Bild
Nästa artikel
Nils Svärd upplever att Citroën C3 har tuffat till sig.

Citroën C3 – rapport från provkörningen

Provkörning

När Vi Bilägares reporter Nils Svärd var på Tannistesterna i Danmark fick han chansen att prova nya Citroën C3. Här är vad han tyckte om bilen.

Nils vad är dina första intryck av nya C3?
– Den liknar C4 Cactus. Dels går även C3 att få med gummiluftkuddar på sidorna och dels är fronten oväntat hög med platt huv som ger ett crossover-liknande utseende. Detta är en betydligt tuffare typ än gamla C3. Men C3 är genomtänkt och mer praktisk än C4 Cactus. I C3 finns ventilationsutblås på passagerarsidan, elhissar bak och delbart baksäte redan från början. Tack för det!
 
Hur känns C3 att köra?
– Detta är en väldigt trivsambil. Eftersom det är en Citroën är fjädringen av det mjukare slaget. C3 erbjuder olika textilier som panelinlägg. Det ger en hemtrevlig känsla. Jag skulle aldrig få för sig att inreda sitt vardagsrum med den bilindustrins svarta plast, men jag skulle gärna vilja ha en soffa med tyget från provbilens stolar, dörrar och instrumentbräda.

Några nackdelar?
– Ja, C3 har några minustecken, men dessa kommer jag gå in på i min provkörning i ett kommande nummer (nr 16) av Vi Bilägare.
 
Vilka motoralternativ finns att välja på?
– En välkommen nyhet är att Citroën äntligen har skippat den knepiga robotlådan, kallad ETG. C3 har bara vanliga automatlådor med momentomvandlare. Motorerna känns igen från C4 Cactus. Det betyder två trecylindriga 1,2-litersmotorer – med eller utan turbo på 82 respektive 110 hästar. Därtill finns en fyrcylindrig 1,6-litersdiesel på 100 hk.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Sverigepremiären sker i december, men några priser är ännu inte fastställda. Antivingelvarnare och automatisk skyltavläsning är standard. C3 kommer med en inbyggd kamera som standard. Vid en krock spelas olyckan in automatiskt och sparar en film från 30 sekunder före och 60 sekunder efter olyckan för att kunna visa själva olycksskeendet, men den verkar inte vara aktiverad på de svenska bilarna. Det är ännu oklart hur funktionen är kompatibel med den svenska person- och uppgiftslagen (PUL).

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?

Kommentarer

#1
2016-10-17 12:48

Rätt säker på att jag sett detta "nyllet" innan i filmen Ice Age ;)

#2
2016-10-17 12:55

Jag tror man biter sig själv i svansen här. Bygger bilar för att de skall se stora ut på utsidan, tvingas höja karossen och med detta följer allt större hjul. Det slutar med sämre ljudkomfort och antagligen högre förbrukning och antagligen också en mer opraktiskt bil. Blev detta verkligen bättre?

#3
2016-10-17 14:23

Bilen verkar inte så stor om inte Svärd är väldigt lång. Den ser bara bullig ut.

#4
2016-10-17 14:54

Styggavargen, stora hjul ger varken högre förbrukning eller bidrar till sämre ljudkomfort.
Tvärtom, större hjuldiameter är mer lättrullande, sedan beror det på hur mycket gummi det är mellan fälg och vägbana om det ska bli mer eller mindre bullrigt i bilen.

#5
2016-10-17 16:20

Vacker? Nä. Gullig? Mjaäe... Tuff? Lite. Personlig? Definitivt!
Kan kanske va nåt om inre bredden räcker till.

(Noterar att saabnisse gett Styggavargen det svar jag annars skulle gett.)

#6
2016-10-17 16:28

Nya C3 har samma storlek som den förra C3, och har samma begränsade benutrymme bak - man ha mer utrymmen kommer snart nya C3 Picasso. Jag har 16" på min C3 Picasso, fungerar bra. Rolig formgivning, interiören är särskilt fin. Men jag väntar på nya C3 Picasso, som ev byter namn till Aircross då den är mer SUV och mindre av MPV.

