Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Peugeot 308 GT

Provkörning

Vi Bilägares Andreas Jennersjö är i Lissabon och provkör Peugeot 308 GT. Här är de första intrycken av bilen.

Hej Andreas, vad är 308 GT för bil?
 
– Det är inget direkt fartmonster vi har att göra med. Det man i stället satsat på är en sportigare känsla med styvare chassi och sportkänsla både i interiören och exteriören. Den kommer i en bensinvariant med 200 hästkrafter och sexväxlad manuell låda och en dieselvariant med 180 hästar och sexstegad automat.
 
Hur märks den sportigare känslan?
 
– Bland annat har 308 GT större bromsar och styvare väghållning. Med en knapptryckning får man också snabbare gasrespons och trögare styrning. Den har också ett alldeles för syntetiskt motorljud som är tänkt att vara sportigt.
 
När kan man köpa en och vad kostar de?
 
– De finns att beställa redan nu, och bensinvarianten kommer kosta knappt 270 000 kronor. Ungefär som Skoda Octavia RS, som är en självklar konkurrent.
 
– Värt att nämna är att Peugeot kommer med något vassare snart, om det blir en 308 GTi eller en R-version av 308 återstår att se.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 GT?

Kommentarer

#1
2015-01-14 15:39

200hk men inget fartmonster ?
Hur många hk duger då ?

#2
2015-01-14 17:57

Sportig interiör? Luktar det svett?

#3
2015-01-14 18:50

Så det enda som fanns att säga om den var att det syntetiska ljudet var dåligt och så har den styvare väghållning, undrar vad det är? Ok de säger att den inte är ngt fartmonster också.... Inte mkt till intryck, kom igen ni har presenterat modellen tidigare!

#4
2015-01-14 21:14

Idén med en direktrapport är att vara en förtitt så att man får lusten att köpa tidningen... Han har inte hunnit skriva artikeln än. Det är samma idé som Teknikens Värld och Automotor & Sport kör med.. De säger inte så mycket heller i sina motsvarigheter. Den riktiga rapporten och artikeln från provkörningen kommer i tidningen.

#5
2015-01-14 21:39

Lite halvgalna fälgar på denna kärran, kul att se att dom vågar.
Hoppas dom fått bukt med de problem man läst om bensinmotorerna (gäller även t.ex. Mini och Citroen) så att folk vågar köpa bensinvarianten.
Vissa hävdar att det är den "gamla" PRINCE motorn (kul men mkt rapporter om problem) men samtidigt har Citroen haft sin EB Turbo PureTech på G rätt länge, hoppas att det är en hottad variant av den senare som sitter i denna kärran.

#6
2015-01-18 18:00

Jag har nog blivit gammal, skulle ens vilja ha så många hästkrafter. Har 140 hästkrafter och bilen går riktigt bra med så "få" antal. Tyngre bil kräver givetvis fler hästkrafter, men denna modellen är säkert inte jättetung (under 1500 kg).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.