en av de bästa.

#18
2015-10-12 16:58

Nej tack, aldrig mer en fransk bil. Hellre vilken japsare eller tysk som helst, ja till och med en sydkorean.

#19
2015-10-12 21:16

Ja om vi nu skall göra en ekonomisk kalkyl över detta så kan vi konstatera:

Att en Peugeot och 320 000 i inköpspris ger

16 kr/mil i värdeminskning (givet förväntad körsträcka om 20 000 mil)
21333 kr/år (givet en förväntad livslängd om 15 år)

Använder vi Peugeots siffror så kan vi också beräkna motsvarande värde hos en Toyota, Volkswagen eller Volvo (givet Peugeot års/milkostnad fast med Toyota/ Volkswagens/Volvos förväntade livslängd och körsträcka)

Det blir:

Toyota:
16*25000=400 000
19,4*21333=413860

Volkswagen:
16*25000=400 000
18,4*21333=392 527

Volvo
16*35000=560 000
21,7*21333=462926

Toyota kan sätta ett pris på 400 000 - 413 816 kr
Volkswagen kan sätta ett pris på 392 527-400 000 kr
Volvo kan sätta ett pris på 462 926-560 000 kr

Som vi alla vet kostar inte en Toyota 400 000 kr,en Volkswagen kostar inte heller den 392 527 kr och Volvo begär inte några 462 926 kr för sina produkter. Samtliga av dessa bilar är därför exempel på billigare och mera rationella val än Peugeot.

Ja ekonomi är inte alltid så lätt att förstå eller ta till sig. Men även den mest blinda och irrationella märkesfanatiker torde kunna förstå denna mycket simpla logik (som bygger på en variant av grundläggande statistisk metod, s.k standardvägning- se länk nedan sidan 6), som alltså visar att Peugeot är dyrare än både Toyota, Volkswagen och Volvo.

http://www.dis.uu.se/filer/kursmapp369/formlertabeller.pdf

MVH AL

#20
2015-10-12 21:19

Fast AL, bilköpare är inte alltid rationella. Det är därför en del väljer att handla Ferarri, Alfa eller för den delen en fransk gti.

Jag tycker att 308 har bättre design än gamla varianten och nya gti:n kommer locka en del.
Själv hade jag valt Leon Cupra.

Edit: Gud va tråkigt att enbart välja bil efter ekonomisk kalkyl. Då skulle det billigaste vara en bättre begagnad som man kan serva och laga själv.

#21
2015-10-12 21:22

Axa: Nej bilköpare är allt annat än rationella. Men frågan gällde huruvida en Peugeot är dyr eller inte. Och som jag härmed visat (för trettiofemte gången minst) så blir en Peugeot dyrare än alternativen på marknaden. De som påstår något annat har alltså en del att bevisa - alternativt gå en grundkurs i ekonomi och kalkylering:-)

MVH AL

#22
2015-10-12 23:01

"Ja om vi nu skall göra en ekonomisk kalkyl över detta så kan vi konstatera:

Att en Peugeot och 320 000 i inköpspris ger

16 kr/mil i värdeminskning (givet förväntad körsträcka om 20 000 mil)
21333 kr/år (givet en förväntad livslängd om 15 år)

Använder vi Peugeots siffror så kan vi också beräkna motsvarande värde hos en Toyota, Volkswagen eller Volvo (givet Peugeot års/milkostnad fast med Toyota/ Volkswagens/Volvos förväntade livslängd och körsträcka)

Det blir:

Toyota:
16*25000=400 000
19,4*21333=413860

Volkswagen:
16*25000=400 000
18,4*21333=392 527

Volvo
16*35000=560 000
21,7*21333=462926

Toyota kan sätta ett pris på 400 000 - 413 816 kr
Volkswagen kan sätta ett pris på 392 527-400 000 kr
Volvo kan sätta ett pris på 462 926-560 000 kr

Som vi alla vet kostar inte en Toyota 400 000 kr,en Volkswagen kostar inte heller den 392 527 kr och Volvo begär inte några 462 926 kr för sina produkter. Samtliga av dessa bilar är därför exempel på billigare och mera rationella val än Peugeot.

Ja ekonomi är inte alltid så lätt att förstå eller ta till sig. Men även den mest blinda och irrationella märkesfanatiker torde kunna förstå denna mycket simpla logik (som bygger på en variant av grundläggande statistisk metod, s.k standardvägning- se länk nedan sidan 6), som alltså visar att Peugeot är dyrare än både Toyota, Volkswagen och Volvo.

http://www.dis.uu.se/filer/kursmapp369/formlertabeller.pdf

MVH AL"

Ja du brukar ju veta vad du snackar om men vem fan betalar över 400000 för en toyota. Inte ens volvo säljer många bilar för det priset. Så jag förstår inte vad du menar. Men du har säkert rätt. Peugeot är rätt kassa o struliga.

#23
2015-10-13 02:00

AL:
Men nu antar du att priset blir 320 000. Listpriset är inte satt och det kan lika gärna hamna under 300 000. Priset ut till kund kan till och med bli lägre. Så vitt jag vet har inte Toyota en motsvarande modell. Har dem det? Har ingen aning för Toyota intresserar mig inte.
Volvo har sina R-modeller och de blir rätt så dyra. Med motsvarande utrustning så blir det en bit över 500 000.
Med lite tur efter VAG-skandalen går det nog att få loss en Golf GTI billigt framöver.

#24
2015-10-13 11:34

Vi kan helt bortse från AL's siffror då de inte är relevanta här. Han baserar sina antaganden på norska siffror som inte tar hänsyn till förhållandet mellan storleks- och prisklasser.
Självklart kan man förvänta sig att en dyrare bil körs mer, att den också underhålls mer av en ägare som är mindre känslig för kostnader.

Volvo har t.ex. ingen bil i Golfklassen. Toyota har Auris, men baserat på hur mycket olika bilar producerar i Sverige under 10 år enligt SBP, så visar det sig att Toyota körs mindre än Peugeot. Även Golf faktiskt.
Men, även där ändras det mellan olika år, så slutsatsen blir att ingen här kan tala om hur det kommer att bli. Bara hur det varit.

#25
2015-10-13 11:49

Värdeminskning är ren spekulation. Och som vi redan har varit inne på flera gånger redan - Svensk Bilprovningen handlar inte om att bedöma en bils kvaliteter. Det är fullkomligt oseriöst att rabbla statistik från Bilprovningen och tro att det säger något om bilars kvalitet. Det blir inte mer seriöst för att det är samma person som upprepar sig hela tiden och rabblar samma siffror in absurdum vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Det är fortfarande väldigt oseriöst varje gång det sker, det var det igår, det är det idag och det kommer fortfarande vara lika oseriöst i morgon.

Tittar vi på Volkswagens problem så har ju Svensk Bilprovning helt missat dem. Svensk Bilprovning har inte märkt av de trilskande DSG-lådorna eller fallerande kamkedjor och andra problem. Därför att de problemen repareras av en verkstad, de bilarna åker inte till Bilprovningen för en kvalitetskontroll. När bilarna är reparerade av verkstaden så slinker de igenom Bilprovningen. Därför är inte Bilprovningen ett mått på kvalitet och därför kan heller inte Bilprovningen vara ett mått på kvalitet, hur mycket önsketänkande en viss skribent i detta forum än har.

#26
2015-10-13 11:51

Det är ju oerhört lustigt att tala om rationella val när vi talar om leksaker. En GTI-bil är en leksak. Hela konstruktionen är ju så irrationell så det stänker om det. Den som köper en GTI-bil är inte intresserad av bränsleförbrukning, försäkringskostnader och så vidare. Den som köper en GTI-bil är bara intresserad av en rolig och häftig bil som är kul att köra och som ser fräck ut och som får adrenalitet att pumpa. GTI handlar enbart om känslor och inget annat. Om man är intresserad av att göra rationella val så åker man tåg istället för köper en GTI.

