Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Lexus RX 450h (2015)

Provkörning

Den är definitivt en "glidare". Läs mer om första intrycken i direktrapporten av Lexus storsuv i hybridutförande.

Tommy Wahlström är i Lissabon för att köra Lexus stora suv RX.

Hej Tommy, hur går det?
– Tack det går utmärkt, även om vår provkörning blir lite längre än vad som var tänkt. Jag har väldigt svårt att komma överens med navigationsutrustning men det kanske är jag som är klantig.

Och hur går bilen?
– Väldigt bekvämt framför allt! Vi kör hybridversion RX 450h och det är definitivt en glidare, hur många sportorienterade superlativ Lexus än trycker in i pressmaterialet.

20152511065544.jpg?itok=Ttl4EoQu

Vad är det som är nytt?
– Massor men jag har inte fattat än om allt är nytt eller om något flyttats över från föregående generation. Men jag ska just in på presskonferensen så till nr 18 kan jag säkert berätta mer!

Okej, då läser vi mer om RX 450h den 15 december då Vi Bilägare 18/2015 finns i butik!

Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.



Se Tommy Wahlström demonstrera bakluckans finesser på Vi Bilägares Facebooksida!

DIskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?

Kommentarer

#1
2015-11-25 08:43

År 2015 ska ett gränssnitt till en Navigator inte vara "svårt att komma överens med". Har Lexus gått samma väg som Toyota och vägrar Android Auto och Apple Carplay?
Är det fråga om en facelift eller är det en helt ny generation?
Vågad design som känns mer spännande än de anonyma bilarna (om man inte räknar med cabben) som släppts ut tidigare.
Såg en ny NX parkerad vid stationen häromdagen och måste säga att den ser bra mkt trevligare ut i verkligheten än på kort.

#2
2015-11-25 08:59

Jag kommer nog aldrig att förlika mig med Darth Vader-grillen!

#3
2015-11-25 09:05

[Redigerad: Ovidkommande och för mycket off topic//Deeds]

#5
2015-11-25 09:49

c k, kommer du få kritik nu från Hackenbush för det inlägget? Jag undrar...

#6
2015-11-25 10:08

Lexus har ju onekligen skaffat sig en karaktär, och bilarna är ju inte mellanmjölk längre.
Därför är det väl helt rätt att en del tokgillar designen och en den skyr den som pest.

För egen del så beundrar jag Lexus för att de vågar göra en bil som sticker ut, men den är ju ganska vulgär ändå.

#7
2015-11-25 11:02

Skall Tommy vara redaktions-tomte i år...:)
F ö verkade öppningsprocessen för bakluckan lite krystad. Behöver man "automatöppning" så är det väl ofta för att man har händerna fulla - eller ? Och inte för att man skall få båda händerna fulla.

#8
2015-11-25 12:08

Ja förutom att bilen har världens fulaste och mest vulgära front så hoppas jag nu att man fått dit en fungerande fyrhjulsdrift. De tidigare versionerna kommer ju inte ens upp för en hal backe eftersom motorn på bakaxeln är för klen. Förhoppningsvis har man ordnat detta nu, annars lär man inte attrahera särskilt många premiumkunder här i EU, där vi har krav på vettig kördynamik.

MVH AL

#9
2015-11-25 12:21

Ok, det är alltid svårt att lyckas med en design, och att hitta en karaktär.
Range Rover är duktiga på att hitta en snygg och egen design, Lexus inte.
Säkert en bra bil, men inget jag vill ha på min uppfart.

#10
2015-11-25 12:51

Någon mer som tycker att nya SUV modeller inte längre ser ut som en SUV, mer som förhöjda kombikupé modeller. Snygg var den inte...

#11
2015-11-25 13:17

Någon som vet om de kommer stoppa in 300 h motorn i den här modellen? Eller om de tom omvärderat sin tidigare aversion mot plug-in teknik i Lexus och övervägt en sån lösning?

#14
2015-11-25 14:19

Tycker mest det är herr Tommy som ser ut som en skön glidare. :)
Härlig krans!

#15
2015-11-25 15:22

Karossdesignen känns oharmonisk, ögat får inte vila när man ser denna bil. Kollar man exteriört så föredrar jag X5 och XC90 framför RX. Om Lexus ska kunna slå sig in på den europeiska bilmarknaden på allvar bör man adaptera less is more när man utformar exteriören. Hybrid drivlinan är det som intresserar mig med denna bil och är dess starka kort.

Jag kan inte låta bli och säga det men för mig så är Lexus en pensionärsbil för den amerikanska marknaden. Den typiska Lexus föraren är en rik pensionär som har flyttat till Florida och som alltid är ute och söndagscruisar. Ber om ursäkt i förhand om någon tar illa upp om det jag skriver.

