Bild
Nästa artikel

Dacia Duster – rapport från provkörningen

Provkörning

Erik Rönnblom från Vi Bilägare åkte ner till Grekland för att sätta förnyade budgetbilen Dacia Duster på prov i en terrängbana.

Hej Erik! Vad är nytt med Duster?
– Bilen har fått en helt ny kaross, men är nära på identisk med den första modellen. Man vill tydligen inte ändra på ett vinnande koncept. Duster har ju varit något av en succé för Dacia. Den har sålt bra i Europa, oväntat bra också i Sverige.
– Ny interiör är mer markant skillnad. Instrumentbräda, stolar och en hel del uppgraderingar gör nog att bilen kommer att bli än mer intressant. Däremot har den inte försetts med autobroms – nu heller. Lite förvånande för oss svenskar kanske. Men motiveringen är som tidigare – ekonomiska skäl. Man vill hålla ner priset. Viss förbättring har ändå gjorts säkerhetsmässigt.
 
Hur är den att köra?
– Inte alls dum faktiskt. Jag är lite överraskad. Den tål hårda tag, reagerar logiskt och okomplicerat. Är lättkörd och går bättre på vägen än tidigare. Vi fick också känna på Dusters förmågas på en konstruerad terrängbana (Se videoklippet nedan). Korta överhäng är då en stark fördel och 4WD-systemet puttar på bra också när något av hjulen hänger i luften.
 
När kommer den till Sverige och vad blir priset?
– Duster rullar in i Sverige i februari 2018 och instegsmodellen ligger under 100.000. Det är väl bara Dacia själva som kan konkurrera mot det priset för en så pass rymlig bil? Prisnivån på övriga varianter av Duster känner vi inte till i dagsläget. Men vi kan nog utgå ifrån att det liksom tidigare är hyfsat mycket bil för pengarna!

Läs hela provkörningen av Dacia Duster i Vi Bilägare nummer 1/2018 som utkommer 16 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.  

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Kommentarer

#1
2017-12-11 09:08

Skitsnygg och förhoppningsvis lika trevlig som den nuvarande! Ett välkommet alternativ nu när andra märken tar ut premiumsummor för köp och ägande.

#2
2017-12-11 09:49

Tror inte att någon Duster-ägare köpt bilen för utseendets skull... Men en mera prisvärd ny bil finns inte, om man struntar i fjantbegreppet premium (status). Att t ratten nu är inställbar i både höjd och längd, tycker jag är den bästa förändringen. Tråkigt att den fina dubbelkopplingsautomaten fortfarande bara finns till dieselmotorn och 2WD. Med samma pris som tidigare, så kommer Dacia Duster att bli en fortsatt säljsuccé.

#3
2017-12-11 09:51

Filmen säger väl inget eftersom den klipper just i det avgörande ögonblicket och flera moment skulle klaras av vilken vanlig bil som helst.

#4
2017-12-11 09:53

Duster är lite kramigt rund och bakom det moderna, första intrycket känns den lite mystiskt öststat. Ett djup inom designen få bilar har idag.

#5
2017-12-11 12:21

Kul reportage. Antagligen mer offroadlämplig än den nya, dyrare men sämre Insignia ni skrev om igår!

#6
2017-12-11 10:06

Det var mig ett himla tjat om autobroms. Dacia Duster är en terrängbil och skall utrustas därefter. I mitt tycke har den allt en terrängbil behöver, utom möjligtvis vinsch. Ett fordon skall vara utrustat med det som typen behöver och olika typer används till olika saker och skall ha utrustning därför. Autobroms på en Duster är som en vinsch på en Königsegg.

.

#7
2017-12-11 10:09

Bra skrivet Klarsynt! Duster är t o m oftast överutrustad som andra suvar. Varför aluminiumfälgar i skogen? Töntigt...

#8
2017-12-11 10:11

Autobroms borde dock sitta i alla versioner med pekskärm.

#9
2017-12-11 10:11

Skulle bli förvånad om någon köpte en helt ny suv och sedan direkt ger sig ut i skogen och kör över stock och sten.

#10
2017-12-11 10:13

Fast då kan man lika gärna köpa en Golf Multivan eller Kia Soul...

#11
2017-12-11 10:25

Tycker det är lite "små fjantigt" med dessa "terräng banor" de skall köra på för att testa en bil som körs på vanliga vägar med asfalt (99,9%) och grus (0,1%). I en allt mer urbaniserad värld kommer man på att bilar skall köras i terräng, eller i alla fall ge sken av att de skall köras där.

