Bild
Nästa artikel
Audi A3 har tuffat till sig i nosen.

Audi A3 – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström har testat om den nya turbotrean är något att ha.

Hej Tommy, regnar det igen i München?
– Alltid när jag är i stan! Vi är på provkörningen av ansiktslyfta A3 och här finns hela modellserien representerad, inklusive den lilla läckra dräparen S3 cab! Snacka om fel väder för den bilen!
 
Vad är nytt?
– Det är lite tilltuffat i nos och front men största nyheten är den trecylindriga 1,0-litersmotorn som blir instegsmodell i Sverige. Den kommmer att kosta från 232 500 kr när den börjar säljas i juni. Autobroms är numera standard och Audis fantastiska digitalpanel Virtual Cockpit finns nu också som tillval till A3. Plus en massa annat.
 
3-cylindrig i A3, räcker det?
– Du, det räcker överraskande långt! Dom här små turbo-treorna har vi sett från flera tillverkare de senaste åren och de är ofta pigga små krabater. Även om de aldrig är lika snåla i verkligheten som på papperet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?

Kommentarer

#1
2016-05-25 11:18

Har ingen större erfarenhet av dessa små kraftigt överladdade maskiner men jag är skeptisk till down sizeing. Dels verkar dessa små spisar ha gemensamt att de är långt långt från angiven förbrukning och så har jag starka tvivel på hur de håller i längden, kommer de orka med +20.000 mil?

Är nöjd med att ha en bil med en väl beprövad 4-cylindrig motor med relativt stor slagvolyn och ingen överladdning.

#2
2016-05-25 13:51

Turbo är en onödig och dyr komponent som utnyttjas 1 promille av tiden på en bensinbil.
Nödvändig på en lastbilsdiesel. Men diskutabel på en personbilsdiesel då dessa får för mycket luft/syre så att man måste köra med en öppen EGR ventil nästan hela tiden för att reducera syretillförseln och därmed kväveoxiderna.

#3
2016-05-25 14:37

Mazda 3 känns som ett bättre köp.

#4
2016-05-25 16:40

Känns lite onödigt med en 3-cyl 1,0T-motor när VW redan har en utmärkt 1,2T 4-cyl motor...

#5
2016-05-25 17:49

Jag har ingen kunskaper om motorkonstruktion men jag antar att det är bättre med nertrimmade stora motorer (som Mazad och Toyota) än upptrimmade små motorer ( som Ford, ...). Jag gissar på mindre slitage och bättre livslängd, bättre förlitlighet, mindre underhåll och känslighet. Dessutom den angivna förbrukningen hållen sig närmare den verkliga körningen och under hela bilens livslängd. Någon som kan ämnet och kan upplysa om det?

#6
2016-05-25 18:02

Ingen som reagerar negativt på den stora grillen som upptar nästan hela fronten, personligen har jag inga problem med stora grillar men det har ju varit rena ramaskriet när det gäller Lexus, så man kan ju inte låta bli att undra var ni är nu, den här grillen har garanterat en större yta än IS 300

#7
2016-05-25 18:14

Audis bautagrillar har varit med så pass länge att ingen reagerar på dem längre, därmed inte sagt att de blivit vackrare med tiden...

Lexus stora grillar är dock en ny upplevelse och därför föremål för diskussion, om några år kommer inte många att reagera på dem heller, därmed inte sagt att de blir vackrare med tiden...

#8
2016-05-25 18:31

*snabb95*
Vet du att många turboaggregat börjar ladda strax över 1000 varv/min.Varvar du inte din bil över det mer än en promille av tiden?

#9
2016-05-25 19:38

Redan när Saab lanserade turbo på allvar i personbilar, talades det om hur lite dessa bilar drog med tanke på effekten - tills man använde turbon, då de drog desto mer. Känns som att problemet går igen.

Annars var ju Saab tidigt inne på downsizing, men då utan att minska antalet cylindrar. Det allvarligaste försöket var med motorn med variabel kompression, som väl hamnade på någon lagerhylla hos det konservativa GM.

#10
2016-05-25 19:51

Fördelen med downsizead turbomotor är att det går att köra relativt snålt om man är försiktig med gasen och att det finns turbokraft när det väl behövs.

#11
2016-05-25 20:04

Förfärlig med den stora otäcka järngrinden i fronten!
Jag tycker att Audi borde sansa sig, så här dominerande behöver inte fronten vara.
Sedan gillar jag inte trecylindriga vibratorer vem som än tillverkar dom, som Pi skriver finns ju redan en utmärkt fyra.
Trecylindriga motorer är ett sätt att förbilliga, sedan blir det twin (Fiat!), vem blir först med enstånkor?

#12
2016-05-25 20:15

Jag kommer ihåg när jag Meckade Rallybilar så kan ju många gamla rallyrävar bekräfta att en t.ex. Ford BDA en 2 Liters motor med 275 HK kunde köras kanske 300 mil SS ( specialsträcka med full effekt ) sedan blev det en renovering ( lager,kolvringar kamkedja m.m ) men nu påstår Volvo att de erbjuder familjebilar med motsvarande effektuttag i motorn så att bilen håller som en familjebil i kanske 15 år. Vart är vi på väg,är alla Bilköpare puckon eller miljonärer ??? Om 3,000 mil ( obs 30.000 km ) pajar en av turboaggregaten och motorn drar olja ( 3:ans oljering gick sönder ) Volvo offererar ny motor och UB-Turbo för 237.000 kr och kunden får bestämma sig take or leave ) annars skrotgården. Vad gör Volvo kunden. Kanske den person som köpte bilen i andra hand ( En lyxbil han drömt om ) Jag bävar för HEN.