#7
2016-10-17 16:49

Nja, ljudnivå är nog mer en frågan om bilen i förhållande till däck/fälgar, Opel har haft bekymmer med vägbuller på svenska vägar de senaste åren på modeller med stora däck, de har verkligen inte rullat tystare än de mindre.
För övrigt är det ju, trotts bottenplattan, Opel som skött själva utvecklingsarbetet av denna C3.
(Omvänt sköter Peugeot utvecklingen av nästa Zafira.)

(Ice Age... vet precis vilken som avses... skarpsinnig iakttagelse.)

#8
2016-10-17 16:53

Ser helt OK ut i utförandet utan "sido-bumpers".

#9
2016-10-17 20:29

Men det vete sjutton om jag inte skulle välja gummikuddarna ändå med tanke på vissa stollars beteende på parkeringsplatser om jag skulle välja den här C3an.
Och den kanske är ett alternativ nu när den fått riktig automatlåda.

Jag har en kompis som parkerar fritt flera hundra meter bort från supermercadon, men det spelar ingen roll, när hakommer tillbaka är den ändå inträngd även om han hittills haft tur.

#10
2016-10-17 20:53

Någonstans så går gränsen för vad som i mitt tycke är fräck design och det udda.
Den här är en Odd Ball medans att C4 Cactus är snygg.
Fiat 500X och den här C3:an tillhör arten groddjur....

#11
2016-10-17 21:20

Ja Tvärnit, någon skönhet är det inte, men den kanske fått ärva någon komfortegenskap från Citroens mästerverk, jag tänker naturligtvis på den ursprungliga DS 19.

#12
2016-10-17 21:47

Nej N-iclas, Opel har inget att göra med denna C3. Du tänker på nästa generation C3 Picasso som kommer att tillverkas av Opel i Spanien trots att det är en bottenplatta från PSA. Nya C3 är helt igenom en PSA produkt och tillverkas av PSA inte av Opel.

Stolarna innehåller en förenklad version av Citroëns nya Tempur-liknade flerlagers stoppning, vilket höjer komforten mot tidigare modeller som inte var dåliga.

Nya C3 kommer att få Citroëns nya hydraulisk-mekaniska stötdämpare, men inte i år.

#13
2016-10-17 22:02

Jag var o är svårt förtjust i DS...den har ju hela paketet.

#14
2016-10-17 22:48

Det låter ju knepigt, två bilar med samma namn och nästan identisk kaross som utvecklas samtidigt och ändå inte har ett dugg med varandra att göra?
Det låter väldigt underligt... och hemskt ologiskt.
Det går inte att hitta någon information om vad som skiljer den nya C3 och picasso från vandra?

#15
2016-10-18 07:28

Innovation där, nu med ventilationsutblås på passagerarsidan. Fantastiskt vad om kan!

#16
2016-10-18 07:32

Fiat 500 nylle!

#17
2016-10-18 09:04

Litet OT, men är det någon som vet om beslutet att skippa robotlåda till förmån för momentomvandlare gäller bredare inom Citroen, eller PSA? En momentomvandlare gör bilen oerhört mycket mer intressant tycker jag, även relativt DCT.

Dessutom finns ju den nyare (?) EAT-lådan i t ex C4, som jag fått uppfattningen är bättre än ETG; men vad är skillnaden egentligen?

Edit: Är det så att EAT är en momentomvandlare? Alla dessa trebokstavsförkortningar som börjar på E förvirrar... :-) (Och de tycks dessutom ibland vara olika för Citroen och Peugeot!?).

#18
2016-10-18 08:55

C4 kaktus är ju baserad på C3 ett riktigt lågpris bygge- värre än Dacia.

#19
2016-10-18 10:43

Niclas, Opel har inte samarbetat med PSA om nya C3 lika lite som PSA har samarbetat med Opel om nästa generation av Opel Corsa. Vad är det som är svårt att förstå?