#12
2017-12-11 10:27

Dom borde ha spottat upp sig.
Åkte med kompisens diesel för nåt år sedan och tankarna gick tillbaka till 90 talet på nåt vis.
Och håller med vargen till 100%

#13
2017-12-11 10:43

Nu var ju 90-talet ett på många sätt trevligare samhälle och bättre tider så gärna för mig men jag upplever den inte så. :)

#14
2017-12-11 11:36

Jo jo. Det var bättre förr... haha

#15
2017-12-11 12:14

Dustern den blir bara bättre och visst körs det nya bilar i terräng, vi har gott om länder i Europa där så fort man kommer av dem stora lederna så är vägarnas skick ett oskick men att folk måste åka där och gör det.
Det görs rätt mycket biltester i t ex Portugal och i stort så är vägarna bättre än här men direkt som man ska lite ut i periferin så faller det till betydligt värre än vad vi någonsin skulle tillåta här i Sverige.

#16
2017-12-11 12:27

Den dålig förarstolen och att ratten inte gick att justera i längsled gjorde att den gick bort direkt. Gillade annars den bruksiga och rymliga bilen. Väntar med spänning på att se hur mycket bättre den nya Dustern är. Att autobroms inte finns pga ekonomiska skäl är ju löjligt. Kollar man int Dacias hemsida hittar man bla Black-paket. Så trams går bra att köpa mot tilläggskostnad, men inte viktiga säkerhetshöjande detaljer. Bu Dacia!! Gör om och gör rätt!

#17
2017-12-11 12:39

Dacia Duster är säkert terrängduglig, men spelar det någon roll? I Sverige är det förbjudet köra utanför bana i terränglådan, och så har det varit sedan 70-talet. Duster är en bra och rymlig bruksbil till ett toklågt nypris, och däri ligger den stora efterfrågan. Det är bara löjligt av ViB att göra testen i nån slags hinderbana, för den stora majoriteten av Duster-sugna saknar det helt intresse.

#18
2017-12-11 12:58

Just den kategori köpare av Duster, tillhör de som verkligen skulle behöva autobroms.

Åkte en och kände iss vinden i ansiktet. Maken till tragiskt dålig inredning och design har jag inte varit med om, sedan min Opel Kadett 1973, som jag hade som första bil för 20 år sedan.

#19
2017-12-11 13:33

40-talisten. Tvärtom, med Dacia Duster så är ett terrängtest ett måste!
Klarar Dustern ett redigt terrängtest med gott betyg ja då vet man att den tar stjälskott, den usla grusvägen och skogsvägar med råge utöver att den för biltypen rullar väldigt civiliserat på vanlig väg.

#20
2017-12-11 13:37

Jag är kanske i minoritet men jag gillar verkligen utseendet på den nuvarande Dustern. Hade den haft mer av den säkerhets (och bekvämlighetsutrustning) som vi vill ha så hade den varit med som alternativ när vi bytte bil.

Samtidigt så kan ju inte koncernen tillåta att Dacia bilarna blir för bra, då finns ju ganska få uppsäljsargument kvar.

#21
2017-12-11 14:31

Om man tycker Duster är för "premium" finns det ju även en budget-terrängbil från samma koncern: http://www.ladasverige.se/

#22
2017-12-11 15:42

Säljs många Renault Duster i Indien så det är viktigt att den klarar ko-testet.

#23
2017-12-11 17:20

Kontakt med en Volvorepresentant som påpekade att 4-hjulsdriften är betydligt bättre hos Dustern än hos Volvomodellerna. Så vad får man för pengarna??? Joooo.......

#24
2017-12-12 08:44

40-talisten: självklart finns det människor som lockas av Dusterns yttre, undertecknad är en av dem. Är bara priset avgörande finns det den billigare Sandero och spelar utrymmet en större roll har vi Lodgy. Frågan är varför så många människor känner ett behov av att äga en stadsjeep. Nog måste utseendet tilltala en hel del.