#16
2015-11-25 19:51

Roligt spektakel.
Drakulas tjänstebil, en smula Batman också, helst bör man ha svart slängkappa när man kör den.
Men seriöst är det frågan om man skulle våga visa sig i en sådan till vardags och förvänta sig att bli tagen på allvar.

#17
2015-11-25 20:20

Niklas, jag trodde du var lite mer seriös än så, nu blev jag faktiskt lite förvånad.

#18
2015-11-25 21:11

Det är lite märkligt att Lexus RX var snyggare för femton år sedan!
Någonstans har det gått fel hos Toyota, det verkar som man fostrat formgivare som vill frossa i det vulgära.

#19
2015-11-25 22:38

saabnisse, Lexus är ett fortfarande ett ungt företag. Snart mognar designen och blir snyggare! Så du får se det som att vara lite rebell när man far fram i sin fulsnygga och lyxiga Lexus RX 450h, samtidigt som man ha ett rent miljösamvete. :)

#20
2015-11-26 07:24

Obegripligt att Lexus inte gör plug-in hybrider istället. Det är ju där de riktigt stora vinsterna uppstår. Jag tittade på lillebrorsan till den här men fick av försäljaren höra att den i snitt drar 0,7-0,75 l/mil. Det är mer än vår föregående bil Mazda 6 - bensinare utan hybridsystem. Vad är då poängen med hybridsystemet? Nu blev det istället en Mitsubishi Outlander PHEV, och vår förbrukning är hittills 0,01 l/mil... Motorn går bara igång för att värma bilen när det är minusgrader...
Så vi kör utsläppsfritt och behöver inte tanka alls, helt underbart! Dessutom är det tyst och bekvämt att köra på el.

#21
2015-11-26 10:54

Raywave, Lexus RX 450h är nog främst tänkt för dom som har rätt mycket pengar och bor i länder där bensinen är riktigt billig. Det är ju faktiskt bekvämt att slippa att hålla på att ladda. Och är bilen snål, särskilt i staden jämförelsevis, så då behöver man inte tanka så ofta (tanken är förmodligen ganska stor också). Betydligt mer lyxkänsla i denna Lexus än Outlander, svårt att jämföra. Att man inte utvecklas plugin har förmodligen att göra med att man inte tror efterfrågan är så stor. Bilen blir ju också tyngre och batterierna stjäl utrymmen. På sikt också risk för kostnader om batterierna blir dåliga.

Jag tror dom flesta som sitter här och klagar på RX450h skulle älska att köra eller åka i den.

#22
2015-11-26 12:52

Att åka i en Lexus är för det allra mesta mycket behagligt. Bilarna är bra ljudisolerade, har fina ljudanläggningar, bra fjädringskomfort, trevlig drivlina och man sitter bra. Komforten är alltså ett starkt argument för att välja Lexus. Men kördynamiken är som bortblåst. En simpel Kia kommunicerar mer med föraren än vad en Lexus gör. Det må fungera bra i USA men är rena dödsstöten i EU. Här kräver vi en fungerande fyrhjulsdrift och gärna att man känner vad som händer mellan ratt och väg. Det är därför som Lexus också har svårt i EU. Inte för att bilarna i sig är dåliga, utan för att de byggts enligt fel prioriteringar. Att överdesigna bilarna är heller inte rätt melodi. Det som krävs är att man förenar den fina komfortnivån med en vettig kördynamik, d.v.s utan "fusk" (som i fallet "AWD" som inte fungerar). Detta vet Audi, BMW och Mercedes, ja t.o.m Volvo lyckas numera hyfsat. Lexus däremot är och förblir en trevlig bil att åka med i, men inte att köra.

MVH AL

#23
2015-11-26 14:22

Men är de så bekväma att åka i? Har åkt en del i en god väns Rx 400h och jag tycker faktiskt inte den är särskilt bekväm att åka i. Ljudnivån är visserligen ganska låg, men det fortplantas ganska mycket vibrationer från vägbanan upp i sätena. Sedan så känns fjädringsvägen bak lite kort. När man kör över fartgupp, känns det nästan som om bilen "ramlar ner" från guppet med bakhjulen istället för att följsamt åka över. Dock är det ju den gamla modellen så det kan ju ha hänt en del sen dess. Men 4WD systemet verkar fortfarande vara underdimensionerat. Läste en artikel där det stod att denna nya modell har en 67 hk elmotor på bakaxeln. Lär knappast räcka för att driva bilen enbart med bakhjulen.

#25
2015-11-26 21:28

Håller med AL, Lexus har inte riktigt hittat balansen mellan komfort och kördynamik på sina bilar.

