Bild
Nästa artikel

Citroën Berlingo – rapport från provkörningen (2018)

Provkörning

Tommy Wahlström från Vi Bilägare åkte till Frankrike för att provköra senaste generationen av storfraktaren Citroën Berlingo.

Hej Tommy! Sista rycket innan semestern?
 – Jajjamen! Jag har åkt till Paris för att köra en ny generation av Citroëns lilla transportbil Berlingo i personbilsvariant. 
 
Är det den som också kommer som en Opel och en Peugeot?
– Ja. För att spara kostnader har man utvecklat en gemensam bas för sina transportbilar där endast mindre detaljer som chassisättning och utrustning skiljer.  

Och hur är Berlingo att köra då? 
– Överraskande trevlig faktiskt! Å jag är svag för bilar som betonar det praktiska. Skjutdörrar och stora utrymmen är bra men Citroën har kombinerat detta med bekväm fjädring, trevliga drivlinor och härlig funkisdesign! Den här biltypen förtjänar att upptäckas av fler!
 
Några nackdelar? 
– Man hade kunnat göra inredningen ännu mer flexibel om man gjort baksätet skjutbart i längdled och det finns inga miljöalternativ från start. Däremot ska Berlingo komma i en batterielektrisk variant under 2019. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 11/2018 som kommer ut den 21 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Berlingo?

Kommentarer

#1
2018-07-03 11:23

Hade mina kidz varit små så hade jag helt klart varit frestad. Konceptet är synnerligen nuftigt!

.

#2
2018-07-03 14:48

En vettig bil och i mitt tycke ombonad inuti på ett sätt som för tankarna till en "turistbuss" eller en flygkabin, jag kan nog tro att den är väldigt trevlig att sitta i som passagerare och har fått en vill ha känsla.

#3
2018-07-03 15:17

Om den kommer som Camper van, vilket den troligen kommer som från någon fyndig tillverkare (förra Berlingon fanns som det utomlands) så skulle jag vara lockad av att köra omkring med den i sommar. :) Den här familjeversionen lär tyvärr knappast bli en storsäljare i Sverige, märkligt nog. Men kanske det kommer säljas några på landsbygden ändå. Den verkar vara för hög för att rymmas i mitt garage (jag har 1 cm kvar mellan min Picassos antenn och öppning som det är nu, så högre går absolut inte och Berlingon verkar högre än min Picasso). En praktisk funkis bil!

#4
2018-07-03 17:14

Inga miljöalternativ förutom att dieselmotorn är godkänd av PSA att gå på fosilfri diesel - HVO100 :)

#5
2018-07-03 17:19

Jag är också ett stort fan av funkisbilar, synd då om Citroën har missat med baksätet. Ett skjutbart baksäte hade jag önskat på min 2007 Berlingo som jag hade tidigare, för när jag vek ihop baksätet så blev det trångt för förarstolen och jag fick sitta närmare ratten än vanligt, sådana missar är inte kul och speciellt inte i en funkisbil. Enkelt, billigt, robust, bekvämt och smart ska vara i harmoni

#6
2018-07-03 17:47

Helt klart bättre än en SUV, men troligen för otrendigt för de flesta att köpa pga udda/konstiga anledningar. SUV köparen brukar åberopa högt insteg som anledningen för sitt köp. Denna bil är praktisk för de som verkligen behöver gott om utrymme på så effektivt sätt som möjligt, men om alla köpte sådana här istället för SUV tycker jag inte det blir så mycket bättre. Problemet är fortfarande aerodynamiken som är sämre vilket medför ökad förbrukning (och utsläpp).

#7
2018-07-03 19:23

Det finns mycket, men man har snålat in på detaljer på serien allt för mycket.

#8
2018-07-04 06:54

praktisk men ful

#9
2018-07-04 08:55

Celef, baksätet i nya Berlingo viks inte ihop utan ryggstöden fälls ner. Det innebär att med nedfällda ryggstöd så tar inte baksätet mer plats än med uppfällda. Sedan så är passagerarstolen nedfällbar så man får en plan lastyta genom hela lastutrymme ända fram till handskfacket.

#10
2018-07-04 08:58

Styggavargen, aerodynamiken har betydelse först i motorvägsfart. Låg aerodynamik innebär bara att man kan köra bilarna snabbare utan att förbrukningen ökar, jag förstår inte denna strävan efter att köra så fort som möjligt. En Berlingo är en antites till fortkörare, och det tycker jag är bra. Hastigheterna är alldeles för höga på vägarna och det ger givetvis också högre förbrukning att folk kör så fort som de gör. För låg förbrukning i anständiga farter så är vikten viktig, och här har var helt klart äldre bilar lättare.

#11
2018-07-04 16:10

Bilmodellen är inte fel men akk vad man känner sig stor och uttittad när man åker i en sådan bil.
Ett fel som ofta är på biltypen är att man många gånger sitter dåligt bak pga för rakt ryggstöd vilket jag inte vet om det är så här.

