Nästa artikel
BMW 2-serie Gran Tourer – rapport från provkörningen
Provkörning

BMW 2-serie Gran Tourer – rapport från provkörningen

Publicerad 29 april 2015 (uppdaterad 29 april 2015)
Vi har kört BMW:s nya sjusitsare.
Framhjulsdrivna BMW:n har växt till sig och fått plats för sju – Vi rapporterar från provkörningen av BMW 2-serie Gran Tourer.
Ytterligare en ny minibiuss gör entré i år. Mikael Schultz är precis hemkommen från provkörningen i Kroatien och lämnar denna direktrapport.
 
Vilken variant av BMW 2-serie Gran Tourer har du kört?
– Jag körde de två på dyraste versionerna; 220i/192 hk och den fyrhjusldrivna 220d xDrive. På xDrive-versionen är dessutom åttastegad automatlåda standard.
 
Hur beter sig denna minibuss från BMW på vägen?
– Märkespuritanerna behöver inte oroa sig över att framhjulsdrivningen gör Gran Tourer trist att köra. Tvärtom, bilen är både underhållande och säker att hantera.
 
Hur mycket längre/högre är bilen jämfört med Active Tourer?
– Den är 20 cm längre, har 11 cm längre axelavstånd och några cm högre än Active Tourer. Totallängden är 455 cm och Gran Tourer har också fått en lite annorlunda, rakare, utformning av bakpartiet som ger en bättre invändig rymd.
 
När kommer den hit och vad ska den kosta?
– Svensk säljstart är sista helgen i maj och grundpriserna varierar från 254 000 kr (218i) till 355 00 kr (220d xDrive). I runda slängar innebär det att Gran Tourern ungefär 20 000 kronor dyrare än motsvarande Active Tourer.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8/2015 som utkommer i butik den 26 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW 2-serie Gran Tourer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-30 08:57
B Englund

Det jag är lite fundersam om för biltypen överhuvudtaget är säkerheten för de som sitter i bakre sätesraden. Så vitt jag vet görs inga krocktester med påkörning bakifrån.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-30 18:26
Boxer

Alla framhjulsdrivna bilar är per definition tråkiga. Möjligen säkra men absolut tråkiga.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-01 11:28
Styggavargen

B Englund, håller med dig i denna frågan. Precis som SUV och fyrhjulsdrift är det också mode på att skaffa en bil med sju platser. Har tittat extra noga det senaste året om man kunnat se någon sådan biltyp där mer än fem platser använts, och det har bara hänt en gång. Det känns lite som man köper dessa extra platser utan egentligt behov. Och som sagt, hur bra är det med dessa två extra platser när de används... lastförmågan försvinner till stor del och hur blir det med säkerheten när en kollision skulle uppstå bakifrån!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.