Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Alfa Romeo Giulietta

Provkörning

Vi Bilägares Maria Dahlin befinner sig nere i norra Italien där hon provkör ansiktslyfta versionen av Alfa Romeos kombattant i Golfklassen: Giulietta.

Hej Maria, hur är det i Milano?
– Det är fint, vi har fått köra på Alfa Romeos testbana i Balocco. Hur kul som helst att fräsa runt här. Men det är lite svårt att koncentrera sig, för det kryllar av kamouflerade testmulor överallt – som vi såklart inte får fotografera, vilket är lite retsamt. Men jag har sett vad jag tror är Maseratisuven Levante, Fiat 124 Spider och såklart Alfa Romeo Giulia.
 
Låter spännande, men hur är Giulietta att köra?
– Den är rapp på gasen och svarar bra i kurvorna. Som tidigare har den har olika körlägen i DNA-reglaget, men man vill egentligen aldrig lämna D-inställningen, ”Dynamic”, som är den sportigare av dem.
 
Vad är nytt?
– Den har fått designelement som ska knyta den närmare systern Giulia, till exempel omarbetade stötfångare, strålkastare, aluminiumfälgar och avgasrör. Infotainmentsystemet har utrustats med FCA-koncernens Uconnect och det finns en rolig app som bland annat visar hur mycket G-krafter som genereras under körning. Den har också fått en ny 1,6-liters turbodieselmotor på 120 hästkrafter, men den kommer tyvärr inte till Sverige…
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Från mellan 215 000-220 000 kronor i utgångspris och den kommer till svenska bilhallar i april-maj.

Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?

Kommentarer

#1
2016-02-26 09:03

Den har en front som bara dess mamma kan gilla.

#2
2016-02-26 09:07

Den här bilen såg jag för några månader sedan i kamouflerat utförande. Den såg lika ful ut då som nu.

#3
2016-02-26 10:55

Snygg! Alfa gör verkligen attraktiva bilar

#4
2016-02-26 11:03

Jag tycker nog den är snyggast i Golf-klassen. Däremot börjar modellen bli gammal och en helt ny modell hade varit läglig men då FCA inte har resurserna så får den hänga med ett par år till. Den är fortfarande konkurrenskraftig när det gäller design, säkerhet, och drivlinor.

Men eftersom den är en Alfa så är den ändå en högst begärlig kärra i mina ögon och min favorit i klassen.

#5
2016-02-26 11:46

Kan inte annat än hålla med Rålle här, jag tycker den är snygg och fronten är verkligen något som sticker ut på ett klassiskt Alfa stuk.
Visst är grunden några år, men har den nu finslipats måste den vara något i särklass i Golfklassen.
Men i Sverige går det nog trögt, det finns för många grå konkurrenter.

#6
2016-02-26 12:03

Här har dom lyckats med att på en riktig skönhet sätta dom fulaste fälgar jag sett. Alfa är annars som vanligt snyggast i klassen.

#7
2016-02-26 13:41

Den är lika snygg utan "ansiktslyftning". Känner igen kulören, dags att tvätta vår Alfa i helgen.

#8
2016-02-26 13:43

Giuliettan används som testmula för flera olika modeller, mulan ser ut som en Giulietta som är kamouflerad men framljusen är tydligt Giulietta. Bl a gar mulan använts för så skilda bilar som Fiat 500X och Jeep Cherokee, och den används nu för Chrysler 100 som en ny kompaktare Chrysler. Giulietta-mulan använts för utorovning av motorer och olika chassikomponenter.

#9
2016-02-26 13:45

Tråkigt att den uppdaterade versionen av 120 hk multijetdieslen inte når Sverige. Tillsammans med AlfasTCT automatlåda så är den både komfortabel och snål! Hade fungerat fint i Sverige...

#10
2016-02-26 15:34

Min kompis har kört nu i 3 år med sin 2l diesel Giulietta och med 0 problem. Bor norrut så den bilen ser även riktig vinter.

#11
2016-02-26 16:46

benny, fälgarna är faktiskt riktigt snygga, men inte i svart på en röd bil, där har du helt rätt!

#12
2016-02-26 18:46

120 st såna här registrerades i Sverige förra året. Inte faceliften då ;-) 10 i månaden.

#13
2016-02-26 18:47

Snygg! Alforna har fantastisk design, personlighet, själ, närvaro och grym körglädje! Har man kört och ägt en så vet man vad jag pratar om. En känsla av välbefinnande. Jag har erfarenhet av detta underbara märke och kan bara säga att dom som snackar goja om märket aldrig själv haft en. Cuore sportivo!

#14
2016-02-28 15:56

Hörde att nyheter om Volkswagenkoncernens säger vill köpa Alfa? Tyvärr säger NEJ!
Det är bra gjort :-)

#15
2016-02-29 20:32

Personligen skulle jag aldrig våga äga en Alfa, har haft 2 fanatiska Alfavänner, båda har idag gett upp, och handlarna både i Vetlanda och Eksjö har kursat för längesedan, rekordet var när min polare köpte en helt ny Alfa 75 turbo, första långresan började bilen uppträda vingligt och efter att ha hittat en mack så visade det sig att hela bakvagnen var lös, efter det gick 2 hjullager, höger säte började brinna, servostyrningen havererade, kontrollamporna blinkade konstant och när han åkte till verkstaden och de fixade felen kom han inte hem igen innan lamporna återigen blinkade, när bilen gått 3 300 mil sålde han den :)

En annan polare köpte en 155 och han hävdade alltid att bilen var krångelfri men han har aldrig köpt någon mer Alfa så jag är skeptisk även om jag så klart tror att de är bättre idag, den här modellen tycker jag dock inte om.

Mitt intryck är att Alfa är lite som motorcyklarnas Ducati, trevliga att köra men kräver nästan en entusiast för att man skulle vilja äga en

#16
2016-02-29 20:46

Testkörde en 159 och den var inte mycket att hurra för. Snygg dock. Guiliettan är snygg den med och borde väl vara lite piggare eftersom den är mindre. Önskar att de säkrare köp.

Enda man funderar på är var man ska sätta nummerplåten nu då.. Uppe vid ljuset? :P

#17
2016-03-01 13:41

@Simon1 Alfa 75, hmmm det är rätt många år sen nu. Lika dant 155an. Som att säga att jag hade en kollega som köpte en alldeles ny Volvo 740 när den kom. Bakaxeln la av efter några månader. Och min BMW från samma årtal la växellådan av på, så både BMW och Volvo är skitbilar. ;-)

#18
2016-03-01 14:54

Henrik_gbg, jag tror säkert att de har bättrat sig men jag skulle i alla fall inte våga, under alla mina MC-år så hade vi några Ducce åkare, en kille körde i princip problemfritt frånsett ventiljusteringar, men övriga fick ägna mycket tid åt skruvande och reparationer, så som jag sa, för en entuiast är det säkert en rolig bil men inte för den som sätter pålitlighet i första hand

#19
2016-03-01 15:02

GF.

Om det är sant som du säger att VW vill köpa Alfa, det får vi hoppas att italienarna säger nej till.

#20
2016-03-01 19:32

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.