Bild
Nästa artikel
Tommy Wahlström kör sladdladdade BMW X5 xDrive40e.

Direktrapport – BMW X5 xDrive40e 2015

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av BMW:s laddhybrid X5 xDrive40e i München.

 Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström befinner sig München för att provköra BMW:s laddhybrid X5 xDrive40e. Här kommer en första direktrapport!

Hej Tommy! Ute och reser igen?
- Jajjamen! Nu är det Munchen och BMW som gäller. Jag provkör den stora suven X5 som kommer som laddhybrid i höst. BMW menar att den drar 3,3–3,4 liter bensin per 100 km i hybridläge och koldioxidutsläppet är 77–78 gram/km i hybridläge, så någon supermiljöbilspremie blir det inte i Sverige.

Hur långt går den på el?
- BMW säger upp till 30 km men det får vi allt se. Det är också kortare än vad både Volvo XC90 PHEV och Audi Q7 e-Tron mäktar med, men tillverkarna brukar ha en tendens att överdriva de där siffrorna.

Har man fått kompromissa nåt för att få till eldriften?
- Ja, batteriet ligger över bakaxeln och tar plats så laddhybriden går inte att få 7-sitsig. Och sedan handlar det förstås om priset.

Vad kostar den?
- Det vet vi tyvärr inte ännu då det svenska priset inte är fastställt. Förhoppningsvis är det klart till den här provkörningen kommer i Vibilägare efter sommaren.

Läs provkörningen i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

 Diskutera: Vad tycker du om BMW X5 xDrive40e?

Kommentarer

#1
2015-06-24 12:53

Men sluta nu, kan de inte lägga ner SUV spåret...det blir inget bättre av detta. Klumpigt och tungt. Att ingen inser att det medför en massa nackdelar. Snart kommer alla att hoppa på mig och säga, men insteget "vargen"...insteget "vargen"...det är det viktigaste att du kommer in och ur bilen lätt. Det går bygga vanliga personbilar sedan/kombi med lätt in/ur steg men med bibehållen lägre vikt än SUV och med lägre luftmotstånd än en högbygd SUV. Hur många behöver 7 säten? Dessa får skaffa en MPV istället. Mitt svar är: NEJ x5 kommer aldrig bli ett effektivt fordon och inget som vi behöver i våran fordonspark. Lägg ner SUV nu!

#2
2015-06-24 13:38

Tycker att bmw x5 är en av de fulaste suvarna som finns.

#3
2015-06-24 16:53

@Styggavargen, du rapar på i samma gamla spår. Tröttnar du aldrig?

#4
2015-06-24 18:56

Stygga...tror du att tjat kommer ändra på vad folk önskar köpa för bil?

Köp du en bil som gör dig lycklig så avgör vi andra själv vad vi önskar.

#5
2015-06-24 19:23

Hmmm 655 000 säger andra svenska tidningar...så prissättningen verkar vara klar.

#6
2015-06-24 20:39

Suck, Styggavargen! Så här höga och fina var alla bilar "förr"innan någon kom på den dumma iden/modet att man ska krypa ner i bilen och sitta på backen, så har det väl varit i ca 40år nu. Bra om det svänger tillbaka.....

#7
2015-06-24 22:24

Håller med hackenbush, både x3 och x5 tilltalar mig inte alls designmässigt.

#8
2015-06-25 09:10

Undrar vad den kommer att kosta i sverige, jag lär tippa på 700 k åtminstone.,...

#9
2015-06-25 15:33

BMW X5 i denna generation har faktiskt inte så farligt luftmotstånd. cw är 0.31, samma som en Ford S-max. Sen förstår jag inte varför man måste ha så mycket åsikter om detta. Om någon vill köpa en SUV så kan de väl få göra det. Och visst går det att bygga personbilar med lätt in och ur steg, men tyvärr så gör ju ingen det.

#10
2015-06-26 14:12

Skodaägare, jag är emot SUV av flera anledningar, de är tyngre än vanliga personbilar vilket försämrar säkerheten för resten av oss som kör vanliga personbilar. Höjdskillnaden är också ett problem vid påkörning i sidan på en personbil. Sedan har vi de ökade utsläppen pga högre vikt och luftmotstånd.

#11
2015-06-26 14:17

SUV har också sämre vägegenskaper vilket gör dem farligare i trafiken om föraren är ovan vid ett sådan tung och högt fordon. Min skräck är en dålig förare bakom ratten på en stor SUV, ett litet misstag som gör att jag mister livet i min personbil och den andra föraren får lite blåmärken. Skall vi alla behöva köpa 2 tons SUV:ar bara för att detta startade? Nej tack, ta bort dem istället och gå tillbaka till vanliga personbilar/MPV. Hela debatten kan inte bero på ett in/ur steg ur ett fordon... ingen snackade om detta för 10-15 år sedan, så vad har hänt?