#27
2015-10-13 12:01

Axa. Det är nog sant att Toyota inte har en lika effektstinn modell att erbjuda. Det var heller inte riktigt poängen med resonemanget. Det jag visat är att en Peugeot är orimligt dyr.

Vad gäller Volvo kan man få en V40 T5 med R och polestar (0-100=5,9 s) för 359 000. Då får man dessutom en modernare automatlåda och betydligt bättre säkerhet. Snarlika prestanda men lägre pris alltså.

Milkostnaden blir för Volvo (Peugeot): 359000/35000=10,26 (16)
Årskostnaden blir för Volvo (Peugeot): 359000/21,7=16544 (21333)

För att Peugeoten skall bli lika kostnadseffektiv som Volvon måste den uppnå en ålder om 19,2 år och det gör bara c:a 15% av Peugeots population (kan kolla upp de exakta siffrorna senare). Går vi på miltalet hamnar vi på (320 000/x=10,26) 31189 mil. Det är ett högst sällsynt miltal hos en genomsnittlig Peugeot.

Volkswagen Golf GTI kostar vidare 295 000 enligt deras hemsida.

Den får följande mil- och årskostnad:

Mil: 295000/25000=11,8
Års: 295000/18,4=16033

För att Peugeot skall bli lika "billig" som en Golf GTI måste den rulla minst 27119 mil (i snitt) och bli nära 20 år gammal (äldre än både Mazda och Toyota). Det är alltså ytterst osannolikt.

För att Peugeot inte skall bli dyrare än konkurrenterna bör den få ett prisintervall om 235 000 - 240 495 kr. Först då är den lika dyr/billig som alternativen.

Är det någon som på allvar tror att PSA tänker sälja denna modell för 235 000 kr?

MVH AL

#28
2015-10-13 12:03

Javisst Bilnerd: Peugeot har uppenbarligen en sämre långsiktig kvalitet och tillförlitlighet än konkurrenterna. Annars hade den förstås blivit äldre - eller hur?

MVH AL

#29
2015-10-13 12:09

Hultarn: Om du skall diskutera sådana här saker med mig så måste du läsa in dig på ämnet, och framförallt komma ihåg vad vi tidigare kommit fram till. Jag orkar inte traggla igenom det fler gånger med dig nu utan hänvisar dig till tidigare trådar i ämnet där du sent om sider lyckades få ihop det till slut.

För er övriga: Åldersfördelningens siffror härstammar från Norge
Miltalen är en skattning baserad på SBP:s statistik.

Man kan inte (även om det tog några år för vissa att ta till sig det) stoppa in svenska miltal i de norska siffrorna. Däremot kan man förstås använda norska data för att bilda sig en uppfattning i skillnader i ålder.

MVH AL

#30
2015-10-13 12:17

Värdeminskningen är ingen spekulation utan en direkt konsekvens av heltäckande data - som i detalj kan visa hur stor andel av populationen som uppnår en viss ålder. Att förneka ett sådant kraftfullt underlag - som tvärtemot allehanda övrigt humbug är framtaget av en central officiell statistikbyrå - är just att själv agera högst oseriöst.

Åldersfördelningen är mycket tydlig. Den innehåller inga osäkerheter och den visar på avgörande skillnader i långsiktig hållbarhet. Kortast tid lever Peugeot, Citroen, Renault och Fiat. Äldst blir Volvo, Mercedes, Mazda och Toyota. Samma förhållande ser vi i Bilprovningen, där vissa bilmärken har bilmodeller som uppnår det dubbla antalet miltal än andra (i genomsnitt). Å andra sidan rullar de andra kortare. Dessa märken korrelerar därtill tämligen väl med data från Norge - trots att siffrorna i Sverige inte återger hela bilens levnadsålder.

Jag har inga synpunkter på att man driver en linje eller uppskattar ett visst bilmärke. Men att kategoriskt förneka statistiskt korrekta underlag enkom för att dess resultat inte stämmer överens med ens egen världsbild, det är verkligen att agera oseriöst.

MVH AL

#31
2015-10-13 12:24

"Värdeminskningen är ingen spekulation utan en direkt konsekvens av heltäckande data - som i detalj kan visa hur stor andel av populationen som uppnår en viss ålder. Att förneka ett sådant kraftfullt underlag - som tvärtemot allehanda övrigt humbug är framtaget av en central officiell statistikbyrå - är just att själv agera högst oseriöst.

Åldersfördelningen är mycket tydlig. Den innehåller inga osäkerheter och den visar på avgörande skillnader i långsiktig hållbarhet. Kortast tid lever Peugeot, Citroen, Renault och Fiat. Äldst blir Volvo, Mercedes, Mazda och Toyota. Samma förhållande ser vi i Bilprovningen, där vissa bilmärken har bilmodeller som uppnår det dubbla antalet miltal än andra (i genomsnitt). Å andra sidan rullar de andra kortare. Dessa märken korrelerar därtill tämligen väl med data från Norge - trots att siffrorna i Sverige inte återger hela bilens levnadsålder.

Jag har inga synpunkter på att man driver en linje eller uppskattar ett visst bilmärke. Men att kategoriskt förneka statistiskt korrekta underlag enkom för att dess resultat inte stämmer överens med ens egen världsbild, det är verkligen att agera oseriöst.

MVH AL"

Så du menar att Peugeot skall sänka priset på bilen eftersom den inte håller ihop lika bra som andra? Ja det e väl ganska rimligt. Ungefär som när man köper sej en ny jacka. Den dyra ska hålla lite längre än den billiga. Och du har helt rätt. Särskilt renault är riktigt dåliga med massor av fel. Det klart folk skrotar dom istället för att kosta på fler reparationer

#32
2015-10-13 12:45

"Men att kategoriskt förneka statistiskt korrekta underlag enkom för att dess resultat inte stämmer överens med ens egen världsbild, det är verkligen att agera oseriöst."
skrivs det längre ner.

OK, då kan vi ju kika lite på hur bilar i samma storlek rullat under 10 år. Det är självklart det enda rätta sättet att jämföra. Att jämföra en Corolla med en E-klass är knappast relevant.
Miltalen är inte heller en "skattning" som påstås nedan utan siffror från SBP.
Så, några exempel: efter 10 år har följande bilar i samma klass rullat:
Mazda 323 : 12418
Mercedes A-klass : 11270 mil
Peugeot 307 : 13409
Toyota Corolla : 12412
Volkswagen Golf : 12594

På tal om egen världbild har vi nu fått lära oss att det är rätt att använda norska siffror för Sverige, men fel att använda svenska siffror för Norge.... voine, voine...

#33
2015-10-13 12:59

Hultarn: Ett litet tips. Kolla hur stor andel av populationen som försvinner iväg mellan åren. Vill minnas att Citroen har ett "fordonstapp" (bilar som alltså inte når besiktningen, populationen minskar) som låg c:a 45-50% högre per högre snittmiltal än exempelvis Volkswagen.

Och jo, det är frågan om en skattning. Vi vet inte. Lär dig skillnaden. Och dessa skillnader har vi f.ö redan diskuterat också. Har hultarn redan glömt den debatten?

Angående siffrorna går det utmärkt att åberopa norska data, men fortfarande inte utnyttja svenska miltal på norska åldersdata. Antal mil är en sak, åldern en annan. Jag förstår inte varför det är så svårt att ta till sig. Det är fortfarande - precis som Hultarn själv konstaterat fram och tillbaka (han tar tillbaka det ena dagen för att veckan efter påpeka det, allt för att få ihop en invändning) - alltså att bygga in skevheter materialet. Så gör dig själv en tjänst nu Hultarn och släpp det spåret. Annars kommer jag klippa ihop dina egna alster från olika trådar, där även en femåring kan se hur du säger emot dig själv (inte ens det lär dock hjälpa).