#25
2017-12-12 11:04

Intressant att så många har så mycket negativt att säga om Duster, och det innan de ens sett eller kört bilen.
Kan det vara fördomar, månntro? ;-)
Faktum kvarstår: det finns få, om ens något alternativ till Duster. Det finns bättre, säkrare, mer mer utrustning, snyggare, men.. inte till det priset. OK, för 100.000 får man inte 4WD, men ändå.
Många föredrar nog en enklare bil för de har inte massor av tveksamma finesser som kommer kosta skjortan att hålla liv i senare. En enkel och robust bil, som man inte behöver vara jätterädd om.

#26
2017-12-12 11:08

Hur är det med avgasreningen? Saknas den på den här nyare modellen oxå?

#27
2017-12-12 11:24

Det räcker med att ha sett den en gång och har man dessutom varit tvungen att åka i en, så finns det så mkt att gnälla på, så det behövs flera A4:or av skrift.

Att det finns individer som hellre köper en ny Duster, ist för en Sex år gammal premiumklass, eller tre år gammal mellanklass, övergår sunt förnuft och IQ.

Det är en rent ut sagt vidrig bil, så ja. Det är väldigt enkelt att ha en åsikt om den. En dålig bil är en dålig bil, oavsett om det finns någon som gillar den, bara för att de inte har några krav på en bil.

#28
2017-12-12 11:48

Ja, och de finns de individer som hellre köper en halvsliten s.k. premiumbil, och får lägga en förmögenhet på att reparera dem. För att inte tala om värdeminskningen.

Om det är mer IQ att hellre lägga sina pengar på sånt än på en ny bil med garanti, vill jag inte avgöra.
Faktum kvarstår ju: det finns få alternativ för de pengarna.

Och om bilen vore så dålig som en del tycker, så skulle den ju inte gå att sälja. Men, 140.000 sålda i Europa 2016 (=4:e plats i segmentet) säger ju att bilen faktiskt är något som köparna vill ha.

#29
2017-12-12 12:05

Provkörde den nuvarande modellen för ett par år sen och på riktigt snöiga, oplogade "skogsvägar" och där fungerade den utmärkt. Körde även ut en liten bit på en åker i anslutning till vägen för att se hur den klarade den "snöklättringen" och även det gick bra. Så 4-hjulsdriften var det nog inga som helst problem med - värre var det att kolla på både utsidan och insidan, tyvärr. Och visst lät den en hel del i kupén men behöver man en duglig 4WD-bil där man verkligen har behovet så förstår jag att den ändå är populär. Och i motsats till många andra "nödvändiga" 4WD-bilar så har ju denna också en frigångshöjd som gör den användbar där den antagligen är tänkt att användas. Dock dåligt att dom inte utrustat denna helt nya (?) modell med autobroms - det kan knappast vara speciellt dyrt idag.

#30
2017-12-12 13:10

Anders.J Jag håller med till del då min Volvo Duett är en bekvämare bil att köra mot fjolåret Duster som jag prövade, en helt kass bil vad gäller förar-ergonomi, känsla och intryck.
Men jag känner folk i obygden som börjar typ direkt utanför staden, usla grusvägar av stenkross sönderkörda av tunga fordon, lera o skit överallt, ja de trivs att bo så... Det finns inte tanke där att köpa beg premium bil till att skaka och blästras sönder och med risk att bilen kommer behäftad med fel och brister som blir kostsamma att åtgärda.
Dustern ligger perfekt i pris o prestanda, en oöm bil med en hög markfrigång som det inte gör så mycket med att träck följer med skorna in, en påver bil men ny och väldigt funktionell.

#31
2017-12-12 14:57

Anders J : En begagnad premiumbil är kul tills skiten börjar gå sönder. Allt är dubbelt så dyrt på en sån bil. Och du har väl som bäst 6-12 månders garanti. Att köpa en ny bil för säg 250 000 som man kanske betalar 2500-3000 i månanden är rätt vettigt, bara man vet att man har råd - kontra att köpa nån E-klass med 10 000 mil på mätaren där vad som helst som kostar 20 eller 30 000 kr att byta kan gå sönder när som helst. Har man pengar liggande så visst. Men vissa vill bara ha en fräsch vettig bil att åka i, som de vet inte kommer kosta dom några stora summor i oförutsedda utgifter.

#32
2017-12-12 15:13

Det är just det många glömmer bort. Man kan köpa en begagnad premiumbil billigt men den är fortfarande lika dyr att äga eller till och med dyrare än när den var ny, speciellt om något börjar krångla.