#13
2016-05-25 22:16

230k grundpris för en 1 liters turbotrea i en skokartong till bil... wtf. På allvar? Mao med tysk modell så är man uppe i 300k innan ratten ingår li priset. Köper jag hellre en tvåliters mazda3a sugmotor. Den lär iaf inte göra tysk ventilsallad efter att skosnöret till kamrem gått av dagen efter den sketna 2 åriga garantin gått ut.

#14
2016-05-26 08:19

Den enorma grillen är jätteful, förstör hela främre delen av bilen. Grundpris 232500kr med snikmotor, om jag var spekulant på den bilstorleken och prisklassen hade jag köpt en Golf GT-snyggare front och stark 4cyl motor med 150hk.

#15
2016-05-26 08:34

Ifråga om grillens storlek så tycker jag att grillens utformning spelar större roll. Det finns många stora grillar. Jag tycker Lexus är ful men Mondeons är snyggare osv. Audins tycker jag är ok estetiskt.

#16
2016-05-26 08:34

230.000 för en liten bil med en enorm grill, och bakom denna enorma grillen ligger en liten 3-cylindrig 1 liters motor. Att vara intresserad av denna vid ett bilbyte finns inte på kartan.
Finns massor av småbilar som ger mer för pengarna.

#17
2016-05-26 08:36

När ska Audi förnya på riktigt?

#18
2016-05-26 08:51

Jo - Golfens 1,4T/150 hk motor är riktigt trevlig och ger bra "knuff" så om valen var de som Stefan E nämner så skulle jag nog också välja Golfen. Det är väl snarare den motorn som borde vara "insteg" om Audi A3 vill vara mera "premium" än kusinen Golf. Sen håller jag med Axa i bedömningen av stora grillar.

#19
2016-05-26 10:20

Fast det är inte alldeles självklart att turbotre/fyror är snålare i verkligheten.
Saab påstod ju det, men i tester mellan 9-5 och BMW520 var BMW:n snabbare, hade bättre omkörning på högsta växeln OCH lägre förbrukning!

Men, visst pinnar de små turbotreorna på bra, det har andra tillverkare redan visat.
Håller med om den gräsliga grillen, förmodligen kommer Audi snart ut med en optimerad snålversion där man minskat grillen för mindre luftmotstånd...

#20
2016-05-26 11:34

Självklart kommer den att sälja bra.

Sen spelar det ingen roll om den är bra eller dålig, överprisad eller alldeles för överprisad för så länge det finns efterfrågan för premium så säljer den.

På samma sätt som iPhone säljer fast det finns mer prisvärda alternativ, samma gäller för Rolex, eller Gaultier, eller Bang o Olufsen o.s.v.

Vi är ett ytligt folk med mycket pengar som gärna vill bräcka grannen eller åka med stil till Ica-Maxibutiken, för om det inte vore sant så skulle de flesta klara sig med en Dacia eller motsvarande.

Med undantag för om du spenderar mer än halva dagen i din bil fem dagar i veckan 220 dagar om året, m.a.o. om inte din bil utgör en del av din arbetsplats eller är din arbetsplats så BEHÖVER du inte något märkvärdigare för att frakta baken från punkt A till punkt B.

Den som påstår något annat ljuger...

#22
2016-05-26 15:56

Alltså, vad ska jag säga... Lika trist att se på som färg som torkar! När andra biltillverkare vågar ta nya steg och erövra nya formspråk så nöjer sig Audis designers med en finslipning med "nollans" sandpapper.

#24
2016-05-26 18:41

Ett problem med A3 är att den är för lik VW Golf. Och senaste generationen Golf är ju dessutom hyllad som ovanligt lyckad. Man kan tycka det borde skilja mer än så mellan VW och Audi så som det gör i dom större bilarna.

#26
2016-05-26 22:45

Finns inga likheter mellan A3 och Golf.
Totalt skilda designer.

#27
2016-05-27 11:53

Jag tycker att Audi byggt designmässigt menlösa bilar i många år. Det enda personliga sitter ju i denna jättegrill som föralldel inte är fullt lika ful som en del av Lexus monsterfronter. Audi må ha bra finish och vara välbyggda, men tråkiga är de lik förbannat.

Rolls Royce har också stora grillar, men det är något helt annat. Hela bilen är imposant med pondus och ber inte om ursäkt för sin existens.

#28
2016-05-27 17:53

Det finns ju fina små koreaner tex IX 20 för en hundring billigare med likvärdig kvalite och billigare att repa

#29
2016-05-27 17:59

Tveksamt om IX20 är i närheten av premiumkänslan i A3.

#30
2016-05-28 09:18

ix20 är dels inte billig - dels absolut ingen konkurrent till denna bil. Det är ju ett "högbygge" av i20 som är en bil i Polo-klassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.