MVH AL

#34
2015-10-13 13:25

Vi kan alltså inte lita på SBP? Det var konstigt att AL själv hänvisar till dem,

Jag tvivlar inte alls att AL kommer att klippa ihop diverse ord i sin iver att alltid försöka få rätt. Att han säger mot sig själv är inget problem, bara när andra gör det....

#35
2015-10-13 18:37

Men Hultarn, nu är du värre än vanligt. Du skrev att det inte var en frågan om skattningar (#32) vilket det är i det material som du hänvisar till. Detta är dock inte samma sak som att man inte kan lita på underlaget. Jag måste faktiskt be dig att läsa vad jag skriver ordentligt och framförallt förstå vad där står. Annars är detta lönlöst.

Jag behöver inte klippa ihop att du ena dagen hänvisat till körsträckor i Sverige för att förklara de stora skillnaderna i Norge för att en vecka senare kritisera samma förfarande. Det finns t.o.m trådar där du driver dessa två linjer parallellt. Vad säger du? Skall jag länka eller vill du gå vidare på ett intellektuellt hederligt vis? Utgå från faktiskt sägs och skrivs istället för att ständigt fabricera ihop en massa egna falsarier så kommer vi vidare. Ok?

Och i denna tråd, som handlar om Peugeot GTI har jag visat att den är orimligt dyr i relation till konkurrenterna. Priset bör hamna på c:a 240 000 kr för att kompensera för den kortare förväntade livslängden och lägre transportnyttan.

MVH AL

#36
2015-10-13 18:41

För 240,000 så skulle den nog sälja som smör.

#37
2015-10-13 21:32

Bilnerd och Leif: Ja fast det bygger ju på att kunderna är fullständigt informerade om bilens verkliga för- respektive nackdelar. Vi hamnar alltså i ett resonemang som gäckat ekonomerna under årtionden, d.v.s hur köparen skall ha tillgång till samma information som säljaren. Om detta, så kallad asymmetrisk information, har det skrivits och forskats mycket. Bilmarknadens funktionssätt är alltså inte optimalt, och därför lyckas Peugeot (sannolikt) ta ut runt 300 000 kr för en bil som rent kvalitetsmässigt egentligen inte borde kosta mer än 240 000 kr. Vi hamnar alltså i ditt resonemang om transparens, med den lilla avgörande skillnaden att vi faktiskt kan få fram siffror över den förväntade livslängden. Felet ligger i att bilköparna inte känner till att en genomsnittlig Peugeot går tidigare till skroten än andra, och att det finns försvinnande få Peugeot som blir äldre än 20 år ute på marknaden (i jämförelse med alternativen).

MVH AL

#38
2015-10-13 22:09

AL är otrolig. Han tolererar inte att någon säger mot honom. Sånt som visar på att han fabulerar fel ignoreras, se bara exemplet nedan med körsträckorna.
Tydligen är det ointressant hur mycket bilarnas körs i Sverige, och ändå bor vi ju i Sverige. Eller?

Förut krigade han mot fakta när det gällde bilpriser, det gäller tydligen att vända och vrida på allt i syfte att alltid verka ha rätt. Om det sedan passar in i verkligheten verkar vara mindre viktigt. Men, nog är det roande alltid, vi får många goda skratt, och det ska AL ha heder av. :-)

#39
2015-10-13 23:03

AL, du är lite väl insnöad på den norska statistiken, kanske dags att förnya din retorik? Ett av många problem med den är att du mäter bilar som tillverkades för många många år sen. Ett annat problem är att du är fokuserad på världens mest korrosiva miljöer. Ett tredje är att bilar som passerat 15 år redan gjort sitt egentligen. Ett fjärde...

Men bristande transparens är helt klart ett problem och för franska bilar kan det vara så att man skulle vinna på en bättre genomlysning och data som gick att jämföra med objektivt. Som det är nu har franska märken att leva med ett dåligt kvalitetsrykte och det krävs mycket för att bevisa motsatsen. Men för att nämna nåt vad gäller ditt fokus så har Renault numera extremt bra rostskydd (sen ca 10 år tillbaka), men det kommer då ta typ 10 år till innan du kan eventuellt läsa ut det i din skrotningsstatistik. Nä jag tror vi behöver andra sätt att mäta och utvärdera kvalitet, nåt som kan göras på lite nyare bilar. Och som tar hänsyn till reparationskostnader också. Är ju liksom inte givet nån vinst om bilar håller länge om dom samtidigt är extremt dyra i drift.

Vi har ju också tidigare talat om din vurm för autobroms och att du helt plötsligt tycker det är en samhällsvinst att det går gamla sunkig Volvos i drift många år efter 15 år, dvs allting vad gäller miljö och säkerhet är föråldrat, man kan inte ens vara säker på att den funkar som när den var ny ens med det ursprungliga skyddet. Vi kan ju bara ta alla bilar som saknar antisladd, är det bra att ha dom i trafiken vintertid (frågan är retorisk)?

#40
2015-10-13 23:20

Nu finns det ju inget som säger att körsträckorna förklarar skillnaderna Hultarn, vilket vi tidigare debatterat (även om Hultarn "glömt det"). Men om vi kollar per märke, istället för att åberopa enskilda element, så är den genomsnittliga körsträckan över tio år:

Peugeot 11038
Mazda: 10805
Toyota: 10763
Mercedes: 12846
Volkswagen: 12453

Vi kan dessutom konstatera att även Mitsubishi, Ford och Opel uppnår ett högre miltal än Peugeot under omnämnd tioårsperiod.

Går vi sedan in på enskilda element och studerar de tio år gamla fordon som Hultarn lyft fram, fast då samtliga 307:or, Golfar etc och inte bara några få, så ser det ut enligt nedan:

Korrekta siffror (Hultarns förenklade siffror inom parentes)
Mazda 323 : 12418 (12418)
Mercedes A-klass : 11270 (11270)
Peugeot 307 : 13571 (13409)
Toyota Corolla : 13323 (12412)
Volkswagen Golf : 13594 (12594)

Golf rullar någon tiondel mer, Corolla någon procent mindre och övriga som tidigare. Vi kan alltså konstatera att skillnaderna är obetydliga. Vad vi däremot kan se, är att Peugeot har betydligt fler fel. Men det behöver jag väl knappast skriva ut igen?

Vem som verkligen " fabulerar" och har ett "syfte att alltid verka ha rätt" är alltså rätt uppenbart - "Att det sedan [inte] passar in i verkligheten verkar vara mindre viktigt" (#38). Dock är det långt ifrån "roande" eller ger särskilt "många goda skratt" (#38) eftersom debatterna snarare vrids till att korrigera en viss herres ständiga missuppfattningar, förenklingar och påhitt istället för att komma vidare i diskussionen.

Men som jag visat, Peugeot 308 GTi är orimligt dyr. Den skall inte kosta mer än 240 000 kr.

MVH AL

#41
2015-10-13 23:48

Leif: Nu är det inte bara skrotningsstatistiken som skvallrar om förhållandena utan hela åldersfördelningen. De grundliga norrmännen har ju koll även på de bilarna som fortfarande är kvar i drift.

Då kan man se, att en del biltillverkare måste fylla på med nya bilar i en högre takt för att bibehålla sin marknadsandel än andra. Vilka det är har jag redan redogjort för. Utmärker sig gör Mercedes, Volvo, Opel och Mazda. Sämre är Fiat, Renualt, Citroen och Peugeot.

