Bild
Nästa artikel
Nya Audi A4 är utrustad med många nyheter, även om det inte syns på utsidan.

Direktrapport: Audi A4 (2015)

Provkörning

Vi Bilägares reporter Calle Carlquist är i italienska Venedig och provkör nya Audi A4. Så här tycker han om bilen hittills.

Hej Calle, kan man verkligen provköra i Venedig? Det är ju mest vatten där…
– Jo, men nya A4 har fått väldigt stora däck så den flyter på bra. Skämt åsido, här är skönt italiensk trafik som håller skärpan på topp. Jag har hittills mest kört på autostradan, ska tilläggas.
 
Vad är det du provkör just nu?
– Nya Audi A4, en av de stora tyska nyheterna i höst. Bilen kanske inte ser så banbrytande ut på utsidan, tvärt om, men under skalet finns det massor av nytt, inte minst när det gäller lättbyggnadsteknik. Man har kapat ca 110 kg jämfört med förra modellen, ytterligare tio på Avant. Utrymmena är bättre än tidigare och autobroms är förstås standardutrustning. Med den kan A4 bromsas automatiskt ända upp till 85 km/tim.
 
Första intrycken hittills?
– Jag har inte hunnit köra så långt ännu, men 2,0 TDI med framhjulsdrift känns trygg och samtidigt underhållande. Framför allt går bilen väldigt tyst, ”lika tyst som Audi A8 ” påstår Audi. Utrymmena är bättre, instrumenteringen är vidareutvecklad med både mätare och bland annat navigation rakt framför föraren i en snygg, överskådlig blandning. Den känns påkostad, tycker jag.

Några minus?
– Tja, det vill jag nog avvakta med men det är ju ingen direkt billig bil trots allt.
 
Vem kan tänkas köpa den här bilen?
– Antalet faktiska privatköpare är inte så väldigt många men som förmånsbil är den ju en av de allra vanligaste över huvud taget. Jag gissar att de flesta av dem som i dag kör en A4 blir sugna på den här.
 

Vad har den för konkurrenter?
– Det blir de gamla vanliga: BMW 3-serien, Mercedes-Benz C-klass, Volvo S60 – och så nya Jaguar XE förstås.
 
Pris och när kommer den till Sverige?
– Den kommer att kosta från 299 000 kronor och uppåt. Premiären hos svenska Audiåterförsäljare sker i november.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4?

Kommentarer

#1
2015-09-12 13:27

Hur mycket av karossen är alu?

#2
2015-09-12 14:18

Intressant att man säger att ljudisoleringen är mer eller mindre lika bra som A8! Ska bli intressant att se hur det funkar på svensk asfalt.

#3
2015-09-12 14:46

Nu har jag sett. Alla yttre karossplåtar är stål. Ink motorhuv... väldigt b att inte ens ha motorhuv i alu. Blir ingen audi a4. 4-5 år på saltstänkta motorvägar i sthlm och den här bilen kommer börja visa rost.

#4
2015-09-12 15:52

Undrar vad det skulle kosta att göra en vanlig personbil där all kaross (inclusive yttre karossplåtar med mera) är tillverkat i aluminium. I gengäld sätter man i en liten motor (vikten har ju minskat rejält) och inget elektroniskt bling-bling. Undrar vad en sådan bil skulle få för pris till slutkonsument?

.

#5
2015-09-12 16:10

Antifeminist, Audi har nog redan testat det när det gäller billigare modeller. Hette A2. Var rätt dyr att tillverka men förvisso har väl kostnaden för att tillverka bilar i aluminium gått ner sen dess. Sen sades en nackdel med A2 vara också att den var dyrare att reparera när det var "plåtskador" exempelvis efter en krock. Audi lade ner A2 för att lönsamheten var för dålig.

#6
2015-09-12 16:54

Det är många som tillverkat karosser helt i aluminium, mest har det varit lyxigare modeller, men en som hade aluminiumkarosser i överkomligt prisläge var Panhard som redan på 1940-talet tillverkade Dyna.
Då var det inte huvudsakligen för att få ner vikten, utan för att karosseriplåt i stål var dyrare?
Redan 1954 blev det billigare med stål och så var alukarossernas tid förbi.
Samma sak var det ju med Audi A2, den blev för dyr, ( och för ful) och lades ner.

