Bild
Nästa artikel
Vi provkör oväntat rymliga Honda HR-V.

Direktrapport – Honda HR-V 2015

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av Hondas återupplivade HR-V i Portugal. En oväntat rymlig liten bil.

Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström befinner sig Portugal för att provköra Hondas helt nya småbils-crossover HR-V. Här kommer en första direktrapport!
 
Hej Tommy. Hur är Lissabon?
– Lika ljuvligt som vanligt! Och det är ju extra trevligt när man får avnjuta Portugal genom vindrutan på en ny bil!

20150107155227.jpg?itok=eTynORU2
 
Vad är det du kör nu då?
– Honda HR-V, märkets nya suv i den lilla klassen. Den här bilen ska slåss mot Nissan Qashqai, Renault Captur m,fl.

20150107155759.jpg?itok=cw2v7l8x
 
När kommer den?
– Lansering i september. Pris från 179900.
 
Och varför ska man välja en HR-V?
– Autobroms är standard och Honda har några smarta lösningar som gör den här bilen ovanligt rymlig och praktisk. Men full rapport kommer i nr 11!

20150107155819.jpg?itok=vmX3e5L7
 
Läs provkörningen i Vi Bilägare nummer 11/15. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Hondas nya HR-V?

Kommentarer

#1
2015-07-01 16:18

Rent praktiskt så är denna en bättre bil än Mazda Cx-3 som jag beställt. Men enligt min smak så är Mazdan snyggare. Om jag inte köpt Mazdan så hade det blivit denna Honda. Honda HRV är en mycket vettig bil, rymlig och med ett bekvämt i och ursteg. Men Cx-3 känns lite mer modern i både design och inredning. Men praktiskt har den inte en chans mot HRV.

#2
2015-07-01 18:41

Honda är enligt mig den bästa av japaner, säkert en mycket bra bil på alla vis och jag är själv sugen på en men inte denna modellen.
Honda har över åren lyckats blanda floppar med toppar inom samma årskullar vad gäller design och den här HR-V:n ser ju ut att vara baserad på 10 år gammal skåpmat ifrån Hyundai!
Oavsett om den är bra så kommer KIA att gå före på enbart utseendet.

#3
2015-07-01 19:48

Hade en honda, stod ut i fyra månader och bytte skräpet sen.
Honda har inte lyckats med Engelsk tillverkning.

#4
2015-07-01 20:36

Junkers .

Där har du fel om Honda, bara för att du drabbades så innebär det inte att alla är dåliga. Vi hade fel på våran Toyota Auris Made in England, därmed inte sagt att alla har lika många fel som vi hade. Så........man kan inte döma efter ett ex. Har hört många som är väldigt nöjda med Civic.

#5
2015-07-01 20:37

Hahaha, jag fick ett gott skratt. Den är rymlig för att man måste använda baksätet som bagageutrymme? Det har man sett många gånger när folk kommer i sina medelstora SUV's och får inte in sakerna i bagageutrymmet för att de är så opraktiska. För över 10 år sedan var jag inne på att köpa en HR-V och på den tiden var de mer kantiga och rätt praktiska, dock slog inte modellen då. Vet inte om man kunde säga SUV eller MPV på den tiden om bilen?

#6
2015-07-01 21:10

Honda som en gång var Japans BMW... Vad har hänt? Dem har inte gjort en bra bil på 10 år.

#7
2015-07-01 22:35

Dem la ner den enda bra bilen som var japantillverkad, Accord!

#8
2015-07-01 22:56

Men snälla, vet ni inte skillnad på "de" och "dem", skriv "dom".

#9
2015-07-01 22:58

Honda hänger kvar i trenden med veck hit och dit och glasstripes istället för sidofönster. Annars säkert en bra bil. Som ju Honda brukar vara.

#10
2015-07-01 23:10

De m la ner den enda och forum poliser som klaggar på rettstavning de/dem och sär skrivning är f...n det vörsta packet som finns.