Angående ditt exempel med Renualt så är 7,0% av Renaultbilarna yngre än tio år när de skrotas. Samma siffror för Toyota är 5,0%, Volkswagen 3,1%, Subaru 4,9%, Opel 2,3%, Mazda 3,2%, Ford 4,2% Citroen 8,9%, och Peugeot 9,2%. Medelvärdet för samtliga bilmärken är 4,0%. Bäst bland de sämre bilarna är Fiat, som "bara" har en andel om 5,2% bland de som skrotas innan tio års ålder.

Så redan efter tio år kan man se tendenserna hos både Renualt, Peugeot och Citroen. De avviker både mot andra märken som mot medelbilen, trots den påstådda kvalitetsförbättringen.

Autobromsen och ny säkerhetsteknologi är en helt annan diskussion. Den kan vi ta separat. Men jag kan på goda grunder säga att om vi även skall lyfta in säkerhetsaspekten och sätta ett pris på olyckorna så är det inget som gynnar Renualt eller PSA direkt. Särskilt inte i jämförelse med Mercedes, Toyota och Volvo.

MVH AL

#42
2015-10-13 23:44

Fast AL, nu tittar du på historisk data. Den säger ingenting om hur nuvarande modell kommer åldras. För isåfall skulle man göra likadant med ekonomin och räkna fram när nästa börskrasch är, baserat på historien.
Nej du, gammal utdata är inte applicerbart på ny indata.

#43
2015-10-13 23:46

Axa: Det är så man bygger en prognos.

MVH AL

#44
2015-10-13 23:48

Mm, och vi vet ju hur det är med prognoser oavsett det gäller väder, ekonomi, politik eller bilmarknad...

#45
2015-10-13 23:53

Ja Axa. Jag vet vad en prognos innebär. Vet du? En prognos som träffar rätt är nämligen ingen riktig prognos. En prognos är nämligen ofta ett underlag för beslut, som därmed påverkar och förändrar de omständigheter som prognosen är uppbyggd kring. Detta finns det mycket skrivet om.

MVH AL

#46
2015-10-14 02:05

Informerade om bilens verkliga för och nackdelar?

Faktum är att säljaren inte alls behöver känna till bilens samtliga för och nackdelar, det finns faktiskt något som heter slarv, inkompetens och nonchalans, vilka bevis finns det för att säljaren alltid är ett kompetent geni som vet precis allt?
För att den benhårda hypotesen om asymmetrisk information skall fungera så måste man först bevisa att säljaren alltid är ett allvetande geni.

Mänsklighetens misslyckade agerande och mediokra prestationer är väl snarare ett bevis för att denna teoretiska hypotes sällan kan ha förankring i verkligheten då genialitet knappast är ett allmänt mänskligt drag.

Och om man känner till allt teoretiskt sett behöver man inte värdera de olika sakerna på samma sätt.

Säljaren kanske på fullt allvar anser att en nackdel är en fördel och kanske inte alls är medveten om att vissa saker är fördelar och därmed har en helt annan allmän syn på och upplevelse av varan i fråga.

Om man inte har samma syn på vad som är negativt och positivt eller varför det är det har man en betydligt större uppgift att lösa än att bara distribuera informationer.

Utöver det finns det en ide om att man antingen skall ha all information eller också är den information man ändå har mer eller mindre strunt och inget att fästa sig vid.

En annan iden är att bara viss specifik information är relevant, alla annan information är bara värdelöst skräp.

Dessa fixa Idéer som florerar gör saken knappast enklare eftersom dessa åsikter sprider förvirring och gör något som i själva verket är mycket enkelt till något invecklat och krångligt.

Istället för att ställa upp ett hypotetiskt informationsmål som är så extremt högt ställt att det aldrig kommer att kunna uppnås i praktiken, är den rätta lösningen att införskaffa all den information som går att få tag i och använda sig av den för att utarbeta och sammanställa ett resultat som man kan basera en slutsats på.

Felaktiga uppgifter blir aldrig något problem när man inhämtar information från många olika källor och därför behöver man inte utesluta någon information, tvärtom även det som är fel kommer att bidra med viktig information när felaktigheten upptäcks som en följd av den stora mängden informationer från andra källor.
Däremot om man baserar allt på en enda källa, då har man låg trovärdighet och stora chanser att dra fel slutsatser - vilket dock inte innebär att något automatiskt alltid är fel bara för att det kommer från en enda källa, det är ju en bedömningsfråga från fall till fall. (Det borde vara självklart, men kanske bäst att skriva det ändå.)

Asymmetrisk information orsakas betydligt mer ofta av människors oförmåga och ointresse för att söka upp och ta till sig den information som är tillgänglig, än att information inte finns tillgänglig.
Det finns betydligt mer information om de flesta bilar än de flesta har en aning om och det beror på att de helt enkelt inte söker efter informationen och det beror oftast på att man helt enkelt inte bryr sig, "jag struntar i det där" är ett vanligt svar på varför någon inte vet intressanta fakta.

Att sedan all information i universum inte är tillgänglig - det får man försöka kompensera genom att vara lite intelligentare och räkna ut saker och ting.

#47
2015-10-14 07:25

Det är kul att starta dagen med ännu ett gott skratt! :-)
Var AL hittat sina uppgifter är det väl ingen som vet, men det är tydligt att han jobbat duktigt för att understödja sina åsikter då han lyckades sänka 307 och höja Corolla och Golf.

Trots det, så är det bevisligen så att Mercedes producerar mindre än konkurrenterna i Golf-klassen. Även om AL försöka vända sanningen till något annat.
Att sedan E-klass rullar långt är det ingen som nekat till, men då pratar vi om helt andra prisklasser vilket jag påpekat flera gånger tidigare är fel.

Ja, japanerna klarar sig bättre hos SBP, kvalitetsprodukten A-klass är något sämre än 307.
Men, som tidigare påpekats, så visar SBP bara vissa delar av en bil. Där syns inte motorras (pratade förresten med en bekant häromdagen vars Passat 2011 hade rasat pga kamkedjekrångel), växellådsras, ACC-problem osv.

Men, nu är inte allt siffror, utan mycket är känslor annars skulle ju inte många GTI-bilar säljas öht. Varför betala onödigt mycket för en stötigare och mer okomfortabel bil? Jo, för att det känns bra.

#48
2015-10-14 08:56

Ja du Hultarn, skrattet är den osäkras försvar(#47). Men för att besvara frågan: Uppgifterna härstammar från precis samma källa som hultarn själv använde. http://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/besiktningsstat...

Skillnaden är bara att jag inte är så slarvig och exkluderar delar av populationen enkom för att det skall passa in på min syfte. Skall man räkna på antalet mil som en bilmodell utför så får man se till att ta med samtliga alternativ, och inte bara en enskild. Annars är man inte seriös. Och då ser siffrorna ut som de gör. Skillnaderna i genomsnittligt miltal under den mätperiod som Hultarn valt ut är väldigt små, vilket inte är så konstigt eftersom bilarnas initiala användningsområde är väldigt snarlikt. Notera också särskilt, att mätperioden inte gäller hela bilarnas livslängd. Det är sannolikt att Peugeots population decimeras snabbare än de uppräknade alternativen. Så ser det i alla fall ut för Citroen. Jag ar inte orkat kontrollräkna i detta specifika fallet (jag talar ju ändå för döva öron).

När det kommer till felnivå så är den följande (avser modell/miljörelaterade fel):

Peugeot 307: 0,027
Mercedes A-klass: 0,027
Volkswagen Golf: 0,011-0,016 (orkade inte räkna ut den genomsnittliga kvoten)
Toyota Corolla: 0,008
Medelbilen: 0,017

Ja, i sedvanlig ordning toppas listan över fel av Peugeot, med 59% fler fel än medelbilen. Mercedes sämsta modell ligger i nivå med Peugeot. Golf och Toyota är bättre än både medelbilen och Peugeot/Mercedes.