#7
2015-09-12 17:44

Ska åka och titta på den här bilen den 22 sept.

#8
2015-09-12 19:00

Jaguar har upp mot 75% i aluminium i samma prisklass som Audin.

#9
2015-09-12 19:10

Att Audi skulle går ifrån aluminium i motorhuv och skärmar, ja se det tror jag inte på. Det gör "What Car" inte heller: http://www.whatcar.com/car-news/2015-audi-a4-revealed-pricing-pictures-e...

"Despite its growth, Audi claims the A4’s weight has been reduced by up to 120kg through the adoption of hot-formed high-strength steel within the body structure and aluminium for various body panels, including the roof. "

Min förra A5 och även den senare A4 hade alu i motorhuv och skärmar (A5).

#10
2015-09-12 19:41

Det här är direkt löjligt. Jag byggde nyss en ny Audi A4 Avant (190 hk diesel) och redan innan jag kom till extrautrustningen var bilen uppe i nästan 370 000 (Pro-line och metallic) ... Alltså, kungen i klassen - en Mercedes E-Klass kombi - ter sig billig sett till vad man får för pengarna i grundutförande . Och "nöjer man sig" med en C-Klass (170 hk diesel) med metallic och en från starten generös utrustning blir den ju billigare innan man ens har börjat titta på extrautrustningen. Antingen är folk fanatiska för Audi eller så har dom inte insett att man får en Mercedes för samma (eller mindre) pengar. Audi går fetbort för mig! Volkswagen eller Skoda, i så fall.

#11
2015-09-12 19:56

Priserna mellan Mercedes och Audi är väl rätt lika i Sverige om man tittar på förmånsbilar och s.k. business paketering så att det passar in i lämpligt antal basbelopp. Så troligen kommer det vara ungefär samma basbelopp och ungefär samma utrustningsnivå mellan en A4 och en C-klass. Traditionellt sett brukar väl dessutom Mercedes vara prisledande och ingenting drastiskt har väl hänt som förändrar den bilden? Är ju liksom inte så många privatperson som köper dessa bilar helt nya i Sverige.

Sen är väl Mercedes, Audi och Bmw överhuvudtaget mästare på att ta betalt a la carte, det är så man får extra bra marginaler. Samtidigt har dom ju också ett stort utbud av extratillbehör. Det är tre märken som slåss om samma kunder och då även om vilken som har den senaste och bästa bilen i klassen. Frågan är väl då om A4 kommer få bättre betyg än C-klass, antagligen blir det ganska jämt och lite av en smaksak vilken man föredrar.

#12
2015-09-12 20:52

Men man tar faktiskt väldigt bra betalt för en liten och trång bil, men den nya kanske har svällt?

#13
2015-09-12 20:56

Audi A5 SB: jorå. Kolla bildgalleriet på tekninkensvärld. Där kan du se pressbilder. Det är bara främre stötfångartornen och lite annat krafs i alu. Allt annat är stål. Dvs hela karossen i stål.

#16
2015-09-12 21:06

saabnisse, ja den sägs vara rymligare än gamla. Jag tycker storleken är rätt trevlig och att en A6 kan vara väl klumpig i stadstrafik.

#18
2015-09-12 21:23

Spelar väl mindre roll vad bilen är byggd av, det är väl bilens vikt som är viktig ;-)

#19
2015-09-12 21:30

Peter E: En Dacia är väl relativt lätt. Köp en sån?

#20
2015-09-12 21:42

Menade jämförelsen mellan XE och A4.

#21
2015-09-12 23:36

Peter E @ Visst är bilens vikt viktig. En bensinmotor är både lättare och billigare.

#23
2015-09-13 08:14

Köpte en bmw 520d nyss. Den har iaf alu i nästan all karossplåt. Med drag och automat kostade den något under en a4 sedan manuell naken listpris med lika mycket effekt.
När man bränner 350k+ så känns det fånigt att spara småpotatis på en mindre modell.
A4 har börjat kosta nästan lika mycket som en a6... osv. Hell.. tom en naken golf med 150hk tvåliters diesel börjar på 250k... fattar inte varför man orkar bry sig om småbilar med de prislapparna.