Förstod du vad som menades?
Bra skriv inte en fullständigt meningslös kommentar då, precis som denna alltså!

#11
2015-07-01 23:30

http://money.cnn.com/2014/11/24/news/companies/honda-underreport-deaths-...
Honda likt Toyota!
Fakta är fakta.
Utseendet... slätstruket.

#12
2015-07-02 00:15

Hur höga fönster kräver folk? Ska bilen se ut som en Ahlgrens? :P Den har väl högst vanliga fönster? :P

#14
2015-07-02 11:59

Frågan är ju vad man skall köpa för någon bil om man klagar över Hondas kvalitet? Tyvärr är det ju lite med Japaner som för övriga marknaden som inte är Svenska eller Tyska ( bortsett Ford och Opel ) att folk gärna pratar dynga. Det spelar ingen roll att 10.000 bilar är bra om en har varit dålig för denna dåliga bil har nämligen ägts utav en granne till någon arbetskompis släkting och sådant väger tungt i Sverige.
Pratade igår med en bekant som hade köpt en ny bil och han var glad för Volvo och Bmw. Har bara hört honom prata gott om dessa tidigare men nu berättade han att hans Xc90 varit inne på verkstad 30 gånger innan den fyllt ett år! Sådana historier hör man högst sällan trots att modellen rankas sist på listan över bilar med flest fel ( så det är knappast frågan om en unik händelse att det är fel på en Volvo )
Tyvärr är det ju så att det ofta är fel även på väldigt dyra bilar men man hör sällan eller aldrig något om detta vilket kan förefalla väldigt konstigt.
Att en Dacia "visar" sig vara något billigt byggt kommer som en större överraskning för många!

#15
2015-07-02 12:11

Mistro, den där bekanten, kunde han verkligen redogöra för trettio olika verkstadsbesök eller var det en siffra han bara slängde ur sig för att han var förbannad? Så fort jag hör överdrifter av den kalibern drar jag öronen åt mig börjar ställa frågor. Ofta visar det sig att sanningen är något helt annat.

#16
2015-07-02 12:40

Roger, detta är inte det värsta jag sett beträffande sidofönster - Volvo är värre bortsett från de sansade linjer som torde komma framöver med början med XC 90. Men i bakre delen är plåten uppdragen och fönstrets överkant neddragen utan att bilen blivit vackrare för det.

Sen är det alltid märkligt med trender. De blir nästan alltid allenarådande. Det må gälla opraktiska diskbänkar av trä, kylskåp i rostfri plåt, mexisten i husfasader eller kristallkronor i vardagsrummet.
En tid så skulle bilarna vara raka med slanka karosser - Audi 100 var ett typfall. NSU Ro80 var också tidlöst ren i linjerna och hade bra stora fönster.
När man på 60-talet ritade framtidsbilar så hade de alltid enorma fönster eller rentav bubblor. Att man skulle bygga bilar med smala sidofönster var nog mest en skrattretande tanke.
Skulle man vara ball runt 1970 så skulle allt som tidigare varit kromat istället vara mattsvart - gärna även huven. Och dubbla radioantenner. Bahamagult var läckert.
Runt 1980 gällde motivlack, gärna i fält. Aktern upphissad på styltor.
Andra trender: Svarttonade baklysen - diskret. Baklysen infattade i kromblaffor - allt annat än diskret. Framljusarmaturer som klättrat upp på halva motorhuven. Veck, som absolut inte får vara horisontella, på karossidan.

Sen har vi direkt korkade trender.
Stötfångare existerar inte längre. De försvann till och med från Saab som ju hade tagit fram marknadens i särklass bästa konstruktion (med Volvo på andra plats). Det kan endast i liten mån skyllas på krav på minskat luftmotstånd.
Skyddslister längs sidorna lackerades i bilens färg! Och har nu oftast plockats bort helt. Rätt monterade så behöver de inte vara en rostfälla. Här är Cactus ett udda inslag.
Nu när strålkastarna börjat återgå till normala mått, kan man hoppas på riktigt glas istället för plast så att riktiga torkare kan användas istället för bara vattensprut? Fast det anses ju heller inte nödvändigt. (Förresten, kommer LED att innebära att strålkastarna behöver värmeslingor för att hålla dem snöfria?)