Vad gäller andra fel så är det svårt att få tag på tillförlitliga uppgifter. Har Hultarn data som vi kan räkna på så är han välkommen att redogöra för dessa.

Så inget av Hultarns skrivelser ger något stöd för att Peugeots nya 308 GTi skall betinga ett pris på +300 000. Fortfarande skall den kosta 240 000 och inte ett öre mer.

MVH AL

#49
2015-10-14 09:07

Fast nu har du nog missuppfattat lite N-iklas. Asymmetrier är inte nödvändigtvis kompetensrelaterat. Det har heller inget med köparnas individuella preferenser att göra. Vad det handlar om är att en köpare skall ha tillgång till samma mängd information som en säljare innan de kommer överens om ett pris. Vilka subjektiva värden som köparen sedan lägger in i denna information är en helt annan sak.

Ett klockrent exempel är den senaste VW-skandalen. Säljaren (Volkswagen) kände förstås till programvaran. Köparna gjorde det inte. De köpare som vägt in utsläppen i sitt beslut har alltså köpt en produkt som inte motsvarar de förväntningar som informationen om utsläppen givit dem. Matchningen mellan utbud och efterfrågan har härigenom störts, och vi har utnyttjat våra resurser mindre effektivt.

Precis samma förhållande gäller på bilmarknaden i stort. Jag tror inte att det finns särskilt många som köper en ny Peugeot idag som känner till att den har bland bilmarknadens kortaste livslängd. Köparna missleds på så vis, via ofullständig information, och betalar ett på tok för högt pris för sin Peugeot.

MVH AL

#50
2015-10-14 10:10

AL skriver: "Skillnaden är bara att jag inte är så slarvig och exkluderar delar av populationen enkom för att det skall passa in på min syfte."
Är det därför han blandar bensin och dieselbilar trots att det inte finns såna alternativ för de 5 bilarna i exemplet?
Man kan ju inte blanda en Corolla som enbart finns som bensinare, med 307 och Golf som även har diesel. Det är som att jämföra äpplen och päron. . Men, sånt bortser vissa från.

"Skillnaderna i genomsnittligt miltal under den mätperiod som Hultarn valt ut är väldigt små," påstås det. Jag vet inte om 19 % är något väldigt litet, men tydligen kan man anse det.

Återigen: man kan inte bortse från kända fel även om det inte finns exakta siffror för antalen.
Det inser de flesta.

#51
2015-10-14 10:14

Oavsett om AL kan ha rätt i hur länge olika tillverkares bilar lever (eller har levt i alla fall) så köper ju inte jag min bil utgående från nationalekonomiska kalkyler utan utifrån vad som passar mig som nybilsköpare just när jag skall handla. Visst tar jag viss hänsyn till förväntat andrahandsvärde, i vilket bilens förväntade livslängd säkert är en parameter bland många, men eftersom jag som nybilsköpare sällan behåller bilen längre än typ 3--5 år så är det ju tämligen ointressant om bilens förväntade livslängd kommer att vara 16,1 eller 18,6 år - för att ta ett par slumpmässiga exempel.
Så även om AL många gånger kan ha rätt så håller jag inte med honom i allt och speciellt då de nationalekonomiska perspektiven vid våra bilköp.

#52
2015-10-14 13:49

AL, angående ditt inlägg #48, Peugeot 307 är ju en känd problembil och nåt som Peugeot jobbat hårt för att förbättra, 308 är av allt att döma klart bättre och ännu mera så nu i senaste generationen. Du kan alltså inte bedöma Peugeots kvalitet med utgångspunkt på modell 307. Men visst, Vi bilägares långtestbil var väl en 308 senast här och den var inte direkt felfri.

Sen kan man ju undra hur du förhåller dig till Mercedes om du på samma sätt skulle analysera märket baserat på A-klass som fick 0,027 felkvot enl din lista, samma alltså som 307. Borde Mercedes också läggas ner? Relaterar du det till pris på ny produkt så borde väl du komma fram till att Mercedes ger sämre kvalitet per krona.

#53
2015-10-14 15:56

Nu var det ju Hultarn själv som valde ut några specifika bilmodeller, just eftersom han menade att det gav stöd för hans egen hypotes. En närmare kontrollräkning visade just att det inte riktigt var så. Toyota, Peugeot och Volkswagen har alla ungefär samma miltal. Mercedes A-klass, som mycket riktigt bara finns som bensin, rullar något kortare. Men det klart, det finns ju alltid några ytterligheter som man kan lyfta fram som stöd för sin sak, precis så som Hultarna gjorde. Men det återspeglar inte de generella förhållandena. Dessa har jag tvärtom redan redogjort för i inlägg #40, och där finns det inga 19% variationer, vilket Hultarn förstås ignorerar. Men som alla läskunniga kan se så rullar inte Peugeot längre sträckor än någon annan under den period som Hultarn väljer att åberopa (notera: Det är inte hela bilens livslängd). I min värld är det att agera ytterst oseriöst och intellektuellt ohederligt.

Sammantaget är att konstatera att vi inte kan finna något som helst stöd för Hultarns påståenden, att Peugeots bilar rullar märkbart längre än sina konkurrenter och medelbilen. Vad jag däremot har lyckats härleda, är att de skickas till skroten tidigare än andra och har ytterst få element som lever längre än 20 år i populationen. Anledningen till det är inte så svår att räkna ut. Den hänger förstås ihop även med det vi ser hos felkvoterna i SBP; nämligen fler fel per utförd transportkilometer än medelbilen och konkurrenterna. Kvalitetsnivån avviker alltså i en betydligt större grad än miltalet, vilket vi härmed kunnat konstatera.

MVH AL

#54
2015-10-14 16:01

Pi: Jag kan förstå din invändning, men det är ett annat resonemang. En producerad bil utgör en resurs. Håller den längre så är det en nytta som vi alla tjänar på. Denna omständighet måste alltså implementeras i prisnivån för att bilmarknaden skall fungera. Nu är så inte fallet, och därmed kan Peugeot också ta ut orimligt mycket betalt för sin produkt, vilket då gör oss alla fattigare.

MVH AL

#55
2015-10-14 16:14

Leifer:

Jag har inga svenska data över Peugeot 308 men om man kollar http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/peugeot-308 och sorterar på 2-3 år gamla fordon så är felkvoten följande:

Peugeot 307: 0.0198
Peugeot 308: 0.0224

2-3 år gamla 308:an har alltså ungefär samma felnivå som 2-3 år gamla 307.

Kollar vi på 4-5 år gamla fordon ser felkvoten ut enligt följande:

Peugeot 307: 0.0247
Peugeot 308: 0.0234

Skillnaderna är på tok för små för att tala om några avvikelser.

I fallet A-klass har den en felkvot på:

A-klass, 2-3 år: 0.0226
A-klass, 4-5 år: 0.0230

A-klass tycks alltså inte ha förbättrat sig nämnvärt den heller.

Och nej, Mercedes skall inte läggas ner. De betalar nämligen sin egen bilproduktion och förser generellt sett marknaden med säkra och långsiktigt kvalitativa bilar. Så länge de överlever av egen kraft har jag alltså inga synpunkter. Det är värre när man låter gamla och sjuka göra avkall på sin konsumtion enkom för att rädda ett improduktivt och förlusttyngt företag kvar i branschen.

