Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Honda CR-V

Provkörning

Vi Bilägares Andreas Jennersjö är i Barcelona och provkör nya Honda CR-V. Här är de första intrycken.

Hej Andreas, vad är nytt i CR-V?
– 120 hästkrafter har nu blivit 160 i 1,6 i-DTEC-motorn med hjälp av ett extra turboaggregat och Honda CR-V har nu stoppats full med den senaste aktiva säkerhetsutrustningen. Den 2,2 liter stora dieselmotorn pensioneras nu men den svagare 120 hästars dieseln finns fortfarande kvar till den framhjulsdrivna versionen av bilen. Utöver det har väghållningen setts över ordentligt och bilen har fått samma nya niostegade automatlåda som exempelvis går att hitta i nya Jeep Cherokee.

Har den blivit något annorlunda att köra?
– Den har sensorer som känner av omgivningen med laser, radar OCH kamera. Det låter en aning krångligt, för den som läser hela provkörningen i tidningen avslöjar jag hur det fungerade i praktiken. Där kan ni även läsa om hur bilen betedde sig på vägen och om Hondas nya farthållare verkligen kan se i in i framtiden som tillverkaren hävdar.

När kan vi vänta oss se uppdaterade CR-V i Sverige?
– Nya versionen av Honda CR-V finns hos oss till i mars och priset blir tre till fyra tusen kronor dyrare än vad nuvarande CR-V kostar, vi kan alltså vänta oss en prislapp på cirka 300 000 kronor i basutförande för bilen med den nya 1,6 i-DTEC-motorn.

När kan vi läsa hela provkörningen?
– Det kan hända att den här provkörningen av Honda CR-V dyker upp redan i nummer 3/15, så håll utkik!

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V?

Kommentarer

#2
2015-01-28 06:34

Hej VIB ni skriver "– Det kan hända att den här provkörningen av Honda CR-V dyker upp redan i nummer 3/15, " Är det samma som KANSKE ?

#3
2015-01-28 07:55

Jag tycker att det är en hemsk koloss till bil.

#4
2015-01-28 09:56

Jag får lite Pontiac Aztek-vibbar av Hondans sidoprofil och bakparti. Ska Honda lyckas med något som GM inte klarade av?

#5
2015-01-28 11:40

300 000:- för en Honda?!

#6
2015-01-28 12:42

När ska CR-V komma med en riktig motor? Jag har en 08'a sedan 5 år tillbaka och den är trevlig på alla sätt. Tar sig fram uppför snöiga backar med 1300kg släpkärra bakom och ger sig inte förrän alla fyra hjulen slirar. Men 2-liters bensinaren ihop med automatlåda gör bilen farligt slö. 0-100 ligger väl på 13s. Omkörning på 70-väg kräver en raksträcka på en kilometer, kanske lite överdrivet men trött är den. Gissningsvis skulle den behöva runt 200hk för att kunna konkurera på allvar med sina klasskompisar.
Jag vet inte vad den nyare modellen väger men den är väl troligtvis inte lättare än min som ligger strax över 1600kg.

#7
2015-01-28 12:53

Ja, det är lite konstigt att Honda - som gärna marknadsför sig som världens största motortillverkare - har så få motoralternativ till sina bilmodeller. Hade gärna haft lite mer pulver i min Civic, men det finns ju inget sådant alternativ. Det kommer ju förstås en Type R senare, men det borde finnas något mittemellan 140 hk och 280+ hk.

#8
2015-02-10 13:24

Har dom fixat fyrhjulsdrivningen nu eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.