#25
2015-09-13 11:15

Jag får vika ner mig; man har återgått till plåt i skärmar och motorhuv. Varför?

Sen får jag nog hålla med om att priset är för högt......

#26
2015-09-13 13:27

@brut33, det behöver du nog inte vara orolig över:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130222/audi-a4-ar-bast-a...

#27
2015-09-13 13:30

A4 är ingen "gräddig" bil, det är dussinbil för Svensson som tror att de blir automatiskt "finare" folk mot en passat. För de pengarna är det XC60 rakt upp och ner eller motsvarande..

Skulle kunna rabbla upp många bilar som är bättre för de pengarna, tom. BMW framstår som prisvärd. huh..

#28
2015-09-13 15:24

Kul att Audi har kommit till insikt om ett och annat =)

#29
2015-09-13 15:32

Den viktigaste frågan är väl om kvalitén har blivit bättre i nya A4 här. Mycket resonemang om priset men för många som köper en bil privat handlar det ju i första hand om att köpa en begagnad A4, då är priset mycket lägre än när den var ny. Jag har alltid gillat Audis bilar men pris och kvalitet i långa loppet har inte riktigt varit i synk om man säger så. Däremot tycks man alltid ha haft bra rostskydd överlag, kanske bättre än konkurrenterna Bmw och Mercedes, vilket måste ses som ett stort plus. Även reservdelar och service är väl lite mindre märkesbundet hos Audi jämfört med Bmw och Mercedes.

#30
2015-09-13 16:39

Jag ska som sagt kolla på bilen den 22 sept. Rapport kommer.

#31
2015-09-13 17:23

Peter E, även teknikens värld trycker på att bilen är ovanligt tyst. Ska bli intressant att läsa ditt intryck!

#32
2015-09-13 17:32

Audi, pengar. Det är billigare med stålplåt!
Dessutom försvinner den fortare än Al-plåt.

#33
2015-09-13 17:52

saabnisse, Audi behöver nog inte spara på stålarna, man tjänar ju pengar som gräs. Eftersom förra A4/A5 hade alu-paneler, så måste det finnas andra skäl. Man jagar ju vikt med blåslampa och aluminium används ju på en massa andra ställen.

#34
2015-09-13 18:52

Lär inte bli någon provkörning, det blir det först i november.
Det är en förhandsvisning jag ska på.

#35
2015-09-13 19:37

Höghållfasthetsstål är väl billigare och lika starkt, numera lika lätt eftersom mindre material behövs?

#36
2015-09-13 20:09

junkers, ja möjligen. Men i skärmar och motorhuv?? Bidraget till deformationszon är väl inte så stort där?

Jag är fortfarande frågande. Det kan inte vara en prisfråga...

#37
2015-09-13 21:11

Audi A5 SB: Ja. Det är märkligt. Faktiskt. På våra breddgrader i motorvägsfart överlever alu klart bättre.
Min gamla 9-3:a från -08 är alu i motorhuv och backlucka.
Rosten har väl börjat göra sig synlig på hjulhusen efter 24000 mil och 8 år. nästan uteslutande motorväg, men motorhuven, trots att den är totalt sönderblästrad har inte ett enda lacksläpp eller bubbel i några stenskotts-sår.
Fattar inte varför man vill ha stål i motorhuv och känsliga ställen i en premiumbil år 2015.
För 350k naken 2-liters diesel med 190hk borde man för bövelen kunna få några alu-plåtar på utsatta ställen åtminstone (huv, hjulhus).
Stål får alltid fuktkryp och rostbubblor som sedan släpper och visar sin härliga rostskada.

#38
2015-09-13 21:17

Tål kanske lacken på Audi stenskott bättre? För några år sen talades om att man skulle blanda in keramikpartiklar i klarlacken för att göra den hårdare, s.k. nanolack, vet inte om det blev standard på alla modeller och färger sen.