MVH AL

#56
2015-10-14 18:03

Fast jag anser att felet är att du baserar prognoser på gamla modeller.
Aktuella modeller vet vi lite om hur de kommer fungera om 10 år.
Att det finns statistik om ex Golf årsmodell 2005 säger ju bara något om den årsmodellen.
Man skulle tex kunna räkna utifrån risk att drabbas av fel på bilen. Går inte menar jag. Att dra slutsatser utifrån gamla modeller och sedan säga att risken för att drabbas av låt oss säga motorhaveri går inte. Alldeles för många faktorer som inverkar sådant missöde. Till slut generaliserar man och resultatet blir att man säger att alla dagens Skoda är värdelösa för så var en del modeller på 80-talet.

#57
2015-10-14 18:26

AL, hur kan du säga att Mercedes gör bilar med kvalitet när felkvoten är ungefär samma på a-klass som 307? Snarare borde du väl då tycka att Mercedes har mycket problem och är dyra i drift, dessutom skrotas ut alldeles för sent. Samtidigt är bilarna dyra i inköp. Men alltså ingen kritik mot Mercedes men bara mot Peugeot. Ser inte att det håller ihop logiskt alls dina resonemang. I grunden var du ju kritisk till att folk betalar för mycket för en vara och därmed borde du även vara kritisk till Mercedes. Nej, du sysslar uppenbarligen med cherry picking för att bevisa en tes. För några år sen var du ute efter just tyska finmärken, nu har den kritiken tystnat helt. Du svängde när du fick en ny tysk tjänstebil som du var nöjd med. Dvs du bygger dina åsikter på en enda upplevelse vad det verkar.

#58
2015-10-14 19:34

Axa: Jag förstår dina synpunkter och håller i viss mån med dig. Å andra sidan så är kvalitets- och produktutvecklingsprocesser ett långsiktigt arbete som tar årtionden att implementera i organisationen, se exempelvis Mazda och Toyota. Kvalitet är som bekant en konsekvens av många olika faktorer, med allt från inköp, utveckling, produktion och personal. Man ändrar inte på dessa rutiner över en natt. Så även om Peugeot har förbättrat sig, vilket vi hittills inte lyckats finna stöd för, så är denna utveckling knappast av sådan dignitet att det påverkar relationerna annat än i marginellt. Saker och ting är som bekant relativa. Även konkurrenterna försöker ju också hitta bättre lösningar. Så för att Peugeot skall komma i närheten av de bästa från Tyskland, Japan och Sverige så måste man mer eller mindre fördubbla sin kvalitetsnivå. Och som du själv inser är det inte realistiskt, särskilt inte i ett företag som går tiotals miljarder back. Vi kan ju inte ens identifiera några avgörande skillnader i nutida modeller, kontra de äldre, och även i skrotningsstatistiken ser vi att Peugeot skrotar även relativt nya bilar i större omfattning än medelbilen och konkurrenterna.

Så fortfarande kvarstår mina invändningar. Denna Peugeot 308 GTi är för dyr, i alla fall om man begär +300 000 för den.

MVH AL

#59
2015-10-14 19:54

En sak håller jag med dig om AL, att Peugeot är för dyrt. Men å andra sidan tycker jag att de flesta bilmodeller är överprissatta. :-)

#60
2015-10-14 21:09

Här pratas det från ett visst håll om "ytterst oseriöst och intellektuellt ohederligt.", och då verkar hans egna beteende vara totalt bortglömt.
Som alla kan se så är det inte jag som försöker krydda siffrorna genom att blanda in dieslar. Jag höll mig självklart till att jämföra bensin med bensin och bortse från diesel då det inte finns till samtliga modeller.

Jag gör inte mina jämförelser med kryddade siffror utan konstaterar helt frankt att A-klass och och 307 har lika många fel per bil efter 10, men då ska A-klass betydligt kortare körsträcka vägas in. Men, det blundar somliga för.

Sen kan man ju självklart ha åsikter om hur vettigt det är att låta mer än 20 år gamla bilar rulla på vägarna. De ligger ljusår bakom moderna bilar, när det gäller bränsleekonomi och inte minst säkerhet. De har inte ens sidokrockkuddar, antisladd eller andra hjälpmedel. Smartast borde det vara att få bort skorvarna från vägarna och ersätta dem med moderna bilar.

Dock var det intressant att titta på TUV, det visade sid att självaste Toyota fick stryk av Opel! Jag tycker nyare Opel är intressanta.

Det är en smula oroande att somliga inte förstår att ett ifrågasättande av tveksamma påståenden baserade på ett ivrigt siffertrullande inte är samma sak som märkesfanatism.
Jag tycker Mercedes gör mycket trevliga bilar, och det var inte länge sedan jag provkörde en E-klass. Men, det har inget med debatten här att göra.

#61
2015-10-14 19:59

Leif: När jag uttalar mig om Mercedes så bygger jag mina slutsatser på samtliga modeller, inte enskilda serier. Samma sak gäller Peugeot: Jag baserar inte mina slutsatser på en modell 307 utan på företagets generella felnivå. A-klass, som Hultarn av någon märklig anledning lyfte in, är förstås ett kvalitetsmässigt misslyckande och det är uppenbart. Notera dock att den avviker gentemot övriga modeller från Mercedes. Peugeot 307 däremot är samma plåtschabrak som resten som PSA spottar ur sig, d.v.s kvalitetsmässigt sämre än medelvärdet på marknaden. http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf8161/142839376...

Studerar man samtliga bilar i populationen så har Peugeot ungefär 31% fler fel hos SBP än Mercedes. Det kan diskuteras huruvida det är ett bra resultat eller inte utifrån Mercedes perspektiv. Det tycks vara som så att MB tappar just nu - om än förstås inte ner till Peugeots miserabla nivå. Om man exempelvis jämför med andra MB-alternativ så är gapet större mellan Audi och Peugeot (124% fler fel hos Peugeot), Lexus (264% fler fel hos Peugeot), BMW (77% fler fel hos Peugeot) eller Volvo (55% fler fel hos Peugeot). Gör vi en mer rimlig jämförelse så har Peugeot 72% fler fel än Volkswagen. Renault å andra sidan har ännu fler fel, närmare bestämt 40% fler fel än Peugeot så PSA är inte värst i klassen.

Angående dina högst spekulativa antaganden så släpp gärna dem. Det är bara rena dumheter. Jag hade nämligen en prestigebil även när jag skrev de inläggen.

MVH AL

#62
2015-10-15 11:09

Hultarn min vän. Först och främst: Du påstod att Peugeot rullar längst genom att åberopa en liten del av den totala populationen, detta stämmer alltså inte. Både Golf och Corolla utför ett minst lika omfattande trafikarbete - fast med färre fel då:-). Vilken motorkonfiguration som används är en annan diskussion. Debatten handlar om huruvida Peugeots högre miltal kan förklara dess högre felnivå, och sannolika tidigare bortfall ur populationen. Som vi alltså kunnat se stämmer inte det antagandet. För att inte använda "kryddade siffror"(#60) så är A-klassens värde vägt, d.v.s jag har eliminerat skillnader i körsträcka. Du borde väl ha lärt dig vad det betyder vid det här laget...(antar jag):-) Felkvot du vet...

Det som är oseriöst är att använda en enskild bilmodell, dessutom utan att ange vilken konfiguration som avses. Skall man åberopa data så får man ta med samtliga alternativ. Så har jag också gjort i inlägg 40 som Hultarn vägrar att kommentera (eftersom det strider mot hans egen tes). Och som alla själva kan se så rullar inte Peugeot några avgörande längre sträckor än andra. Däremot tycks de försvinna iväg snabbare från marknaden per extra utförd transportkilometer än konkurrenterna, och medelbilen. Jag får väl sätta mig ner och räkna efter hur stort tappet blir per mil som medelvärdet växer. Här kan alla ni som intresserade själva se medelkörsträckorna. http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf8161/142839376...