Nya C3 Picasso bygger på samma bottenplatta som nya C3 och är PSAs uppgradering av deras egen PF1-bottenplatta, men är en helt annan typ av bil. Jämför förra generationen C3 och C3 Picasso, eller C4 med C4 Picasso. Det är inte samma bil. C3, C4 etc indikerar storlekssegment. Förra generationen C3 Picasso har bara bottenplattan och de kraftigare drivlinorna gemensamt med C3, allt annat skiljer sig åt. Stolar, instrumentbräda, inredning, kaross, sidospeglar, klimatanläggning, utrustning - allt skiljer sig mellan C3 och C3 Picasso.

På samma sätt som det skiljer sig mellan Opel Corsa och Opel Meriva, eller mellan Opel Astra och Opel Mokka, de är inte samma bil.

Nästa generation av Opel Meriva får samma PF1 evolution som nästa C3 Picasso och som har utvecklats av PSA. Den kommer även dela karossdetaljer med nya C3 Picasso som dörrar och sidoprofil. Den kommer att tillverkas i Spanien tillsammans med C3 Picasso i Opels fabrik. Men de får olika drivlinor. C3 (ej Picasson) tillverkas av PSA inte av Opel.

Anledningen till att Opel använder PSAs bottenplattor är för att Opel ser Zafira och Meriva som lågproduktions specialmodeller och att det är för dyrt göra egen plattform åt dem, de kör med PSAs för det blir billigast så.

#20
2016-10-18 10:54

E30, nej det stämmer inte. Cactus använder den förlängda bottenplattan och fjädringsgeometrin från Citroën C-Elysée/Peugeot 301, som inte säljs i Sverige, inte C3. Cactus tillverkas även i samma fabrik som dem. Jag tycker Cactus har en mysig och högkvalitativ inredning framförallt om den beställs med Habana-inredningen. Den är full av smarta lösningar för lägre vikt (= lägre förbrukning), enklare och mer kostnadseffektiv service m m.

#21
2016-10-18 10:50

ToRy - EAT är automatlådan med momentomvandlare som har utvecklats i samarbete med Aisin. PSA har kört med den länge men nya versionen är mer kompakt och mer energieffektiv än tidigare och därför kör PSA nu ut den på bred front. Energieffektiviteten har delvis ordnats genom att momentomvandlaren jobbar mindre, vilket för med sig att växlingarna slår i lite hårdare än silkeslent, de har prioriterat lägsta möjliga energiförlust och låg förbrukning.

#22
2016-10-18 12:28

"Polo" : Det är nog något som vi missförstår här med ventilationsutblåsen för mig veterligen har jag aldrig ägt en bil som har saknat denna "finess". ( oavsett fabrikat )
Ser fram emot att se nya C3 och jag hoppas även på en snyggare/mer påkostad version utav C3 Picasso.
Det är trevliga bilar och jag kan tycka med den nya att den försöker att närma sig ursprunget lite mer? ( känslan )
Blir intressant också att se var bilen landar prismässigt.

#23
2016-10-18 12:38

Låter lite väl rörigt faktiskt, hur det var på den gamla modellen säger inte så mycket om hur det är på den nya.
Om modellnamnet inte har något med modellnamnet att göra är det extremt förvirrande för utomstående.

Självklart ska inte Picasso heta C3 om det är upplagt på detta sätt, vore ju helknäppt om Meriva och Mokka hette Corsa Meriva och Corsa Mokka, möjligt, men varför krångla till det så när det inte finns någon synbar likhet mellan bilarna, folk undrar ju bara vad det är frågan om.

Men i varje fall den Citroen som delar plattan med Meriva har förvisso designats och konstruerats av PSA men testverksamheten och utprovningen, själva den "praktiska utvecklingen" har av allt att döma sannolikt huvudsakligen skötts av Opel (om än inte uteslutande) då minst hälften av bilarna har haft Opels registreringsskyltar och samtliga även med andra skyltar har haft Opels kamouflage och det finns bilder på Picasso då den rullar ut från Opels hallar i Rüsselsheim och kör omkring inne på fabriken, att notera är att när just de bilderna publicerades i en tidning uppgavs det att det var en fransk fabrik, men jag som känner varje meter av Opels anläggningar ser genast att det är Rüsselsheim, det finns lustigt nog bilder på nya Insignia som kör förbi exakt samma plats...
Så att säg att Opel inte skött största delen av utvecklingen blir det nog svårt att få fram något stöd för.

