Bild
Nästa artikel

Audi A6 Avant – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares motorjournalist Anders Helgesson är tillbaka efter en provtur med nya Audi A6 i lastslukarvariant. Här är första intrycken.

Anders! Du är ju tillbaka på redaktionen efter provkörningen av Audi A6 Avant, det var en kort körning, har du något att säga om bilen?
– Det jag har provkört är ju krasst sett ett bagageutrymme. Interiör, motorer och så vidare är identiska med A6 sedan som vi provkörde för några månader sedan och som dessutom testas mot BMW 5-serie och Volvo S90 i samma nummer som jag presenterar A6 Avant, Vi Bilägare nummer 13. Men bagageutrymmet är inte så tokigt! Så när som på en extra centimeter är A6 Avant lika lång som utgående modell, men har en mycket kraftigare vinkling av bakrutan. Jag tycker linjerna faller på plats riktigt bra. Den flacka bakrutan ger ett lätt anslag av 80-talets Audi 100 Avant, och det menar jag som en komplimang.

Sluttande bakruta brukar innebära att det blir mindre plats för bagage, hur är det med den saken?
– Bagagevolymen rymmer i liter räknat lika mycket som föregångaren, 565 liter. Hur mycket last som sväljs i verkligheten får vi testa när bilen kommer till Sverige i oktober. Disponeringen av bagagerummet lovar gott, det är kantigt lättlastat. Flyttbara lastsäkringsöglor, elektrisk öppning/stängning av bagagelucka och insynsskydd kommer att blir svenskstandard – lyxigt. Baksätet kan fällas i 40/20/40 proportion, men lastgolvet blir inte plant. 
 
Och hur var det, fick du provköra den fyrcylindriga dieseln?
– Javisst! Det här är första gången vi kör den helt nyutvecklade ”40 TDI” maskinen. Motorn kommer att utgöra ryggraden av A6 försäljningen. Effekten är 204 hästkrafter och 400 Nm i vridmoment vilket känns resonabelt för en bil av A6 storlek. Cylindervolymen är identisk med den tidigare 2.0 TDI motorn, men 40 TDI är en lättare konstruktion bland annat är vevaxeln i aluminium och har 48-voltssystem. Lite märkligt är i princip hela motorpaketet är placerat på eller framför framaxeln. Motorn arbetar vibrationsfritt snyggt, men det finns några saker som stör helhetsbilden, men mer om det i tidningen. Nu är det fredagsmöte!

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 13/2018 som kommer ut den 18 september. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?

Kommentarer

#1
2018-09-07 14:42

"Lite märkligt är i princip hela motorpaketet är placerat på eller framför framaxeln."

Vad är det för märkligt med det? Alla Audi med längsmonterad motor är ju byggda på det sättet? Det är troligen därför de har så mycket aluminium i framvagnen för att inte bilarna ska bil alltför framtunga.

#2
2018-09-07 14:54

Ja, framhjulsdrivna personbilar med motorn bakom framaxeln är inte vanliga numera.
För 50 år sedan fanns någon Renault eller annat franskt med sådan motorplacering.
Sommarjobbade på bensinmack och minns en bil med knepig motorplacering när oljan skulle kollas.

#3
2018-09-07 16:12

Kantigt = alltid sämre och mindre

#4
2018-09-07 17:44

bgl, praktiskt taget alla framhjulsdrivna bilar var byggda med motorn bakom framaxeln.
Adler, Citroën, Cord, tidiga DKW m.fl.
Med lättare tvåtaktsmotorer i aluminium kunde man flytta fram motorn utan större problem med understyrning.
Men så kom större och tyngre motorer och de fick vara kvar där med fördelar och nackdelar.
Audi var ju bland de första när man stoppade in sin "mellantrycksmotor" i en DKW F102 och förvandlade en utmärkt vägvagn till ett understyrd åbäke.
Men man har ju bättrat sig!

#5
2018-09-07 17:53

Jo. Jag brukar också vara respektlös nog och sätta smutsiga skor på kofångaren på nya bilar...

#6
2018-09-07 17:55

Skodaägare: Audi är kända för gravt understyrda maskiner. Att placera hela motorpaketet framför framaxeln är ett skitbra recept på usla undanmanöversegenskaper.

#7
.
2018-09-07 21:05

Lycka till milkylainen med att sätta smutsiga skor på kofångare på nya bilar.
Tror säkert du besitter smutsiga skor men bilar har inga kofångare numera.

#8
2018-09-08 08:28

får man in ett stort paket hushållspapper i den bilen utan att fälla sätet.?

#9
2018-09-08 11:06

adzam, nej, bakluckan tar i allt som är högare än ett tar tofflor ser det ut som. Lastslukarbil my ass. Får ju in högare ting i en sedanlucka ju. Odugligt.

#10
2018-09-08 12:20

Ursnygga avgasrör........

#11
2018-09-08 17:26

Sitter lacken kvar på denna tro eller kommer rosten krypande tro på denna också som på sonens A6 avant och många flera av modellen. Två ggr har den varit inne på lack som sonen fått bekosta. Tyvärr finns det inget förtroende kvar......

#12
2018-09-08 18:24

Har lite svårt att se anslaget av 80 talets 100 avant. Men det är nog en vacker bil ändå, med nutida mått räknat.

#13
2018-09-08 18:50

Shogun oroar sig för rost på denna bil, med tanke på att Lexus rostar redan som nya kanske Shogun borde oroa sig mer för Lexus.

#14
2018-09-08 22:33

Håller med Peter. Men Shogun är väl en sådan där Toyotafanboy om jag inte tar helt fel ur minnet.

#15
2018-09-10 14:55

Lexus vet jag inget om, men jag har sett gott om rostiga Audi och Volkswagen bilar.. så frågan är berättigad..

#16
2018-09-12 15:43

Tror denna kan bli en populär bil. Har själv C7-generationen och tycker den är väldigt stabil och bekväm att köra, upplever inga problem med rost som vissa verkar skriva om. Med mildhybrid blir den säkert rätt snål på dropparna om man kör med huvudet. Lär väl bli en sådan om 2-3 år då de börjar finnas nybegagnade till ett mer humant pris...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.