Och snälla Hultarn: Varför läser du inte mina inlägg ordentligt? Varför glömmer du saker som båda jag som du själv har skrivit tidigare? Det känns rätt meningslöst att återupprepa samma saker om och om igen om du inte tar till dig vad jag skriver. Det är bara slöseri med tid för mig. Läs om läs rätt och släpp märkesfanatismen, därefter är Hultarn välkommen in i hetluften igen:-)

MVH AL

#63
2015-10-14 21:13

"Nu var det ju Hultarn själv som valde ut några specifika bilmodeller, just eftersom han menade att det gav stöd för hans egen hypotes"
Nej, det där är inget annat än en ren lögn från AL's sida.
Självklart ska vi hålla oss inom samma storleksklass när vi jämför olika fabrikat. Att blanda E-klass med Corolla är knappast vettigt. Även om det finns de som verkar tycka det.

#64
2015-10-14 21:17

AL, det var inte spekulativt och jag minns mycket väl att du hade en tysk prestigebil som du var missnöjd med innan du bytte till en du gillade. Du får väl ändå stå för vad du sagt tidigare och det är uppenbart att du snabbt ändrade åsikt efter bytet. Istället för att förneka kan du väl istället förklara varför du bytte åsikt helt.

#65
2015-10-15 10:07

Den här generationen 308 är väldigt snygg, sett till storlek så är den väldigt "rätt", speciellt kombin. Om man behöver all effekt? varför inte! Just nu den snyggaste pegan tycker jag. Har haft en 3008 som var en väldigt skön bil att åka i, mycket bra att sitta i, tyst, rymlig. Dock en del små el-problem, lampor som gick för ofta. Hade också en läcka i backbox i motor/låda, detta är visst vanligt på 1.6 l dieseln.

#66
2015-10-15 11:14

Ja Leif: Jag har haft två BMW som inte varit någon vidare. De hade en mängd olika fel. Min nuvarande variant är dock bättre, den har fungerat helt felfritt hittills. Därför kommer jag nu beställa en laddhybrid X5:a, med samma fina fyrhjulsdrift som sitter i min nuvarande 525..:-)(som tar sig upp för en snöig backe):-)

Men detta är irrelevant för diskussionen om Peugeot 308. Den senare är som jag redan visat på tok för dyr, eftersom den har en kortare förväntad livslängd än alternativen. För att kompensera för den kortare livslängden och mindre trafikarbetet så måste priset ner, ja i alla fall om marknaden fungerar.

MVH AL

#67
2015-10-15 12:38

AL anklagar mig för att inte läsa hans inlägg och fortsätter med sitt fabulerande om märkesfanatism, trots att jag har kommenterat det. Han har alltså inte läst vad jag skrivit.

Självklart måste man jämföra äpplen med äpplen, men det tycks inte AL förstå. När kunden funderar på att byta bil, så styrs ju valet kraftigt av inköpspriset, lämplig storlek och förbrukning.
Kunden står inte och väljer mellan en Golf och en E-klass. Han/hon jämför självklart bilar inom klassen.
Man jämför bensin, etanol och diesel och vad de kostar i jämförelse med varandra.
Man står inte och resonerar: "Äh, vi köper en dubbelt så dyr Mercedes E-klass för den håller ju 6 år längre"

Därför finns A-klass med i jämförelsen.

Men, visst, vi kan gå upp en klass och titta på hur mycket C-klass och motsvarande körs. Nu haltar jämförelsen ändå då Mercedes är betydligt dyrare, men vi kan väl bortse från det denna gång.
Mazda 6: 13720 mil
Mercedes C-klass 13595
Peugeot 406: 15652
Toyota Avensis: 13951
VW Passat: 16106
Volvo S40: 13509

Här är det lätt att se vilka bilar som producerar mest per år. Passat i ledningen och Mercedes minst.

#68
2015-10-15 13:10

Ja du Hultarn, av det enkla skälet att Mercedesköparen som kör längre sträckor väljer en diesel istället. Men återigen väljer du ut enskilda element för att bekräfta en generell bild och så fungerar som bekant inte verkligheten. Skall vi räkna och dra slutsatser om generella förhållanden ute på bilmarknaden så måste samtliga bilar vara med (i så hög grad som möjligt). Annars får vi ett skevt utfall. Alla de mil som dieslarna utför måste ju inkluderas för att kalkylen skall gå ihop, det måste ju även den mest invändningsbenägna individ kunna ta till sig. En mycket pedagogisk jämförelse: Om man har en maträtt som består av kött, sås, grönsaker och potatis. Kan man säga vad maten smakar genom att smaka på såsen? De allra flesta inser att det är orimligt att smaka på enbart såsen för att uttala sig om hela rätten. Man bör rimligen även smaka på övriga komponenter innan man fäller ett omdöme. Samma sak gäller med bilar. Mät allt, inte bara det som passar. Annars är det inte seriöst.

Mercedes har som bekant även en dieselvariant, och A-klass köps sannolikt i större grad som andrabil än exempelvis en Peugeot 307 kombi. De senare (kombin alltså:-)) rullar alltid längre - men slits i regel också hårdare.

Så åter: Det går inte att förklara Peugeots sämre kvalitet med att den rullar längre sträckor. Det är bevisligen helt felaktigt. Dessutom är det sannolikt att övriga bilar används när Peugeot hamnat på skroten, eller hur? Siffrorna avser inte hela bilens livslängd (ja möjligen Peugeots då:-))

Gör om - gör rätt!

MVH AL

#69
2015-10-15 13:23

När vi ändå är igång och diskuterar, så kanske Hultarn kan svara på varför 307 med diesel har en felkvot som ligger 33% högre än medeldieselbilen på marknaden? Ja ta vilken Peugeot - modell som helst. i stort sett samtliga avviker med avsikt på felnivå. Det är enkelt att se. Otur?

MVH AL

#70
2015-10-15 13:44

Al blir säkert väldigt besviken nu, då jag har tagit med dieselbilarna i siffrorna. Även om jag personligen tycker det är ologiskt.
Det är inga kombimodeller med, då det slagit snett.
C-klass är inte ens var 10:e bil en diesel så det drar inte upp miltalen nämnvärt.

#71
2015-10-15 13:58

Bra Hultarn. Då har du lyckats smaka på både sås och potatis. Nu återstår bara köttet och grönsakerna så hamnar du rätt:-) Följaktligen är det bara kombibilarna kvar. De rullar ju bevisligen också.

Ännu enklare är det annars att använda följande lista: http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf8161/142839376...

MVH AL

#72
2015-10-16 00:04

AL,
Här är en annan jämförelse. Du går in på Dressman och av deras 15 olika strumpsorter köper du 4. Du använder dem lite olika, de sköna lite oftare, ett par endast i de trånga skorna, osv.
Efter ett halvår konstaterar du att de inte haft den förväntade livslängden du tänkt dig och ratar alla Dressmans strumpor, spelar inte roll vad dem har för modeller i övrigt.

#73
2015-10-16 02:53

Man kan också som jämförelse smaka på många olika undersökningar runt om från världens olika hörn och se att det finns vissa märken som alltid ligger med i toppen oavsett vad man mäter. Av detta kan man lägga ihop 2+2 och se en röd tråd om man har vanligt sunt bondförnuft. Varför göra det svårare för sig än det är.......

Att sedan jämföra 20år gamla bilar är ju tämligen ointressant. Vissa märken har blivit bättre ( Peugeot) andra sämre ( Mercedes). Har de desseutom stor skillnad i pris så blir jämförelsen ännu mera skev, vad får man för merpriset?! Hur mycket har man reparerat bilen under de 20 åren? Detta har ni inga siffror på, men visa dom gärna om ni har dom. Enligt mig finns det en solklar vinnare enligt mina erfarenheter i bilägandet som jag sagt under lång tid och det står jag för än. Fortfarande ligger oftast märket/koncernen i topp med sina bilar, jag är inte förvånad över detta med min egen erfarenhet. Koncernen toppar snart sagt alla listor/undersökningar som presenteras, varför är det så? Lägg ihop 2+2 av det så har ni svaret.......