#39
2015-09-14 07:50

Jag älskar tysta bilar, men denna blir för dyr. Så jag fortsätter att isolera mina VW Golfar själv. Tittade för övrigt på en Audi A3 som kostade en bit över 400,000 kronor, men den hade inget reglerbart svankstöd!! Men det gick att beställa extra sa bilförsäljaren.

#40
2015-09-14 08:28

Lätt bästa köpet i klassen. Går sjukt tyst och grymt chassi.

#41
2015-09-14 10:08

Isolera bilen själv...? Haha.

#42
2015-09-14 12:32

Jag har ju länge tyckt illa om Audi stora grillar och tyckt att det skämt en annars rätt stilig, (om än lite väl utslätad), design.

Men vete f-n om jag inte börjar vänja mig..Inte snyggt men jag mår iaf inte illa när jag ser en längre ;-)

A4an har vuxit med varje generation och kommit allt närmare A6 i det mesta och behöver man inte det större benutrymmet bak så är ju den här ett förnuftigare val.

#43
2015-09-14 12:34

"Isolera bilen själv", hur gör man då?

#44
2015-09-14 12:42

Mycket positivt att Audi fokuserat på ljudisoleringen. Med quattro och en trevlig dieselsnurra kan den vara ett alternativ för mig. Problemet är bara grillen som jag anser är genomvulgär. Men man kan inte bli nöjd med allt.

MVH AL

#45
2015-09-15 07:01

Hej leifer #43 Det finns många trix, men enklast skaffar man en gummimatta, typ en centimeter tjock, som man skär ut så den passar i bagageutrymmets botten. lika så alla golvmattor. Men passar sig för mattan för föraren så den inte fastnar i broms o gas. För det är ju som regel vägljudet man vill få lägre. Så har man i alla fall kommit en liten bit på väg.

#46
2015-09-15 10:42

Audi har sett Lexus framgångar med den stora grillen och följer efter, jag tycker dock att denna inte är lika snyggt formgiven som Lexus

#47
2015-09-15 11:15

@VW Polo 2012, ok tack för svaret! Men hoppas nu att det blir en tävlan i vem som har bäst ljudisolering och att andra tillverkare nu följer efter Audi i nya A4 som ju verkar ha bättrat ljudisoleringen kraftigt. Det behövs på svenska vägar.

#48
2015-09-15 11:50

Simon no 1, Audi hade överdimensionerade järngrindar i fronten långt före Lexus, men så avskyvärt fult som Lexus plagiat är det inte.

#49
2015-09-15 13:46

saabnisse, jag vet att Audi var först ut och då tyckte både jag och de flesta i min omgivning att de var groteska, med tiden lär och vänjer man sig och idag har jag inget problem med stora grillar då det ger ett modernare och biffigare utseende, men jag håller inte med dig om att denna skulle vara speciellt lyckad, Lexus har betydligt bättre linjer enligt min smak :)

#50
2015-09-15 14:52

Förefaller vara en fantastiskt bil. Så jag börjar spara nu :)

https://www.youtube.com/watch?v=7MSY-Cq3l58

#51
2015-09-15 16:55

VW Polo 2012: tack för länken! Nu har jag 1 år och 6 månader kvar på min A6 - men sen!

#52
2015-09-15 17:08

@VW Polo 2012, bra film, också lite sugen! Får blir ett framtida projekt och som du säger, att börja spara i tid. Audi är det märke som tilltalar mig mest jämfört med Bmw och Mercedes. Kul att se att Audi verkar vara rejält på gång nu!

#53
2015-09-16 07:46

Intressant om man tänker tillbaka på kritiken mot 407:ans stora grill. Den ter sig blygsam mot dagens jättegap.

Finns dock en fördel med de stora grillarna, då kan de ju lansera en snålversion med minskat luftintag för luftmotståndets skull...

#54
2015-09-16 12:37

Här tycker jag precis tvärtom Simon no1. Du vet ju att jag inte är så glad i vulgärgrillar. Men Audis versioner harmoniserar mycket bättre med bilens övriga design än Lexus snöplog. Öpnna gärna flikarna bredvid varandra och se själva:

https://www.google.se/search?q=lexus+nx&biw=1280&bih=699&sou...

https://www.google.se/search?q=audi+a4+2016&biw=1280&bih=699&amp...

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.