#12
2015-06-26 15:33

@Styggavargen, du fortsätter ditt korståg och med att häva ur dig felaktigheter.
Du kan väl kolla upp fakta innan du kommer med grundlösa påståenden?
FYI, i Teknikens Världs älgtest så klarar t ex BMW X3, X5, Audi Q5, Volvo XC60 och XC90 och Kia Sportage (för att nämna några populära SUV'ar) högre hastighet än din Skoda Octavia ...

#13
2015-06-27 00:51

http://www.treehugger.com/cars/why-cars-keep-getting-heavier-and-roads-m...

Swemba, detta är vad som just nu pågår och det kommer att trappas upp. Det har redan börjat så smått med Ford F150... vad blir nästa? 250 ...eller varför inte en 350?

"Arms race" vinner ingen på! Dags att reglera mer hur bilar skall se ut och vad de skall väga osv. Vi måste nå någon form av standard. Det håller inte att några åker runt i stora MPV:er eller SUV's på 2,5 ton. Men så börjar det bli. Volvo har mer eller mindre bidragit mest med detta "arms race" genom sina XC modeller. De är tunga och ineffektiva. SUV är inte kompatibla med vanliga personbilar, vilka skall bort är min fråga till dig? Köper fler SUV så måste alla följa efter...och så har det blivit idag. Trots alla nackdelar med dem så låter vi denna trend fortsätta. Ingen verkar alls kritiskt till att en standard bil snart är uppe på ca 2 ton? Differensen i vikt mellan mindre bilar och större har ökat markant. Förr kanske det skiljde 200-400 kg mellan stor och liten bil, idag kan man säga att det gapet ökat till nästan 1 ton! En vanlig familjekombi på 1,5 ton mot en stor SUV på nästan 2.5 ton. Säger inte att vi skall åka omkring i småbilar, men det måste bli mer ordning framöver.

#14
2015-06-27 10:04

@Styggavargen, Jaha? Och en tung lastbil kan väga över 16 ton och det kryllar av dem på vägarna. Jag antar att du tycker att de också ska förbjudas?

Och du fortsätter (felaktigt) att hävda att SUV'ar är stora, tunga och ineffektiva. Det stämmer inte! Men sakliga argument och fakta biter ju inte på dig.
Skillnaderna i förbrukning och vikt är marginell. Däremot är det många som gillar den högre sittpositionen,takhöjden och rymden i kupén samt det enklare insteget. Därför är de populära!

#15
2015-06-27 11:04

Jag tror faktiskt att många köper suv för att det är häftigt att komma körandes i en stor suv, kolla bara Schwartzenegger när han köpte en Hummer och körde runt med en stor cigarr i mungipan. Många vill nog känna sig så, väldigt macho.

#16
2015-06-27 13:56

@Hackenbush. Det samma kan väl i så fall sägas om sportbilar, cabbar, coupéer, sedaner, designbilar, prestandabilar som M, RS och AMG osv ..
Är det skäl nog att förbjuda något? Är det ett problem?

#17
2015-06-27 14:05

Vad kommer efter SUV? När alla köpt sig en SUV för att se över alla andra så måste någon börja bygga en eh-SUV. Extra hög...
Men de finns ju redan, fast de kör mest runt i arenor och krossar bilar och hoppar högt och långt i diverse hopp.

#18
2015-06-27 21:22

Swemba, varför väger en XC60 mer än en V70? Varför väger Q3 och Q5 mer än A4 och A6? Alla SUV's väger mer än vanliga personbilar, annars vore det konstigt? SUV har mer plåt. En annan sak många inte tänker på är att det är bra med långa bilar, SUV's brukar vara korta och då blir deformationszonerna inte tillräcklig långa. Jag kommer inte besvara mer ifrån dig Swemba, vi har olika åsikter runt detta med SUV. Jag gillar inte alls utvecklingen att jag som personbilsförare inte skall kunna se trafiken framför mig för att folk kör runt in höga onödiga fordon som SUV. Alla kan inte se över alla, det blir bäst om alla har ungefär lika höga fordon. Det blir bäst om fordonen väger ungefär lika mycket (båda parter delar på smällen), det blir också bäst om alla fordon är kompatibla ur ett säkerhetsperspektiv, dvs att deformationszoner har samma höjd. Såg en olycka mellan en L200 och en SAAB95, där L200's höga front gjorde att SAAB's bagagelucka fick ta smällen istället för kofångaren. Om vi skall ha SUV, så får även jag anpassa mig och köpa SUV men som det ser ut nu med alla dess nackdelar är det inget jag ser fram emot. En löjlig trend som egentligen inte borde startats.