Ps Soliga och varma hälsningar från Ft Myers Florida. Många fina bilar man ser här som inte finns i svedala....Ds

#74
2015-10-16 07:27

AL efterlyser kombibilarna, då kan vi ju kika på dem också:
Mazda 6: 15531
C-klass: 16271/23813 (diesel)
406, finns inte med som kombi, men kusinen C5: 16953/25671
Avensis: 16566
Passat: 17798/26710
V40: 15922

Inte heller här glänser Mercedes när det gäller sträcka per år. VW används mest (även här)

#75
2015-10-17 00:46

Jag drar en snabb jämförelse.

Satte mig ner och räknade på samma årsmodeller som Hultarn anger - nej jag har inte kontrollerat huruvida hans miltal stämmer - utan istället studerat hur mycket populationen decimeras i relation till att det genomsnittliga miltalet växer. Jag studerade just Mercedes och Peugeot hos SBP.

Då kan vi se, att det försvinner en Peugeot per 152 extra kilometer som medelvärdet växer. Samma siffror hos MB är 172 kilometer (bensinbilar). Mercedes fasas alltså ut från marknaden 13% långsammare än Peugeot. Ja faktum är, att Peugeot-populationen var 1,1% större vid kontrollbesiktningen när fordonen var 8 år gamla medan den vid 10 års ålder sjunkit och istället bara utgör 98,7% av MB:s motsvarande population.

Vad värdet blir för övriga modeller och konkurrenter har jag inte orkat ta reda på. Men jag skall kolla på det någon dag.

Som sagt:-)Kvalitet var det frågan om...

MVH AL

#76
2015-10-17 10:22

Om vi kollar långmilarna i SBP:s material så ser vi att Citroen C5 diesel utmärker sig med höga miltal. Men vad händer när genomsnittstalet drar iväg? Jag har åter tittat på Mercedes C-klass diesel, både kombi som sedan, och jämfört mot Citroen C5:s motsvarigheter. Årsmodell 2002 och kontrollbesiktning vid 8 respektive 10 års ålder och i stort sett snarlika populationsstorlekar. Då kan vi se, att per extra utförd mil försvinner det iväg 0.012327 stycken Citroen, d.v.s populationen minskar med 0,012 fordon per varje extra mil som utförs.

Hos Mercedes är samma utfall: 0.007571. Citroen måste alltså producera 63% fler bilar/slitagedelar än Mercedes för att utföra samma transportarbete. Mercedes håller alltså avgjort bättre, vilket ju också är vad kunden betalar extra för.

MVH AL

#77
2015-10-19 08:05

Det är underhållande att se hur AL letar siffror för att försöka få rätt, och/eller kommer med tillägg, som om dieslar i #68, när han gång på gång visar sig ha fel.
Går det inte på annat sätt, så dras strumpor och kött in i debatten, men det antar jag är någon slags retorik. Som jag sagt tidigare: retorik och ironi är svåra saker, och inte alla klarar av att skriva sånt.
Jag anar också hans trevare där han försöker påstå att mina siffror behöver kontrolleras, det behöver han inte göra sig besvär med. SBP's siffror är som de är.
Men, han erkände ju till slut att A-klass knappast är någon överlägsen slitvarg, det ska han ha credit av.

Sedan pratar vi inte här om bilarnas totala felkvot, för den är inte känd (vi vet bara siffror om vissa delar), utan antalet körda mil per år där AL gång på gång hävdar att Mercedes är överlägsen. Vilket så inte är fallet.
Det är bara E-klass dieslar som körs mycket, och det är ju ingen tillfällighet då väldigt många av dem rullar som taxi. De ska inte jämföras med Golf-klassen där inga körs som taxi.

Om nu inte Mercedes håller längre än "vanliga" bilar vore det något fundamentalt fel, på gränsen till bedrägeri, då de är så mycket dyrare.
Det är inget fel i att ta mer betalt för en produkt som håller längre, men då ska den också göra det. (vilket inte är i fallet A-klass)

#78
2015-10-19 12:43

Nej Hultarn. Jag har inte fel. Skillnaden ligger i att du väljer ut enskilda fundament för att bekräfta en total bild (eller rättare sagt, Hultarns eget påstående). Jag väljer att studera helheten, eftersom ytterligheter sällan är representativa för marknaden som helhet. Om Hultarn har tid så får han gärna studera hur stor del av populationen som decimeras kontra att medelvärdet över körda mil växer. Det är om något en bra indikator. Man kan också välja att använda Mercedes siffror på Peugeots population och tvärtom. Gör man det så bekräftar det den generella bilen ytterligare.

Vad gäller felkvoten är Mercedes bättre än Peugeot (generellt sett). Däremot är man inte bäst på marknaden, vilket jag aldrig har påstått. Hur A-klass står sig i det långa loppet har jag inte kontrollerat, har Hultarn tillgång till sådana data är det bara att lägga fram dem.

Så sätt nu igång och räkna på hur snabbt Peugeot försvinner iväg per extra mil som märket utför. Jämför gärna med Volkswagen som i ett enskilt fall (inte samtliga alltså) till och med är bättre än självaste Toyota. Det är enkelt att räkna på. Ladda ner Excel-arket och sätt igång bara:-).

MVH AL

#79
2015-10-19 17:32

Nej AL har inte fel. Det har han aldrig. (OBS:retorik)
Men, det var inte vad vi diskuterade.

Vad AL fått detta med att jag använder ytterligheter ifrån vet jag inte. Artikeln handlar om Golfklassen, och varför ska man då inte hålla sig inom den klassen när man jämför?
Om man sedan blandar in en E-klass dieselkombi här, då pratar vi om en ytterlighet, det förstår de flesta. Bilen kostar dubbelt så mycket, och används på ett annat sätt. A- och C-klass däremot gör inte men visar inte på mer producerade mil än konkurrenterna.
Jag har ingenstans påstått att AL sagt att Mercedes har bästa felkvoten, var skulle det ha skett?

Att A-klass har lika dålig statistik som 307 är väl ingen ytterlighet, inte heller de andra siffrorna som jag presenterat här.

Så tycker AL att jag ska jämföra med VW, bra idé men en smula sen för vad har jag skrivit redan i # 67 och #74..?

#80
2015-10-24 10:28

Hultarn: Jag beklagar sent svar. Jag missade ditt sista inlägg i tråden(#79).

Men för att bena upp det hela lite. Om jag tolkar dig rätt så önskar du påvisa att Peugeot 307 årsmodell 2002 i genomsnitt rullat någon procent längre under besiktningstillfället 2012 än Mercedes A-klass, och någon procent kortare än Volkswagen Passat? Ja det är svårt att argumentera emot. Det finns alltid en variation inbyggd i sådana här mätningar (vore det tvärtom skall man däremot dra öronen åt sig).

Men dessa data säger oss inget om Peugeots generella körsträckor, de säger oss heller inget om hur långt bilarna rullar under hela sin livslängd. Det vi däremot kunnat konstatera, är att Peugeot 307 årsmodell 2002 population decimeras snabbare kontra att genomsnittsmiltalet ökar än både Volkswagen Passat och Mercedes från samma årtal. En slutsats som stämmer väl överens med andra data. Samma sak med felnivån, den ligger högst hos Peugeot - vilket korrelerar rätt väl med att bilarna inte återkommer till besiktningen lika frekvent som andra.

För att runda av kan vi alltså konstatera att Peugeot har fler fel än snittet och de uppnår inte samma miltal utan att skrotas (eller var de nu tar vägen) som konkurrenterna.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.