#24
2016-10-18 14:57

N-iklas, hos Citroën står siffran endast för storleksklassen. Därför kan C4 Cactus, C4 och C4 Picasso alla heta C4 fast de är väldigt olika bilar. De är alla i storlek 4.

Picasso är Citroëns namn på MPV-bilar/minibussar. Det är möjligt att nya C3 Picasso blir kallad Aircross istället då det är mer av en crossover, men namnet är inte offentliggjort än.

C3 och C3 Picasso/Meriva delar bottenplatta men har helt olika karosser och är olika bilar. Opel har inte varit involverad i vanliga C3, den som bara heter C3. Den är utvecklad helt och fullt av Citroën själva.

PSAs PF1 evo bottenplatta har Citroën tillsammans med Opel anpassat för den större och annorlunda karossen som Picasso och Meriva har, de delar sidolinje men front och akter samt inredning och drivlinor skiljer sig åt. Opel kör med sina motorer och växellådor och Citroën med sina.

Jag räknar med att Citroëns nya hydraulisk-mekaniska stötdämpare kommer även till Picasso-varianten plus har Citroëns egna Tempur-inspirerade flerlagers stolar (nya C3 har dem om än i en enkel variant). Detta kommer inte till Opel.

Att Opel står för det mesta av produktionsanpassningen av C3 Picasso/Meriva är ingdt konstigt då Opel kommer tillverka dem i sin egen fabrik i Spanien. Men det är Citroën som helt och fullt står bakom och tillverkar nya C3 icke-Picasson i PSA fabrik. Igen - det är olika bilar med helt olika karosser, bara bottenplattan bygger på samma PF1 evo, fast olika anpassning av dem för de olika karosstyperna.

#25
2016-10-19 14:57

Hej Mistro jag förstår, du har aldrig ägt en C4 Cactus. Den bilen har INTE ventilationsutblås på passagerarsidan. ;)

mvh VW Polo 2012

#26
2016-10-19 15:35

Det gör INGEN skillnad fastän den inte finns på passagerarsidan. Fönstren hålls öppna på vintern precis lika bra som på alla andra bilar.

#27
2016-10-19 18:11

Peugo - m a o så är det helt onödigt med dessa ventilationsutblås. Då hade ju Citroen kunnat ta bort det på vänster sida också och sparat några kronor. Men det gjorde man inte och då kan man ju fundera lite över ditt påstående...

#28
2016-10-19 22:02

Nej,. C4 Cactus har aldrig intresserat mig och jag insåg nu också att jag har missförstått Maria.
Utgick ifrån att det var C3 som tidigare inte hade denna självklara utrustning vilket den förstås har.
C4 Cactus är väldigt udda i sitt tänk men jag gillar tanken bakom. Tyvärr har man enligt mig snålat in på fel saker och bilen är dessutom allt för dyr. Det rimmar liksom dåligt att lansera en bil som ett budgetalternativ men sen ta oförskämt mycket betalt ändå.

#29
2016-10-23 13:49

Senaste spionbilderna avslöjar som jag misstänkt att skillnaden - denna gång... blir små mellan modellerna, så små att det är svårt att se hur man kan motivera existensen av två närmast identiska bilar, vilket också förklara mitt missförstånd och samtidigt undrar man ju hur man burit sig åt för att ta fram två närmast identiska bilar som inte har något med varandra att göra?
Blir inte det förfärligt ineffektiv utveckling och onödigt höga kostnader?

#30
2016-10-24 09:53

Håller med Mistro angående C4 Cactus - den har "sålts in" som lite enklare men man har nog tyvärr som Mistro säger snålat in på fel saker och inte fullföljt den goda "lite enklare-tanken" när det gäller prisbilden. Måhända är bilens "felaktiga" prisnivå ett svenskt fenomen men det vet jag dock inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.