#19
2015-06-28 09:32

@Styggavargen, En V70 D3, 150hk FWD har en tjänstevikt på 1789kg. En XC60 D3, 150hk FWD har en tjänstevikt på 1809kg. XC60 har mer utrustning som standard. Ändå skiljer det sig bara 20kg (!!). Tittar man på volymversionen D4 AWD så skiljer det sig 7 kg (!).

Källa: volvocars.se

Det är marginella skillnader. Det skiljer sig MER mellan sedan och kombi-bilar. Det skiljer sig mer om man väljer automatlåda eller ej, på valfri bil ... eller utrustning som glastak och annat.

Men jag håller med. Vi kommer inte längre. Det går inte att debattera med någon som drivs av religiös övertygelse, häver ur sig grundlösa påståenden och slingrar sig eller försöker byta spår när påståendena bemöts med fakta.

Avslutningsvis: "Varför väger Q3 och Q5 mer än A4 och A6?" Låt oss se:

Q3, 2.0 TFSI Quattro - 1615kg
A4, 2.0 TFSI Quattro - 1650kg

Q5. 3.0 TDI Quattro - 1955kg
A6, 3.0 TDI Quattro - 1910kg (Då är A6 en generation nyare där bilen bantats med 60kg. Samma generations A6 väger 1975kg)

Källa: audi.se

#20
2015-06-28 14:54

Swemba, enligt dig vilka bilar av dem du nu hittat fakta är de största? Räknar du om längden så inser du att SUV är tunga, räknar du på höjden inser du att vanliga personbilar är tyngre. Inte ens i denna fråga är vi överens.

#21
2015-06-28 14:58

Swemba, Volvo V70 är mycket större än XC60 om vi skall uttrycka det lite enklare så att du förstår vad jag menar. Ändå väger XC60 mer än V70....mycket konstigt?

#22
2015-06-28 17:35

Instämmer i att BMW inte gör några snygga SUV:ar.

Luftmotståndet är inte detsamma som cw som ju endast är ett mått på formens effektivitet. Frontytan måste också räknas med. Därför kommer alltid en stor bil att ha ett högre luftmotstånd än en liten bil om de har samma cw-värde.
Vilket alltså talar emot SUV:ar och även MPV:er om än i något mindre grad.

Styggavargen, insteget, trafiköverblicken, högre placerade strålkastare och bättre markfrigång. Där har du samtliga fördelar. Nackdelarna är precis de du tjatat om - ökat luftmotstånd men framförallt ökad tyngd. Den för biltypen vanliga fyrhjulsdriften har både för- och nackdelar, totalt sett mest nackdelar för gemene man. Men bor man så till att den verkligen behövs, så är den förstås en tillgång och då sannolikt också den högre markfrigången. Annars finns ju 4WD även på "vanliga" bilar.
Om man satsade mer på ökad inre höjd, som en MPV, alltså, så skulle man vinna även i utrymmen.
Att vägegenskaperna försämras är sannerligen inte så mycket att nämna. Så illa är det faktiskt inte.

#23
2015-06-28 17:45

Att sitta högre upp innebär en bättre överblick och siktsträcka även på tomma vägar. Man ser längre och bredare och kan planera sin körning lite bättre. Chansen att upptäcka vilda djur ökar också - och risken att få en älg genom vindrutan minskar.
Högt placerade strålkastare ger mindre slagskuggor och därmed en behagligare och säkrare belysning.
Och så var det förstås det där med ett bättre insteg.

Jag som vuxit ifrån rena prestandakärror tycker att vissa mindre SUV:ar kan vara intressanta, men sannerligen även MPV:n C4 Picasso.

#24
2015-06-29 16:04

Swemba, vem talar om att förbjuda? Jag struntar fullkomligt i vem och hur många som köper suv. Jag talade bara om vad jag tror är anledningen till att många köper en (även om de aldrig skulle erkänna det).

#25
2015-06-29 18:22

Roy J, de älgarna du ser måste ha extraljus eller nåt åt det hållet!? Själv tror jag inte det är avgörande att sitta 20 cm högre upp. Det finns vanliga personbilar som har lite högre sittposition. Jag håller dock med om att vissa vanliga personbilar är väldigt låga mot förr i tiden.

#26
2015-06-29 18:24

Lotus Europa är inte så hög, liksom Ford GT 40

#27
2015-06-29 20:38

Jag håller också med om att BMW inte gör särskilt snygga suv:ar, men å andra sidan så gör ingen annan tillverkare det heller.
Den på bilden är åtminstone lite mindre ful än de flesta andra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.