#18
2015-07-02 15:37

Roy J är inne på något intressant. Och det gäller utrustningen på bilar, tex på den jag nu beställt en Mazda Cx-3 Optimum 150hk automat. Den har det mesta man kan behöva i utrustningsväg, men vad är den den inte har?!

Jo, något så enkelt som man tycker borde vara standard på en bil saknas, och som man får betala extra för att få, så som stänkskydd fram och bak a 2319kr , sidoskyddlister dörrar saknas, vet ej om det finns att köpa till vad jag sett än. Mittarmstöd (med fack)tycker man borde ingå vid köp av bil, a 3190kr, gummimattor (med tyg ovan) 680kr. Bagagerumsmatta 700kr.

Mycket av sådant som man tar för givet att det ska vara standard kostar extra, ett enkelt sätt att tjäna extra pengar numera. Denna "extra utrustning" fanns inte tillgänglig när jag skrev kontrakt på bilen( den har premiär i September) men hade jag vetat detta så hade jag avvaktat med köp tills dess de fått fram dessa grejor och förhandlat om det vid köpet. Fick visserligen lite rabatt 1000kr vilket inte var mycket. Men man tycker denna utrustning borde vara standard. Visserligen fick jag med på köpet efter förhandling dragkrok o vinterdäck på alufälg. Men tänk på allt detta innan köp är min rekommendation, men ändå är jag glad att jag gjorde beställningen vid den tidpunkt jag gjorde. Beställer man idag så är beräknad leverans av bil i December, fick också veta att Sverige har låg prioritet av Mazda fabriken med tilldelning av bilar, ändå har man fått tilldelning från grekiska marknaden när läget är som det är där nere tex annars hade tilldelningen varit ännu lägre till svenska marknaden.

#20
2015-07-02 16:54

Sidoskyddslisterna gör ingen nytta, bilar är olika höga och dörrar som slås upp missar alltid den där listen. Ibland skulle jag vilja sätta fendrar på bilens sidor för att skador pga andras nonchalans. Cactus nya sidor är ändå lite inspirerande, lite nytänk på ett problem som nästan alla får, nämligen bucklor i sidorna. På sista tiden har jag börjat bli lite rädd att rutorna skall få sig en känga av en mycket högre SUV, och då slutar det säkert med att rutan går istället.

#21
2015-07-02 21:33

Sidolister går att fästa utan att det blir rostfällor. Sitter de dessutom så att de verkligen blir bilens bredaste punkt så skyddar de sannolikt mot det mesta. Särskilt om alla bilar hade lister enligt samma princip - då behöver de inte vara på samma höjd.

#22
2015-07-03 20:22

Roy, det där förstod jag inte riktigt? Givetvis har man säkert lister på det bredaste stället, men problemet är att bilar är olika höga och att dörrar som oftast har en rund del längst bak på dörren slår upp i den andra bilens sida, då oftast missar listen. Hade man infört någon form av standard så hade det säkert funka. Det som funkar bäst är om folk skötte sig.

#23
2015-07-04 15:13

hx30, just för bakdörrar blir det lite marigt om man inte sätter en liten kudde på dörrkanten. Men det utesluter ju inte nyttan i övrigt.

#24
2015-07-04 19:18

Ford har ett dörr-skydd på senaste Focusen -alltså ett skydd som främst skyddar bilen bredvid. Helt automatiskt och syns inte när dörren är stängd.

#25
2015-07-05 11:22

Pi, det där var något helt nytt för mig.
Måste kolla vid tillfälle. Funkar det så borde det vara standard på alla bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.