Se till att välja tonade rutor annars vägrar ungarna följa med på resan.

Sedan kan man fundera på vad Citroën gör.
På en ny hyllad bilmodell är det helt avskrapat med knappar och mätare och allt i skärmen och plötsligt har man trollat fram ventilation/värmeknapparna mm från skärmen igen på denna nya Berlingo.
Bra tycker jag men jag har svårt att fatta det flaxandet hu man vill ha en bil.

Och nerfällbar passagerar ryggstöd och tillochmed med bord kan man få på vissa standard kombibilar också utan att välja franskt högbygge. ;)

#12
2018-07-05 08:48

Det är väl rimligen en eftergift för Opels önskemål att knappar finns, detta är ju en "PSA bil" mer än en uteslutande "Citroen"

"aerodynamiken har betydelse"

Det kan man ha personliga åsikter om, men tekniska fakta är att aerodynamiken börjar påverka och har effekt från 70 km/t. Inte bara från 110...

OM vi talar om bilar, för andra typer av mer lättpåverkade fordon börjar den redan i 30 km/t.

#13
2018-07-05 10:50

Köra för fort? Om det är motorväg så är det motorväg och oavsett biltyp så lär man hamna på motorvägar någon gång.

Visst är det bra med praktiskt men funktion kan ju faktiskt kombineras med estetik.

#14
2018-07-05 13:11

Jag gillar lite udda bilar, men tidigare modeller har varit alltför mycket förklädd skåpbil, bullriga och dana.
Den här är nog smartare än vad många kommer att inse.

#15
2018-07-05 23:03

Tyvärr kunde den lätt... ha varit ännu... smartare och det är ju synd att säga nej till det bara för att man tror att det säljer lika bra utan.

#16
2018-07-06 10:42

Edmund, det kommer fler miljöalternativ under 2019. PSA bygger om sin motorfabrik för att producera de nya hybriddrivlinorna. Tekniken är egentligen färdig, det har rullat prototyper länge, men man produktionsanpassar och gör om fabriken för att producera elektriska motorer mm. Så det är på gång. PSA satsar på elektriskt.

#17
2018-07-06 10:46

N-iklas, jag menar att aerodynamik gör större skillnad i högre farter - som motorvägsfarter - än i lägre farter. Det är främst över 100 km/h som det verkligen gör en tydlig och märkbar skillnad. I 70 km/h så är skillnaden försumbar i praktiken även om den finns. Det är i högre farter som förbrukningen stiger tydligt. Jag kör ju själv en högbyggd Picasso, det är väldigt tydligt att förbrukningen ökar klart mer mellan 90 och 110 än mellan 70 och 90 (skillnaden i förbrukning mellan 90 och 110 är alltså betydligt större, närmast dramatisk, än skillnaden mellan 70 och 90), och den extra ökningen 90 - 110 säger jag främst beror på luftmotståndet som gör ett tydligare avtryck ju fortare man kör.

#18
2018-07-06 23:53

mmm det beror nog på vad man jämför med, när Calibra kom med världens lägsta luftmotstånd hade den en sensationellt låg förbrukning trots att den inte uppmättes uteslutande i 110.
Så nog spelar luftmotstånd roll om man jämför mellan ett högt och ett lågt värde och inte mellan mindre nyanser.

#19
2018-07-08 20:01

Jag skrev inte att luftmotstånd inte spelar någon roll, däremot skrev jag att skillnaden i förbrukning mellan 70 och 90 är mindre än mellan 90 och 110, fast skillnaden i hastighet i båda fallen är 20 km/h. Och det beror på att ju fortare man kör desto en större faktor blir ett högt luftmotståndets påverkan är alltså inte konstant oavsett hastighet, utan faktorn ökar med hastigheten.

#20
2018-07-10 00:49

Aerodynamisk kaross är otroligt viktigt för en bils förbrukning. Vid dubblerad hastighet ökar motståndet med en faktor fyra. Redan vid hastigheter över 60-70 km/h så börjar luftmotståndet utgöra mer än 50% av energin som behövs för att driva bilen framåt. Kör man enbart i stan kan man strunta i aerodynamisk kaross, med ute på vägar med högre farter är det av stor vikt att bilen är aerodynamisk. Detta är känt sedan längre, tex så lider MPV av detta problem och det visste nog alla om när biltypen blev mer populär. Därför tycker jag det är väldigt osunt och onödigt med SUV modeller, ur aspekten av att enda anledningen till att man köper en sådan beror på att man inte tycker att man kan komma in/ur en vanlig bil. Dessutom var det ingen som oberopade detta för längesedan när alla körde nöjda med sina vanliga bilar. Jag vet att Volvo lastvagnar jobbat mycket med aerodynamisk karosseri på lastbilar, deras personvagnar borde inte vara SUV karosseri om sunt förnuft hade funnits. Men marknaden styr, ovetandes konsumenter har makten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.