Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Mercedes E-klass

Provkörning

Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har varit i Portugal och Lissabon för en provsväng i Mercedes nya E-klass.

Vad är nytt?

– Hela bilen egentligen. Även om Mercedes lånat en del komponenter från C- och S-klass. Designen påminner också om de bilarna. Sedan finns massor av ny teknik. Bland annat en autopilot som gör att nya E-klass i stort sett kan köra av sig självt. På motorsidan finns en ny fyrcylindrig dieselmotor två liter som delvis är byggd i aluminium. Lättare än tidigare ska den vara och den deklarerade förbrukningen är endast 0,39 liter per mil.

Drar den så lite i verkligheten?

– Det får väl ett kommande test i Vi Bilägare utvisa men första indikationen är att det blir svårt. 0,61 liter per mil visade färddatorn efter några mils väldigt lugn stads- och motorvägskörning. Men som sagt: vi får väl se när vi kör bilen på hemmaplan och mäter förbrukningen själva.

Hur är den att köra?

– En E-klass ska ju vara väldigt bekväm och den nya generationen gör verkligen inte bort sig när det gäller fjädringskomfort. Tvärtom. Men det ska sägas att jag bara provkört bilen med luftfjädring, vilket är tillval för 21 900 kronor. Annars är det också intressant att prova den nya dieselmotorn. Hur den är berättar jag mer om i provkörningsrapporten i tidningen.

Hur är bilen på förarplats?

– Utförandet är ju väldigt bra. Det är snyggt och prydligt och allt har en solid känsla. Mest iögonfallande på förarplatsen är väl den stora skärmen eller rättare sagt skärmarna. Framför föraren sitter två skärmar som breder ut sig över mer än halva instrumentbrädan. Där visas alla instrument och all annan information. Snyggt och lättanvänt men det kostar extra. Skärmarna ingår i ”Teknikpaketet” som går på 35 200 kronor.


Okej, så vad kostar den?

– Från 389 900 kronor för bensinaren E 200 eller dieseln E 220 D. Sedan finns det också en så kallad Fleet Edition riktad till tjänstebilsåkare. Den versionen hamnar på åtta basbelopp. Det här är frånpriser. E-klass kan bli nästan hur dyr som helst om man går loss i tillvalslistan.

Läs hela provkörningsrapporten om Mercedes E-klass i Vi Bilägare 5/2016. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes E-klass?

Kommentarer

#1
2016-03-16 10:11

Ser ut som Mercedes distanserar sig igen från de övriga konkurrenterna prismässigt från att ha varit om inte billig så i alla fall prisvärd.

Alltid ett sätt att öka på premiumstämpeln...

#2
2016-03-16 11:38

Kostar väl som förra generationen.

#3
2016-03-16 12:08

50%+ överförbrukning, ej inräknad färddatorns generella "optimism". Ser lovande ut för att fortsätta titeln som sanslös överförbrukare.

#4
2016-03-16 13:42

Antagligen för tung så därför blir det markant högre förbrukning än deklarerat.

#5
2016-03-16 15:45

Ser ut som vilken mellanklassare som helst frånsett det 3-ekrade "hjulet" mitt i trynet.

#6
2016-03-16 16:47

Hur man än vänder och vrider på det är väl 6,1 för motoväg och stadskörning helt OK. Sen kan de lova vad de vill.

#7
2016-03-16 16:54

Roger Skagerström, kör du bara tät stadstrafik så torde den bli törstigare än 6,1. Där tycker jag man kan kritisera bilen och tycka att Mercedes borde ha kommit länge. Nån form av hybridteknik skulle behövas, inte minst med tanke på priset på bilen, även om den nya dieselmotorn imponerar på många sätt.

#9
2016-03-16 21:24

Tycker nya generationen c och e ser lite rumphuggna ut. Inredningen känns mest bling... känns som alla tillverkare jagar nästa generation premium med ännu större skärmar... trist tycker jag

#10
2016-03-16 21:54

Mycket möjligt att den har högre bränsleförbrukning än utlovat. Dock, en ny diesel har en avsevärt högre förbrukning innan den är inkörd - dvs rättvisande förbrukning fås efter ca 500 mils körning.

#11
2016-03-16 22:24

Nya E-klass känns som en mini S-Klass. E-klass är förmodligen den komfortablaste bilen i sin klass. Nu har BMW och Audi något att bita i.

#12
2016-03-21 12:08

Det blir nog trångt i baksätet för långa med den sluttande taklinjen på "gubbracern". Skrönan om inkörning av dieslar lever fortfarande kvar. Var i alla fall inget vi märkte på firmans bilar.

#13
2016-03-21 16:33

Jag har svårt för den här hala designen. Likadant för ett par generationer sedan då C/E/S-klass såg väldigt lika ut, bara storleken skilde dem åt. Och sen gillar jag inte platta displayer. visst, det kan vara effektivt och ball för all sorts information men det ser "billigt" ut, oavsett vem som designar dom. lite mer påkostade och klassiska instrument är min melodi. den nuvarande 4-cylinder dieseln är lite rå men är hyfsat snål, 0.48 på långturer i rimlig fart, 0.58 blandat. Ok för stor tung bil med automat. Men gillar att den är så varvvillig och att den drar hårt upp till max! kör man på euro-super diesel så är det nästan lite alfa över den!

#14
2016-04-16 10:34

Jag har förra årets E klass (avantgarde) och den är "vräkigare" och ser mer sportig ut både invändigt och utvändigt. Namnet fetmerca håller snart på att tyna bort och jag kan inte se någon mellanklass-känsla i min 2015 års modell medans jag mer ser att det passar på den nya med avsmalnande bak och takparti. Jag fick nya injektorer för 2 veckor sedan (återkallelse) och den gick ner från 0,63 till 0,55. Jag kör som vanligt men har i o för sej hybriden vilket tar bort en deciliter. Instrumentbrädan är i stort sätt vertikal som ett hinder att hålla sej över för att se vägen och frontslutet på bilen medan min har ett mjukare halvmåneformat bräde som gör att man sitter tillbakalutad med sikt på vägen och inte bara på en halvmeter brädparti med löjliga skärmar. Där har man missat rejält och de runda ventilationsmunstyckena är ett misstag där mina är mycket snyggare. Jag är glad att jag inte väntade på denna nya e-klass

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.