Nästa artikel
Bra drag i taklös Adam
Provkörning

Bra drag i taklös Adam

Publicerad 28 november 2014
Trots högre markfrigång och terrängdesign trivs Adam Rocks bäst i de trendiga stadskvarteren.
Opel Adam Rocks ser tuffare ut än vad den är. Körglädjen är dock på topp, vilket vi tackar den tysta lilla turbotrean för.
Vi har kunnat bekanta oss med designglada Opelmodellen Adam sedan cirka två år tillbaka och till årsskiftet kommer den terrängstukade versionen Adam Rocks. Skrämbreddare och trösklar av svart plast och 15 millimeter högre markfrigång ger Adam Rocks stöddigt utseende. Stötfångarna med hasplåtsimitation lägger till cirka två centimeter överhäng fram och bak, bilen mäter nu 3,75 meter på längden.

Största ingreppet på karossen är annars det tygtäckta soltaket som ingår i Adam Rocks standardutrustning. En välfungerande detalj som bör tilltala de som vill signalera en viss livsstil hellre än praktiska värderingar. Bagageutrymmet sväljer exempelvis fortfarande endast 175 liter och baksätet är bara att glömma för dem som är längre än 165 centimeter.

Opel använder Adam Rocks för att introducera den helt nya motorn 1,0 ECOTEC. Det är en trecylindrig turboladdad enlitersmaskin som går tyst och nästan vibrationsfritt och finns i två varianter; med 90 eller 115 hästkrafter. Den senare – som vi provkör här – upplevs som stark och dragvillig med 170 Nm redan vid låga 1 800 v/min.

Effekten levereras mjukt och fint genom hela registret med en extra knuff vid cirka 2 500 v/min. Deklarerad bränsleförbrukning är 5,1 l/100 km. Tillsammans med den nya sexväxlade manuella lådan får Adam äntligen köregenskaper som matchar den pigga uppsynen. Målet under utvecklingen av den nya drivkällan var att den skulle vara lika tyst och vibrationsfri som Opels fyrcylindriga motorer.

Adam Rocks har även fått andra fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare än standardmodellen men bilen är fortfarande stötig och struttig i gången. De breda 18-tumshjulen gör inte bara färden bullrig utan även lite väl spännande på slitna vägbanor där bilen är spårkänslig. Det stretar och drar i den tjocka ratten när däcken hamnar halvt i och halvt ur hjulspåren.

Även om motorljudet i princip är utsuddat bullrar det fortfarande en del i kupén från väg och vind. Inredningen känns bitvis genomarbetad och trivsam, men här och där lyser snållösningarna igenom. Lättrepad hårdplast här och var, stolsvärme med två lägen (av eller på) och ett tändningslås som inte hör hemma på en bil för nära 200 000 kronor ger ett splittrat intryck.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam Rocks?
FAKTA Opel Adam rocks 1,0 Ecotec

PRIS, FRÅN KR: 191 900 (186 900 för 90 hk-modellen).
MODELL: Tredörrars crossover.
SÄLJSTART: Januari.
MÅTT, CM: L 375/B 1807/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 156.
MOTOR: Rak trecylindrig bensinturbo, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, volym 999 cm3, max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 200 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 800–4 500 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell.
PRESTANDA: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 119 g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Cross-Up, Fiat 500L Trekking, Mini Countryman, med flera

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-28 16:29
hullsjön

Minst lika bra som sin konkurenter

#2 • Uppdaterat: 2014-11-28 16:40
Axelman

Vart tog Eva vägen då.............?

#3 • Uppdaterat: 2014-11-28 18:57
saabnisse

Det här är ju långt från ett landsvägslok utan passar ju bäst i tätort så varför finns ingen automatlåda?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-28 20:18
Pi

hullsjön - vika är konkurrenterna ? En utpräglad småbil för ca: 190.000 kr måste nog vara oerhört bra om den skall lyckas på marknaden...

#5 • Uppdaterat: 2014-11-29 05:43
Tompa_Boy

Den Tuff-Sötaste bilen som finns. Bodde jag innanför tullarna hade detta varit ett måste för mig

#6 • Uppdaterat: 2014-11-29 10:29
Pi

Jo - "innanför tullarna" behövs ju verkligen hög markfrigång...:) Undrar om man nånsin får se en sån här ute i trafiken. "Vanliga" Adam har det nog bara blivit 1--2 st totalt om man sett utanför utställningshallarna så nån direkt succé har det inte blivit - vilket säkert till stor del beror på priset. Hade man varit nere i prisnivåer på typ 100--110.000 kr så hade man säkert sett avsevärt många flera i trafiken för då hade man på allvar kunnat konkurrera med övriga bilar i storlekssegmentet. Det är säkert inget fel på bilen utan bara på prisnivån i kombination med märket Opel för det har ju inte den ställningen på marknaden att vi konsumenter betalar extra bara för märket.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-30 15:53
crylen

PI, du har verkligen problem med märket Opel !!

#8 • Uppdaterat: 2014-11-30 16:19
Audi A5 SB

Denna bil lär blir en raritet om några år eftersom det inte lär säljas några större mängder av den. Priset är ju helt tokigt.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-01 07:45
Pi

crylen - tror faktiskt att Opel har större problem med att nå konsumenterna än vad jag har med märket - vilket f ö har funnits i vårt garage undre många år totalt. Men tror man att man via ett högt pris, t ex på Adam, kan förflytta sitt varumärke till premium-klasserna så är det nog där det verkliga problemet ligger. Jag kan inte klassa in Opel i annan grupp än den där bl a Ford, Renault, Peugeot och Hyundai/Kia ingår och där finns det knappast plats för premium-priser på småbilar.

#a • Uppdaterat: 2014-12-01 08:54
saabnisse

Jag var inne i en utställningshall och provsatt i några Opel, att provköra var ingen mening eftersom ingen passar mig direkt, Insignia har jag kört tidigare, men just Adam var den enda som hade en trevlig inredning, en frisk fläkt i det tyskt gråmurriga.
Jag satt bra bakom ratten och den tvåfärgade ljusa instrumentpanelen livade upp, en liten retrokänsla från 60-talet infann sig, då var det ju vanligt med paneler i bilens färg.
Men för mig är bilen på tok för liten, det är ju som jag skrev tidigare en ren stadsbil som man väl inte gärna åker långa sträckor i och då tycker jag, som jag också skrev tidigare, att det är väldigt underligt att inte erbjuda automatlåda.
Det är ju trevligt att Adam går att få i en mängd utföranden och färger (till saftiga tilläggspriser!), men det höjer ju knappast komforten.
Tänk om övriga Oplar kunde få lite av Adams färgglädje i inredningen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.