Nästa artikel
C3 Picasso - blir priset det rätta har Citroën en storsäljare
Provkörning

C3 Picasso - blir priset det rätta har Citroën en storsäljare

Publicerad 3 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
När världen är i kris behövs bilar som gör oss glada. Citroën C3 Picasso är en sådan. Pigg design, praktiska funktioner och hög säkerhet tilltalar. Om bara priset bli det rätta har Citroën här en möjlig storsäljare!
Citroën C3 Picasso är en ovanlig kombination av kul design och kloka finesser. Trots små yttermått ger den fyrkantiga karossen goda kupéutrymmen. I framsätet upplever vi en rymdkänsla och luftighet som vi inte känt sedan vi körde storebror C4 Picasso. Den speciella konstruktionen med extremt tunna stolpar kring vindrutan, gör att sikten snett framåt är fenomenal. Det är inte dåligt att en fyra meter lång småbil lyckas förmedla känslan av att befinna sig på kommandobryggan på en Finlandsfärja.

Även baksätet är rymligt för två, men den inre bredden räcker inte riktigt för tre passagerare. Sittdynan är kort och hård och ger ingen vidare långfärdskomfort. Luftig interiör och bra sikt gör dock säkert att många barn kommer att trivas i C3 Picasso.

Vägegenskaperna är trygga och stabila men den höga karossen gör färden en smula vinglig vid stark sidvind. Citroën har heller inte lyckats riktigt bra med programmeringen av den elektriska servostyrningen som förmedlar väldigt lite känsla till föraren. Växellådan har långa slag och degig känsla. Tillsammans bidrar det till att C3 Picasso inte är en speciellt körglad bil.

Däremot är den för klassen ovanligt skön att åka i. Visserligen är sittdynorna lite korta även i framsätet men ryggstöden ger bra stöd. Fjädringskomforten är väldigt hög, i alla fall så länge man undviker de breda 17-tumsfälgar med däck i 45 profil.

Grundmodellen har en 1,4-liters bensinmotor på 95 hk, framtagen i samarbete med BMW. De 95 hästkrafterna gör inte C3 Picasso till någon yster springare men den räcker gott för vardagsbehov. På andra marknader finns också en version på 120 hästkrafter att tillgå.

Citroën C3 Picasso kommer också att erbjudas med den välkända 1,6 liters dieselmotor vi bland annat också hittar i bilar från Volvo, Ford och Peugeot. Det här är en av marknadens bästa dieselmotorer. Den går smidigt, snålt och tyst, samtidigt som "overboost"-funktionen ger extra dragkraft under korta perioder, till exempel vid en omkörning.

C3 Picasso är ännu inte krocktestad hos Euro-NCAP men allt annat än full pott vore oväntat och en stor besvikelse.

En längre version av provkörningen av nya C3 Picasso kommer i Vi Bilägare #2 - med mer information och fakta. Missa inte detta!    
            

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-03 12:33
pg (ej verifierad)

Jag vill inte sitta i den bilen om jag krockar med en älg. Dåliga A stolpar har alltid präglat Citroén. Dessutom blir jag inte klok på den svampiga gången hos bilar med gashydrulisk fjädring. Bättre med standardfjädringen tycker jag om C5

#2 • Uppdaterat: 2009-02-03 14:34
Robert (ej verifierad)

C3 har ej gashydraulik utan bara klassiskt komfortabel fransk (mjuk) fjädring. Om man gillar det eller inte är en smaksak. Den här ska definitivt granskas närmare tillsammans med Honda Jazz och Renault Grand Modus vid nästa bilval, räcker gott för en tvåbarnsfamilj.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-03 15:52
Roy (ej verifierad)

Kia Soul, Nissan Note, Nissan Cube och Toyota Urban Cruiser kan vara alternativ.
Det går att hitta även små bilar med bra säten, utrymmen för fyra vuxna och någorlunda tillräckliga prestanda - men med ljudkomforten är det värre. Inte ens större bilar är ju så värst lysande.

#4 • Uppdaterat: 2009-02-03 17:47
göinge (ej verifierad)

Skithäftig! Kommer den bara med etanolmotor så kanske det kommer att bli en sådan.

#5 • Uppdaterat: 2009-02-03 18:25
Lägerleffe (ej verifierad)

En bil i tiden. En modern, personlig och smart fulsnygging som borde bli en storsäljare. Nya Laban rent av?
Har varit sugen ända sen den första Picasso (Xsara) kom. Med denna nya mini/maxi-bil på g är det dags att kolla upp arvtanter och bankkontakter lite extra. Det här ser lovande ut, men som sagt, det hänger på prissättningen.

#6 • Uppdaterat: 2009-02-03 19:10
pg (ej verifierad)

Nu har jag sålt min sista Citroén.
Det finns bilar som klarar av att få älgar på taket. Definitivt inte Citroén, som dessutom inte har ett godkänt nackskydd.
Nej gör som Citroén verkmästaren sade till mig en gång. Ställ bilen ute på sjön i vinter, så blir du av med problemen.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-03 19:17
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Tyvärr, Göinge. Ingen etanolversion är på gång. Möjligen kommer bensinmotorn med start/stopp och 6-vxl låda från nästa år men det är inte beslutat ännu.

#8 • Uppdaterat: 2009-02-04 16:51
Fransoa (ej verifierad)

Nästa bil! En 1.6 hdi, gärna 6 vxl automat (= under 120 g/km)!

#9 • Uppdaterat: 2009-02-05 12:50
Raphael (ej verifierad)

PG, eftersom EuroNCAP inte har publicerat några testresultat för C3 Picasso än så tycker jag det är väl magstarkt att säga att A-stolparna är dåliga samt att nackskyddet inte är godkänt. Har du krocktestat en C3 Picasso eftersom du vet mer om detta än officiella källor?
Jag håller inte med dig om att fjädringen är svampig på bilar med gashydraulisk fjädring, jag tycker hydraulfjädring är skön och komfortabel. Men vill man de dåliga svenska vägarna ska kännas i kroppen med förartrötthet som följd, så för all del. Vill man pinas så är det ens eget val. Jag förstår inte valet, men jag respekterar dem som väljer att lida framför att färdas skönt.

#a • Uppdaterat: 2009-02-05 16:46
pg (ej verifierad)

När inte ens C6 an i sin nyaste verision klarade fullt godkänt i Eurocaps test av nackskydd, tror jag inte heller denna är bättre.
Dessutom blir man misstänksam när det gäller A stolpar. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit till Citroén om deras rent ut sagt urusla A-stolpar, och hur de har förändrat dessa på nyare modeller. Svar har jag fått, men dessa svar gör mig ytterst tveksam. Bryr man sig överhuvudtaget, huruvida man kör på en älg inom Citroén? Där hävdar man att det är föraren det är fel på om man kör på en älg!! Det kan väl i och för sig vara riktigt, men så enkelt är det inte.
Den gashydruliska fjädringen har jag en kommentar till. Jag föredrar den vid långkörning sommartid. Vid vinterväglag betackar jag mig för denna fjädring och väljer hellre en bil med distinkta köregenskaper.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.