#33
2017-12-12 16:12

Det är ju en kostnad för att köpa en bil oavsett vad. Vill man köra och synas i en Duster, så visst. Kom bara inte dragande med att det är en bra bil, bekväm, fin inredning, osv.

Stå för att ni valt att köpa en skorv och inse det för er själva, så är det helt ok.

#34
2017-12-12 18:05

En del behöver en speciell bil för att lyfta sin självbild... Andra inte...

#35
2017-12-12 20:32

Det har fungerat utmärkt att köra bil utan autobroms tidigare, varför är detta så viktigt nu? Andrahandsvärdet? Teknik får inte ersätta förarens säkerhetstänk.

#36
2017-12-12 21:18

Anders.J. #33 Håller helt med dig där.

#37
2017-12-13 09:54

Another One Drives a Duster...

#38
2017-12-13 10:40

Autobroms är ju bevisligen en av de effektivare åtgärdena för att minska olyckor och skadeverkan så liksom det gick bra för de flesta att köra utan säkerhetsbälte och utan ABS-bromsar så vill vi nog ändå inte återgå till den tiden. Inte jag i alla fall. Och autobomsen är ju nåt som griper in väldigt sent så det är inget man använder av bekvämlighet. Så det är lite märkligt att det lanseras en ny modell som årsmodell 2018 och den inte har autobroms ens som tillval.

#39
2017-12-13 11:14

Inte märkligt att de inte har autobroms, man vill hålla priset nere för det är det bilen säljer på. Blir den dyrare finns det mycket annat att välja på.

#40
2017-12-13 16:48

Jag har inte läst här om någon med erfarenhet d.v.s. minst några 1000 mil av Duster som tycker den är kass. Alla som är negativa verkar ha en drös förutfattade meningar.

#41
2017-12-13 19:12

Jag behöver inte sitta i en bil mer än några mil, för att kunna märka och känna att det är en dålig bil. Behöver du seriöst 1000 mil för att kunna ha en uppfattning om en bil, eller 100 timmar för att veta om hotellrummet är bra eller.....

Det är en kass budgetbil, som inte är något annat än just det. Vissa har högre krav på den bil de vill spendera tid och pengar och sin familjs komfort och säkerhet i.

#42
2017-12-13 21:29

Anders.J : Sorry, du har fel. Det är bara att titta på försäljningen, så visar det att bilen varken är "kass", "dålig" , "skorv" eller "vidrig". Vore den allt det där, skulle den inte gå att sälja.
Du kan inte idiotförklara 100-tusen tals ägare, bara för att bilen i fråga inte passar din smak.
Men, visst. Presentera gärna alternativen man kan köpa för samma pengar.

#43
2017-12-14 10:12

Dacia Duster är definitivt ingen "terrängbil" som någon antydde. Det är en billig SUV med awd-system hämtat från Nissan Qashqa - mao i grunden framhjulsdriven.

#44
2017-12-14 11:12

@anders j, budgetbil helt klart, men att du vet att den är kass innan den finns som demo är ju ett rent mirakel, om du inte menar den gamla modellen?

#45
2017-12-14 11:14

@swemba, vad jag vet är 4wd hämtat från X-trail, du får gärna länka till infon att den är hämtat från Q, sen kanske det är samma 4wd i Q och X?

#46
2017-12-14 11:31

@skarj, det stämmer 4wd-systemet kommer från X-trail.

#47
2017-12-14 11:37

Det är samma awd-system i X-trail och Qashqai.

#48
2017-12-14 12:51

Anders J: Men herregud jämför du test av hotellrum med test av bil?
Vad kostar reservdelar till ett hotellrum?

#49
2017-12-27 11:21

När Dustern kom var det ESP som saknades och alla spydde galla över det. Nu är det tydligen Autobroms. Är inne på Duster nr 2. Den första(2011) hade gått 20000 mil när jag sålde den. Hade bara bytt slitdelar som bromsar,kamrem,mm. Duster nr 2 (2016) har nu gått drygt 3000 mil utan problem endast en vanlig service. Steget mellan 2011 och 2016 var ganska stort. Mycket trevligare att köra den 5 år nyare Dustern. Det jag saknar i min Duster är Klimat istället för enkel AC. Blir kanske ett besök hos Dacia handlaren när den nya kommer. Detta är ingen Premiumbil utan ett utmärkt fordon som transporterar mig på oplogade skogsvägar och saltade europa vägar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.