Bild
Nästa artikel

AUDI A4 ALLROAD - STENHÅRD I ASFALTSDJUNGELN

Provkörning

UPPDATERAD! Här är hela provkörningen av Audi A4 Allroad. Är det mest en fråga om stil, eller finns det någon nytta med att beställa sin A4 Avant i något höjt och aningen rufft utförande?

En god vän kallar dem föraktfullt "bilar med galonbyxor", bilarna med svarta plastmojänger i karossens nederdel och tilläggsnamn som Cross Country, Scout, Outback eller Allroad.

Själv har jag alltid tyckt att det här är bilar som gjorda för Sverige och svenska bilköpare. Hur många är vi inte som har oländigt belägna torp och stugor? Hur många av oss har inte båtar som ska i ur och sjön? Hur många mil körs inte på vägar med skraltig beläggning och eftersatt snöröjning?

Hur många är vi därmed inte som skulle värdesätta fyrhjulsdrift i kombination med aningen högre markfrigång och en i största allmänhet oömmare framtoning - utan att för den skull vara sugna på en SUV? Det är ju inte en bylsig, högbyggd kaross vi är ute.

Audi lanserade en Allroad-modell baserad på A6 år 2000 och generation två finns på marknaden sedan 2006. Med åren har dock A6 Allroad blivit en präktigt dyr bil - den billigaste versionen kostar nu 454 000 kronor - och därmed finns plats för en billigare modell i programmet.

Där kommer nya A4 Allroad in i bilden med ett baspris på 340 200 kronor. I grunden är det en vanlig A4 Avant, men med modifierade hjulställ, 37 mm höjd markfrigång och plastinkapslad nederdel.

Fyrhjulsdriften är av Audis beprövade modell med en torsendifferential som vid normal körning fördelar 40 procent av kraften till framhjulen och 60 procent till bakhjulen. Om en hjulaxel tappar fästet fördelar torsendiffen mekaniskt mer kraft till det andra hjulparet.


Funktionen är god och bilar med den här fördelningsprincipen brukar vara ett nöje att köra i vinterväglag. Däremot orkar inte torsendiffen "hålla emot" som en äkta diffspärr om skillnaden i fäste mellan fram- och bakaxel blir alltför stor.

Den största skillnaden jämfört med A6 Allroad är att A4 saknar luftfjädring vilket innebär att markfrigången inte kan justeras. A6 kan trippa på tå över snövallar och i traktorspår eller ligga platt som en pannkaka på motorvägen och frågan är om inte A4-köparna hade godtagit ett 15 000 kronor högre pris för denna möjlighet.

Sanningen att säga är terräng-egenskaperna medelmåttiga. Det finns ett offroad-läge i ESP-systemet där mer hjulspinn tillåts, men framfarten hejdas av att markfrigången trots allt är låg och gummilisterna pryds av skrapkänsliga rostfria "hasplåtar" längst ned.

Dieselmotorn på 170 hästkrafter är en trivsam, snål och lagom stark pjäs som med sin lite rustika framtoning passar bilen utmärkt. Ännu bättre hade varit om den kombinerats med S-tronic, dubbelkopplinglåda. Det är lätt att få tjuvstopp eftersom samspelet motor/koppling är halvdant. S-tronic kommer till 2,0 TDI längre fram.

Höjda kombibilar av det här slaget brukar ofta begåvas med USA-influerad fjädringskomfort - lite fluffigare än standardmodellerna. Så icke A4 Allroad som är påtagligt Autobahn-anpassad och stram. Absolut inte obekväm, men ändå onödigt hårdgående över tjälskott och bulor.

Provbilen har dessutom 18-tumsfälgar (standard är 17 tum) med lågprofildäck vilket är ett tydligt tecken på att Allroad är ämnad för asfalt främst.

Tillvalet "Drive Select" ger möjlighet att påverka gasrespons och styrning (samt S-troniclådans temperament i förekommande fall), men något annat än komfortläge kändes aldrig motiverat. I sportläget blev styrning trög utan att körskärpan ökade.

Den som behöver riktiga terrängegenskaper köper naturligtvis en terrängbil, men för oss som bara ska ta oss genom kohagen till sommarstugan är A4 Allroad trots allt ett trivsamt alternativ. Sådana prövningar klarar den nämligen galant.

MER OM A4 ALLROAD
A4 Allroad kommer till en början i fyra versioner:
- 2,0 TDI, dieselturbo, 170 hästkrafter, manuell växellåda, 340 200 kronor,
- 2,0 TFSI, bensinturbo, 211 hästkrafter, S-tronic växellåda (dubbelkoppling), 370 900 kronor,
- 3,0 TDI, V6 dieselturbo, 240 hästkrafter, manuell växellåda, 425 200 kronor,
- 3,0 TDI, V6 dieselturbo, 240 hästkrafter, S-tronic växellåda, 447 900 kronor.

Tids nog kommer fler varianter och inte minst ska både bensin- och dieselmotorer kunna kombineras med antingen manuell växellåda eller S-tronic.

Några traditionella automatlådor (med momentomvandlare) finns alltså inte, bara de moderna och mycket väl fungerande dubbelkopplingslådorna (som kan växla automatiskt eller påverkas manuellt).

Jämförelsen med Saab 9-3X ligger nära till hands. Med tvåliters E85-motor kostar den 319 000 kronor i grundutförande. 9-3X har 35 mm högre markfrigång jämfört med vanliga 9-3 kombi och Allroad är 37 mm högre än en A4 Avant (143 respektive 180 mm).

En svår konkurrent för A4 Allroad är sannolikt även märkessyskonet Audi Q5, den nyligen lanserade suv-modellen i samma storleksklass som Mercedes GLK och Volvo XC60.

Audi Q5 kostar med dieselmotor på 170 hk 349 700 kronor och har ytterligare 20 mm högre markfrigång jämfört med A4 Allroad.

För de som köper en Allroad för dess egenskaper snarare än för att vinna stilpoäng går det att beställa bilen med karossfärgade skärmbreddare och stötfångare.

Kommentarer

#1
Basse
2009-06-05 23:34

Trams ! Ska man köra i väglöst land gäller terrängbil. I "kohagar" ner till stugan klarar man sig galant med en vanlig, möjligen med 4WD, om man nu kan köra bil. "Galonbyxor" och annat trams handlar mer om ägarens självbild än funktion.

#1
Jono
2009-06-08 12:51

Själv var jag ute och provkörde A4 Allroad i helgen och har bestämt mig för att det blir en sådan 3.0 TDI med S-tronic låda. Snygg, bekväm och snabb :) Skulle aldrig drömma om att ta ut den i terrängen. Men perfekt långfärdsbil med lite högre sittställning än i en vanlig A4.
Och till BASSE, absolut köpet handlar helt om min egen självbild :) Otroligt att inte någon biltidning anställt dig som reporter som är så insiktsfull! Skulle vara otroligt spännande att höra vad du kör för bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.