#26
2015-11-26 21:42

@Diesel, tror inte det är stora problemet utan att det handlar om höga bränsleskatter i EU och att diesel i viss mån är subventionerat i EU. Därmed är det svårare att göra sig gällande med en lyxig stor SUV som går på bensin. I Kina och USA är det tvärtom, diesel går bort helt i denna lyxklass. I EU kostar bensinen ca 3 gånger så mycket och då hjälper det inte riktigt att Lexus har byggt en smart och förhållandevis bränslesnål hybridlösning, Ska det vara bensin så krävs då plugin men storsäljarna i EU kommer fortsatt gå på diesel. Det handlar alltså om skattepolitik och att Lexus valt att avstå dieselmotorer.

#27
2015-11-26 21:46

Dags att provköra en ny Lexus snart kanske...........?

#28
2015-11-26 22:25

Vidstige du har helt rätt angående skattepolitiken det vill säga att diesel subventioneras. Lexus bygger bilar med bra driftsäkerhet, komfort och bra detaljkvalite i interiörer fullt i klass med de tyska premiummärkerna. Men något som jag tror skrämmer i väg de europeiska bilköparna är köregenskaperna, Lexus bilar känns Jänkegungiga och sävliga på vägen av de Lexus bilar jag har testkört. Lexus NX som provkörde senast tyckte jag kändes tung på vägen och att CVT lådan laggade mellan växlingarna.
Har kollat på ett 50-tal testkörningar från olika motorkanaler där BMW M4 jämförs med Lexus RC F. Motorjournalisterna gillar V8-motorn i RC F men klagar på att bilen känns för tung och sävlig på vägen.
Det exteriöra är en subjektiv fråga men jag tror att de europeiska bilköparna föredrar stram design där less is more.

#30
2015-11-26 23:13

Med matkassar i händerna är det ju mycket praktiskt att kunna sätta fram foten och bakluckan öppnar sig själv. Den där handflatan på Lexusen var ju sämsta jag sett. Har ni med kombi någonsin fått smutsig baklucka på vintern? Ja inte vill jag lägga handflatan på den samtidigt som jag håller nyckeln i den andra.

Nej, jag öppnar hellre med bara fjärrkontrollen i nyckeln eler med en fot vid stötfångaren.

#31
2015-11-29 17:18

Håller med de negativa kommentarerna om bakluckeöppnaren. Ingen finess alls!
Som flera påpekat så har man ju händerna fulla och vill dessutom slippa lägga handflatan på en skitig baklucka. Jag brukar inte ha något större problem med att hålla fjärrkontrollen i samma hand som en kasse och ha ett finger ledigt för att trycka på öppnarknappen, utan att baxa runt kassar.
Annars så finns ju varianten med dojan under bakre stötfångaren - om man inte bär synnerligen tunga saker i kombination med svaga ben och dåligt balanssinne.
Vad som kan vara störande med en del elmanövrerade prylar är långsamheten. Inte alltid, men alltså ibland.

Jag kommer nog aldrig att förlika mig med jättegapet i fronten. Att sticka ut och vara vågad betyder inte att vara smaklös och vulgär.

Provsatt en av de tidigare modellerna och blev besviken på att man inte hade någon nytta av den högre totalhöjden på insidan. Man satt med samma uppdragna knän i baksätet som på så många andra bilar.

#32
2015-11-30 18:46

Helt ärligt, är det inte dags att gå tillbaka till som det var förr i tiden, dvs 2WD och sedan/kombi modeller. SUV tillför inget mer än ökade utsläpp. Hänger det bara på 2-4 cm markfrigång, men låt biltillverkarna göra lite aningen högre bilar som det var förr (Volvo 240 mm). Viktigast nu är att få ned luftmotstånd och vikten och samtidigt behålla komfort, säkerhet och allt lull-lull som folket vill ha. Klumpiga bilar på 2 ton blir inget bra ur någon synvinkel alls. Jag erkänner direkt, jag förstår inte trenden SUV eftersom jag bara otympliga, tunga och opraktiska bilar som egentligen inte förbättrar något som en bil är till för.

#33
2015-12-01 13:43

"Jag erkänner direkt, jag förstår inte trenden SUV eftersom jag bara otympliga, tunga och opraktiska bilar som egentligen inte förbättrar något som en bil är till för."

Då kan man ju fråga sig vad en bil är till för egentligen? Om svaret är att transportera folk från A till B så skulle nog de flesta klara sig med en Dacia Sandero. Jag skulle definitivt göra det. Men gillar man bilar och bilkörning så vill man ju ha ut lite mer av livet också. Jag ska villigt erkänna att jag inte heller förstod SUV-trenden innan jag provade en för första gången. Efter att ha provat en SUV så ville jag inte ha något annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.